Koncert symfoniczny / Janusz Wawrowski i orkiestra Polskiej Opery Królewskiej

KONCERT SYMFONICZNY / MOZART – BEETHOVEN
1 lutego 2019 r., godzina 19:00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego,
ul. J. Kaczmarskiego 59 w Warszawie

Orkiestra Polskiej Opery Królewskiej pod dyrekcją Dawida Runtza zagra koncert w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. Orkiestrze towarzyszyć będzie Janusz Wawrowski.
Polski wirtuoz skrzypiec zachwyca publiczność na całym świecie zarówno doskonałą techniką gry, jak i bogatą paletą brzmienia. Laureat nagrody Fryderyk 2017 w kategorii muzyka poważna za album Sequenza, wykona partię solową w III Koncercie skrzypcowym G-dur KV 216 Wolfganga Amadeusza Mozarta. Artysta wykona utwór na pierwszym w powojennej Polsce Stradivariusie.
Wiele szczegółów dotyczących tych skrzypiec owiane jest tajemnicą. W swej budowie wybiegają mocno ponad okres twórczości nazywany Amatiese. Forma instrumentu nawiązuje już do najwspanialszych egzemplarzy Stradivariego z tzw. okresu złotego jego twórczości. Pozostawały przez lata w rękach prywatnych właścicieli. Wykonywano na nich koncert tylko raz w roku. Dzięki temu jest to obecnie jeden z najlepiej zachowanych Stradivariusów na świecie. Dokładnie badania tego 333-letniego instrumentu wykazały, że wszystkie jego elementy są oryginalne. Skrzypce powstały w 1685 r., w roku narodzin Jana Sebastiana Bacha. Autentyczność skrzypiec potwierdzają certyfikaty
III Koncert skrzypcowy powstał w 1775. Mozart zajmował wówczas stanowisko koncertmistrza nadwornej orkiestry w Salzburgu. Mimo, że nie osiągnął jeszcze wówczas stylistycznego mistrzostwa, to powstałe w tym czasie utwory wykazują już cechy typowo mozartowskiego stylu. Pełen gracji, lekkości i śpiewności Koncert G-dur jest tego doskonałym przykładem. Na początku rozbrzmiewa błyskotliwe Allegro. Zaraz po nim następuje Adagio z łagodnym tematem głównym. Natomiast finałowe rondo zachwyca żywiołowością i feerią brzmieniowych kontrastów.
Drugą część koncertu wypełni I Symfonia C-dur op. 21 Ludwiga van Beethovena. Utwór powstał u schyłku XVIII wieku, a po raz pierwszy zabrzmiał przed publicznością 2 kwietnia 1800 roku. Ówczesna krytyka przyjęła to dzieło dość chłodno – potrzebny był czas, by docenić geniusz tkwiący w tej pierwszej z dziewięciu symfonii Beethovena. Łamiąc obowiązujące kanony, kompozytor śmiało wprowadza w niej nowatorskie rozwiązania harmoniczne, artykulacyjne i wyrazowe. Choć Beethoven nie stroni od tradycyjnych środków muzycznych, to pomysły zawarte w tym dziele znajdują swą kontynuację w późniejszej twórczości i zapowiadają twórczą ewolucję języka kompozytorskiego mistrza.

PROGRAM
W.A. Mozart – III Koncert skrzypcowy G-dur KV 216
L. van Beethoven – I Symfonia C-dur op. 21

WYKONAWCY
DAWID RUNTZ DYRYGENT
JANUSZ WAWROWSKI SKRZYPCE
ORKIESTRA POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

Szczegóły na www.operakrolewska.pl
Bilety na:
www.ebilet.pl;
www.ewejsciowki.pl

Janusz Wawrowski
Janusz Wawrowski jest jedynym skrzypkiem z wieloletnim kontraktem z Warner Classics, laureatem nagrody Akademii Fonograficznej Fryderyk 2017 w kategorii muzyka poważna – album roku recital solowy oraz Złotej Perły Gospodarki Polskiej 2018 w kategorii Kultura.
Urodził się w Koninie. Jest absolwentem i wykładowcą Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Swoje umiejętności doskonalił pod okiem profesora Mirosława Ławrynowicza, profesora Yaira Klessa oraz Salvatore Accardo.
Artysta jest laureatem wielu międzynarodowych konkursów skrzypcowych. Koncertował w Filharmonii Berlińskiej, Musikverein we Wiedniu, Filharmonii Narodowej w Warszawie, Litewskiej Filharmonii Narodowej, Konserwatorium im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie, De Doelen w Rotterdamie, Tel Aviv Music Center, Teatro Teresa Carreῆo w Caracas i in. Gościł na wielu renomowanych festiwalach m.in.: na festiwalu Chopin i Jego Europa, Salzburger Festspiele, Festspiele Mecklenburg-Vorpommern, Festiwalu Muzyki Polskiej, Festiwalu Prawykonań oraz Bebersee Festival.
Jako solista występował ze wszystkimi renomowanymi orkiestrami w Polsce, w tym z Orkiestrą Filharmonii Narodowej, orkiestrą Sinfonia Varsovia, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia i Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia Amadeus, a także z Orkiestrą Symfoniczną Litewskiej Filharmonii Narodowej, Stuttgarter Philharmoniker, Südwestdeutsche Philharmonie, Sinfόnica de la Juventud Venezolana Simόn Bolivar oraz wieloma innymi. W swojej karierze artysta współpracował z wieloma wybitnymi dyrygentami, wśród których znaleźli się: Conrad van Alphen, Łukasz Borowicz, Gabriel Chmura, Mykola Diadiura, Agnieszka Duczmal, Jacek Kaspszyk, Jerzy Maksymiuk, Tomáš Netopil, Juozas Domarkas, Daniel Raiskin i Antoni Wit. Dokonał wielu premier koncertów skrzypcowych: Maxa Richtera i Sukhi Kanga (polskie premiery) oraz prapremiery L.A. Concerto Tomasza Jakuba Opałki i premierowego nagrania koncertu skrzypcowego Óneiros Dariusza Przybylskiego. Nagrał również muzykę Jana A. P. Kaczmarka do hollywoodzkich filmów Evening (reż. Lajos Koltai) oraz Get low (reż. Aaron Schneider).
Już jako młody student Janusz Wawrowski zachwycał publiczność i krytykę wykonywaniem wszystkich 24 Kaprysów Niccolò Paganiniego podczas jednego koncertu, co pozostaje umiejętnością unikalną w skali światowej. Wolfgang Marschner stwierdził, że jego interpretacje można porównywać z grą „tylko kilku renomowanych europejskich skrzypków”. Swoją opinię wyraziła także wielka Ida Haendel: „…Pan Janusz Wawrowski jest skrzypkiem o wyjątkowej wartości, który zasłużył sobie na wspaniałą karierę na scenie koncertowej”. Zaś Konstanty Andrzej Kulka napisał: „Już sam fakt wykonania wszystkich 24 Kaprysów wzbudza podziw i jest godny uznania. Sposób w jaki Pan Janusz Wawrowski wykonuje owe Kaprysy pozwala spokojnie patrzeć w przyszłość polskiej wiolinistyki”.
W 2007 roku, nakładem wytwórni CD Accord ukazała się płyta Niccolò Paganini – 24 Kaprysy op.1, entuzjastycznie przyjęte przez krytykę muzyczną: „Wawrowski troskliwie i wiernie wydobywa ukrytą pod kaskadami nut myśl Paganiniego, zarówno w warstwie strukturalnej, jak i dramatycznej. Grając perfekcyjnie technicznie (…) jednocześnie wydobywa nieskończoną głębię i piękno tych miniatur” – pisał The Strings Magazine. Sukces płyty sprawił, że została ona ponownie wydana w 2016 r. nakładem Warner Classics.
Obecnie Janusz Wawrowski współpracuje z międzynarodową wytwórnią fonograficzną Warner Music w ramach wieloletniego kontraktu artystycznego. Pierwszym efektem tej współpracy jest dostępna w Europie i Japonii, nominowana do Fryderyka 2014, płyta Aurora z muzyką Karola Szymanowskiego, Witolda Lutosławskiego, Maurice’a Ravela i Eugène’a Ysaÿe’a. Płyta w krótkim czasie zdobyła uznanie fachowej prasy muzycznej na świecie. Znakomite recenzje ukazały się m.in. w magazynie Strings, Strad, Pizzicato i Huffington Post, a także w prasie polskiej.
W październiku 2016 ukazała się płyta Sequenza, która zawiera utwory m.in. Luciano Berio, Krzysztofa Pendereckiego i Eugène’a Ysaÿe’a oraz światowe premiery utworów Tomasza Opałki i Dariusza Przybylskiego. Płyta otrzymała 4* w brytyjskim „The Guardian” a Janusz Wawrowski wykonał wybrane utwory na żywo w BBC3. Album został nagrodzony Fryderykiem 2017.
Istotnym polem działalności Janusza Wawrowskiego jest interpretacja i badania nad muzyką polską, którą stara się od wielu lat przybliżać publiczności jako pomysłodawca i dyrektor artystyczny międzynarodowych festiwali promujących muzykę polską – Muzyka na szczytach (2009-2010) i Muzyczne przestrzenie (od 2011). Odkrywanie i wykonywanie zapomnianych utworów znakomitych rodzimych kompozytorów – Karola Lipińskiego, Zygmunta Noskowskiego, Ludomira Różyckiego czy Mieczysława Karłowicza jest wielką pasją artysty. Opracowana przez niego, wiernie odtworzone z oryginału orkiestracja koncertu skrzypcowego Ludomira Różyckiego ostała ostatnio opublikowana przez PWM.
Najnowszym projektem Wawrowskiego jest założenie orkiestry kameralnej Warsaw Players, skaładającej się z młodych polskich wirtuozów.
Występował na zaproszenie trzech Prezydentów Rzeczypospolitej Polskiej oraz Przewodniczącego Komisji Europejskiej José Manuel Barroso.
Za wybitną działalność artystyczną i społeczną Janusz Wawrowski został uhonorowany przez Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego odznaczeniem Zasłużony dla Kultury Polskiej. W 2018 roku został nominowany do nagrody „Koryfeusz Muzyki Polskiej” w kategorii „Osobowość Roku.
Janusz Wawrowski występuje skrzypcach zbudowanych w 1685 r. przez włoskiego mistrza lutnictwa Antonio Stradivariusa. To pierwszy i jedyny tej klasy instrument w powojennej Polsce . Najnowsza płyta Janusza Wawrowskiego, nagrana wspólnie z Jose Gallardo, prezentuje najpiękniejsze polskie utwory na skrzypce i fortepian. „Hidden Violin” to sposób uczczenia przez Wawrowskiego 100-lecia odzyskania niepodległości przez Polskę oraz udostępnienia mu niezwykłego instrumentu, na którym ma przyjemność grać dzięki uprzejmości FutureNet – Romana Ziemiana i Stephana Morgensterna.

Powiązane Video Wszystkie video

Andrzej Panufnik - koncert skrzypcowy - Janusz Wawrowski
Rok Konia - Janusz Kohut
Do Ko?yski - Janusz Malenczuk i Orkiestra Daniela Nosewicza
Tu Warszawa - cz. 1

Instrumenty i sprzęt muzyczny

AN Kpski Janusz- Zagraj to sam - Szkoa na keyboard cz. II
PWM Mynarski Wojciech, Sent Janusz - Piosenki na gos z fortepianem (+ funkcje harmoniczne)
Yamaha TP-3326 kocio symfoniczny 26″
Yamaha TP-3332 kocio symfoniczny 32″

Kontakt


Maria Łakomik
Materiały prasowe, patronaty, treści. Filip Łakomik
Sprawy techniczne, integracje. Prześlij artykuł o muzyce
Można bezpłatnie nadsyłać dowolne materiały (tekst/grafika/video) związane z muzyką klasyczną, które Waszym zdaniem powinny znaleźć się w serwisie. Artykuły sponsorowane przyjmujemy poprzez platformę whitepress.

Partnerzy

Księgarnia Alenuty.pl
Sprzedaż nut i książek.
  • księgarnia muzyczna

Sklep Muzyczny.pl
Instrumenty muzyczne.
  • sklep muzyczny
kultura w sieci

Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl