1. Start
  2. Artykuły
  3. Formy muzyczne
  4. Fuga
muzyczny.pl największy wybór instrumentów muzycznych: gitary, perskuje, pianina, światła, dj i wiele innych.
ARTYKUŁ: Formy muzyczne - Fuga

Fuga

szukaj w artykułach:
Fuga, z łaciny ucieczka, jest jedną z najważniejszych oraz najbardziej skomplikowanych form muzycznych. Bazuje na rozwinięciu jednego tematu, używając techniki kontrapunktu. Głosy występujące w fudze imitują się wzajemnie, najczęściej jest ich od dwóch do pięciu. Jest to forma muzyczna, która rozwinęła się zarówno w muzyce instrumentalnej jak i wokalnej. Może być osobnym utworem bądź stanowić część innego gatunku (np. mszy, opery). Powstała w połowie XVII wieku i wydaje się być spokrewniona z ricercar lub kanonem. W epoce baroku fuga była na ogół kultywowana. Podczas klasycyzmu rozwinęła się, a w romantyzmie straciła znacznie swoją przewagę wśród kompozycji tego okresu. Fuga składa się zazwyczaj z trzech lub czterech części. Rozpoczyna ją ekspozycja (wprowadzenie tematu we wszystkich głosach), następnie pojawia się niezależny epizod, w którym kompozytor w wersji oryginalnej bądź modyfikowanej prezentuje temat. Zmiany tematu mogą objawiać się przez dyminucję (skrócenie wartości rytmicznej), augmentację (wydłużenie wartości rytmicznej), fragmentację (rozdzielenie materiału tematycznego i użycie go oddzielnie), inwersję (zmianę kierunku interwałów) itp. Kolejną częścią jest stretto, w którym zbiegają się głosy. Na koniec w części zwanej codą pojawia się ponownie przetworzony oraz zestawiony ze sobą materiał muzyczny.


BAROK
Jan Sebastian Bach fuga g-moll- Hans Andre Stamm


Jerzy Fryderyk Haendel fuga D-dur- Simone Stella


Antonio Vivaldi Juravit Dominus: Tu es sacerdos z Dixit Dominus- Vivaldi's Women oraz członkowie OAE/Jerwood Experience


KLASYCYZM
Wolfgang Amadeusz Mozart Adagio i Fuga c-moll- English Concert


ROMANTYZM
Johannes Brahms "Niemieckie requiem"- Grupa wokalna z Lausanne oraz Symfonia Warszawska


WIEK XX
Fuga w konwencjonalnym stylu
Kaikhosru Sorabji "Opus clavicembalisticum"- John Ogdon


Dymitr Szostakowicz fuga nr 22- Sekishi Recorder Quartet


Fuga w nowoczesnym stylu
Edgar Ordoñez- fuga nr 4 w wersji tanga

oraz fuga nr 5 w wersji jazzowej.


Samuel Barber sonata fortepianowa- Seully Hall




kategoria: Formy muzyczne




© CameralMusic 2011 by programista | design: studiobaklazan.pl