"Folk&Roll" Zagan Acoustic

IDEA płyty "Folk&Roll" Zagan Acoustic

Jak bardzo ciekawe mogą okazać się inspiracje muzyką folkową? Czy swoistego rodzaju muzyczna "Cepelia" może być absorbująca? Odpowiedzią na te pytania jest z pewnością płyta "Folk&Roll" kwartetu Zagan Acoustic. Siedmiu polskich kompozytorów stworzyło z myślą o zespole szereg wyjątkowych kompozycji. Zaczynem do ich powstania była muzyka ludowa z różnych regionów Polski a nawet świata. Ważnym impulsem do powstania tego krążka jest również przypadająca w 2014 roku dwusetna rocznica urodzin Oskara Kolberga - wybitnego polskiego etnografa i folklorysty.


NOTKA zespołu
Zagan Acoustic tworzą czterej wykształceni klasycznie nietuzinkowi instrumentaliści. Każdy z muzyków wnosi do zespołu swoje indywidualne spojrzenie, wpływające ostatecznie na brzmienie całego kwartetu. Grupa powstała w 2006 roku w Akademii Muzycznej w Gdańsku z inicjatywy Joachima Łuczaka i Pawła Zagańczyka – od którego nazwiska pochodzi nazwa grupy. W repertuarze muzyków znajdują się głównie autorskie kompozycje. Zarejestrowane zostały One na debiutanckiej płycie zatytułowanej "3:1". Album nagrany został z pierwszym klarnecistą zespołu – przedwcześnie zmarłym Jakubem Kubalą.

Zagan Acoustic jest doskonale znany melomanom na Wybrzeżu. Na zaproszenie zagranicznych instytucji kulturalnych koncertowali na Litwie, Słowacji, Szwecji, Niemczech i Szwajcarii. Twórczość zespołu prezentowana była kilkakrotnie w audycjach radiowych i telewizyjnych m.in. TVP Gdańsk, Program 2 Polskiego Radia, Polskie Radio RDC, Radio Gdańsk, Radio Głos, Radio Niepokalanów. Wybitny twórca teledysków muzycznych Yach Paszkiewicz wykorzystał kompozycje Zagan Acoustic do swoich realizacji filmowych. Zaaranżowane zostały one również na orkiestrę kameralną. Muzycy występowali wówczas w roli solistów z Polską Filharmonią Kameralną pod dyrekcją Wojciecha Rajskiego.


JAROSŁAW STOKOWSKI – kontrabas
Jarosław Stokowski urodził się 7 kwietnia 1986 roku. Już od najmłodszych lat zaczął interesować się muzyką. Początkowo uczył się gry na instrumentach klawiszowych. Mając 14 lat rozpoczął naukę w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. Karola Szymanowskiego w Płocku, ucząc się gry na trąbce. Po dwóch latach edukacji postanowił spróbować swoich sił w grze na kontrabasie. Zgłębiając wiedzę klasycznej gry na tym instrumencie, interesował się także muzyką jazzową i rozrywkową przez co bardzo często sięgał również po gitarę basową. Jeszcze jako uczeń szkoły muzycznej rozpoczął współpracę w charakterze muzyka orkiestrowego z Płocką Orkiestrą Symfoniczną.
W 2008 roku rozpoczął edukację w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie kontrabasu Sebastiana Wypycha. W czasie studiów zdobył bardzo duże doświadczenie grając jednocześnie klasykę jak i rozrywkę. Jako kontrabasista klasyczny współpracuje zarówno z wyżej wspomnianą Płocką Orkiestrą Symfoniczną jak również z Elbląską Orkiestrą Kameralną, Polską Filharmonią Kameralną Sopot, Filharmonią Bałtycką, Orkiestrą Symfoników Gdańskich czy też World Orchestra Grzecha Piotrowskiego. W 2011 roku miał zaszczyt koncertować wraz z Orkiestrą Sinfonia Varsovia na Festiwalu Światowych Orkiestr Symfonicznych w Moskwie. W 2013 roku uzyskał tytuł magistra w klasie kontrabasu Janusza Dobrowolskiego.
Pierwszym zespołem do którego został zaproszony był zespół Meadow Quartet, z którym koncertuje i zdobywa liczne nagrody na festiwalach i konkursach po dziś dzień. Chwilę później dołączył do zespołu Zagan Acoustic. Razem z Pawłem Zagańczykiem i Piotrem Słopeckim współtworzy zespół aktorki i wokalistki Emilii Komarnickiej. Jest też kontrabasistą Gaby Janusz.
Jarosław Stokowski ma również na swoim koncie współpracę z uznanymi muzykami jazzowymi takimi jak: Tomasz Sowiński, Piotr Mania, Grzech Piotrowski, Grzegorz Lewandowski, Krzysztof Krakowski, Dariusz Herbasz, Artur Jurek, Paweł Kaczmarczyk, Marcin Wasilewski, Robert Luty, Leszek Dranicki, Marcin Jahr. W 2013 roku dołączył do zespołu Adama Wendta – Adam Wendt Acoustic Set.

ANDRZEJ WOJCIECHOWSKI – klarnet
Andrzej Wojciechowski urodził jest absolwentem Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku w klasie prof. Bogdana Ocieszaka (dyplom z wyróżnieniem). Brał udział w licznych kursach mistrzowskich prowadzonych przez takie sławy jak: Andrew Marriner, Jean-Marc Fessard, Walter Vitek, Wojciech Mrozek, Brenno Ambrosini, Joseph Fuster, Nicolas Baldeyrou, Antonio Saiote, Alessando Travaglini, Gabor Varga. W latach 2002-2003 studiował w klasie mistrzowskiej Joan Enric Lluna pod egidą Conservatori Superior De Musica w Castello.
Jest laureatem nagród i wyróżnień w: Ogólnopolskich Przesłuchaniach Klas Instrumentów Dętych Drewnianych w Olsztynie (2002r.); Festiwalu Klarnetowym w Piotrkowie Trybunalskim (2003 i 2005 r.); VIII i IX Międzynarodowym Konkursie Współczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie (2005 i 2006 r.); XIII Akademickim Konkursie Klarnetowym we Włoszakowicach (2006 r.); Międzynarodowym Konkursie Kameralnym w Oleśnicy (2006r.); Międzynarodowym Konkursie Kameralnym im. K. Bacewicza w Łodzi 2010, Malta International Music Competition (2013). Dwukrotnie otrzymał stypendium Ministra Kultury. Koncertował w Niemczech, Italii, Monaco, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Hiszpanii, Danii, Holandii, Czechach, RPA i wielu miastach Polski. Jako solista występował pod batutą m. in.: Wojciecha Rajskiego, Georga Maisa, Wiesława Kwaśnego, Rodrigo Tomillo, Giulio Magnani, Janusza Przybylskiego, Piotra Staniszewskiego, Szymona Morusa czy Ariela Ludwiczaka. Jest pierwszym klarnecistą Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku. Stale współpracuje z Polską Filharmonią Kameralną Sopot. Wraz ze Sławomirem Wilkiem (fortepian) współtworzy formację Inspiro Duo. Jest również członkiem Mozartowskiego Zespołu Basethornowego, Gdańskiego Trio Stroikowego oraz nietuzinkowego zespołu Zagan Acoustic. Od października 2007 r. jest pedagogiem Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku, gdzie w ubiegłym roku zamknął pomyślnie przewód doktorski.

PAWEŁ ZAGAŃCZYK – akordeon
Paweł Zaganczyk ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie akordeonu prof. Krzysztofa Olczaka, gdzie pełni funkcje asystenta. Jest laureatem ponad dwudziestu konkursów akordeonowych. Występował na Litwie, w Anglii, Estonii, Finlandii, Słowacji, Niemczech, Szwecji i Szwajcarii.
Wykonawstwo Pawła Zagańczyka cechuje umiejętność odnalezienia się w wielu stylistykach i gatunkach muzycznych. Współpracuje z jazzmanem – saksofonistą Adamem Wendtem, czego owocem jest płyta zatytułowana Acoustic Travel. Z kwartetem Zagan Acoustic, którego jest założycielem, wykonuje muzykę improwizowaną, będącą fuzją muzyki folkowej, jazzowej oraz poważnej.
Wśród dyrygentów obok których występował są: Michał Nesterowicz, Maja Metelska, Jerzy Maksymiuk, Bohdan Jarmołowicz czy Janusz Przybylski czy Ariel Ludwiczak. Na swoim koncie ma wiele prawykonań muzyki współczesnej takich twórców jak: Krzesimir Dębski, Mikołaj Majkusiak, Krzysztof Olczak, Cezary Paciorek, Gerhard Stäbler czy Marek Czerniewicz.
Działalność pedagogiczną otwierają sukcesy jego wychowanków na konkursach ogólnopolskich i międzynarodowych. Jest również wykładowcą na warsztatach akordeonowych w Seili (Finlandia) oraz Wejherowie (Polska).
Paweł Zagańczyk znany jest również jako animator życia muzycznego organizując m.in.festiwal Gdańska Sztuka Interpretacji Muzyki Akordeonowej, którego VII edycja odbędzie się w grudniu 2014r.
W ostatnim czasie dużo uwagi poświecił tangu. Zarejestrowana została solowa płytaTango, ukazująca ten gatunek w twórczości różnych kompozytorów. Powstała również praca doktorska, która przedstawia m.in. historię tanga. Paweł Zagańczyk koncertuje też na bandoneonie z niemieckiej manufaktury Uwe Hartenhauera.
Wśród ważnych nagród, które otrzymał za swoją działalność artystyczną należy wymienić: Pomorską Nadzieję Artystyczną, stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Marszałka Województwa Pomorskiego, Prezydenta miasta Gdańska, Akademii Rozwoju Filantropii w Polsce.

JOACHIM ŁUCZAK – skrzypce
Joachim Łuczak – skrzypek, aranżer – absolwent Akademii Muzycznej im.S.Moniuszki w Gdańsku. Członek Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków [SPAM] oraz Związku Artystów Wykonawców STOART. Współzałożyciel zespołu Zagan Acoustic oraz Kwartetu Smyczkowego TheTonacja.
Technikę gry skrzypcowej studiował pod kierunkiem takich pedagogów, jak Mirosława Pawlak (AM w Gdańsku), Konstanty Andrzej Kulka (Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie), Adam Korniszewski (Conservatoire Royal de Musique w Brukseli), czy Maria Podejko (UMFC - Warszawa). Jako instrumentalista i aranżer współpracuje z wieloma instytucjami, m.in.: Teatrem Muzycznym im.D.Baduszkowej w Gdyni, Teatrem Wybrzeże w Gdańsku, czy Polską Filharmonią Kameralną w Sopocie. Jako muzyk orkiestrowy pracował pod kierunkiem takich dyrygentów, jak: Michał Nesterowicz, Tadeusz Strugała, Jerzy Maksymiuk, Janusz Przybylski, Zygmunt Rychert, Jan Stanienda, Thanos Adamopoulos (Bruksela), Sławek A.Wróblewski, Ruben de Silva, Mieczysław Szlezer (Kraków), Igor Frołow (Rosja), Ralf Sochaczewsky (Berlin), Tadeusz Wicherek, Jan Miłosz Zarzycki, Wiesław Pieregorólka, Adam Sztaba, czy Tomek Szymuś.
Do osiągnięć artystycznych może zaliczyć: I Nagrodę w kategorii zespołowej na Międzynarodowym Konkursie Akordeonowym Muzyki Popularnej i Rozrywkowej „CONCERTINA 2009" w Giżycku, Wyróżnienie na Konkursie Kompozytorskim na Logo dźwiękowe Bałtyckiego Festiwalu Nauki (2009), II Nagrodę w kategorii zespołowej na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Akordeonowej w Popradzie (Słowacja, 2007), II Nagrodę w kategorii zespołowej na II Ogólnopolskim Konkursie Akordeonowym Muzyki Rozrywkowej i Popularnej w Giżycku (2002), I Nagrodę podczas Wewnątrzuczelnianego Konkursu na Polską Miniaturę Instrumentalną (2008), Wyróżnienie podczas XXVI Konkursu Bachowskiego im. S. Hajzera w Zielonej Górze (2000), udział w XVI (2007) oraz XVIII (2013) Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi, udział w VII Międzynarodowym Festiwalu Orkiestrowym Lucerne Festival (Szwajcaria), udział w kursach orkiestrowych „Jeunesse Musicale" (2001), jak również licznych Kursach Mistrzowskich organizowanych m.in.: we Fromborku (1999), Mielnie (2005,2006), Warszawie (2013), Gdańsku (2014) oraz I Janowieckich Interpretacjach Muzyki (2002).


 

Powiązane Video Wszystkie video

Zagan Acoustic film
J. S. Bach - Suita orkiestrowa Nr 2 BWV 1067 - Uwertura
Nut Rocker - rock&roll w stylu Czajkowskiego
SOLO ALBUM - Justyna Philipp

Instrumenty i sprzęt muzyczny

Gewa Idea 1.8 Carbon futera na skrzypce - wkno wglowe
Gewa Idea 1.9 Aramid - Carbon futera na skrzypce - wkno aramidowo-wglowe
Gewa 335.370 Idea 2.8 futera na altwk
Gewa 335.380 Idea 2.6 futera na altwk

Kontakt


Maria Łakomik
Materiały prasowe, patronaty, treści. Filip Łakomik
Sprawy techniczne, integracje. Prześlij artykuł o muzyce
Można bezpłatnie nadsyłać dowolne materiały (tekst/grafika/video) związane z muzyką klasyczną, które Waszym zdaniem powinny znaleźć się w serwisie. Artykuły sponsorowane przyjmujemy poprzez platformę whitepress.

Partnerzy

Księgarnia Alenuty.pl
Sprzedaż nut i książek.
  • księgarnia muzyczna

Sklep Muzyczny.pl
Instrumenty muzyczne.
  • sklep muzyczny
kultura w sieci

Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl