Kameralistyka: najlepsza lekcja demokracji

Trio Incendio,
fot. mat. prasowe

Młodzi muzycy z Czech mistrzami trudnej sztuki kameralnego dialogu! Zespół Trio Incendio został zwycięzcą XX Łódzkiego Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza (31 marca – 7 kwietnia 2019).

Wyniki konkursu ogłoszono wieczorem w sobotę 6 kwietnia (godz. 18.00), nagrody zostały rozdane podczas Koncertu Laureatów, który odbył się w niedzielę 7 kwietnia (godz. 12.00) w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Łodzi, głównego organizatora tego najstarszego w Polsce konkursu muzyki kameralnej. Impreza odbywa się nieprzerwanie od 58 lat i od początku jej głównym tematem jest kameralistyka – materia delikatna i bardzo wymagająca. – W muzyce kameralnej trzeba słuchać się wzajemnie, grać razem, tworzyć wspólnie narrację i kreować nowe brzmienia – podkreśla flecista prof. Dejan Gavrić, jeden z jurorów. – Kameralistyka jest najlepszym przykładem demokracji – każdy ma głos, każdy jest ważny, ale tylko razem można stworzyć coś naprawdę istotnego.

NAJWYŻSZE NAGRODY
Zwycięskie Trio Incendio zostało założone w 2016 roku pod kierunkiem prof. Martina Kasíka w Akademii Sztuk Scenicznych w Pradze. Tworzą je: Karolína Františová – fortepian, Filip Zaykov – skrzypce i Vilém Petras – wiolonczela. Obecnie studiują pod opieką prof. Ivo Kahánka, członka zespołu Dvořák Trio. W sierpniu 2017 r. Trio Incendio wzięło udział w Międzynarodowej Letniej Akademii Prag-Wien-Budapest, mając okazję pracować z członkami Artis Quartett i innymi wybitnymi kameralistami. W ramach tej Akademii otrzymali nagrodę AHUV ufundowaną przez Czeskie Stowarzyszenie Sztuki i Nauki za wybitną interpretację czeskiej muzyki współczesnej. Krótko po tym Incendio Trio zdobyło nagrodę „Gianni Bergamo Classic Music Award” w Lugano i zostało wybrane jako „Aspirant Ensemble” Europejskiej Akademii Muzyki Kameralnej. Bezpośrednio przed łódzkim konkursem zespół uczestniczył w kursie mistrzowskim prowadzonym przez słynnego pianistę Alfreda Brendla w praskim Rudolfinum. Pracowali z nim nad muzyką Franza Schuberta i również Schuberta grali w ramach konkursowych przesłuchań w Łodzi (obok utworów Haydna i Dvoraka), a także podczas Koncertu Laureatów (część I Allegro molto z Tria B-dur D 898).

Regulaminowe nagrody w Konkursie im. Kiejstuta Bacewicza to nagrody pieniężne. Zwycięski zespół otrzymał w sumie 24 tysiące złotych (po 8000 zł dla każdego członka zespołu). Drugą nagrodę (5000 złotych dla każdego muzyka) otrzymało duo Dàniel Mészáros – klarnet (Węgry) i Sohei Yamagami – fortepian (Japonia), trzecia nagroda (3000 zł dla każdego muzyka) trafiła do polskiego zespołu Vene Piano Quartet: Robert Łaguniak – skrzypce, Zuzanna Krakowiak – altówka, Urszula Markowska – wiolonczela, Jacek Wendler – fortepian.

OPINIE JURORÓW
Przesłuchania konkursowe złożone z dwóch etapów trwały 6 dni. W pierwszym etapie uczestnicy występowali w dwóch kategoriach (oddzielnie duety instrumentalne i wokalno-instrumentalne oraz w drugiej kategorii tria, kwartety i kwintety fortepianowe). W drugim etapie wszystkie ansamble były oceniane łącznie. Najlepszych kameralistów spośród 60 zespołów biorących udział w konkursie wyłoniło 7-osobowe jury: Cezary Sanecki – fortepian (przewodniczący), Łukasz Błaszczyk – skrzypce, Dejan Gavrić – flet, Tomasz Herbut – fortepian, Urszula Kryger – śpiew, Maurizio Moretti – fortepian, Marcin Sikorski – fortepian.

