1. Start
  2. Artykuły
  3. Wydarzenia muzyczne
  4. Stars and Strings: Sinfonietta Festival w Muzeum Narodowym w Krakowie
ARTYKUŁ: Wydarzenia muzyczne - Stars and Strings: Sinfonietta Festival w Muzeum Narodowym w Krakowie

Stars and Strings: Sinfonietta Festival w Muzeum Narodowym w Krakowie

szukaj w artykułach:

V Sinfonietta Festival
Na jubileusz po amerykańsku!

Stars and Strings ‒ taki tytuł nosi piąty, jubileuszowy Sinfonietta Festival w Muzeum Narodowym w Krakowie zapowiadający wyjątkowy, dwudziesty piąty sezon Sinfonietty Cracovii. Krakowska Orkiestra świętować będzie z iście amerykańskim rozmachem! Wraz z tytułowymi „gwiazdami” – dyrygentem Johnem Axelrodem, tenorem Stanley’em Jacksonem i klarnecistą Michelem Lethiec’iem ‒ zaprezentuje dzieła najjaśniejszych supernowych z Nowego Świata: Leonarda Bernsteina, Aarona Coplanda, Johna Cage’a, i Philipa Glassa. Wśród niestandardowych propozycji znajdą się zaś pieśni spirituals, barbecue clubbing i plenerowe jam session.

Amerykanie są mistrzami świata w świętowaniu ‒ i w dobrze pojętej rozrywce. To właśnie stamtąd pochodzi popularne i u nas słowo entertainment. O tym, że rozrywka może osiągać zawrotnie wysoki poziom, dobitnie świadczy zaś tamtejsza kinematografia i ściśle z nią związana, symfoniczna muzyka filmowa. Równie istotna jest jednak twórczość kompozytorów związanych ze Stanami Zjednoczonymi w historii muzyki poważnej, a jednym z najbardziej znaczących nurtów stworzonych przez Amerykanów jest minimalizm. Festiwal rozpocznie się więc minimalistycznie – muzyką Johna Cage’a, Steve’a Reicha, Philipa Glassa i Johna Adamsa. Przez historię nurtu przeprowadzi melomanów dyrektor Sinfonietty – Jurek Dybał. Słynny utwór In C Terry’ego Riley’a wykona zaś pod jego dyrekcją... publiczność! Na ten Minimalistic Opening zapraszamy już 30 czerwca do przepięknych wnętrz krakowskich Sukiennic.

Również tam, 2 lipca, odbędzie się koncert For Our Freedom and Yours ‒ utrzymany w duchu szeroko rozumianej amerykańskiej idei wolności oraz przyjaźni między naszymi narodami. Światowej sławy tenor Stanley Jackson zaśpiewa po raz pierwszy w języku polskim! Oprócz pieśni Ignacego Jana Paderewskiego do słów Adama Mickiewicza Amerykanin wykona ‒ tym razem, oczywiście, już po angielsku, pieśni spirituals — będące ważnym elementem dziedzictwa Afroamerykanów oraz popularne utwory z poruszającego problematykę konfliktów etnicznych musicalu West Side Story. Na tym koncercie premierowo zabrzmi Sinfonietta jubileuszowa zwycięzcy V Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego Sinfonietta per Sinfonietta pod honorowym patronatem prof. Krzysztofa Pendereckiego.

Z kolei 4 lipca, w dniu amerykańskiego Święta Niepodległości, znakomici kameraliści Sinfonietty Cracovii i przyjaciele (Kwartet DAFO, Cordes Classiques, Sinfo Quartet oraz Maciej Lulek i amerykański pianista Tom Robak współpracujący w ramach projektu Paderewski Saloon) wystąpią w ciekawych wnętrzach i ogrodach oddziałów Muzeum Narodowego w Krakowie, prezentując m.in utwory Antonína Dvořáka, George’a Gershwina, Steve’a Reicha i Pawła Szymańskiego. Znana i popularna wśród festiwalowej publiczności formuła clubbingu kameralnego tym razem zwieńczona zostanie plenerowym jam session w Ogrodzie Józefa Mehoffera.

Grasz na czymś? Znasz kilka amerykańskich standardów? Bierz instrument pod pachę i wpadnij na muzyczne barbecue! Serdecznie zapraszam do udziału w otwartym dla profesjonalistów i amatorów jam session z muzykami Sinfonietty Cracovii – zaprasza dyrektor krakowskiej orkiestry, Jurek Dybał (zgłoszenia na: office@sinfoniettacracovia.com).


Jubileuszową edycję Festiwalu zakończą 6 lipca koncertem finałowym w Sukiennicach wyjątkowi, od lat związani z Sinfoniettą Cracovią goście – światowej sławy amerykański dyrygent John Axelrod i legendarny klarnecista Michel Lethiec. All American Finale wypełnią kompozycje Aarona Coplanda, George’a Gershwina i Leonarda Bernsteina.

Choć Kraków słynie z festiwali, tego jedynego w swoim rodzaju nie mogą Państwo przegapić, bo ‒ jak mawiają Amerykanie ‒ it’s the best one in town.

See you there!
 


Stars and Strings

V Sinfonietta Festival w Muzeum Narodowym w Krakowie
30.06–06.07.2019

Festiwal odbywa się we współpracy i przy wsparciu Konsulatu Stanów Zjednoczonych w Krakowie.


Minimalistic Opening.
30.06 // godz. 19.00

Jurek Dybał – dyrygent
Sinfonietta Cracovia

Cage / Bądarzewska-Baranowska / Satie
Riley / Reich / Glass / Nyman / Adams

Galeria Sztuki Polskiej XIX w. w Sukiennicach – oddział Muzeum Narodowego w Krakowie


‘For Our Freedom and Yours.’

02.07 // godz. 19.00

Stanley Jackson – tenor
Jurek Dybał – dyrygent
Sinfonietta Cracovia

Paderewski / Sinfonietta jubileuszowa*
Bernstein / spirituals
Galeria Sztuki Polskiej XIX w. w Sukiennicach – oddział Muzeum Narodowego w Krakowie

* Utwór laureata Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego Sinfonietta per Sinfonietta pod honorowym patronatem prof. Krzysztofa Pendereckiego


4th of July BBQ Clubbing.
04.07 // start godz. 17.00
Open-Air Jam Session // godz. 20.30

Kwartet Dafo / Paderewski Saloon
Sinfo Quartet / Cordes Classiques

Dvořák / Paderewski / Gershwin / Heifetz
Riley / Reich / Glass / Szymański

Hotel Cracovia, Dom Józefa Mehoffera, Pawilon Józefa Czapskiego,
Europeum – oddziały Muzeum Narodowego w Krakowie

WSTĘP WOLNY

Wszyscy wykonawcy powtórzą program swoich występów trzykrotnie, rozpoczynając koncerty jednocześnie, kolejno około godz. 17:00, 18:15 i 19:30. Każda z 45-minutowych „rund” będzie oddzielona od kolejnej półgodzinną przerwą, umożliwiającą słuchaczom przemieszczanie się pomiędzy poszczególnymi lokalizacjami. Wieczór zwieńczy plenerowy, finałowy koncert ‒ otwarte jam session ‒ w Ogrodzie Józefa Mehoffera, który rozpocznie się o godz. 20:30.


All American Finale.
06.07 // godz. 19.00

Michel Lethiec – klarnet
John Axelrod – dyrygent
Sinfonietta Cracovia

Gershwin / Copland / Barber / Bernstein

Galeria Sztuki Polskiej XIX w. w Sukiennicach – oddział MNK


BILETY
50 PLN (N) / 25 PLN (U)
Eventim.pl, Ticketmaster.pl, InfoKraków

Zapraszamy do udziału w otwartym dla profesjonalistów i amatorów jam session z muzykami Sinfonietty Cracovii ‒ 4 lipca, o godzinie 20.30 w Ogrodzie Józefa Mehoffera (wydarzenie plenerowe). Zgłoszenia prosimy przesyłać na adres: office@sinfoniettacracovia.com.

www.sinfonietta.pl
www.facebook.com/SinfoniettaCracovia
www.twitter.com/sinfocracovia

www.instagram.com/sinfonietta_cracovia
www.youtube.com/user/SinfoniettaCracovia

Polityka prywatności: sinfonietta.pl/polityka-prywatnosci

Regulamin koncertowy: sinfonietta.pl/regulamin-koncertowy
 


John Axelrod
Wyjątkowo bogaty repertuar, innowacyjne programy oraz charyzmatyczny styl wykonawczy to cechy, które sprawiają, że John Axelrod jest jednym z czołowych dyrygentów naszych czasów regularnie zapraszanym przez orkiestry z całego świata. Po sukcesach w roli Dyrektora Muzycznego oraz Pierwszego Dyrygenta Luzerner Sinfonie Orchester und Theater oraz Dyrektora Muzycznego Orchestre National des Pays de la Loire (ONPL) w 2011 r. John Axelrod został powołany na stanowisko Pierwszego Dyrygenta Orchestra Sinfonica di Milano Giuseppe Verdi. W swojej karierze Axelrod dyrygował ponad 150 orkiestrami, wśród których znalazły się m.in. berlińska Rundfunk-Sinfonieorchester, Gürzenich-Orchester Köln, Leipzig Gewandhaus Orchester, Dresdner Philharmonie, Orkiestra Filharmonii Izraelskiej, Orchestre de Paris, Orchestre National de Lyon, Royal Philharmonic of London, London Philharmonic, London Philharmonia, Orchestre de la Suisse Romande, Accademia Nazionale di Sanra Cecilia Orchestram Orchestra Sinfonica Nazionale della RAI, Orchestra Filharmonica del Teatro La Fenice, Orchestra del Teatro San Carlo di Napoli, Królewska Filharmonia Sztokholmska, DR Symfoni Orkestret, Oslo-Filharmonien, Orkiestra Radia Szwedzkiego, Rosyjska Filharmonia Narodowa, Toronto Symphony, Salzburg Mozarteum, Camerata Salzburg, Sinfonia Varsovia, Orkiestra Filharmonii Narodowej w Warszawie i in. Jako gościnny dyrygent występował również z wieloma orkiestrami w Stanach Zjednoczonych i Azji, m.in. z Symphony Orchestra Los Angeles Philharmonic, Philadelphia Orchestra, Los Anfeles Symphony, tokijską NHK, Orkiestrą Symfoniczną Kyotom tajwańską Narodową Orkiestrą Symfoniczną i Filharmonią Szanghajską. W jego działalności operowej wyróżniają się premierowe wykonania Candide Bernsteina w 2006 r. w paryskim Théâtre du Châtelet oraz w 2007 r. w mediolańskiej La Scali. W ostatnich sezonach John Axelrod poprowadził także Tristana i Izoldę w Operze w Angers/Nantes a w ramach festiwali w Lucernie dyrygował inscenizacjami Rigoletto, The Rake’s Progress, Don Giovanniego, Za trzy grosze, Falstaffa oraz Idomeneusza. W 2013 r. John Axelrod poprowadził berlińską KammerSymphonie w unikalnym wykonaniu Der Kaiser von Atlantis w muzeum Topografii Terroru dokumentującym działalność SS w czasie II wojny światowej. Wśród nadchodzących premier, które poprowadził artysta, znajdzie się m.in. Eugeniusz Oniegin dla Teatro San Carlo w Neapolu. John Axelrod aktywnie angażuje się w pracę z młodymi muzykami – występował z Orkiestrą Festiwalową Schleswig-Holstein na festiwalu w Salzburgu, Orchestra Giovanile Italiana we Włoszech, Accademia della Scala w Muskacie, Nord Deutsche Junge Philharmonie w Niemczech, Sinfonią Iuventus w Polsce oraz Vienna Jeunesse Orchester w Austrii. Jako pierwszy Gościnny Dyrygent Sinfonietty Cracovii w latach 2001–2009 John Axelrod wystąpił w większości najbardziej znanych sal koncertowych w Europie, wielokrotnie pojawiał się na antenie telewizji ARTE, wziął udział w filmie dokumentalnym BBC realizowanym na terenie byłego obozu koncentracyjnego w Auschwitz, który nagrodzono w 2005 r. nagrodą Emmy. W latach 2009–2012 John Axelrod był Dyrektorem muzycznym cyklu Koncertów Galowych z Muzyką Filmową „Hollywood in Vienna” we współpracy z wiedeńską ORF Radio Symphony Orchestra. Dokonał wielu nagrań, również muzyki współczesnej, z takimi artystami jak Veronique Gens, Rachel Kolly d’Alba, Martin Grubinger, Patricia Kopatchinskaja czy Dietrich Henschel i in. dla takich wytwórni jak Sony Classical, Warner Classics, Ondine, Universal, Naive i Nimbus. Wśród nagrań artysty znalazł się cykl symfonii Brahmsa nagranych wraz z Orchestra Sinfonica di Milano oraz pieśni Clary Schumann wydane pod tytułem Brahms Bekived dla Telarc w roku 2013/2014. John Axelrod jest absolwentem Uniwersytetu Harvarda. Wykształcony pod kierunkiem oraz w tradycji Leonarda Bernsteina, artysta doskonalił swoje umiejętności w ramach dedykowanego dyrygentom programu American Symphony Orchestra League oraz w Konserwatorium w St. Petersburgu pod kierunkiem Ilyi Musina.


Michel Lethiec
Cieszący się międzynarodowym uznaniem klarnecista-wirtuoz. Koncertował jako kameralista i solista z najwybitniejszymi postaciami światowej sceny muzycznej, takimi jak Arto Noras, Leonidas Kovakos, Yehudni Menuhin, Yuri Bashmet, Patrick Gallois czy Jean-Jacques Kantorow oraz wiodącymi orkiestrami, m.in. Orkiestrą Filharmoniczną Radia Francuskiego, orkiestrą Mozarteum z Salzburga, Filharmonią Sanktpetersburską, Izraelską Orkiestrą Kameralną i wieloma innymi. Szczególnie bliska jest mu muzyka współczesna, dokonał szeregu premier utworów autorstwa takich kompozytorów jak Krzysztof Penderecki, John Corigliano, Edison Denisow, Kryštof Mařatka, Claude Ballif, Marcel Landowski czy Michel Decoust. Jest dwukrotnym laureatem nagrody fonograficznej Grands Prix du Discque. Rejestrował albumy dla najbardziej prestiżowych wytwórni płytowych, takich jak Lyrinx, Naxos, Arion, RCA, Bis Talent i Actes Sud. Wykłada w Conservatoire National Supérieur de Musique de Paris oraz w Konserwatorium w Nicei; regularnie prowadzi kursy mistrzowskie. Jest członkiem jury szeregu międzynarodowych konkursów (m.in. w Genewie, Lipsku, Pradze, Monachium i Osace). Michel Lethiec jest również dyrektorem artystycznym prestiżowego Festival Pablo Casals w Prades, w którym co roku biorą udział najwybitniejsi instrumentaliści-kameraliści z całego świata. Artysta został odznaczony francuskim Orderem Narodowym Zasługi oraz Orderem Sztuki i Literatury.


Stanley Jackson
Stanley Jackson urodził się w St. Louis w Missouri. Tytuły licencjata i magistra muzyki uzyskał na Conservatory of Music na University of Missouri-Kansas City. Uczestniczył w wielu projektach Young Artist Programs, w tym między innymi w Kansas City Lyric Opera, Santa Fe Opera, Opera Theater of St. Louis i Lyric Opera Center for American Artists. Do jego najważniejszych ról w Lyric Opera Center for American Artists należą Ramiro (Kopciuszek), Normanno (Lucia di Lammermoor), Lenski (Eugeniusz Oniegin) oraz udział w premierze opery Between Two Worlds Shulamita Rana. Śpiewał również w Ariadnie na Naksos, La Gioconda, Mefistofele, Idomeneo i Cyganerii w Lyric Opera of Chicago. Jest laureautem Metropolitan Opera Award, zdobywcą pierwszego miejsca w konkursach Liederkranz Foundation Award, MacAllister Award i Lee Schaenen Voice Competition.
W latach 2002–2004 był członkiem zespołu Nationaltheatrer Mannheim, gdzie występował między innymi jako Belfiore (Rzekoma ogrodniczka), Ferrando (Così fan tutte), Tamino (Czarodziejski flet), Don Ottavio (Don Giovanni), Tito (Łaskawość Tytusa), Iopas (Les Troyens), Lizander (Sen nocy letniej), Dr. P (The Man who Mistook his Wife for a Hat) i młody marynarz (Tristan i Izolda). W latach 2004–2007 był zatrudniony w Operze w Lipsku, gdzie wykonał partie Tamino (Czarodziejski flet), Walthera von der Vogelweide (Tannhäuser), Tebalda (Il Capuleti e i Montecchi), Lyonela (Martha), Belmonta (Uprowadzenie z seraju), Iopasa i Hylasa (Les Troyens), włoskiego tenora (Kawaler srebrnej róży), Nemorina (Napój miłosny) i Don José (The Tragedy of Carmen). W roku 2008 zaśpiewał Ivanhoe (Il Templario) Ottona Nicolaia w Operze w Chemnitz. Wówczas nagrano również pierwszą płytową wersję tej opery. W marcu 2009 roku powrócił do Chemnitz z rolą Fausta, którą zaśpiewał również w listopadzie tego samego roku w Opera Zuid. W sezonie 2009/2010 wystąpił jako Remus w Treemonisha Scotta Joplina w Théâtre du Châtelet w Paryżu i jako Orfeusz w Staatstheater w Stuttgarcie. Zadebiutował również jako Phylades w spektaklu Ifigenia w Taurydzie Piny Bausch w Tanztheater Wuppertal.
W sezonie 2011/2012 zadebiutował w Operze w Bergen jako Septimus w Theodorze Handla, a następnie – jako członek zespołu Staatstheater w Stuttgarcie – zaśpiewał role Orfeusza (Orfeusz i Eurydyka) , Oronte (Alcina), Il Tempo w Il trionfo del tempo e del disinganno Handla, Don Ottavia (Don Giovanni), zbrojnego (Czarodziejski flet), Lenskiego (Eugeniusz Oniegin), Dantego Alighieri (Francesca da Rimini). W 2014 roku zadebiutował w Semperoper rolą Oronte (Alcina). W latach 2015–2017 Jackson był solistą podczas 10th Annual Lyrica Dialogues w Bostonie. Zaśpiewał również solo z Munich Vocal Arts Society. Latem 2015 roku był tenorem-solistą podczas Casalmaggiore International Music Festival. W 2017 roku wykonał partie solowe podczas koncertu z Filharmonią Lwowską na Ukrainie.


Sinfonietta Cracovia
Sinfonietta Cracovia to zespół z najwyższej półki, charakteryzujący się precyzją i elastycznością orkiestry kameralnej również w symfonicznym składzie. Początki dziejów Sinfonietty Cracovii wiążą się ściśle z powstaniem zespołu Młodzi Kameraliści Krakowscy. Wysokie umiejętności, zaangażowanie muzyków i świeżość interpretacji przy życzliwym wsparciu Państwa Elżbiety i Krzysztofa Pendereckich zaowocowały w 1994 roku nadaniem zespołowi statusu orkiestry miejskiej oraz nowej nazwy – Orkiestra Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia, pod którą funkcjonuje do dzisiaj. Sinfonietta współpracowała z plejadą najwybitniejszych artystów z całego świata, wśród których znaleźli się m.in. Krzysztof Penderecki, Antoni Wit, Jerzy Maksymiuk, Lorin Maazel, Valery Gergiev, Rudolf Buchbinder, Gidon Kremer, Maxim Vengerov, Rafael Payare, Gábor Boldoczki, Dmitry Sitkovetsky, Ilya Gringolts, Mischa Maisky, Julian Rachlin, Xavier de Maistre, Tabea Zimmermann, Grigorij Żyslin, Richard Galliano i inni. Przez 20 lat oblicze Orkiestry kształtował znakomity skrzypek, altowiolista i pedagog Robert Kabara. W latach 2001–2009 jej pierwszym dyrygentem gościnnym był John Axelrod. W lipcu 2014 roku kolejny rozdział w historii zespołu zaczął pisać ceniony dyrygent, muzyk Filharmonii Wiedeńskiej i animator życia kulturalnego Jurek Dybał. Dzięki staraniom nowego dyrektora Orkiestra zaangażowała się w wiele nowatorskich przedsięwzięć promujących muzykę nową – i nie tylko, stopniowo wyrastając na jeden z najbardziej dynamicznych europejskich zespołów, szczególnie ceniony za mistrzowskie wykonania muzyki współczesnej. W ostatnich latach Orkiestra zintensyfikowała swoją działalność koncertową, znacznie zwiększając ilość występów poza granicami kraju. Zespół koncertował m.in. w Chinach, Holandii, Finlandii, Niemczech, Czechach i Wiedniu. Jednym z najważniejszych osiągnięć Sinfonietty Cracovii w ostatnim czasie jest dokonanie polskiej premiery Concertino per tromba e orchestra Krzysztofa Pendereckiego w serii światowych prawykonań z udziałem Gábora Boldoczkiego oraz nagranie we współpracy z węgierskim trębaczem płyty Oriental Trumpet Concertos (Sony Classical) pod dyrekcją Jurka Dybała. W styczniu 2017 roku album otrzymał jedną z najbardziej prestiżowych nagród fonograficznych świata: International Classical Music Award (w kategorii „Muzyka współczesna”), a następnie wyróżniony został nagrodą niemieckiego przemysłu muzycznego ECHO Klassik.
W kwietniu 2017 roku stanowisko nowego Honorowego Gościnnego Dyrygenta Sinfonietty Cracovii objął cieszący się międzynarodowym uznaniem wenezuelski mistrz batuty – Rafael Payare.


Jurek Dybał
Dyrektor Orkiestry Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia. Ceniony dyrygent, animator życia kulturalnego i muzyk słynnej orkiestry Filharmoników Wiedeńskich. Swą dynamiczną osobowością sceniczną przyciąga publiczność sal koncertowych Europy, dyrygując takimi orkiestrami jak: Wiener Kammer Orchester, Wiener Concert-Verein, Bayerische Kammerphilharmonie, Orkiestra Filharmonii w Monte Carlo, Orkiestra Symfoniczna Praskiego Radia, Sinfonia Varsovia, NOSPR, Polska Orkiestra Radiowa, Śląska Orkiestra Kameralna, Leopoldinum i Orkiestra Symfoniczna NFM czy orkiestry filharmonii w Poznaniu, Krakowie, Łodzi, Gdańsku. W zakresie muzyki dawnej współpracuje m.in. ze słynnym zespołem Concerto Köln.
Jest autorem przedstawień multimedialnych w niekonwencjonalny sposób promujących muzykę XX i XXI wieku. Dyrygował m.in. pierwszym polskim wykonaniem Adagia na smyczki Krzysztofa Pendereckiego oraz uczestniczył w prawykonaniu kwintetu Kartki z nienapisanego dziennika i Duo concertante tego kompozytora. Doprowadził też do wiedeńskiej premiery Uwertury Franciszka Lessla z Wiener Kammer Orchester, a także nakłonił Concerto Köln do włączenia muzyki G. G. Gorczyckiego do swego repertuaru. Współpracował z tak wybitnymi muzykami jak: Yuri Bashmet, Gidon Kremer, Julian Rachlin, Gábor Boldoczki, Angela Hewitt, Mihaela Ursuleasa, Michel Lethiec, Georgijs Osokins, Martin Grubinger, Paul Meyer, Arto Noras, Erwin Schrott, Konstanty Andrzej Kulka, Xavier de Maistre. Jest dwukrotnym laureatem Nagrody Muzycznej Fryderyk.
Jurek Dybał jest pomysłodawcą i dyrektorem Międzynarodowego Festiwalu im. Krzysztofa Pendereckiego – poziom 320, odbywającego się w podziemiach zabytkowej kopalni Guido w Zabrzu. W trakcie trzeciej edycji tego Festiwalu Dybał zadyrygował polską premierą (w serii światowych prawykonań) zamówionego przez Sinfoniettę Cracovię Concertino per tromba e orchestra Krzysztofa Pendereckiego. Dyrektor Sinfonietty objął również kierownictwo muzyczne nad sceniczną adaptacją opery Ubu Król Pendereckiego w Operze Śląskiej. Wyreżyserowany przez Waldemara Zawodzińskiego spektakl został owacyjnie przyjęty przez publiczność i zebrał szereg entuzjastycznych recenzji.
Jurek Dybał jest laureatem m.in. przyznanej przez Prezydenta Miasta Bytomia nagrody kulturalnej „Złota Maska” (2017) oraz Nagrody Teatralnej im. Jana Kiepury 2017 (w kategorii: „Najlepszy dyrygent”).



kategoria: Wydarzenia muzyczne




© CameralMusic 2011 by programista | design: studiobaklazan.pl