NFM Orkiestra Leopoldinum rozpoczyna nowy okres swojej działalności. Z radością informujemy, że od przyszłego sezonu szefem artystycznym zespołu zostaje wybitny muzyk Alexander Sitkovetsky. Ten brytyjski skrzypek, wychowanek The Yehudi Menuhin School, szlifował swoje znakomite umiejętności instrumentalisty pod okiem takich gwiazd wiolinistyki jak baron Yehudi Menuhin, Hu Kun, Ana Chumachenco, Maya Glezarova i Pavel Vernikov. Mamy wielkie nadzieje na dalszy rozwój orkiestry. Muzykom, nowemu szefowi oraz publiczności życzymy wspaniałych wrażeń na koncertach w najbliższych sezonach.
Informujemy jednocześnie, że dotychczasowy dyrektor artystyczny, Joseph Swensen, będzie nadal współpracował z NFM Orkiestrą Leopoldinum jako jej pierwszy gościnny dyrygent.
Andrzej Kosendiak
Dyrektor Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego
Alexander Sitkovetsky
Alexander Sitkovetsky urodził się w Moskwie w rodzinie o ugruntowanych tradycjach muzycznych. Debiutancki koncert zagrał w wieku ośmiu lat i w tym samym wieku przeniósł się do Wielkiej Brytanii, aby studiować w Szkole Menuhina. Lord Menuhin był jego inspiracją przez całe lata szkolne. Muzycy kilkakrotnie występowali razem. W nadchodzącym sezonie artysta ponownie wystąpi w Stanach Zjednoczonych z Wisconsin Chamber Orchestra, Chattanooga Symphony, Colorado Springs Philharmonic i Rogue Valley Symphony Medford. Kilkakrotnie odwiedzi też Nowy Jork w ramach prestiżowego cyklu CMS w Lincoln Center. Ponownie poprowadzi Rumuńską Orkiestrę Młodzieżową, Detmold Chamber Orchestra i NFM Orkiestrę Leopoldinum oraz wystąpi na licznych festiwalach w całej Europie, m.in. podczas festiwali Stavanger International Piano Festival, Music for Galway czy Verbier Festival w Schloss Elmau.
Do najważniejszych wydarzeń poprzednich sezonów należą jego debiuty w wiedeńskim Musikverein z Tonkünstler Orchester, trasa koncertowa z North Netherlands Orchestra, a także ponowne występy z Manchester Camerata, Anhaltische Philharmonie Dessau, Norwegian Chamber Orchestra, Aarhus Symfoniorkester, Sinfonietta Riga, English Symphony Orchestra i Anima Musicae Orchesta Budapest. Regularnie koncertuje również z Julią Fischer jako stały członek jej kwartetu smyczkowego. Najważniejsze ostatnie występy koncertowe z Yomiuri Nippon Symphony Orchestra, Royal Philharmonic Orchestra, Munich Chamber Orchestra, Konzerthaus Orchester Berlin, BBC Scottish Symphony Orchestra, Netherlands Philharmonic Orchestra, Tokyo Symphony Orchestra, European Union Chamber Orchestra, Hallé Orchestra, Academy of St. Martin in the Fields, Moscow Symphony Orchestra, St Petersburg Symphony Orchestra, Orquesta Filarmónica de Bolivia, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, Rosyjską Państwową Orkiestra Filharmoniczną, Residentie Orkest The Hague, Welsh National Opera Orchestra, BBC National Orchestra of Wales, London Philharmonic Orkiestra i Philharmonia Orchestra.
Jest również bardzo ceniony jako artysta dyrygujący od skrzypiec, regularnie występuje jako solista, prowadząc jednocześnie Australian Chamber Orchestra, Norwegian Chamber Orchestra, Amsterdam Sinfonietta, London Mozart Players, Litewską Orkiestrę Kameralną, New York Chamber Players, Camerata Zurich, Arctic Philharmonic Chamber Orchestra i Romanian Sinfonietta. Jest również zapraszany jako gościnny solista na występy z orkiestrami koncertującymi w Wielkiej Brytanii, a ostatnio z Filharmonią Rosyjską w Nowosybirsku, Filharmonią Brukselską, Petersburską Orkiestrą Symfoniczną i Tonkünstler Orchester. Jego docenione przez krytyków nagranie Koncertu skrzypcowego Andrzeja Panufnika z Konzerthaus Orchester Berlin, upamiętniające setną rocznicę urodzin kompozytora, zdobyło nagrodę ICMA Special Achievement Award. Najnowsze nagranie z English Symphony Orchestra z Koncertem skrzypcowym Philipa Sawyersa spotkało się z wielkim uznaniem krytyków. Artysta otrzymał pierwszą nagrodę w Trio di Trieste Duo Competition wraz z pianistą Wu Qianem. Jest absolwentem prestiżowego Bowers Program (wcześniej Chamber Music Society Two) w Lincoln Center, a w 2016 r otrzymał nagrodę Lincoln Center Emerging Artist Award. Jest członkiem-założycielem wielokrotnie nagradzanego Sitkovetsky Trio, z którym występował na całym świecie. Trio zdobyło nagrodę BBC Music Magazine za muzykę kameralną w 2022 r. Gra na skrzypcach „Parera” Antonio Stradivariego z 1679 roku, które hojny sponsor użycza mu dzięki uprzejmości Beare’s International Violin Society.
Wybór recenzji w mediach
„Po pełnym energii wejściu smyczków [solista] rozpoczął od iskrzącego się arpeggio w pierwszej części (…) bez wysiłku podjął melodię części drugiej, nasycając ją pasją i introspekcją, a zakończył z wdziękiem po żwawym początku część trzecią, która ukazała jego najwyższą zręczność”.
Brahms, Koncert skrzypcowy, London Philharmonic Orchesta, Jamie Phillips Brighton & Hove Independent, Phil Dennet, styczeń 2019
„Aleksander Sitkovetsky obdarzył tę muzykę skrzypcowym solo pełnym pasji i energii. Powiedzieć, że jego wykonanie było elektryzujące, to za mało, a kiedy energiczne szarpnięcia strun zdawały się unosić go w powietrze, potrafił też wydobyć każdy najmniejszy niuans z tej pełnej emocji partytury”.
Britten, Koncert skrzypcowy, Hallé Orchestra/ RNCM, Sir Mark Elder, Manchester Salon, Matthew Dougall, styczeń 2018
„Skrzypek Alexander Sitkovetsky, podobnie jak towarzyszący mu muzycy, pokazał godną podziwu łatwość techniczną i dodał do niej niewiarygodnie czyste brzmienie, lśniące jak jedwab. Po raz kolejny, podobnie jak [w przypadku] Tonkünstler, uderzały jego moc i projekcja dźwięku – chyba nigdy nie słyszałam flażoletów w kadencji częsci pierwszej brzmiących tak głośno, z pełnią i autentycznością”.
Mendelssohn, Koncert skrzypcowy op. 64, with the Vienna Tonkünstler Orchestra, Yutaka Sado Seen & Heard, Claire Seymour, marzec 2017
„… I właśnie w tym miejscu ujawnia się psotliwość, w ten sam sposób, który Liebreich poprzednio zasugerował w miniaturach Arbor Cosmica. Rosyjsko-brytyjski skrzypek Alexander Sitkovetsky podejmuje to podwyższonym i zawsze jakże bezpośrednim dźwiękiem, zwłaszcza w trzeciej części, gdzie gwałtowne zmiany w partii solowej unoszą się nad żartobliwym huraganem pizzicato orkiestry – a ostatni, czysty akord obwieszcza koniec burzy. Liebreich promienieje, orkiestra się uśmiecha, a publiczność jest zachwycona.”
„Süddeutsche Zeitung”, Rita Argauer, marzec 2016
PRZECZYTAJ WYWIAD ZE SKRZYPKIEM
NFM Orkiestra Leopoldinum
W ciągu czterdziestu lat swej działalności orkiestra osiągnęła znaczącą pozycję na polskiej scenie muzycznej, poznała także różne metody prowadzenia zespołu i wypracowała własne podejście do muzyki, łączące emocjonalność brzmienia z klarownością faktury. Na te właśnie cechy gry orkiestry zwracają uwagę krytycy, ceniąc jej wykonania również za niezwykłą ekspresję.
Zespół od początku był prowadzony przez wybitnych skrzypków liderów – Karola Teutscha, Jana Staniendę oraz jego wieloletniego koncertmistrza, Zbigniewa Szufłata. Początkowo w znacznej mierze koncentrował się na repertuarze klasycznym, a nawet barokowym, później rozszerzył repertuar aż do muzyki XX w. Pod kierownictwem kolejnego wybitnego artysty, Ernsta Kovacica, orkiestra rozpoczęła eksplorację nisz muzyki XX w. Owocem tej misji były, rejestrowane w ostatnich latach, nagrania płytowe, wśród których szczególną uwagę zwróciły albumy z utworami Ernsta Křenka (wyd. Capriccio i Toccata Classics), Leoša Janáčka (DUX), ze smyczkowymi transkrypcjami dzieł Albana Berga (Berg by Arrangement, Toccata Classics; uznany przez „The Sunday Times” za jedną z najlepszych płyt roku) i z Kunst der Fuge Bacha (CD Accord). Bardzo dobre recenzje uzyskały także dwie najnowsze płyty z Christianem Danowiczem jako liderem – Made in Poland (DUX) oraz Supernova (CD Accord), nagrane wspólnie z Atom String Quartet i uhonorowane nagrodami Fryderyk 2018 i 2019. W 2020 r. ukazał się pierwszy album zespołu zarejestrowany pod dyrekcją Josepha Swensena – znalazły się na nim utwory Debussy’ego i Czajkowskiego. Krążek uzyskał nominację do Fryderyka 2021. W latach 2014–2017 funkcję dyrektora artystycznego orkiestry pełnił Hartmut Rohde – altowiolista oraz wykładowca Universität der Künste Berlin; koncentrował się na interpretacji dzieł romantycznych. Joseph Swensen, który stanowisko szefa artystycznego objął 1 września 2017 r., poszerzył repertuar zespołu zarówno o utwory klasyczne, jak i najnowsze.
NFM Orkiestra Leopoldinum występowała w najważniejszych salach Europy, takich jak Barbican Centre w Londynie, Philharmonie, Konzerthaus i Schauspielhaus w Berlinie, Konzerthaus w Wiedniu, Tivolis Koncertsal w Kopenhadze, Teatro Victoria Eugenia w San Sebastián, a także podczas najważniejszych europejskich festiwali, m.in.: Muziekfestival West-Brabant w Holandii, Bodenseefestival i Weilburger Schlosskonzerte w Niemczech, Echternach w Luksemburgu, Pablo Casals Festival, Festival du Périgord Noir we Francji, Estoril w Portugalii, Flanders Festival i Europalia w Belgii, Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans oraz Musica Polonica Nova we Wrocławiu, a także Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”.
NFM Orkiestra Leopoldinum współpracowała z gronem uznanych artystów, takich jak: Krzysztof Penderecki, Piotr Anderszewski, Jerzy Maksymiuk, Reinhard Goebel, Daniel Hope, Richard Tognetti, Alexander Sitkovetsky, Kolja Blacher, Radek Baborák, Sergei Nakariakov, Daniel Müller-Schott, Tedi Papavrami, Tasmin Little, Heinz Holliger, András Schiff, Konstanty Andrzej Kulka, Bartłomiej Nizioł oraz Krzysztof i Jakub Jakowicz.
Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl