NFM I Alexander Sitkovetsky nowym Dyrektorem Artystycznym NFM Orkiestry Leopoldinum

A. Sitkovetsky,
fot. Vincy Ng

NFM Orkiestra Leopoldinum rozpoczyna nowy okres swojej działalności. Z radością informujemy, że od przyszłego sezonu szefem artystycznym zespołu zostaje wybitny muzyk Alexander Sitkovetsky. Ten brytyjski skrzypek, wychowanek The Yehudi Menuhin School, szlifował swoje znakomite umiejętności instrumentalisty pod okiem takich gwiazd wiolinistyki jak baron Yehudi Menuhin, Hu Kun, Ana Chumachenco, Maya Glezarova i Pavel Vernikov. Mamy wielkie nadzieje na dalszy rozwój orkiestry. Muzykom, nowemu szefowi oraz publiczności życzymy wspaniałych wrażeń na koncertach w najbliższych sezonach.

Informujemy jednocześnie, że dotychczasowy dyrektor artystyczny, Joseph Swensen, będzie nadal współpracował z NFM Orkiestrą Leopoldinum jako jej pierwszy gościnny dyrygent.

Andrzej Kosendiak
Dyrektor Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego


Alexander Sitkovetsky

Alexander Sitkovetsky urodził się w Moskwie w rodzinie o ugruntowanych tradycjach muzycznych. Debiutancki koncert zagrał w wieku ośmiu lat i w tym samym wieku przeniósł się do Wielkiej Brytanii, aby studiować w Szkole Menuhina. Lord Menuhin był jego inspiracją przez całe lata szkolne. Muzycy kilkakrotnie występowali razem. W nadchodzącym sezonie artysta ponownie wystąpi w Stanach Zjednoczonych z Wisconsin Chamber Orchestra, Chattanooga Symphony, Colorado Springs Philharmonic i Rogue Valley Symphony Medford. Kilkakrotnie odwiedzi też Nowy Jork w ramach prestiżowego cyklu CMS w Lincoln Center. Ponownie poprowadzi Rumuńską Orkiestrę Młodzieżową, Detmold Chamber Orchestra i NFM Orkiestrę Leopoldinum oraz wystąpi na licznych festiwalach w całej Europie, m.in. podczas festiwali Stavanger International Piano Festival, Music for Galway czy Verbier Festival w Schloss Elmau.

Do najważniejszych wydarzeń poprzednich sezonów należą jego debiuty w wiedeńskim Musikverein z Tonkünstler Orchester, trasa koncertowa z North Netherlands Orchestra, a także ponowne występy z Manchester Camerata, Anhaltische Philharmonie Dessau, Norwegian Chamber Orchestra, Aarhus Symfoniorkester, Sinfonietta Riga, English Symphony Orchestra i Anima Musicae Orchesta Budapest. Regularnie koncertuje również z Julią Fischer jako stały członek jej kwartetu smyczkowego. Najważniejsze ostatnie występy koncertowe z Yomiuri Nippon Symphony Orchestra, Royal Philharmonic Orchestra, Munich Chamber Orchestra, Konzerthaus Orchester Berlin, BBC Scottish Symphony Orchestra, Netherlands Philharmonic Orchestra, Tokyo Symphony Orchestra, European Union Chamber Orchestra, Hallé Orchestra, Academy of St. Martin in the Fields, Moscow Symphony Orchestra, St Petersburg Symphony Orchestra, Orquesta Filarmónica de Bolivia, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, Rosyjską Państwową Orkiestra Filharmoniczną, Residentie Orkest The Hague, Welsh National Opera Orchestra, BBC National Orchestra of Wales, London Philharmonic Orkiestra i Philharmonia Orchestra.

Jest również bardzo ceniony jako artysta dyrygujący od skrzypiec, regularnie występuje jako solista, prowadząc jednocześnie Australian Chamber Orchestra, Norwegian Chamber Orchestra, Amsterdam Sinfonietta, London Mozart Players, Litewską Orkiestrę Kameralną, New York Chamber Players, Camerata Zurich, Arctic Philharmonic Chamber Orchestra i Romanian Sinfonietta. Jest również zapraszany jako gościnny solista na występy z orkiestrami koncertującymi w Wielkiej Brytanii, a ostatnio z Filharmonią Rosyjską w Nowosybirsku, Filharmonią Brukselską, Petersburską Orkiestrą Symfoniczną i Tonkünstler Orchester. Jego docenione przez krytyków nagranie Koncertu skrzypcowego Andrzeja Panufnika z Konzerthaus Orchester Berlin, upamiętniające setną rocznicę urodzin kompozytora, zdobyło nagrodę ICMA Special Achievement Award. Najnowsze nagranie z English Symphony Orchestra z Koncertem skrzypcowym Philipa Sawyersa spotkało się z wielkim uznaniem krytyków. Artysta otrzymał pierwszą nagrodę w Trio di Trieste Duo Competition wraz z pianistą Wu Qianem. Jest absolwentem prestiżowego Bowers Program (wcześniej Chamber Music Society Two) w Lincoln Center, a w 2016 r otrzymał nagrodę Lincoln Center Emerging Artist Award. Jest członkiem-założycielem wielokrotnie nagradzanego Sitkovetsky Trio, z którym występował na całym świecie. Trio zdobyło nagrodę BBC Music Magazine za muzykę kameralną w 2022 r. Gra na skrzypcach „Parera” Antonio Stradivariego z 1679 roku, które hojny sponsor użycza mu dzięki uprzejmości Beare’s International Violin Society.

Wybór recenzji w mediach

„Po pełnym energii wejściu smyczków [solista] rozpoczął od iskrzącego się arpeggio w pierwszej części (…) bez wysiłku podjął melodię części drugiej, nasycając ją pasją i introspekcją, a zakończył z wdziękiem po żwawym początku część trzecią, która ukazała jego najwyższą zręczność”.

Brahms, Koncert skrzypcowy, London Philharmonic Orchesta, Jamie Phillips Brighton & Hove Independent, Phil Dennet, styczeń 2019

„Aleksander Sitkovetsky obdarzył tę muzykę skrzypcowym solo pełnym pasji i energii. Powiedzieć, że jego wykonanie było elektryzujące, to za mało, a kiedy energiczne szarpnięcia strun zdawały się unosić go w powietrze, potrafił też wydobyć każdy najmniejszy niuans z tej pełnej emocji partytury”.

Britten, Koncert skrzypcowy, Hallé Orchestra/ RNCM, Sir Mark Elder, Manchester Salon, Matthew Dougall, styczeń 2018

„Skrzypek Alexander Sitkovetsky, podobnie jak towarzyszący mu muzycy, pokazał godną podziwu łatwość techniczną i dodał do niej niewiarygodnie czyste brzmienie, lśniące jak jedwab. Po raz kolejny, podobnie jak [w przypadku] Tonkünstler, uderzały jego moc i projekcja dźwięku – chyba nigdy nie słyszałam flażoletów w kadencji częsci pierwszej brzmiących tak głośno, z pełnią i autentycznością”.

Mendelssohn, Koncert skrzypcowy op. 64, with the Vienna Tonkünstler Orchestra, Yutaka Sado Seen & Heard, Claire Seymour, marzec 2017

„… I właśnie w tym miejscu ujawnia się psotliwość, w ten sam sposób, który Liebreich poprzednio zasugerował w miniaturach Arbor Cosmica. Rosyjsko-brytyjski skrzypek Alexander Sitkovetsky podejmuje to podwyższonym i zawsze jakże bezpośrednim dźwiękiem, zwłaszcza w trzeciej części, gdzie gwałtowne zmiany w partii solowej unoszą się nad żartobliwym huraganem pizzicato orkiestry – a ostatni, czysty akord obwieszcza koniec burzy. Liebreich promienieje, orkiestra się uśmiecha, a publiczność jest zachwycona.”

„Süddeutsche Zeitung”, Rita Argauer, marzec 2016

PRZECZYTAJ WYWIAD ZE SKRZYPKIEM

NFM Orkiestra Leopoldinum

W ciągu czterdziestu lat swej działalności orkiestra osiągnęła znaczącą pozycję na polskiej scenie muzycznej, poznała także różne metody prowadzenia zespołu i wypracowała własne podejście do muzyki, łączące emocjonalność brzmienia z klarownością faktury. Na te właśnie cechy gry orkiestry zwracają uwagę krytycy, ceniąc jej wykonania również za niezwykłą ekspresję.

Zespół od początku był prowadzony przez wybitnych skrzypków liderów – Karola Teutscha, Jana Staniendę oraz jego wieloletniego koncertmistrza, Zbigniewa Szufłata. Początkowo w znacznej mierze koncentrował się na repertuarze klasycznym, a nawet barokowym, później rozszerzył repertuar aż do muzyki XX w. Pod kierownictwem kolejnego wybitnego artysty, Ernsta Kovacica, orkiestra rozpoczęła eksplorację nisz muzyki XX w. Owocem tej misji były, rejestrowane w ostatnich latach, nagrania płytowe, wśród których szczególną uwagę zwróciły albumy z utworami Ernsta Křenka (wyd. Capriccio i Toccata Classics), Leoša Janáčka (DUX), ze smyczkowymi transkrypcjami dzieł Albana Berga (Berg by Arrangement, Toccata Classics; uznany przez „The Sunday Times” za jedną z najlepszych płyt roku) i z Kunst der Fuge Bacha (CD Accord). Bardzo dobre recenzje uzyskały także dwie najnowsze płyty z Christianem Danowiczem jako liderem – Made in Poland (DUX) oraz Supernova (CD Accord), nagrane wspólnie z Atom String Quartet i uhonorowane nagrodami Fryderyk 2018 i 2019. W 2020 r. ukazał się pierwszy album zespołu zarejestrowany pod dyrekcją Josepha Swensena – znalazły się na nim utwory Debussy’ego i Czajkowskiego. Krążek uzyskał nominację do Fryderyka 2021. W latach 2014–2017 funkcję dyrektora artystycznego orkiestry pełnił Hartmut Rohde – altowiolista oraz wykładowca Universität der Künste Berlin; koncentrował się na interpretacji dzieł romantycznych. Joseph Swensen, który stanowisko szefa artystycznego objął 1 września 2017 r., poszerzył repertuar zespołu zarówno o utwory klasyczne, jak i najnowsze.

NFM Orkiestra Leopoldinum występowała w najważniejszych salach Europy, takich jak Barbican Centre w Londynie, Philharmonie, Konzerthaus i Schauspielhaus w Berlinie, Konzerthaus w Wiedniu, Tivolis Koncertsal w Kopenhadze, Teatro Victoria Eugenia w San Sebastián, a także podczas najważniejszych europejskich festiwali, m.in.: Muziekfestival West-Brabant w Holandii, Bodenseefestival i Weilburger Schlosskonzerte w Niemczech, Echternach w Luksemburgu, Pablo Casals Festival, Festival du Périgord Noir we Francji, Estoril w Portugalii, Flanders Festival i Europalia w Belgii, Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans oraz Musica Polonica Nova we Wrocławiu, a także Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”.

NFM Orkiestra Leopoldinum współpracowała z gronem uznanych artystów, takich jak: Krzysztof Penderecki, Piotr Anderszewski, Jerzy Maksymiuk, Reinhard Goebel, Daniel Hope, Richard Tognetti, Alexander Sitkovetsky, Kolja Blacher, Radek Baborák, Sergei Nakariakov, Daniel Müller-Schott, Tedi Papavrami, Tasmin Little, Heinz Holliger, András Schiff, Konstanty Andrzej Kulka, Bartłomiej Nizioł oraz Krzysztof i Jakub Jakowicz.
 


NFM Orkiestra Leopoldinum, fot. Ł. Rajchert

PROGRAM W SEZONIE 2023/2024

7.10.2023, sobota, 18.00
Wrocław, NFM, Sala Główna
Inauguracja sezonu NFM Orkiestry Leopoldinum
Nagroda Kulturalna Śląska


Alexander Sitkovetsky – skrzypce, prowadzenie
NFM Orkiestra Leopoldinum

Program:
F. Mendelssohn Bartholdy X Symfonia h-moll na smyczki
***
M. Bruch I Koncert skrzypcowy g-moll op. 26 (oprac. na smyczki B. Rofe)
G. Bizet / R. Szczedrin Suita Carmen na perkusję i smyczki

21.10.2023, sobota, 18.00
Wrocław, NFM, Sala Główna
Tribute to Stan Getz


Marek Wroniszewski – dyrygent
Piotr Baron – saksofon tenorowy
Łukasz Żyta – jazzowy zestaw perkusyjny
NFM Orkiestra Leopoldinum

Program:
E. Sauter Focus (1961) – suita na saksofon tenorowy, kwintet smyczkowy, harfę i jazzowy zestaw perkusyjny, napisana dla Stana Getza
***
K. Herdzin Tribute to Stan Getz (2021) – suita na saksofon tenorowy, kwintet smyczkowy, harfę i jazzowy zestaw perkusyjny, napisana dla Piotra Barona

12.11.2023, niedziela, godz. 18.00
Wrocław, NFM, Sala Czerwona
Jubileusz Krzysztofa Meyera


Christian Danowicz – skrzypce, prowadzenie
Jan Krzeszowiec – flet
Gośka Isphording – klawesyn
NFM Orkiestra Leopoldinum

Program:
A. Pärt Orient & Occident
K. Meyer Concerto retro na flet, klawesyn i smyczki op. 39a
F. Say Chamber Symphony op. 62
M. Wajnberg VII Symfonia na orkiestrę smyczkową i klawesyn op. 81

2.12.2023, sobota, godz. 18.00
Wrocław, NFM, Sala Czerwona
Voces intimae


Joseph Swensen – dyrygent
Aleksandra Kubas-Kruk – sopran
NFM Orkiestra Leopoldinum

Program:
J. Sibelius Kwartet smyczkowy d-moll op. 56 „Voces intimae” (oprac. J. Swensen)
A. Schönberg II Kwartet smyczkowy op. 10 (oprac. J. Swensen)

9.12.2023, sobota, godz. 18.00
Wrocław, NFM, Sala Czerwona
Platońska Uczta


Kolja Blacher – skrzypce, prowadzenie
NFM Orkiestra Leopoldinum

Program:
L. Bernstein Serenade (after Plato’s „Symposium”) na skrzypce, smyczki, perkusję i harfę
C. Debussy Kwartet smyczkowy g-moll op. 10 (oprac. J. Swensen)

5.01.2024, piątek, godz. 19.00
Wrocław, NFM, Sala Główna
Gala Noworoczna
Janoska Style


Alexander Sitkovetsky – skrzypce, prowadzenie
Janoska Ensemble:
Ondrej Janoska – skrzypce
Roman Janoska – skrzypce
František Janoska – fortepian
Julius Darvas – kontrabas
Arpad Janoska – śpiew
NFM Orkiestra Leopoldinum

Program:
W.A. Mozart / Janoska Ensemble Uwertura do opery Wesele Figara KV 492 (Ouverture à la Janoska)
R. Janoska Melodie für Melody
D. Brubeck Blue Rondo à la Turk
N. Paganini / Janoska Ensemble Paganinoska
***
F. Janoska Rumba for Amadeus
A. Piazzolla Oblivion (oprac. Ensemble Janoska)
J.S. Bach Koncert na dwoje skrzypiec d-moll BWV 1043 (oprac. Ensemble Janoska)

14.01.2024, niedziela, godz. 18.00
Wrocław, NFM, Sala Główna
L.U.C. & Rebel Babel Orchestra
Muzyka z filmu Chłopi


L.U.C. & Rebel Babel Orchestra
NFM Orkiestra Leopoldinum

Program:
Muzyka z filmu Chłopi

20.01.2024, sobota, godz. 18.00
Wrocław, NFM, Sala Czerwona
Baeva gra Mendelssohna


Magdalena Ziarkowska-Kołacka – prowadzenie, skrzypce
Alena Baeva* – skrzypce
NFM Orkiestra Leopoldinum

Program:
D. Wirén Serenada na smyczki
M. Karłowicz Serenada C-dur op. 2
F. Mendelssohn Bartholdy Koncert skrzypcowy e-moll op. 64 (oprac. R. Tognetti)*

24.02.2024, sobota, godz. 18.00
Wrocław, NFM, Sala Czerwona
Müller-Schott gra Haydna


Wilson Hermanto – dyrygent
Daniel Müller-Schott – wiolonczela
NFM Orkiestra Leopoldinum

Program:
J. Haydn Symfonia Es-dur „Der Philosoph” Hob. I:22; II Koncert wiolonczelowy D-dur Hob. VIIb:2
***
A. Webern Langsamer Satz
J. Haydn Symfonia f-moll „La passione” Hob. I:49

9.03.2024, sobota, godz. 18.00
Wrocław, NFM, Sala Czerwona
Ale najpierw młodzi


Christian Danowicz – skrzypce, prowadzenie
NFM Orkiestra Leopoldinum

Projekt, w którym NFM Orkiestra Leopoldinum oddaje głos młodym, wyjątkowo utalentowanym instrumentalistom, towarzysząc im podczas wspólnego koncertu

24.03.2024, niedziela, godz. 18.00
Wrocław, NFM, Sala Czerwona
Moz-Art à la Haydn

Alexander Sitkovetsky – skrzypce, prowadzenie
Christian Danowicz – skrzypce
NFM Orkiestra Leopoldinum

Program:
A. Schnittke Moz-Art à la Haydn na dwoje skrzypiec i smyczki
W.A. Mozart Divertimento D-dur KV 251
J. Haydn Symfonia c-moll Hob. I:52

6.04.2024, sobota, godz. 18.00
Wrocław, NFM, Sala Czerwona
Homage to Viola

Maxim Rysanov – altówka, prowadzenie
NFM Orkiestra Leopoldinum

Program:
P. Vasks Koncert na altówkę i orkiestrę smyczkową
***
D. Tabakova Fantasy Homage to Schubert na altówkę i orkiestrę smyczkową
W.A. Mozart Symfonia B-dur KV 319

19.04.2024, piątek, godz. 19.00
Wrocław, NFM, Sala Główna
Four Seasons Recomposed


Alexander Sitkovetsky – skrzypce, prowadzenie
NFM Orkiestra Leopoldinum

Program:
S. Barber Adagio na smyczki
G. Tartini Sonata g-moll „ Z diabelskim trylem” (oprac. na skrzypce, smyczki i b.c.)
***
M. Richter The Four Seasons Recomposed (według Czterech pór roku A. Vivaldiego)

2.06.2024, niedziela, godz. 18.00
Wrocław, NFM, Sala Czerwona
Virtuoso Strings


Joseph Swensen – dyrygent
NFM Orkiestra Leopoldinum

Program:
J. Suk Serenada na smyczki op. 6
G. Enescu Oktet smyczkowy C-dur op. 7


15.06.2024, sobota, godz. 18.00
Wrocław, NFM, Sala Główna
Mischa Maisky & NFM Orkiestra Leopoldinum
Zakończenie sezonu NFM Orkiestry Leopoldinum

Alexander Sitkovetsky – skrzypce, prowadzenie
Mischa Maisky – wiolonczela
NFM Orkiestra Leopoldinum

Program:
G. Mahler Adagietto z V Symfonii
F. Schubert Sonata Arpeggione a-moll D. 821 (oprac. na wiolonczelę i smyczki V. Mendelssohn)
***
M. Bruch Kol Nidrei op. 47
B. Bartók Divertimento Sz. 113, BB. 118

Powiązane Video Wszystkie video

Alexander Rybak - Dagdrøm
Jadwiga Kotnowska - Cztery Pory Roku - Wiosna
Jadwiga Kotnowska - Cztery Pory Roku - Zima
Premiera teledysku Klezmafour i Orkiestry Filharmonii w Szczecinie

Instrumenty i sprzęt muzyczny

AN Vinitsky Alexander ″Blues w gitarowych riffach″
AN Viniitsky Alexander ″atwy jazz na gitar klasyczn″ ksika + CD
Roland Cloud SRX Strings syntezator programowy (program komputerowy)
K&M 13400-000-02 krzeso dla orkiestry

Kontakt


Maria Łakomik
Materiały prasowe, patronaty, treści. Filip Łakomik
Sprawy techniczne, integracje. Prześlij artykuł o muzyce
Można bezpłatnie nadsyłać dowolne materiały (tekst/grafika/video) związane z muzyką klasyczną, które Waszym zdaniem powinny znaleźć się w serwisie. Artykuły sponsorowane przyjmujemy poprzez platformę whitepress.

Partnerzy

Księgarnia Alenuty.pl
Sprzedaż nut i książek.
  • księgarnia muzyczna

Sklep Muzyczny.pl
Instrumenty muzyczne.
  • sklep muzyczny
kultura w sieci

Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl