II Międzynarodowy Licheński Festiwal Muzyki Organowej

Koncert „Muzyka i Słowo” w wykonaniu prof. dr. hab. Andrzeja Chorosińskiego otworzy w niedzielę 5 lipca II Międzynarodowy Licheński Festiwal Organowy „Basilica sonans”. Festiwalowe koncerty odbywać się będą co tydzień do 30 sierpnia, w niedziele o godzinie 14.30.

Sanktuarium Matki Bożej Licheńskiej już po raz drugi w ramach Festiwalu „Basilica sonans” gościć będzie wybitnych europejskich organistów. Wykonawcy zaprezentują dzieła najznamienitszych kompozytorów. W bazylice zabrzmią utwory m. in.: Fryderyka Chopina, Johanna Sebastiana Bacha, Wolfganga Amadeusa Mozarta, Franza Schuberta, Richarda Wagnera, Feliksa Nowowiejskiego czy Mieczysława Surzyńskiego. 

Koncert inauguracyjny poświęcony św. Janowi Pawłowi II z okazji 100. rocznicy urodzin, odbędzie się w niedzielę, 5 lipca o godz. 14.30. W bazylice licheńskiej w wykonaniu prof. Chorosińśkiego zabrzmią m. in. Toccata d moll J. S. Bacha, Etiuda cis moll oraz nokturny F. Chopina a także Elegia fis moll M. Surzyńskiego. Podczas koncertu zatytułowanego „Muzyka i słowo” będą także recytowane słowa św. Jana Pawła II w wykonaniu Michała Chorosińskiego, znanego aktora teatralnego i filmowego.

Pierwsza edycja Festiwalu Muzyki Organowej „Basilica Sonans” cieszyła się dużym zainteresowaniem. W 2019 roku w cotygodniowych koncertach uczestniczyli zarówno polscy, jak i zagraniczni wykonawcy, w tym m.in. Bernhard Gfrerer z Salzburga, Jan Van Mol z Antwerpii, Jean Christopher Geiser z Lozanny, Roman Perucki z Gdańska czy Marek Stefański z Krakowa.

Organy bazyliki licheńskiej im. św. Jana Pawła II są aktualnie największym instrumentem w Polsce i czwartym co do wielkości w Europie. W rankingu światowym, pośród instrumentów sakralnych, plasują się na 10 miejscu. Składają się z pięciu części: organów głównych (południowych) umieszczonych nad głównym wejściem do świątyni, organów w nawach zachodniej oraz wschodniej, a także dwóch mniejszych części umieszczonych nad prezbiterium. Poszczególne części poprzez elektroniczną trakturę połączono w zbiorczym, sześciomanuałowym stole gry umieszczonym w prezbiterium bazyliki. Łącznie instrument dysponuje 12 323 piszczałkami i 157 głosami. W ważącej niemal 50 ton głównej części organów zainstalowana jest wykonana z cyny największa tego typu piszczałka organowa w Polsce – o długości 783 cm i wadze około 150 kg. Koncepcję brzmieniową instrumentu zaprojektował prof. Chorosiński. Instrument wykonała firma Zych z Wołomina.

Miłośnicy muzyki organowej, którzy nie mogą osobiście przybyć do Lichenia, będą mogli śledzić koncerty dzięki bezpośredniej transmisji z licheńskiej bazyliki w czasie rzeczywistym za pośrednictwem strony internetowej: www.lichen.pl, a także na kanale Sanktuarium na YouTube oraz stronie Sanktuarium na Facebooku.

Program koncertów II Międzynarodowego Licheńskiego Festiwalu Organowego:

5 VII Andrzej Chorosiński, Warszawa
Profesor klas organów Uniwersytetu Muzycznego F. Chopina w Warszawie oraz Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu; twórca koncepcji brzmieniowej licheńskich organów W latach 1993–99 – rektor Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie; 1993–2000 – członek AECAM Prezydium Stowarzyszenia Rektorów Europejskich Uczelni Muzycznych. Koncertował w większości krajów Europy, w Izraelu, USA, Kanadzie, Australii, Korei Południowej i Japonii.
Michał Chorosiński (recytacje)
Aktor teatralny i filmowy, odtwórca roli młodego Karola Wojtyły w „Psałterzu Renesansowym”, Współpracował m in. , Jerzym Hoffmannem, Mikołajem Grabowskim, Pawłem Miśkiewiczem, Janem Szurmiejem. Brał udział m. in. w filmach „Ogniem i mieczem”, Stara baśń”, serialach telewizyjnych: „Adam, i Ewa”, „Pierwsza miłość”, „Klan” oraz „M jak miłość”; aktor Teatru Polskiego we Wrocławiu.

W programie:
Johann Sebastian Bach Toccata d-moll /BWV 565/
Fryderyk Chopin Nokturn f-moll /Op.55/1/
Słowa Św. Jana Pawła II
Fryderyk Chopin Etiuda cis-moll /Op.25/7/
Słowa Św. Jana Pawła II
Fryderyk Chopin Nokturn Es-dur Op.9/2
Słowa Św. Jana Pawła II
Mieczysław Surzyński Elegia fis-moll
Alexandre Guilmant I Symfonia d-moll Op.42 / Finał/

12 VII Waldemar Gawiejnowicz,  Poznań

Absolwent Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego, gdzie jako adiunkt prowadzi zajęcia z gry organowej, liturgicznej oraz organoznawstwa na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury, Wokalistyki, Teorii Muzyki i Edukacji Artystycznej. W latach 1996–2019 współorganizował i prowadził łącznie około 250 koncertów z udziałem ponad 700 artystów. Wyróżniony m. in. Odznaką Honorową Zasłużony dla Kultury Polskiej (2018).

W programie:
Musica da camera e da chiesa
Johann Sebastian Bach Concerto G-dur BWV 592
(wg Johanna-Ernsta von Sachsen-Weimar): [Allegro assai] – Grave – Presto
Johann Sebastian Bach Fughetta Gottes Sohn ist kommen BWV 724
Richard Wagner – Ferenc Liszt Pilgerchor (Tannhäuser)
Alma Redemptoris Mater
Marco Enrico Bossi Ave Maria op. 104 nr 2
Marcel Dupré Ave Maris Stella (III) op. 18 nr 8
(Vêpres du Commun des fêtes de la Sainte Vierge)
Feliks Nowowiejski Wstęp do chorału Witaj Królowo op. 9 nr 4
In te Domine speravi
Mieczysław Surzyński Improwizacje nt. starej polskiej pieśni kościelnej op. 38
Arvo Pärt Annum per annum: K – G – C – S – A
Percy Eastman Fletcher Festival Toccata

19 VII Bartosz Jakubczak,  Warszawa
Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. F. Chopina w Warszawie oraz studia podyplomowe z najwyższym odznaczeniem w Royal Academy of Music w Londynie. Laureat m. in. nagrody Prix de la Presse podczas konkursu bachowskiego Grand Prix Bach de Lausanne w Szwajcarii. W 2003/2004 wykładał w Royal Academy of Music w Londynie, której jest honorowym współpracownikiem. Obecnie adiunkt Katedry Organów i Klawesynu UMFC.

W programie:
Louis Marchand Grand Dialogue en Ut Majeur
Johann Sebastian Bach Toccata i fuga d-moll „dorycka” BWV 538
Wolfgang Amadeus Mozart Fantazja f-moll KV 608 (Allegro-Antante-Allegro)
Johann Bernhard Bach Ciaconna B-dur
Franz Liszt Preludium i Fuga nt. B-A-C-H

26 VII Jarosław Wróblewski, Warszawa
Absolwent Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie oraz Hochschule für Musik und darstellende Kunst Mozarteum w Salzburgu. W latach 2002–2012 prowadził klasę organów oraz zajęcia z harmonii modalnej w Instytucie Muzykologii KULu. Obecnie profesor nadzwyczajny w UMFC w Warszawie, od 2012 prodziekan Wydziału Fortepianu, Klawesynu i Organów UMFC.

W programie:
Johann Sebastian Bach Piece d’orgue BWV 572
Cesar Franck Cantabile
Cesar Franck Pièce Heroïque
Jehan Alain Choral dorienne
Jehann Alain Litanies
Johann Christian Heinrich Rinck Ah, vous dirai-je, Maman 9 Wariacji i Finał

2 VIII Johannes Skudlik, Monachium
Absolwent Monachijskiego Uniwersytetu Muzycznego, gdzie studiował muzykę liturgiczną i grę na organach Od 1979 oficjalny organista w głównym kościele Mariae Himmelfahrt w Landsbergu nad Lech (Bawaria); założyciel i dyrygent Oratoryjnego Chóru Landsbergu, kilku chórów kameralnych oraz orkiestry kameralną Con-brio w Monachium; dyrektor artystyczny wielu festiwali organowych.

W programie:
Johann Sebastian Bach Toccata i Fuga d-moll BWV 565
Johann Sebastian Bach Aria z 3. Suity orkiestrowej BWV 1068
(transkrypcja Sigfried Karg-Ehlert)
César Franck Prélude, Fugue et Variation op. 18
Pierre Cochereau Scherzo symphonique
Richard Wagner Wstęp do opery „Lohengrin“ (Transkrypcja E. Lemare)
Louis Vierne Finał z 1. Symphonii organowej

9 VIII Dymitr Morozow, Charków
Ukraiński dyrygent, organista, kompozytor; absolwent Akademii Muzycznej w Charkowie oraz Narodowego Uniwersytetu Artystycznego im. Iwana Kotlarewskiego w Charkowie. Od 2015 główny dyrygent Charkowskiego Narodowego Akademickiego Teatru Opery i Baletu.

W programie:
O. Brooksbank March
Ferenz Schubert „Ave Maria”
Johann Sebastian Bach Preludium i fuga C-dur
Henry Purcell „Voluntary for double Organ”
Tommaso di Celano „Dies Irae”
Johann Sebastian Bach Fantazja i fuga g-moll
Georg F. Haendel „Amen, Alleluja” d-moll
Luis A. Nidermeier „Pieta, Singore”
Johann Sebastian Bach Preludium h-moll

16 VIII Wolfgang Seifen, Berlin
Niemiecki organista i kompozytor, absolwent Katholische Hochschule für Kirchenmusik St. Gregorius w Aachen (Niemcy); członek Kościelnej Komisji Muzycznej Archidiecezji Berlińskiej, przewodniczący Konferencji Dyrektorów Katolickich Instytucji Szkoleniowych w zakresie muzyki kościelnej w Niemczech (KdL). Od 2000 naucza improwizacji i liturgicznej gry na organach na Uniwersytecie Sztuk Pięknych w Berlinie.

W programie:
Improwizacje w różnych stylach na tematy polskich pieśni maryjnych

23 VIII Julian Gembalski, Katowice
Profesor Akademii Muzycznej w Katowicach, gdzie prowadzi klasę organów i kieruje Katedrą Organów i Muzyki Kościelnej. W latach 1996–2002 – Rektor tejże uczelni. Laureat licznych nagród m.in. w konkursach improwizacji fortepianowej oraz organowej; odznaczony przez Papieża Jana Pawła II medalem „Pro Ecclesia et Pontifice”). Archidiecezjalny Wizytator Organów i Organistów, założyciel pierwsze w Europie Środkowej Muzeum Organów (2004).

W programie:
Francois Couperin Offertoire sur les grands jeux (z „Messe de Paroisses”)
Julian Gembalski Preludium i fuga (improwizacja w stylu barokowym)
Johann Sebastian Bach Preludium chorałowe „Schmucke dich, o liebe Seele” BWV 654
Louis Vierne Cathedrales (z: Piece de Fantaisie op. 55)
Julian Gembalski Antyfony maryjne (improwizacja), Ave Regina caelorum, Regina caeli, Salve Regina

30 VIII Hanna Dys, Gdańsk
Organistka, profesor AM na Wydziale Instrumentalnym gdańskiej Akademii Muzycznej. Absolwentka gdańskiej Akademii Muzycznej oraz Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu. Laureatka i uczestniczka konkursów międzynarodowych. Prowadząca kursy mistrzowskie w Polsce i za granicą, juror konkursów organowych.

W programie:
Jean Francois Dandrieu Magnificat in g – Plein jeuDuo Trio – Basse de Cromorne Recit de Nasard Dialogue
Tabulatura Oliwska ca 1619 – 4 Tańce
Jan Pieterszoon Sweelinck Echo Fantasia in d
Johann Sebastian Bach Concerto G-dur BWV 582
Johann Christian Rinck Variations „Ah, vous dirai-je, maman”
Camille Saint-Saëns Danse macabre op.40 (transkrypcja E.H. Lemmare)
Charles-Marie Widor Finał z VI Symfonii g-moll op.42


Serdecznie zapraszamy.
Licheń Stary, 30 czerwca 2020 r.
Justyna Zacharek
Biuro Prasowe Sanktuarium

Powiązane Video Wszystkie video

„Calling of Memories” na sekstet waltorniowy
A. Vivaldi - Cztery pory roku: Zima
A. Vivaldi - Cztery pory roku: Wiosna
Reporta?: Muzyka na Szczytach 2015

Instrumenty i sprzęt muzyczny

Ibanez IUKS 4 struny do ukulele black nylon, sopran, koncert
Alpine PartyPlug zatyczki do uszu (para)
GEWA (PS220115) Gig-Bag gitarowy Seria Turtle 103 Koncert 3/4
PWM Wesoowski Franciszek - Zasady muzyki

Kontakt


Maria Łakomik
Materiały prasowe, patronaty, treści. Filip Łakomik
Sprawy techniczne, integracje. Prześlij artykuł o muzyce
Można bezpłatnie nadsyłać dowolne materiały (tekst/grafika/video) związane z muzyką klasyczną, które Waszym zdaniem powinny znaleźć się w serwisie. Artykuły sponsorowane przyjmujemy poprzez platformę whitepress.

Partnerzy

Księgarnia Alenuty.pl
Sprzedaż nut i książek.
  • księgarnia muzyczna

Sklep Muzyczny.pl
Instrumenty muzyczne.
  • sklep muzyczny
kultura w sieci

Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl