Jutro prapremiera musicalu „Łódź Story”

W sobotę 14 grudnia Akademia Muzyczna w Łodzi zaprasza na prapremierę musicalu operowego „Łódź Story”, napisanego przez Włodzimierza Korcza specjalnie na zamówienie tej uczelni. – To genialna muzyka, melodie, które „wgryzają się w mózg” i nie chcą wyjść – przekonuje prof. Piotr Miciński, kierownik Katedry Wokalistyki zaangażowanej w produkcję musicalu. – Nie będzie ani jednej osoby, która by wyszła ze spektaklu i której by to nie zostało w głowie.


Musical „Łódź Story” powstał z inicjatywy poprzedniego Rektora Akademii Muzycznej w Łodzi prof. Antoniego Wierzbińskiego, jako projekt przewidziany do pokazania w nowo wybudowanej Sali Koncertowej Uczelni. „Łódź Story” to musical operowy w trzech aktach, nawiązujący tekstem do teraźniejszości i do przeszłości Łodzi. Akcja rozgrywa się w „mieście tkaczy” na początku XX wieku i w obecnych czasach. Bohaterami są m.in.: Karol Poznański – syn Izraela Poznańskiego, zwanego niegdyś „królem łódzkiej bawełny” i pracownicy jego zakładów. W bieg wydarzeń wpisane są wątki miłosne. Pomiędzy Poznańskim a jedną z tkaczek rodzi się uczucie, które jest przyczyną późniejszych zdarzeń.

– Dla mnie napisanie musicalu o Łodzi na zamówienie rektora uczelni, w której kiedyś studiowałem, to była sprawa ambicjonalna – mówił o komponowaniu „Łódź Story” Włodzimierz Korcz, absolwent łódzkiej Akademii Muzycznej, kompozytor, pianista, aranżer, twórca wielu przebojów, takich jak m.in. Być kobietą, Jaka róża taki cierń, Och, życie kocham Cię nad życie, Gdzie Ci mężczyźni, Żeby Polska była Polską. Do napisania libretta kompozytor namówił poetkę, krytyka i teoretyka muzyki Monikę Partyk z Krakowa, z którą współpracował wcześniej przy komponowaniu oratoriów. Librecistka spojrzała na Łódź z dystansu, zwiedziła ją, poznała i przedstawiła w tekście miasto o wielu twarzach – niegdyś „polski Manchester”, później „Hollyłódź”, miasto Rubinsteina, Tuwima, Strzemińskiego i Kobro, miasto parków i podziemnych rzek. Mottem przedstawienia są słowa będące dewizą miasta „Ex navicula navis” – „z łódeczki łódź”, które można odnaleźć w dawnych herbach i pieczęciach Łodzi, a w partyturze musicalu – w pierwszej i ostatniej scenie. W utworze nietrudno znaleźć nawiązania do „Lokomotywy” Juliana Tuwima, „Prząśniczki” Stanisława Moniuszki, usłyszeć w muzyce mechaniczną pracę maszyn tkackich czy inspiracje kulturą żydowską.

Akcja przedstawienia toczy się na tle najbardziej znanych miejsc Łodzi, widocznych w trakcie przedstawienia w projekcjach video. Są to m.in. słynne pałace rodziny Poznańskich pałaców przy ul. Ogrodowej (dziś Muzeum Miasta Łodzi) i przy ul. Gdańskiej (dziś siedziba Akademii Muzycznej w Łodzi), Księży Młyn i Pałac Herbsta, Park Źródliska, Stary Cmentarz przy ul. Ogrodowej, a także Zakłady Poznańskich, dzisiejsze centrum handlowo-rozrywkowe „Manufaktura”. W spektaklu wykorzystano także fragmenty filmu „Ziemia obiecana” Andrzeja Wajdy.

Partytura musicalu została ukończona w 2012 roku. Nad jej realizacją pracują m.in. dyrygent Michał Kocimski, szef muzyczny przedsięwzięcia, oraz Beata Redo-Dobber, odpowiedzialna za inscenizację, reżyserię, ruch sceniczny, scenografię, opracowanie kostiumów. – Pracujemy nad pięknym poetyckim tekstem i świetną muzyką Włodzimierza Korcza, która w warstwie wyrazowej mieni się wszystkimi kolorami tęczy: od jasnych i pogodnych fragmentów po numery mówiące o głębokich, ważnych i nierzadko bolesnych sprawach – opowiada Beata Redo-Dobber, która dała temu musicalowi kształt i życie sceniczne. – Chcemy stworzyć przedstawienie dynamiczne, rozgrywające się na wielu planach, utrzymane w konwencji teatru w filmie.
Pod względem kostiumograficznym realizatorów wspierają studentki Akademii Sztuk Pięknych im. W. Strzemińskiego w Łodzi. – Kostiumy odgrywają bardzo ważną rolę w budowaniu charakteru poszczególnych scen i wprowadzają widza w kolejne etapy przedstawienia – opowiada Agnieszka Tokarska z ASP, zajmująca się m.in. przygotowaniem kostiumów. – Istotny jest ich kolor, rodzaj tkaniny, forma: od szaroburych prostych strojów chóru robotników sprzed 100 lat po „totalne szaleństwo” kostiumograficzne w scenie zakupów w centrum handlowym.

We wszystkich „rolach” przedstawienia obsadzono studentów łódzkiej Akademii Muzycznej. Na scenie pojawi się ponad 60 młodych artystów – soliści, chór i tancerze z Wydziału Wokalno-Aktorskiego łódzkiej Akademii, a w orkiestronie nowo wybudowanej Sali Koncertowej zasiądzie po raz pierwszy orkiestra. Będzie to blisko 40-osobowa orkiestra kameralna, złożona ze studentów Wydziału Instrumentalnego. Próby rozpoczęły się z początkiem listopada br. Prapremiera odbędzie się w sobotę 14 grudnia, następne przedstawienia są zaplanowane do lutego 2014 roku (15 grudnia, 19 i 20 stycznia, 25 i 26 stycznia, 25 i 26 lutego). Podczas premiery 14 grudnia zaśpiewają: Mikołaj Trąbka (Karol Poznański), Aleksandra Borkiewicz (Ewa), Przemysław Baiński (Witek), Małgorzata Pietrzykowska (Magda), Jan Szurgot (Filozof), Natalia Piechowiak (Szalona), Paulina Bolek, Natalia Piechowiak, Joanna Pawlas (Flory).

Partnerem wydarzenia – musicalu promującego miasto i jego bogatą historię, nawiązującego do łódzkich tradycji z czasów „Ziemi obiecanej” jest Urząd Miasta Łodzi.




•••

ŁÓDŹ STORY musical operowy w 3 aktach

muzyka: Włodzimierz Korcz, libretto: Monika Partyk


prapremiera: 14 grudnia 2013 roku, sobota, godz. 18.00
Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi
Sala Koncertowa, ul. Żubardzka 2a
Następne przedstawienia: 15 grudnia 2013, 19 i 20 stycznia, 25 i 26 stycznia, 25 i 26 lutego 2014

wykonawcy
Soliści, chór i tancerze – studenci Wydziału Wokalno-Aktorskiego
oraz Orkiestra Kameralna Akademii Muzycznej w Łodzi
Michał Kocimski – dyrygent, kierownictwo muzyczne
Beata Redo-Dobber – inscenizacja, reżyseria, ruch sceniczny, scenografia, opracowanie kostiumów

•••

Na przedstawienia „Łódź Story” obowiązują bilety w cenach: 20 zł, 10 zł (ulgowy), 5 zł (wejściówka). Szczegóły: www.amuz.lodz.pl


WŁODZIMIERZ KORCZ

Kompozytor, pianista, aranżer, dyrygent, twórca wielu przebojów. Urodzony w 1943 r. w Łodzi, absolwent łódzkiej Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w klasie fortepianu prof. Zbigniewa Szymonowicza. Komponuje muzykę teatralną i filmową (m.in. filmy Lata dwudzieste, lata trzydzieste oraz 07 zgłoś się) i oratoryjną: A kto się odda w radość oraz Woła nas Pan – do poezji Ernesta Brylla, a także do wierszy Moniki Partyk: Święty (wspólnie z Z. Koniecznym), Golgota polska (wspólnie z A. Zaryckim), Rapsod o Cudzie nad Wisłą. Twórczość musicalowa Korcza obejmuje: Dyzma-musical do tekstów W. Młynarskiego, Pinokio z librettem R. Czubaczyńskiego czy Jajokracja z librettem E. Brylla. Współpracował z kabaretami: „Pod Egidą”, Kabaretem Olgi Lipińskiej, „Polskim Zoo”, „Windą bliżej”, „Kraj się śmieje” i innymi. Podróżuje po Europie, Stanach Zjednoczonych i Australii, najczęściej z Alicją Majewską, dla której powstały takie piosenki, jak m.in.: Być kobietą, Jeszcze się tam żagiel bieli, Odkryjemy miłość nieznaną, Wielki targ, To nie sztuka wybudować nowy dom. Wśród wielu innych wykonawców piosenek W. Korcza są: Edyta Geppert (Jaka róża taki cierń – słowa Jacek Cygan, Och, życie kocham cię nad życie – sł. W. Młynarski); Danuta Rinn (Gdzie ci mężczyźni – sł. J. Pietrzak, A te skrzydła połamane, Polska baba – sł. E. Bryll); Michał Bajor (Ogrzej mnie, Błędny rycerz, Moja miłość największa – sł. W. Młynarski, Nie chcę więcej – sł. D. Rogalski).

MONIKA PARTYK – poetka, krytyk i teoretyk muzyczny; absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie, Uniwersytetu Jagiellońskiego i Papieskiej Akademii Teologicznej. Jest stałym recenzentem Ruchu Muzycznego, przez lata pisała do Dziennika Polskiego. Jej twórczość poetycka koncentruje się wokół piosenki literackiej i pieśni oratoryjnej. Współpracuje z czołowymi kompozytorami tego nurtu: Zygmuntem Koniecznym, Włodzimierzem Korczem, Andrzejem Zaryckim, Jerzym Satanowskim, Ewą Kornecką, ponadto m.in. z Bartoszem Chajdeckim, Borisem Malkovsky’m, Pawłem Moszumańskim i Pawłem Stankiewiczem. Jej teksty wykonują m.in.: Alicja Majewska, Dorota Osińska, Marek Bałata, Zbigniew Wodecki, Joanna Słowińska, Dorota Miśkiewicz, Grzegorz Wilk, Piotr Cugowski, Jaga Wrońska, Dorota Ślęzak i Barbara Gąsienica-Giewont, Jan Nowicki, Jacek Wójcicki, Andrzej Ferenc. Jest autorką tekstów dwóch oratoriów z serii „Artyści Janowi Pawłowi II w hołdzie”: Golgota polska (muz. A. Zarycki i W. Korcz) i Święty (muz. Z. Konieczny i W. Korcz), oratorium Rapsod o Cudzie nad Wisłą (muz. W. Korcz), Mszy Missa Assumptionnis w intencji Ofiar katastrofy smoleńskiej (muz. B. Chajdecki) oraz dziesiątków piosenek poetyckich. Współpracuje z teatrami Krakowa (spektakl muz. Siostry Parry), Rzeszowa i Warszawy oraz krakowskimi kabaretami Piwnica pod Baranami i Loch Camelot. Jej ostatnimi dokonaniami są teksty na najnowszą płytę D. Osińskiej Teraz oraz wiersze do muzyki filmowej i teatralnej Z. Koniecznego.

MICHAŁ KOCIMSKI – dyrygenturę symfoniczno-operową ukończył w klasie profesorów: Bogusława Madeya i Ryszarda Dudka w Akademii Muzycznej w Warszawie. Jest także absolwentem Akademii Muzycznej w Łodzi, w klasie oboju. Swoją drogę zawodową jako dyrygent rozpoczął w 2001 roku. Był asystentem Claudio Desderiego (dyrektor artystyczny Teatru Massimo w Palermo), Jacova Bergmana (New York Orchestra w USA), Andrea Licaty (dyrektor Baltimore Opera Company w USA), Krzesimira Dębskiego (Teatr Wielki w Łodzi) oraz Tadeusza Kozłowskiego (Teatr Wielki w Łodzi). W Teatrze Wielkim w Łodzi prowadził m.in. spektakle: Valentino K. Dębskiego, Jezioro Łabędzie P. Czajkowskiego, Królewna Śnieżka B. Pawłowskiego, My Fair Lady F. Loewe'go oraz Wolny strzelec C. M. Webera. Współpracuje z Akademią Muzyczną w Łodzi, łódzkim Teatrem Nowym, Płocką Orkiestrą Symfoniczną oraz Teatrem Muzycznym w Gdyni. Wielkim wyróżnieniem dla niego było zaproszenie przez Plácido Domingo do udziału w koncercie z okazji 90-lecia województwa łódzkiego w Teatrze Wielkim w Łodzi (2009). Pół roku później został zaproszony do współpracy przez Orkiestrę Sinfonia Varsovia, z którą przygotował koncert „American Classics” w łódzkim klubie Wytwórnia. Jego pierwszym przedstawieniem premierowym był spektakl baletowy Romeo i Julia S. Prokofiewa (2010). Brał udział w realizacji Damy pikowej P. Czajkowskiego w reż. Mariusza Trelińskiego, prapremiery Kochanków z klasztoru Valldemosa M. Ptaszyńskiej w reż. Tomasza Koniny oraz Dydony i Eneasza” H. Purcella i Zamku Sinobrodego B. Bartóka w reż. Jacka Gąsiorowskiego. W 2011 r. poprowadził prapremierę widowiska multimedialnego Spotkania w dwóch niespełnionych aktach w choreografii Ewy Wycichowskiej do muzyki Krzysztofa Knittla.

BEATA REDO-DOBBER – wykształcona muzycznie aktorka, reżyser, dramaturg, choreograf, scenograf, kostiumolog. Aktorka Teatru Starego w Krakowie (od debiutu na pierwszym roku studiów w krakowskiej Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej, na Wydziale Aktorskim) do 1995 roku. Jako reżyser i scenograf zadebiutowała w Städtischen Bühnen w Norymberdze (za dyrekcji Krystiana Thielemanna, 1992). Współpracuje z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie i innymi operami w Polsce i za granicą. Wyreżyserowała wiele koncertów, gal operowych transmitowanych i rejestrowanych przez TVP i Polskie Radio. Współpracuje ze słynną hiszpańską grupą twórców „La Fura dels Baus” (reżyseria, choreografia, ruch sceniczny). Jako pedagog prowadziła zajęcia m.in.: w Akademii Muzycznej w Krakowie, Konserwatorium w Norymberdze, na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Prowadzi wokalno-aktorskie kursy mistrzowskie; specjalizuje się w zagadnieniach pracy z ciałem, budowaniu świadomości działania fizjologii jako drodze do wolności wokalnej i interpretacyjnej w pracy śpiewaków i aktorów. Spektakl w jej reżyserii, choreografii i scenografii Cesarz Atlantydy Victora Ullmana (premiera 2009, Opera Krakowska) zdobył główną nagrodę dla najlepszej produkcji operowej w Konkursie i Festiwalu „Armel” w Szeged w 2011 r.




Powiązane Video Wszystkie video

Andy Williams - Where Do I Begin - Love Story
Rhapsody on Moldavian Themes – Mieczys?aw Weinberg
Wojciech Wi?ckowski - In the last story
Francis Lai - Muzyka z filmu Love Story

Instrumenty i sprzęt muzyczny

DaBell Story G-dur harmonijka ustna
DaBell Story A-dur harmonijka ustna
DaBell Story C-dur harmonijka ustna
DaBell Story D-dur harmonijka ustna

Kontakt


Maria Łakomik
Materiały prasowe, patronaty, treści. Filip Łakomik
Sprawy techniczne, integracje. Prześlij artykuł o muzyce
Można bezpłatnie nadsyłać dowolne materiały (tekst/grafika/video) związane z muzyką klasyczną, które Waszym zdaniem powinny znaleźć się w serwisie. Artykuły sponsorowane przyjmujemy poprzez platformę whitepress.

Partnerzy

Księgarnia Alenuty.pl
Sprzedaż nut i książek.
  • księgarnia muzyczna

Sklep Muzyczny.pl
Instrumenty muzyczne.
  • sklep muzyczny
kultura w sieci

Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl