SCENA MŁODYCH WARSZAWSKIEJ OPERY KAMERALNEJ

27 września 2013 roku Warszawska Opera Kameralna otwiera jesienną edycję Scenę Młodych – cykl wydarzeń artystycznych realizowanych przez młodych twórców. W programie znajdą się opery, spektakle tańca współczesnego oraz multimedialne spektakle muzyczne prezentowane w Teatrze WOK przez pięć jesiennych weekendów tego roku.

Zadaniem Sceny Młodych Warszawskiej Opery Kameralnej jest wspieranie autorskich pomysłów oraz inspirowanie do poszukiwań artystycznych wypowiedzi poprzez pomoc w ich realizacji: umożliwienie prezentacji na zawodowej scenie. Scena Młodych to także swoisty pomost międzypokoleniowy dający młodym twórcom możliwość współpracy z doświadczonymi, uznanymi artystami. Warszawska Opera Kameralna zaprosiła młodych artystów, absolwentów uczelni artystycznych, kreatywnych twórców do udziału w konkursie na najciekawsze projekty artystyczne. Spośród 48 nadesłanych z całej Polski propozycji wybrano 7 do realizacji jesienią 2013 r.


Współorganizatorem Sceny Młodych jest Fundacja Luna Plus. Projekt dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu Narodowego Centrum Kultury – Kultura – Interwencje.

PROGRAM SCENY MŁODYCH

27 i 28.09.2013 – g. 19.00


Gian Carlo Menotti (1911-2007)

THE TELEPHONE OU L’AMOUR À TROIS

opera buffa w jednym akcie – wersja z fortepianem

Libretto
Gian Carlo Menotti

Reżyseria - Katarzyna Kowalska-Smoleń

Wykonawcy

Lucy - Katarzyna Kowalska-Smoleń (sopran)
Ben - Dawid Dubec (baryton)

Wojciech Świętoński - fortepian

Gian Carlo Menotti swoje światowe znaczenie zdobył dzięki połączeniu aktualnej tematyki i wypróbowanych wzorców scenicznych z najnowszymi technikami, czego wyraz odnajdujemy w jednoaktowej operze The Telephone ou L’amour à trois, którą skomponował na prośbę Lincolna Kirnsteina - organizatora Ballet Society New York. Opera miała być uzupełnieniem wieczoru, toteż Menotti wybrał sztukę dwuosobową przedstawiającą w humorystyczny sposób problem porozumiewania się w świecie pełnym techniki. Trzy rozmowy telefoniczne głównej bohaterki są ariami, w zależności od nastroju - neoklasycznymi bądź dramatycznymi, natomiast rozmowy z Benem są recitativami. Akcja opery została przeniesiona z pierwszej połowy XX wieku do czasów współczesnych, do wielkomiejskiej korporacji.
Prapremiera opery odbyła się 18 lutego 1947 roku w Heckscher Theatre w Nowym Yorku.

Katarzyna Kowalska-Smoleń

Treść opery

Ben jest zakochany w Lucy i przed swoim wyjazdem chciałby wyznać jej coś ważnego. Kiedy odwiedza Lucy, dzwoni telefon. Kobieta prowadzi długą rozmowę z przyjaciółką. Gdy odkłada słuchawkę, Ben zabiera się do czułej przemowy, ale znów dźwięczy telefon. Przyjaciel Lucy, Georg, robi jej wyrzuty z powodu obgadywania go. Lucy z płaczem opuszcza pokój, a Ben ma ochotę przeciąć kabel telefoniczny. Przerażona Lucy nie godzi się na to; przyjaciółka pociesza ją przez telefon. Ben w tym czasie opuszcza mieszkanie. Teraz on sam dzwoni do Lucy, aby zapytać ją, czy zechce zostać jego żoną.

27 i 28.09.2013 – g. 19.00

Marcin Piotr Łopacki (ur. 1987)

WĄ op. 61

opera w jednym akcie

Libretto
Marcin Piotr Łopacki
na podstawie sztuki Mirona Białoszewskiego

Wykonawcy

Jaktrupblada - Adriana Ferfecka (sopran)
Podejrzewacz się - Zbigniew Malak (tenor)
Nawracacz na Wą - Piotr Łapiński (baryton)

Orkiestra ENSEMBLAGE

Dyrygent
Marcin Piotr Łopacki

Być może w tym miejscu powinien być jakiś opis. Nie będzie go. Ani muzyki ani twórczości Mirona Białoszewskiego (którą osobiście uważam za bardzo muzyczną) nie można tak po prostu wyjaśnić. Można ją usłyszeć, obejrzeć i odczuć.
Marcin Piotr Łopacki

ENSEMBLAGE to zespół młodych muzyków, zarówno kompozytorów, jak i wykonawców, zorientowanych na muzykę współczesną. Wielu z nich ma wcześniejsze doświadczenia z eksperymentalnym projektem orkiestry kameralnej Ad Hoc Ensemble, działającej w latach 2010-2012. Nazwa zespołu jest hybrydą dwóch słów: ENSEMBLE – zespół i ASSEMBLAGE – montaż. Hybryda ta ściśle związana jest z ideą zespołu - grupy muzyków zjednoczonych pod jedną, wspólnie wypracowywaną marką i tworzących w zależności od bieżących potrzeb większe lub mniejsze składy.
ENSEMBLAGE - w postaci dziewiętnastoosobowej orkiestry kameralnej - debiutował we wrześniu 2012 roku podczas koncertu laureatów III Konkursu Kompozytorskiego Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich, imprezy towarzyszącej Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień".

11 i 12.10.2013 – g. 19.00

Katarzyna Brochocka (ur. 1982)

THE YOUNG WIFE (MŁODA MĘŻATKA)

Libretto
Katarzyna Brochocka
na podstawie powieści "Z pamiętników młodej mężatki" Gabrieli Zapolskiej

polska premiera opery*

Reżyseria - Adam Biernacki
Scenografia - Joanna Jaśko-Sroka

Wykonawcy

Margaret - Courtney Kalbacker

Katarzyna Brochocka - fortepian

Do czego zdolna jest kobieta uwięziona w pułapce przedwczesnego małżeństwa?
Poślubiona dla posagu niefrasobliwa Margaret na kartach pamiętnika wyjawia sekrety swojego nieszczęśliwego pożycia, zmagań z oschłym mężem, jego rozchichotaną „przyjaciółką” i własnymi wstydliwymi pragnieniami. Publiczność staje się powiernikiem protagonistki zmuszonej na własnych błędach nauczyć się życia w świecie dalece odbiegającym od jej wyobrażeń.
Libretto tej monodramatycznej opery komicznej na sopran i fortepian napisała kompozytorka, która dokonała także jego tłumaczenia na język angielski. Siedemnaście arii uzupełnionych interludiami oddaje różnorakie stany emocjonalne bohaterki: rozkosz, przygnębienie, podejrzliwość, histerię czy napady śmiechu – czasem balansując na granicy parodii. „Partytura wprowadza atmosferę złowieszczego post-romantycznego preludium, by następnie, dodając wpływy współczesne, stworzyć humor i patos dla publiczności XXI wieku.” (J. Robert Williams, DC Theatre Scene). Utwór został nagrodzony na międzynarodowym konkursie Flourish Opera Competition (Londyn 2012). Światowa premiera opery odbyła się w 2013 roku w Waszyngtonie podczas Capital Fringe Festiwal; utwór zdobył tam nagrodę publiczności (Pick of the Fringe Award for Best Musical & Opera).

Katarzyna Brochocka, Adam Biernacki
* spektakl w języku angielskim z polskimi napisami

25 i 26.10.2013 – g. 19.00

Giacomo Puccini (1858-1924)

SUOR ANGELICA

opera w jednym akcie

Libretto
Giovacchino Forzano

Opracowanie muzyczne – Piotr Wróbel

Reżyseria – Maria Gabriella Munari (Włochy)
II Reżyser - Przemysław Klonowski
Opieka wokalna i merytoryczna - Jolanta Janucik

Wykonawcy

Studentki i absolwentki Wydziału Wokalnego
Uniwersytetu Muzycznego F. Chopina w Warszawie

Sinfonietta Warszawskiej Opery Kameralnej

Dyrygent
Marta Kosielska

Studentki i absolwentki Wydziału Wokalnego Uniwersytetu Muzycznego F. Chopina pod opieką ad. dr Joanny Janucik podjęły realizację opery „Siostra Angelica”, która stanowi jedną z piękniejszych oper włoskiego kompozytora okresu weryzmu – Giacoma Pucciniego. Przedstawienie opowiada o tragicznym losie zamkniętej w zakładzie dla obłąkanych sióstr zakonnych młodej dziewczyny wywodzącej się z włoskiej arystokracji; rodzina w ten sposób karze ją za grzech młodości – wydanie na świat syna z nieprawego łoża.
Pierwszą wersję "Suor Angelica" Maria Gabriella Munari przygotowała ze swoimi studentkami w Conservatorio di Musica Francesco Venezze w Rovigo. Następnie dzięki zaangażowaniu prof. Barbary Halskiej i ad. Jolanty Janucik spektakl został przedstawiony polskiej publiczności w Nowym Sączu i Krynicy, podczas Międzynarodowego Kursu Interpretacji Muzycznej. Nowa wersja reżyserska jednoaktówki Pucciniego powstała we współpracy M.G. Munari z Przemysławem Klonowskim i miała swoją premierę 17 lutego 2013 roku w Sali Koncertowej UMFC w Warszawie. Dzięki ogromnemu zaangażowaniu i indywidualnym staraniom młodzieży biorącej udział w projekcie odbyło się dotychczas pięć entuzjastycznie przyjętych przedstawień. Realizacja w Warszawskiej Operze Kameralnej stanowi pierwszą z towarzyszeniem orkiestry i daje młodym artystom możliwość debiutu na zawodowej scenie.

Jolanta Janucik

08 i 09.11.2013 – g. 19.00

AUTORSKI SPEKTAKL TAŃCA WSPÓŁCZESNEGO

Kamil Wawrzuta (ur.1986)

PROFANUM

Reżyseria – Kamil Wawrzuta
Choreografia - Kamil Wawrzuta wraz z zespołem tancerzy


Wykonawcy

Absolwenci i studenci Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu

Natalia Dinges
Jan Lorys
Krystian Łysoń
Jakub Sokołowski
Paweł Zaufal

Profanum to idea, która już od początku sytuuje nas w opozycji do sfery sacrum. Zwyczajność ludzkiego życia zderza się ze świętością zakorzenioną w nas przez wrośnięcie w naszą kulturę religii. Reinterpretując obrazy tak dobrze nam znane m.in. z tradycji chrześcijańskiej – chrzest, biczowanie, stabat Mater Dolorosa czy pieta, zderzając je z życiem zwykłego człowieka z jego zwykłymi potrzebami, dokonujemy pewnej pozornej profanacji, której możliwa kontrowersyjność będzie tylko drogą do wywołania refleksji na temat widzenia inności.
W tej historii człowiek jawi się jako istota samotna – zagubiona w świecie, zagubiona w sobie samej. Owa samotność to coś, na co jesteśmy skazani. Nikt przecież nie może przeniknąć do wnętrza naszego umysłu; zawsze pozostaje jakiś obszar tylko dla nas, do którego nikt nie ma dostępu - ta najbardziej intymna część nas samych.
Mimo to drugi człowiek jest szansą przełamania owej samotności – stykamy się z sobą, wchodzimy w różne relacje – pojawiają się uczucia przyjaźni, miłości, kontakt fizyczny, ale także złość, nienawiść, przemoc. To balansowanie na granicy pomiędzy miłością i potrzebą bliskości a okrucieństwem będącym częścią naszej zwierzęcej natury, a więc i nas samych, staje się jednym
z toposów, po który sięgamy w pracy nad spektaklem.
Kamil Wawrzuta


W projektach uczestniczą studenci i absolwenci Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu - wydziału Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie. Kształcenie aktorów teatru tańca rozpoczęło się w roku akademickim 2007/2008; specjalizacja powstała we współpracy PWST ze Śląskim Teatrem Tańca.
Pierwszą koncepcję programową opracowano w ramach programu Unii Europejskiej Leonardo da Vinci. Od roku akademickiego 2008/2009 specjalizacja przekształcona została w Wydział Teatru Tańca, którego siedzibą jest Bytom.

08 i 09.11.2013 – g. 19.00

AUTORSKI SPEKTAKL TAŃCA WSPÓŁCZESNEGO

Maciej Beczek (ur. 1989)

EX EGO

Reżyseria - Maciej Beczek
Choreografia – Maciej Beczek wraz z zaspołem tancerzy

Scenografia - Katarzyna Gajewska

Wykonawcy

Absolwenci i studenci Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu

Anna Kosiorowska
Natalia Dinges
Karol Miękina
Maciej Beczek

Robert Buczyński - głos


EX EGO to obraz opowiadający o ludzkim zagubieniu i relacjach, o świecie, w którym ścierają się różne siły: to, co globalne i lokalne, natura i technologia, społeczeństwo i jednostka. Człowiek to mikroświat, samoświadomy i krytyczny. Niedostępny dla innych. Człowiek poprzez wyobraźnię na nowo projektuje rzeczywistość, którą postrzega subiektywnie. Ludzie - istoty samotne z natury - pragną współodczuwania oraz współuczestnictwa z innymi. Jednostka poddaje się wpływom systemów politycznych, religijnych, licznych kodeksów, a także mediów: telewizji i internetu. Tylko dostrzegając problem ludzkiego istnienia, jednostka może w pełni doświadczyć życia, świata. Odbywa się to jednak poza sferą komfortu, o który na co dzień walczymy.

Maciej Beczek


W projektach uczestniczą studenci i absolwenci Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu - wydziału Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie. Kształcenie aktorów teatru tańca rozpoczęło się w roku akademickim 2007/2008; specjalizacja powstała we współpracy PWST ze Śląskim Teatrem Tańca.
Pierwszą koncepcję programową opracowano w ramach programu Unii Europejskiej Leonardo da Vinci. Od roku akademickiego 2008/2009 specjalizacja przekształcona została w Wydział Teatru Tańca, którego siedzibą jest Bytom.

22 i 23.11.2013 – g. 19.00


MULTIMEDIALNY SPEKTAKL MUZYCZNY

Grupa Dochodzeniowa

TV LAB

Pomysł i reżyseria - Wojciech Faruga
Kierownictwo muzyczne - Konrad Wantrych

Wykonawcy

Grupa Dochodzeniowa

Matylda Damięcka
Katarzyna Kołeczek
Agata Sasinowska
Bartek Magdziarz
Jarosław Sacharski

Dawno, dawno temu... W podziemiach poprzedniej epoki... Grupa naukowców, na wypadek katastrofy nuklearnej, opracowała jedyne w swoim rodzaju studio TV, które automatycznie generuje ramówkę telewizyjną. Eksperyment nigdy nie został zakończony, a przedstawienie wciąż trwa. "Dziennik telewizyjny", "Koncert życzeń" czy "Pi i Sigma" nigdy nie tracą na aktualności i mienią się nowymi znaczeniami i kształtem. Choćby coś poszło nie tak, system nie zwalnia, nie zatrzymuje się i nie zna biegu wstecznego. Taką oto, popkulturową podróż w czasie i przestrzeni, łączącą siermięgę, brawurę i dystans, proponuje Państwu GRUPA DOCHODZENIOWA. Wyruszamy za 3... 2... 1...
Spektakl zrealizowany w ramach Nurtu OFF 33. Przeglądu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu (2012) otrzymał tam I Nagrodę – TUKAN OFF.

Grupa Dochodzeniowa


Szczegółowy program na www.operakameralna.pl
Bilety w cenie 35 zł do nabycia w kasie biletowej Teatru Warszawskiej Opery Kameralnej ( al. Solidarności 76b), [email protected], www.bilety.operakameralna.pl,


Warszawska Opera Kameralna
Warszawska Opera Kameralna jest instytucją muzyczną o ponad 50-letniej historii. Została założona w 1961 roku przez Stefana Sutkowskiego, późniejszego wieloletniego Dyrektora Naczelnego i Artystycznego. Obecnie Dyrektorem Naczelnym Warszawskiej Opery Kameralnej jest Jerzy Lach, a funkcję Dyrektora Artystycznego pełni Ruben Silva. Repertuar Opery Kameralnej cechuje ogromna różnorodność muzycznych stylów i form prezentowanych dzieł: od średniowiecznych misteriów, poprzez opery wczesnego i późnego baroku, opery klasyczne, XVIII-wieczne pantomimy, opery Rossiniego, Donizettiego, po sceniczne dzieła współczesne, spośród których kilkanaście powstało na zamówienie Warszawskiej Opery Kameralnej. Artyści Opery z powodzeniem wykonują również muzykę kameralną, oratoryjną i symfoniczną różnych epok. Od 1986 roku Warszawska Opera Kameralna występuje we własnym teatrze, mieszczącym się w zabytkowym budynku z 1775 roku przy al. Solidarności 76b. Siedziba Opery, o kameralnym wnętrzu z doskonałą akustyką, wpisana jest do rejestru zabytków Warszawy. W skład zespołu artystycznego Warszawskiej Opery Kameralnej wchodzą dyrygenci, soliści, dwie orkiestry – Sinfonietta Warszawskiej Opery Kameralnej i Zespół Instrumentów Dawnych Musicae Antiquae Collegium Varsoviense oraz chór. Sztandarowym i najważniejszym przedsięwzięciem artystycznym Warszawskiej Opery Kameralnej jest Festiwal Mozartowski w Warszawie. Warszawska Opera Kameralna jest instytucją finansowaną ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego.

Powiązane Video Wszystkie video

Rafa? Krzychowiec - Muzyka z klipu "Bitwa Warszawska 1920"
Karol Szymanowski - "Harnasie"
CO-OPERA - "By?e? przejazdem"
Raymonds Road - Beggars Opera

Instrumenty i sprzęt muzyczny

Alice kostka gitarowa AP-100R1-CO Chinese Opera
DTS Scena 650/1000 reflektor Fresnel
DTS Scena 2000 PC ANTI-HALO
DTS Scena 300/500 reflektor PC

Kontakt


Maria Łakomik
Materiały prasowe, patronaty, treści. Filip Łakomik
Sprawy techniczne, integracje. Prześlij artykuł o muzyce
Można bezpłatnie nadsyłać dowolne materiały (tekst/grafika/video) związane z muzyką klasyczną, które Waszym zdaniem powinny znaleźć się w serwisie. Artykuły sponsorowane przyjmujemy poprzez platformę whitepress.

Partnerzy

Księgarnia Alenuty.pl
Sprzedaż nut i książek.
  • księgarnia muzyczna

Sklep Muzyczny.pl
Instrumenty muzyczne.
  • sklep muzyczny
kultura w sieci

Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl