Premiera płyty "Beethoven: Symphony No. 9" z udziałem Chóru NFM

19 października br. ukazał się na polskim rynku album wydany przez Sony Music, zawierający IX Symfonię d-moll Ludwiga van Beethovena w wykonaniu jednej z czołowych europejskich orkiestr kameralnych – Kammerorchester Basel – oraz Chóru NFM pod dyrekcją maestra Giovanniego Antoniniego. To ostatnia płyta ukazująca się w ramach cyklu prezentującego komplet symfonii Beethovena.

Nagranie zostało zrealizowane w Sali Głównej Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego w dniach 5–7 września 2016 r. Koncert z tym programem został wykonany podczas 51. Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans 4 września 2016 r. w Sali Głównej Narodowego Forum Muzyki.


Ludwig van Beethoven (1770 – 1827)

Symphony No. 9 in D minor, Op. 125

I. Allegro ma non troppo, un poco maestoso

II. Molto vivace

III. Adagio molto e cantabile

IV. Finale. Presto – Allegro assai – Rezitativo – Allegro assai



Giovanni Antonini – dyrygent

Kammerorchester Basel

Regula Mühlemann – sopran

Marie-Claude Chappuis – mezzosopran

Maximilian Schmitt – tenor

Thomas E. Bauer – baryton

Chór NFM


O artystach

GIOVANNI ANTONINI
Urodzony w Mediolanie, tu też studiował w Civica Scuola di Musica i w genewskim Centre de Musique Ancienne.
Jest założycielem i członkiem barokowego zespołu Il Giardino Armonico, którym kieruje od 1989 r. i z którym występuje jako dyrygent i solista (flet podłużny oraz flet traverso) w Europie, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Ameryce Południowej, Australii, Japonii oraz Malezji.
Współpracował z wieloma znakomitymi artystami, takimi jak Cecilia Bartoli, Isabelle Faust, Viktoria Mullova, Giuliano Carmignola, Giovanni Sollima, Sol Gabetta, Katia i Marielle Labèque oraz Kristian Bezuidenhout.
Ceniony za przemyślane i nieszablonowe interpretacje repertuaru klasycznego i barokowego, regularnie prowadzi jako dyrygent gościnny najsłynniejsze orkiestry, m.in. Berliner Philharmoniker, Royal Concertgebouw Orchestra, Tonhalle-Orchester Zürich, Mozarteumorchester Salzburg, Orquesta Nacional de España, Gewandhausorchester Leipzig czy Kammerorchester Basel. Na zaproszenie mediolańskiej La Scali dyrygował przedstawieniami Askaniusza w Albie (2006), Wesela Figara Mozarta (2008), Alcyny Händla (2009) oraz prestiżowym koncertem bożonarodzeniowym (2017). Podczas Salzburger Festspiele poprowadził Juliusza Cezara Händla (2012) oraz Normę Belliniego (2013 i 2015). W Opernhaus Zürich pod jego kierownictwem wykonano Alcynę (2014 i 2016), Wesele Figara (2016) oraz Idomeneo Mozarta (2018).
Giovanni Antonini nagrał z Il Giardino Armonico wiele albumów, na których znalazły się instrumentalne dzieła Vivaldiego (w tym Cztery pory roku), utwory J.S. Bacha (Koncerty brandenburskie), Bibera, Locke’a oraz włoskich kompozytorów XVII i XVIII w. (wyd. Teldec). Dla Naïve zarejestrował operę Vivaldiego Ottone in villa. Przez ostatnie lata nagrywał z Il Giardino Armonico dla wytwórni Decca Classics, Harmonia Mundi oraz Alpha Classics (Outhere Music Group), często z udziałem wybitnych solistów. Dla Decca Classics zarejestrował także Normę (2013). Z Kammerorchester Basel zrealizował projekt nagrania wszystkich symfonii Beethovena (Sony BMG).
Od września 2013 r. pełni funkcję dyrektora artystycznego Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans we Wrocławiu. Za wybitne kreacje artystyczne przedstawione podczas edycji festiwalu w 2014 r. otrzymał Wrocławską Nagrodę Muzyczną (w kategorii „Muzyka poważna”).
Giovanni Antonini jest dyrektorem artystycznym i muzycznym ambitnego projektu Haydn2032, którego założeniem jest nagranie wszystkich symfonii Haydna z udziałem Il Giardino Armonico oraz Kammerorchester Basel. Pierwsze cztery albumy zostały zarejestrowane przez Il Giardino Armonico: La Passione (listopad 2014), Il Filosofo (maj 2015), Solo e Pensoso (sierpień 2016) i Il Distrato (marzec 2017). Piąty album, L’Homme de Génie, pierwszy nagrany z Kammerorchester Basel, został wydany w 2017 r. Wszystkie albumy z serii ukazały się nakładem Alpha Classics.


AGNIESZKA FRANKÓW-ŻELAZNY
Absolwentka Uniwersytetu Wrocławskiego (studia biologiczne, dyplom w 2000 r.) oraz Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu: Wydziału Edukacji Muzycznej (dyplom w 2004 r.) i Wydziału Wokalnego (dyplom w 2005 r.). W 2006 r. ukończyła Podyplomowe Studia Chórmistrzowskie w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, a w 2014 – Akademię Liderów Kultury na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie.
Początkowo Agnieszka Franków-Żelazny była związana z Chórem Mieszanym Liceum Ogólnokształcącego w Głubczycach, a następnie z wrocławskimi chórami akademickimi. W latach 1995–1999 była członkiem Polsko-Niemieckiej Akademii Chóralnej „In terra pax”. W 1999 r. założyła Chór Młodzieżowy „Con Amore” przy Zespole Szkół nr 1 we Wrocławiu, a w roku 2000 – Kameralny Chór Akademii Medycznej (obecnie Chór Medici Cantantes Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu), z którym pracowała do 2015 r. i z którym zdobyła wiele nagród i wyróżnień w konkursach w kraju i za granicą.
Od czerwca 2006 r. jest dyrektorem artystycznym Chóru NFM (wcześniejsza nazwa: Chór Filharmonii Wrocławskiej). W okresie od stycznia do lipca 2013 r. była opiekunem artystycznym Chóru Polskiego Radia, który dzięki niej został reaktywowany. Występowała jako dyrygent lub chórmistrz gościnny takich zespołów, jak Gabrieli Consort, NFM Filharmonia Wrocławska, NFM Orkiestra Leopoldinum, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Sudeckiej, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej, Wrocławski Zespół Solistów Ricordanza, Orkiestra Kameralna Akademii Muzycznej we Wrocławiu, Chór Festiwalowy Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans, Chór Filharmonii Śląskiej, Chor der Bamberger Symphoniker, Schleswig-Holstein Festival Choir, Chór Teatru Wielkiego w Poznaniu, Kaunas State Choir czy Coral Juvenil do Guri. Jest również pomysłodawczynią i dyrektorem artystycznym Polskiego Narodowego Chóru Młodzieżowego, powstałego w 2013 r. i prowadzonego przez Narodowe Forum Muzyki. W styczniu 2015 r. objęła funkcję dyrektora programowego projektu Akademia Chóralna.
Agnieszka Franków-Żelazny uzyskała tytuł doktora habilitowanego. Obecnie prowadzi klasę dyrygentury chóralnej oraz Chór im. Stanisława Krukowskiego na Wydziale Edukacji Muzycznej, Chóralistyki i Muzyki Kościelnej Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Często jest zapraszana jako konsultant wokalny do prowadzenia warsztatów dla chórmistrzów oraz zespołów chóralnych.
Artystka w swoim dorobku ma 13 płyt oraz ponad 70 nagród indywidualnych i zespołowych, w tym I nagrodę w Ogólnopolskim Konkursie Dyrygentury Chóralnej (2004), I miejsce etapu dolnośląskiego Konkursu na Najlepszego Studenta Rzeczpospolitej Polskiej Primus Inter Pares (2004), odznakę honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej” (2008), Wrocławską Nagrodę Muzyczną (2010), Nagrodę Internautów w konkursie Człowiek Roku 2011, Nagrodę „Iuvenes Wratislaviae” Polskiej Akademii Nauk (2012), Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze – Gloria Artis” (2014), a także Fryderyka 2017.
Wystąpiła w 19 krajach Europy, w Stanach Zjednoczonych, Izraelu i Brazylii. Prowadziła ponad 800 utworów chóralnych oraz blisko 200 wokalno-instrumentalnych. W latach 2013–2016 pełniła funkcję kuratora priorytetu „Muzyka” Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016.


CHÓR NFM
Zespół został założony w 2006 r. przez Andrzeja Kosendiaka w ramach istniejącej wówczas Filharmonii Wrocławskiej, która w maju 2014 r. została przekształcona w Narodowe Forum Muzyki. Od początku chórem kieruje Agnieszka Franków-Żelazny. Bardzo szybko stał się czołowym zespołem na polskiej scenie muzyki chóralnej. Zdobył uznanie, wykonując zarówno bogaty repertuar a cappella, jak i duże formy oratoryjne, operowe i symfoniczne. Chór współpracował z tak znakomitymi dyrygentami, jak Giovanni Antonini, Benjamin Bayl, Andrzej Boreyko, Bob Chilcott, Gabriel Chmura, Iván Fischer, José Maria Florêncio, Robert Hollingworth, Tõnu Kaljuste, Jacek Kaspszyk, Stephen Layton, James MacMillan, Jerzy Maksymiuk, Paul McCreesh, Krzysztof Penderecki, Benjamin Shwartz, Leonard Slatkin. W trakcie swej przeszło dziesięcioletniej działalności wystąpił na ponad 300 koncertach, m.in. w Barbican Centre i Royal Albert Hall w Londynie, Gewandhausie w Lipsku, Filharmonii Paryskiej i w Salle Pleyel w Paryżu.
Chór NFM był wielokrotnie zapraszany na międzynarodowe festiwale muzyczne, takie jak Ankara International Music Festival, International Festival of Arts and Ideas w New Heaven, Gent Festival van Vlaanderen, Gstaad Menuhin Festival & Academy, Jazztopad, Klarafestival, MusMA, Musica Electronica Nova, Schleswig-Holstein Musik Festival, Serenade! Choral Festival (Waszyngton), Musikfestspiele Potsdam Sanssouci, Warszawska Jesień, World Music Days, Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena i Wratislavia Cantans. W latach 2009 i 2011 jako pierwszy polski chór zaprezentował się na legendarnym festiwalu BBC Proms. W 2011 r. otrzymał jedną z trzech głównych nagród festiwalu Barokowe Wieczory w Varaždinie na Chorwacji – Nagrodę Kantor za niezwykłe wykonanie dzieł J.S. Bacha. Zespół brał udział w projektach edukacyjnych Akademia Chóralna oraz Singing Europe. Oprócz regularnych występów z innymi zespołami NFM chór podróżuje po Polsce, koncertując z orkiestrami krajowych filharmonii, jak też z NOSPR i POR. Nawiązał współpracę m.in.
z Budapest Festival Orchestra, B’Rock Orchestra, Gabrieli Consort & Players, Il Giardino Armonico, Kammerorchester Basel i NDR Sinfonieorchester.
Ważną częścią dyskografii Chóru NFM jest seria nagrań pod dyrekcją Paula McCreesha (wyd. Winged Lion) uhonorowanych prestiżowymi nagrodami: BBC Music Magazine Award 2012 w kategorii „Technical Excellence” (Grande Messe des Morts Berlioza), Diapason d’Or 2013 (Eliasz Mendelssohna), BBC Music Magazine Award 2014 w kategorii „Choral Award” (War Requiem Brittena). Utwory a cappella w wykonaniu zespołu zostały zarejestrowane na płycie z muzyką Boba Chilcotta The Seeds of Stars (2012) oraz na trzech płytach z polską muzyką chóralną: Słowa dźwiękiem malowane (2012), Miłość na ludowo (2014) i De profundis (2016); ostatnia z nich otrzymała Fryderyka 2017 w kategorii „Album roku – muzyka chóralna, oratoryjna i operowa”. W marcu 2017 r. premierę miał album z Porami roku Haydna, nagrany z udziałem Chóru NFM i pod batutą Paula McCreesha, w 2018 r. ukazała się płyta Ubi caritas oraz premierowe nagranie oryginalnej wersji Widm Stanisława Moniuszki. IX Symfonia Beethovena, zarejestrowana w 2016 r. pod kierownictwem Giovanniego Antoniniego, ukazała się 19 października 2018 r.

Powiązane Video Wszystkie video

Queen Symfonicznie - Who Wants to Live Forever
Premiera teledysku Klezmafour i Orkiestry Filharmonii w Szczecinie
2CELLOS - Whole Lotta Love vs. Beethoven 5th Symphony
Ludwig van Beethoven - Pi?ta Symfonia C-moll - Danney Alkana

Instrumenty i sprzęt muzyczny

PWM Beethoven Ludwig van - Najpikniejszy Beethoven na fortepian
Apogee Symphony Desktop interfejs audio 10x14 USB-C
Rohema Percussion Beethoven, batuta
Rohema Percussion Beethoven Carbon, batuta

Kontakt


Maria Łakomik
Materiały prasowe, patronaty, treści. Filip Łakomik
Sprawy techniczne, integracje. Prześlij artykuł o muzyce
Można bezpłatnie nadsyłać dowolne materiały (tekst/grafika/video) związane z muzyką klasyczną, które Waszym zdaniem powinny znaleźć się w serwisie. Artykuły sponsorowane przyjmujemy poprzez platformę whitepress.

Partnerzy

Księgarnia Alenuty.pl
Sprzedaż nut i książek.
  • księgarnia muzyczna

Sklep Muzyczny.pl
Instrumenty muzyczne.
  • sklep muzyczny
kultura w sieci

Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl