Akademia Kameralistyki w Pałacu Ojrzanów

AKADEMIA KAMERALISTYKI W PAŁACU OJRZANÓW 2021

MISTRZOWSKIE KURSY INTERPRETACJI DLA ŚPIEWAKÓW I PIANISTÓW

Fundacja Wpierania Kultury „Przyjaciele Muzyki” zaprasza śpiewaków i pianistów do udziału w mistrzowskich kursach interpretacji „Akademia Kameralistyki w Pałacu Ojrzanów".

Kursy odbędą się w dwóch terminach:
• 3–7.11.2021 – prowadzenie: prof. UMFC Anna Radziejewska i wykł. mgr Paweł Sommer
• 6–11.12.2021 – prowadzenie: prof. Urszula Kryger i prof. Katarzyna Jankowska-Brzykowska

W kursach prowadzonych przez Urszulę Kryger i Katarzynę Jankowską-Borzykowską wezmą udział śpiewacy i pianiści, którzy będą rozwijać umiejętność interpretacji pieśni, kameralnego muzykowania w duecie wokalnym.

W kursach prowadzonych przez Annę Radziejewską i Pawła Sommera wezmą udział śpiewacy, chcący pracować nad stylem i techniką śpiewu.

Wszyscy uczestnicy będą zakwaterowani w pięknym podwarszawskim Pałacu Ojrzanów Ojrzanów, ul. Tarczyńska 1) i tam również będą mieć zajęcia.

Inicjatorem przedsięwzięcia jest ceniony aktor i śpiewak Marcin Rudziński.

Szczegóły i regulaminy uczestnictwa:
• I TURNUS: www.facebook.com/events/979938309449334
• II TURNUS: www.facebook.com/events/4092841524087034

Kontakt:
[email protected] / tel. 723 714 040

ZAPRASZAMY!

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Organizator: Fundacja Przyjaciele Muzyki
Współfinansowanie: Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu
Partner: Pałac Ojrzanów
Współpraca: Agencja Muzyczna Art Deco Group
Patronat medialny: POLMIC.PL – Polskie Centrum Informacji Muzycznej, prestoportal.pl, cameralmusic.pl


O prowadzących:

Prof. UMFC Anna Radziejewska – mezzosopran
Absolwentka w klasie prof. Jerzego Artysza UMFC w Warszawie.


Laureatka krajowych i międzynarodowych konkursów wokalnych. Występowała m.in. w Opera National de Paris, Teatro alla Scala w Mediolanie, Het Concergebouw w Amsterdamie, Opera National du Rhin w Starsburgu, Bayerische Staatsoper, Vlaamse Opera, Konzerthaus w Wiedniu, Filharmonia w Kolonii, Festiwal w Salzburgu, Wiener Festwochen, Quintai Concert Hall i Shanghai Symfony Concert Hall, TWON w Warszawie pod dyrekcją takich mistrzów jak Harry Bicket, Ivor Bolton, Attilio Cremonesi, Andreas Spering, Michel Tabachnik, Jean-Christophe Spinosi, Paolo Carignani, Enrico Pomarico, Tito Ceccherini, Maximiano Valdes, Leonard Slatkin, Anotoni Wit, Jacek Kasprzyk, Gabriel Chmura, Jerzy Maksymiuk, Lilianna Stawarz. W inscenizacjach takich twórców jak: Trisha Brown, Robert Carsen, Rebecca Horn, Vincent Boussard, Rudger Engels, Reinhild Hoffmann, Mariusz Treliński, Ryszard Peryt, Marek Weiss, Jitka Stokalska.

Obecnie solistka Polskiej Opery Królewskiej.

W 2010 roku odznaczona brązowym medalem Gloria Artis, a w 2012 Srebrnym Krzyżem Zasługi.

Czołowa wykonawczyni utworów Salvatore Sciarrino na świecie (opery: Luci mie traditrici – La Malaspina, Macbeth – Lady Macbeth, Da gelo a gelo – Izumi, Superflumina – La donna; La Nuova Euridice na głos i orkiestrę, utwory kameralne – L’altro giardio, Cantiere del poema, Immagina il deserto).

Jej nagranie pieśni Karola Szymanowskiego z Mariuszem Rutkowskim (DUX 2008) zostało wyróżnione nagrodami Selecionèe par ARTE i Orfèe D’Or 2009. Wszystkie solowe nagrania pieśni (Paderewski 2007, Szymanowski 2008, Lutosławski 2013, Paderewski 2016) były nominowane do nagrody Fryderyk, a nagranie Maddalena ai piedi di Cristo Antonio Caldary (Amor terreno) otrzymało nagrodę Fryderyk 2018 za najlepsze nagranie muzyki dawnej.

Od 1999 roku prowadzi również działalność pedagogiczną (obecnie prof. UMFC dr hab.).


Paweł Sommer – fortepian

Pracownik i doktorant Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.
W 2008 roku ukończył z wyróżnieniem studia na tejże uczelni w klasie prof. Anny Jastrzębskiej-Quinn. Tam też niedługo potem rozpoczął pracę na Wydziale Wokalno-Aktorskim na stanowisku wykładowcy. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Jako uczestnik Akademii Operowej Teatru Wielkiego – Opery Narodowej doskonalił swoje umiejętności podczas licznych kursów i warsztatów, m.in. Britten-Pears Young Artist Programme (Aldeburgh), Académie européenne de musique (Aix-en-Provence).

Dwukrotnie brał udział w International Lied Masterclass (Bruksela) oraz w Studium Pieśni (UMFC), gdzie pod okiem wybitnych śpiewaków i pianistów poszerzał zarówno znajomość repertuaru pieśniarskiego, jak i własną świadomość artystyczną. Towarzyszył śpiewakom na wielu konkursach w Polsce i za granicą, m.in. Queen Elisabeth Competition, Belvedere Singing Competition, International Vocal Competition’s-Hertogenbosch, Euroradio New Talent-EBU, kolejnych edycjach Konkursu im. Stanisława Moniuszki w Warszawie oraz I Międzynarodowym Konkursie im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.

W 2015 występował na Międzynarodowych Targach EXPO w Mediolanie, wykonując utwory Fryderyka Chopina. Jest współautorem płyty „Wandtke plays polish” (Requiem Records 2018), na której wraz ze skrzypaczką Anną Wandtke wykonuje Sonatę d-moll op. 9 Karola Szymanowskiego.

W październiku 2019 roku współuczestniczył w prowadzonych przez Annę Radziejewską kursach mistrzowskich w South-Central University for Nationalities w Wuhan (Chiny).

Na co dzień łączy pracę pedagogiczną z działalnością koncertową, biorąc udział, jako solista i kameralista, w różnych wydarzeniach artystycznych, do których należą koncerty z cyklu „Sounds of art” w Muzeum Narodowym w Warszawie, Kursy wokalne techniki i interpretacji w Domu Pracy Twórczej w Radziejowicach pod kierunkiem prof. Ryszarda Karczykowskiego oraz wiele innych w Polsce i za granicą.


Urszula Kryger – mezzosopran

To jedna z najbardziej uznanych polskich śpiewaczek. Ukończyła studia pianistyczne i wokalne w Akademii Muzycznej w Łodzi. Uczestniczyła w wielu międzynarodowych konkursach muzycznych, otrzymując wysokie nagrody. Do jej największych sukcesów należą zwycięstwa w I Międzynarodowym Konkursie dla Młodych Wokalistów im. St. Moniuszki w Warszawie (1992), VI Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. J. Brahmsa w Hamburgu (1994) oraz 43. Międzynarodowym Konkursie Muzycznym ARD w Monachium (1994).

W 1995 r. wystąpiła w La Scali z recitalem pieśni Fryderyka Chopina. Rok później z wielkim sukcesem debiutowała na scenie Semper Oper w Dreźnie w operze „Kopciuszek” G. Rossiniego w partii Angeliny. Występowała z wybitnymi dyrygentami takimi jak: Jan Krenz, Jerzy Semkow, Rafael Frühbeck de Burgos, Sir Colin Davis, Armin Jordan.
Szczególną uwagą obdarza muzykę kameralną – jej sztuka interpretacji pieśni łączy w sobie perfekcyjność z niezwykłą naturalnością. Jej partnerami byli wybitni pianiści tacy jak: Hartmut Höll, Charles Spencer, Melvyn Tan i Pascal Rogé, klarnecista Paul Meyer, znane zespoły kameralne takie jak Tokyo String Quartet, Petersen Quartet.

Urszula Kryger dokonała wielu nagrań dla rozgłośni radiowych i firm fonograficznych, takich jak: Decca, Hyperion, CPO, DUX, BNL, Naxos, Channel Classics, Polskie Radio, Narodowy Instytut Audiowizualny. Artystka wyróżniona została także nagrodą Fundacji im. Karola Szymanowskiego za przemyślane i wysoce artystyczne interpretacje pieśni tegoż kompozytora.

Prowadzi liczne kursy mistrzowskie. Jest profesorem Akademii Muzycznej w Łodzi.


Katarzyna Jankowska-Borzykowska

Absolwentka Akademii Muzycznej Fryderyka Chopina w Warszawie (dyplom z odznaczeniem) w klasie fortepianu prof. Wiktora Mierżanowa i as. Iriny Rumiancewej oraz kameralistyki w klasie prof. Jerzego Marchwińskiego. Uzupełniające studia odbywała w Królewskiej Akademii Muzycznej w Sztokholmie w klasie prof. Grety Erikson oraz w Szkole Kameralistyki Radia Szwedzkiego w Edsberg.

Jeszcze w okresie studiów, grała z orkiestrą symfoniczną Filharmonii w Lublinie i innych miastach koncerty fortepianowe J.S. Bacha, E. Griega, C. Saint-Saensa, S. Prokofiewa. Wykonywała również wiele recitali fortepianowych, głównie z muzyką Fr. Chopina, w kraju i za granicą, m.in. we Francji, Holandii, Szwecji, także w Zjednoczonych Emiratach Arabskich i Iranie. Najważniejszym nurtem jej działalności jest jednak muzyka kameralna.

Towarzyszyła Jerzemu Artyszowi, Urszuli Kryger, Jarosławowi Brękowi, Andriejowi Shkurhanowi, Jackowi Laszczkowskiemu, Zofii Kilanowicz, Piotrowi Hausenplasowi, Michałowi Borzykowskiemu, Janowi Staniendzie (w trio) i in., z którymi występowała na najpoważniejszych estradach koncertowych w kraju i za granicą. Uczestniczyła w najważniejszych Festiwalach Muzycznych międzynarodowych i krajowych od „Vratislavia Cantans", w Dusznikach, Szymanowskiego w Zakopanem, „Musicorama" w Paryżu, Van Vlaandereen Festival w Limburgu i w wielu innych – w Niemczech, Francji, Belgii, Holandii, Finlandii, Szwecji, Austrii i innych.

Ma na swoim koncie wiele nagrań radiowych dokonanych w kraju oraz we Francji, Niemczech, Finlandii i Danii, telewizyjnych i filmowych. Jej nagranie z barytonem Jerzym Artyszem zostało uznane za nagranie roku (1990). Jest współlaureatką, wraz z Urszulą Kryger – mezzosopran – nagrody Fryderyk 2001 za pieśni Karola Szymanowskiego. Nagrała płyty dla wielu firm płytowych.

Prowadziła kursy mistrzowskie w Polsce i w Europie, jest członkiem zarządu European Chamber Music Teachers Association, a od roku 2007 jest profesorem sztuki i pracuje w UMFC ucząc kameralistyki. Była również jurorem wielu konkursów kameralnych, a jej studenci otrzymali wiele nagród w konkursach kameralnych w Polsce i w Europie.

Od 3 lat jest członkiem Zarządu SPAM. W latach 2012–2020 była Kierownikiem Katedry Kameralistyki Fortepianowej UMFC. W ramach swojej pracy w tej właśnie uczelni i jako ów kierownik zrealizowała szereg zadań takich jak: Członek Zarządu ECMTA, Członek Lied Forum, w roku 2011 za pomocą programów MKiDN założyła Studium Pieśni dla pianistów i śpiewaków, zapraszała na wykłady najwybitniejszych artystów polskich europejskich. Ilość słuchaczy przekroczyła najśmielsze oczekiwania.

Założyła Fundację Ars Iuvenis im. T. Robinson, której była prezesem do roku 2020. Fundacja wręczyła kilka nagród laureatom konkursów kameralnych, wsparła studentów wyjeżdżających za granicę, wsparła zespoły kameralne jeżdżące reprezentować UMFC za granicę.

Jako członek ECMTA dwukrotnie zorganizowała zjazd kameralistów w UMFC, uzyskując na to fundusze z Ministerstwa Kultury. Zjazd kameralistów połączony był z wykładami oraz z prowadzeniem lekcji pokazowych dla studentów. Gośćmi byli również studenci innych uczelni europejskich, część z nich wystąpiła na koncertach zorganizowanych też przez K. Jankowską, w Pałacu w Wilanowie, w NiFC oraz w UMFC.

W roku 2017 powołała studia magisterskie z kameralistyki fortepianowej w UMFC, a to dzięki życzliwości Rektora i przekonaniu Wydziału, że kameralistyka ma sens i jest czymś wyjątkowym i wartym uwagi – opinia, którą stworzył wiele lat temu prof. Jerzy Marchwiński, twórca tejże katedry.

W roku 2018 zorganizowała Festiwal „Estońska Wiosna” w Estonii – w Tallinie. Wystąpili tam studenci polscy i estońscy, grając znakomity program kameralny (muzykę polską) oraz pedagodzy z UMFC. Były to 4 koncerty oraz wykłady i lekcje w tallińskiej Akademii.

Udało jej się zaprosić kilku wykładowców na lekcje pokazowe dla studentów UMFC, a byli to: Irena Uss-Armoniene – Litwa, Frank-Immo Zichner – Berlin, Paulo Pacheco – Lizbona, Alexander Gebert – Detmold, Janis Maleckis – Łotwa, Markus Hadulla – Wiedeń. Zorganizowała również we współpracy z Uczelniami wyjazdy dla warszawskich studentów do Detmold (potem rewizyta), Berna (też rewizyta), Berlina, Lizbony i Wilna – to we współpracy z ECMTA, studenci bowiem wystąpili na zjeździe tej organizacji.

Była recenzentem kilkudziesięciu doktoratów, habilitacji i profesur. Prowadziła wykłady na konferencjach w Łodzi, Poznaniu, Gdańsku, Koszalinie , Sochaczewie i wielu innych. Była też jurorem w wielu konkursach, jak Białystok, Łódź, Bydgoszcz, Toruń, Warszawa, Katowice, Sochaczew i in.

Organizowała konferencje w UMFC z udziałem wybitnych wykładowców jak np. prof. Mieczysław Tomaszewski, Elżbieta Artysz, Irena Poniatowska i wielu, wielu innych. Konferencje dotyczyły zawsze szczególnej roli muzyki kameralnej w świecie muzycznym.

Ostatnio doprowadziła do wydania przez UMFC w kooperacji z firmą Sarton i MKiDN 2 płyt studentów wybitnych, zasługujących na uwagę i podziw. Zorganizowała też właśnie Polski Konkurs Duetów dla wszystkich uczelni muzycznych w Polsce, Warszawa bierze udział w tym projekcie po raz pierwszy. Odbył się 7–9 kwietnia 2021 r. w formie zdalnej.

„…Muszę powiedzieć, że całe moje życie to muzyka. Nawet jak nie gram to słyszę dźwięki. Mam ukochanych kompozytorów, którzy zachwycają mnie czasem tak, że widzę w moim życiu wielki sens...”

Powiązane Video Wszystkie video

Gabriel Fauré - Pavane - 15 fletów
Sergiusz Prokofiew - III Koncert Fortepianowy C-dur - ALEKSANDRA KRZANOWSKA
Bogdan Ota - a dream in a dream
Beethoven - Moonlight Sonata - Sonata Ksi??ycowa

Instrumenty i sprzęt muzyczny

Kontakt


Maria Łakomik
Materiały prasowe, patronaty, treści. Filip Łakomik
Sprawy techniczne, integracje. Prześlij artykuł o muzyce
Można bezpłatnie nadsyłać dowolne materiały (tekst/grafika/video) związane z muzyką klasyczną, które Waszym zdaniem powinny znaleźć się w serwisie. Artykuły sponsorowane przyjmujemy poprzez platformę whitepress.

Partnerzy

Księgarnia Alenuty.pl
Sprzedaż nut i książek.
  • księgarnia muzyczna

Sklep Muzyczny.pl
Instrumenty muzyczne.
  • sklep muzyczny
kultura w sieci

Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl