Piotr Czajkowski

Urodzony w 1840 roku w Workińsku był wrażliwym i utalentowanym dzieckiem. Pierwsze dzieło napisał mając 14 lat, był to walc zadedykowany swojej nauczycielce. Studiował w Petersburgu u A. Rubinsteina i N. I. Zaremby, jednak w tym czasie brak osobowości w jego dziełach sprawił, że nie cieszyły się one zbytnim poparciem. Z okresu tego pochodzą między innymi poemat symfoniczny „Fatum” czy I symfonia g-moll „Zimowe marzenia”.
W latach '70 XIX wieku jego kompozycje nabrały własnego, personalnego zabarwienia i nieco melancholijnego stylu. Są to takie dzieła jak II symfonia c-moll „Małorosyjska” oraz I koncert fortepianowy b-moll.
Dzięki wsparciu mecenas Nadjeżdy von Meck Czajkowski mógł podróżować, zyskując zwolenników nawet na dworze cara Aleksandra II oraz poświęcić cały swój czas na kompozycje. Jego najoryginalniejsze i najpiękniejsze utwory pochodzą właśnie z tego okresu i są to przede wszystkim balety: „Jezioro Łabędzie”, „Kopciuszek”, „Śpiąca królewna”, „Dziadek do orzechów”, opery: „Eugeniusz Oniegin”, „Dama pikowa” oraz 3 ostatnie symfonie: symfonia „Manfred”, V symfonia e-moll, VI symfonia h-moll „Patetyczna”, która najlepiej ujawnia złożoność osobowości artysty, jego wewnętrzne dramaty, na czele z powściąganym homoseksualizmem i depresją. W dzień premiery tej symfonii w 1893 roku została ogłoszona epidemia cholery, na którą w tym samym roku w Petersburgu artysta zmarł.
Chociaż pierwsze dzieła Czajkowskiego były lekko abstrakcyjne, to z biegiem czasu zaczął pojawiać się w nich duch romantyzmu. Na dodatek pomimo tego, że żył w tym samym okresie co „Potężna gromadka” to dzieł tego kompozytora nie można zaszufladkować do dominującego wówczas stylu nacjonalizmu rosyjskiego. Czajkowski pisał utwory kosmopolityczne, osobiste i ekspresyjne, na które znaczny wpływ miał niemiecki symfonizm, co jednak nie znaczy, że w muzyce artysty nie było miejsca na elementy rosyjskie.

Zachęcamy do wysłuchania IV symfonii wykonanej przez Orchestra Teatro alla Scala z Mediolanu.


Polecamy również "Dziadka do orzechów" w wykonaiu Kirov Ballet St Petersburg.


Następnie Kirov Ballet St Petersburg prezentuje "Taniec wieszczki cukrowej" pochodzący z "Dziadka do orzechów".


Natomiast tutaj troszkę inna wersja tego baletu- Hovedøen Social Club & Kringkastingsorkesteret (KORK) wykonuje ten sam fragment w stylu kubańskim.


A teraz wersja bardziej jazzowa tego samego utworu w wykonaniu Chizhik Jazz Quartet.


Powiązane Video Wszystkie video

Piotr Czajkowski - Scherzo nr 2 - Jascha Heifetz
Piotr Czajkowski - Dziadek do orzechów - Pas de deux
Piotr Czajkowski - Uwertura 1812 cz.2
Piotr Czajkowski - Uwertura 1812 cz.1

Instrumenty i sprzęt muzyczny

Pyramid 402 struny do gitary elektrycznej 10-46
Pyramid 430 NPS struny do gitary elektrycznej 9-42
Pyramid 327 Bronze struny do gitary akustycznej 12-52
Pyramid 426 Stainless struny do gitary elektrycznej 10-46

Kontakt


Maria Łakomik
Materiały prasowe, patronaty, treści. Filip Łakomik
Sprawy techniczne, integracje. Prześlij artykuł o muzyce Artykuły sponsorowane
Można bezpłatnie nadsyłać dowolne materiały (tekst/grafika/video) związane z muzyką klasyczną, które Waszym zdaniem powinny znaleźć się w serwisie. Artykuły sponsorowane przyjmujemy poprzez platformę whitepress.

Partnerzy

Księgarnia Alenuty.pl
Sprzedaż nut i książek.
  • księgarnia muzyczna

Sklep Muzyczny.pl
Instrumenty muzyczne.
  • sklep muzyczny
forum muzyczne
kultura w sieci

Copyright © 2011-2020 CameralMusic.pl