Wszyscy jurorzy zgodnie ocenili poziom konkursu jako bardzo wysoki. – Jestem bardzo zbudowana poziomem konkursu i usatysfakcjonowana werdyktem – relacjonuje prof. Urszula Kryger. – Wszystkie nagrody i wyróżnienia zostały przyznane wspaniałym muzykom – z naciskiem na słowo muzykom. Nie tylko instrumentalistom, którzy mają świetnie opanowaną technikę gry na instrumencie, ale właśnie artystom muzykom. Ten tydzień spędzony na przesłuchaniach konkursu był dla mnie bardzo ważny, ponieważ miałam okazję posłuchać czystej muzyki w najlepszym wykonaniu.

Prof. Marcin Sikorski dodaje: – Bardzo trudno było podjąć decyzję, który z tych najlepszych zespołów jest najlepszy. Wiele razy podczas konkursu mieliśmy czystą artystyczną przyjemność słuchania zespołów i cieszenia się samą muzyką, bez żadnych krytycznych uwag.

Prof. Cezary Sanecki, przewodniczący jury i rektor Akademii Muzycznej w Łodzi, głównego organizatora imprezy, cieszy się z dużego zainteresowania łódzkim konkursem wśród młodych muzyków i już myśli o kolejnych edycjach, w których być może przesłuchania zostaną rozbudowane do trzech etapów.

WYRÓŻNIENIA I KOLEJNE NAGRODY ZA MUZYKĘ POLSKĄ
Wśród zespołów, które zostały uhonorowane w tym roku wyróżnieniami, znalazł się duet Robert Łaguniak (skrzypce) i Cezary Karwowski (fortepian) oraz dwa kwintety fortepianowe: Opalio Quintet w międzynarodowym składzie – Eoin Ducrot (Irlandia), Miri Yoo (Korea Płd.), Olivier Carillier (Francja), Barbara Warchalewska (Polska), Chiara Opalio (Włochy) oraz polski kwintet Sławomira Wilga, Dominika Sznajder, Magdalena Agatowicz, Anna Cierpisz, Cezary Karwowski.
Zgodnie z regulaminem przyznano również nagrodę za najlepsze wykonanie utworu Grażyny Bacewicz – skrzypaczce Sulamicie Ślubowskiej i pianiście Maciejowi Słapińskiemu (IV Sonata na skrzypce i fortepian) oraz nagrodę specjalną za najlepsze wykonanie utworu kompozytora polskiego, która traifła do Thieu Quang Tria w składzie: Piotr Thieu Quang – klarnet, Maria Leszczyńska – wiolonczela i Paweł Popko – fortepian (Paweł Mykietyn — ...choć doleciał Dedal...).
Dwie nagrody pozaregulaminowe w postaci koncertów trafiły do zespołów: Vene Piano Quartet (fundator: Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach) oraz Sulamity Ślubowskiej i Macieja Słapińskiego (fundator: Towarzystwo Muzyczne im. Karola Szymanowskiego).

Partnerem Konkursu jest Fundacja PZU. Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Piotr Gliński, Wojewoda Łódzki Zbigniew Rau, Marszałek Województwa Łódzkiego Grzegorz Schreiber i Prezydent Miasta Łodzi Hanna Zdanowska.

Wyniki konkursu dostępne również na:
www.amuz.lodz.pl/pl/wydarzenia/konkursy-muzyczne/xx-konkurs-kameralny-im-kiejstuta-bacewicza

Powiązane Video Wszystkie video

David Garrett - Io Ti Penso Amore ft. Nicole Scherzinger
V Symfonia Beethovena – The Recycled Orchestra
Premiera teledysku Klezmafour i Orkiestry Filharmonii w Szczecinie
Jean Sibelius: Pelléas et Mélisande

Instrumenty i sprzęt muzyczny

ZooM Q2N-4K cyfrowy rejestrator audio / video
Marantz AVS Audio-video streamer, kamera full HD [kompresjaH.264]
AN Kpski Janusz- Zagraj to sam - Szkoa na keyboard cz. I
ZooM Q2 HD cyfrowy rejestrator audio / video (srebrny)

Kontakt


Maria Łakomik
Materiały prasowe, patronaty, treści. Filip Łakomik
Sprawy techniczne, integracje. Prześlij artykuł o muzyce
Można bezpłatnie nadsyłać dowolne materiały (tekst/grafika/video) związane z muzyką klasyczną, które Waszym zdaniem powinny znaleźć się w serwisie. Artykuły sponsorowane przyjmujemy poprzez platformę whitepress.

Partnerzy

Księgarnia Alenuty.pl
Sprzedaż nut i książek.
  • księgarnia muzyczna

Sklep Muzyczny.pl
Instrumenty muzyczne.
  • sklep muzyczny
kultura w sieci

Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl