Program 2 Polskiego Radia oraz Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego zapraszają w dn. 26 stycznia – 9 luty br. do Studia Lutosławskiego na Festiwal Witolda Lutosławskiego „Łańcuch XVI”.
PROGRAM
Sobota 26 stycznia 2019, godz. 19.00
Program:
Iannis Xenakis (1922–2001) – MetastaseisB (1954)
Witolda Lutosławski (1913–1994) – Trois poèmes d'Henri Michaux na 20-głosowy chór mieszany i orkiestrę (1963)
György Ligeti (1923–2006) – Clocks and Clouds na na 12 głosów żeńskich i orkiestrę (1972)
Witold Lutosławski – Livre pour orchestre (1968)
Wykonawcy:
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia
Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia”
Alexander Liebreich – dyrygent
Anna Szostak – przygotowanie Zespołu, dyrygent
Czas odkrywania nowych dróg w muzyce dekad powojennych - Xenakis w MetastaseisB szokuje publiczność glissandami, Ligeti szuka nowych dźwięków pomiędzy tymi dobrze znanymi dwunastoma, Lutosławski w Trzech poematach sprawdza co się będzie działo, gdy chór i orkiestrę poprowadzi dwóch dyrygentów. A w Livre pour orchestre tworzy arcydzieło nowej muzyki symfonicznej, które zachwyca nas już przez pół wieku.
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Niedziela 27 stycznia 2019 19.00
Program:
Grażyna Bacewicz (1909–1969) – In una parte na orkiestrę (1967)
Witold Lutosławski (1913–1994) – Koncert na wiolonczelę i orkiestrę (1970), Novelette na orkiestrę (1979)
Ludwig van Beethoven (1770–1827) – Uwertura Leonora III op. 72 b na orkiestrę (1805)
Wykonawcy:
Zuzanna Sosnowska – wiolonczela
Polska Orkiestra Radiowa
Michał Klauza – dyrygent
Koncert wiolonczelowy Witolda Lutosławskiego, napisany z inspiracji Mścisława Rostropowicza, stał się w ciągu niemal pół wieku dziełem klasycznym, sięgają po niego kolejne pokolenia muzyków. Jak wykona go Zuzanna Sosnowska, jedna z najbardziej utalentowanych młodych polskich wiolonczelistek, i do tego laureatka Konkursu Lutosławskiego? A pozostałe utwory – Beethovena, Bacewiczówny i Lutosławskiego, pokażą, jak różnorodnie kompozytorzy mogą traktować orkiestrę – możliwości są niewyczerpane!
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Sobota 2 lutego 2019, godz. 19.00
Program:
Witold Lutosławski (1913–1994) – Melodie ludowe na fortepian (1945), Sonata na fortepian (1934)
Joseph Haydn (1732–1809) – Sonata g-moll Hob. XVI nr 44 (ok. 1772)
Andrzej Czajkowski (1935–1982) - Sonata na fortepian (1958)
Arnold Schönberg (1874–1951) - Sechs kleine Klavierstücke op. 19 (1912)
Wykonawca:
Maciej Grzybowski – fortepian
Wielcy twórcy we wczesnym okresie… Lutosławski w Sonacie i Melodiach ludowych ujawnił wielki talent, ale był dopiero w drodze do własnego języka muzycznego, Sonata fortepianowa Andrzeja Czajkowskiego jest etapem w drodze do jego dojrzałych dzieł, Klavierstücke Arnolda Schönberga też są etapem w drodze od neoromantyzmu do dodekafonii. A Sonata Haydna? To ogniwo długiego łańcucha utworów o takiej samej nazwie, lecz zawsze nowej i odkrywczej treści.
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Niedziela 3 lutego 2019, godz. 19.00
Program:
Grażyna Bacewicz (1909 – 1969) – Contradizione na orkiestrę kameralną (1966)
Karol Szymanowski (1882 – 1937) – Słopiewnie. Pięć pieśni na sopran i orkiestrę kameralną do słów Juliana Tuwima op. 46 bis (1921 – 1928)
Witold Lutosławski (1913 – 1994) – Muzyka do słuchowiska radiowego „Dziady” Adama Mickiewicza (1949) – prezentacja fragmentów nagrania, Muzyka do audycji radiowej „Słopiewnie” Juliana Tuwima na flet, skrzypce, altówkę i wiolonczelę (1946), Fragmenty muzyki do sztuk teatralnych: Cyd Pierre`a Corneille’a (1948), Horsztyński Juliusza Słowackiego (1953), Wariatka z Chaillot Jeana Giraudoux (1958), Mała suita na orkiestrę kameralną (1950)
Wykonawcy:
Agata Zubel – sopran
Andrzej Ferenc – aktor
Chain Ensemble
Andrzej Bauer – kierownictwo muzyczne, dyrygent
Wstęp wolny
Słopiewnie Lutosławskiego? Tak, to nie pomyłka! Zajrzyjmy do wciąż niemal nieznanego rozdziału twórczości Witolda Lutosławskiego, jakim jest muzyka dla radia i teatru! A te znane Słopiewnie – Karola Szymanowskiego – też zabrzmią, ale inaczej niż zwykle, bo w wersji kameralnej. W programie koncertu panuje jednak nie tylko zgodność: przynajmniej jedna sprzeczność – Contradizione Bacewiczówny – też się pojawi...
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Czwartek 7 lutego 2019, godz. 19.00
Program:
Witold Lutosławski (1913–1994) – Przeźrocza na 11 wykonawców (1988)
Grażyna Bacewicz (1909–1969) – Pensieri notturni na orkiestrę kameralną (1961)
Witold Lutosławski – Pięć pieśni do słów Kazimiery Iłłakowiczówny na głos żeński i 30 instrumentów (1957)
Bolesław Szabelski (1896–1979) – Koncert na flet i orkiestrę (1964)
Witold Lutosławski – Gry weneckie na orkiestrę kameralną (1961)
Wykonawcy:
Weronika Rabek – mezzosopran
Łukasz Długosz – flet
Orkiestra Kameralna Miasta Tychy AUKSO
Marek Moś – dyrygent
Lutosławski z czasu wielkich przemian, z okresu budowy nowego języka muzycznego: w Pieśniach do słów Iłłakowiczówny eksperymentuje z systemem harmonii dwunastodźwiękowej, w Grach weneckich – z aleatoryzmem. Także Grażyna Bacewicz i nawet niemłody Bolesław Szabelski odświeżają swoje metody komponowania – i to z jakim rezultatem!
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Sobota 9 lutego 2019, godz. 19.00
Program:
Witold Lutosławski (1913–1994) – Koncert na orkiestrę (1954)
Ludwig van Beethoven (1770–1827) – VII Symfonia A-dur op. 92 (1812)
Wykonawcy:
Sinfonia Varsovia
Marek Janowski – dyrygent
Wielka konfrontacja – najpopularniejsze dzieło klasyka 20 wieku kontra najbardziej porywająca symfonia klasyka wiedeńskiego. Jak się zaprezentują pod mistrzowską batutą czołowego niemieckiego kapelmistrza rodem z… Warszawy, który właśnie w Warszawie świętuje swój jubileusz 80-lecia urodzin?
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Bilety do kupienia na stronie: studianagran.com.pl oraz w kasie przed koncertem.
Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl