1. Start
  2. Artykuły
  3. Wydarzenia muzyczne
  4. MUZYKA DAWNA NA ZAMKU KRÓLEWSKIM
ARTYKUŁ: Wydarzenia muzyczne - MUZYKA DAWNA NA ZAMKU KRÓLEWSKIM

MUZYKA DAWNA NA ZAMKU KRÓLEWSKIM

szukaj w artykułach:

Zamek Królewski w Warszawie – Sala Wielka
MESJASZ HAENDLA 19 stycznia, godzina 19:00
CONCERTO DEI CONCERTI 26 stycznia, godzina 19:00

MESJASZ HAENDLA
Oratorium Mesjasz zajmuje szczególne miejsce w twórczości G. F. Haendla. Bez wątpienia to siła jego wyrazu oraz uniwersalność przesłania sprawiły, iż jeszcze za życia kompozytora Mesjasz został okrzyknięty Arcydziełem. Choć skomponowane w zaledwie 24 dni, to do dziś cieszy się niegasnącą popularnością, za każdym razem wzbudzając entuzjazm publiczności.
Libretto przygotowane przez Charlesa Jennensa jest kompilacją tekstów zaczerpniętych z Biblii Króla Jakuba oraz Modlitewnika Powszechnego. W istocie każda z trzech części utworu podejmuje osobny wielki temat. Część pierwsza zawiera zatem proroctwo przyjścia na świat Zbawiciela. Druga część, zwieńczona słynnym chórem Alleluja, opowiada o życiu, śmierci i zmartwychwstaniu Chrystusa. Natomiast część ostatnia koncentruje się wokół zapowiedzi zbawienia ludzkości.
Pod względem muzycznym Mesjasza charakteryzuje bogactwo zastosowanych środków, przy zachowaniu niewielkiej obsady wykonawczej. Za życia kompozytora zespół wokalistów i instrumentalistów nie przekraczał liczby 60 osób. Do tego pierwotnego brzmienia pragną nawiązywać artyści Polskiej Opery Królewskiej. Stąd też znakomitym solistom oraz zespołowi wokalnemu towarzyszyć będzie zespół instrumentów dawnych – Capella Regia Polona. Przy klawesynie zasiądzie Krzysztof Garstka, który poprowadzi koncert.


WYKONAWCY
KRZYSZTOF GARSTKA KLAWESYN, DYRYGENT
MARTA BOBERSKA SOPRAN
ANETA ŁUKASZEWICZ ALT
SYLWESTER SMULCZYŃSKI TENOR
ANDRZEJ KLIMCZAK BAS
CAPELLA REGIA POLONA
I skrzypce – Michał Piotrowski, Ludmiła Piestrak
II skrzypce – Kamila Guz, Joanna Gręziak, Magdalena Góraj
Altówki – Natalia Reichert, Katarzyna Rymuza,
Wiolonczele – Maciej Łukaszuk, Tomasz Frycz
Kontrabas – Grzegorz Zimak
Teorba – Filip Zieliński
Pozytyw - Patrycja Domagalska
Oboje - Agnieszka Mazur, Tytus Wojnowicz
Fagot - Szymon Józefowski
Trąbki - Bogumił Soroka , Jacek Jurkowski
Kotły - Dariusz Dobrowolski
ZESPÓŁ WOKALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
LILIANNA KRYCH PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO

CONCERTO DEI CONCERTI
Capella Regia Polona zaprasza na kolejny koncert z cyklu Muzyka dawna na Zamku Królewskim, zatytułowany Concerto dei concerti. W programie koncertu znajdują się dzieła instrumentalne trzech wielkich mistrzów epoki baroku – Georga Friedricha Haendla, Johanna Sebastiana Bacha oraz Antonio Vivaldiego.
Nazwa gatunkowa „koncert” jest najczęściej wyprowadzana od łacińskiego concertare, czyli współzawodniczyć. Jednak niektórzy badacze wywodzą ją również od czasownika conserere, w znaczeniu złączyć, ściśle związać. Obydwa terminy wskazują wszak na charakterystyczne właściwości koncertu. Z jednej strony jest to współdziałanie instrumentów, z drugiej – ich przeciwstawianie, twórcze współzawodniczenie.
Program koncertu otwiera Concerto grosso op. 6 nr 2 G. F. Haendla. Kompozytor w doskonałym stylu realizuje ideę dialogowania – tak między dwojgiem solowych skrzypiec, jak między grupą concertino a orkiestrą. Zaraz po nim zabrzmi Koncert na dwoje skrzypiec d-moll J. S. Bacha, a następnie swoje solowe partie będą prezentować dwie wiolonczele w kompozycji A. Vivaldiego.
W drugiej części koncertu zabrzmi m.in. V Koncert Branderburski J. S. Bacha. Kompozytor powierza w nim wiodącą rolę klawesynowi, wraz z wirtuozowską kadencją do pierwszej części. Jednak program tej części spotkania zdominuje twórczość Vivaldiego. To przecież Vivaldi cieszył się już za życia sławą niezrównanego skrzypka i wybitnego twórcy koncertów na różne obsady instrumentalne. Łatwość, z jaką przychodziło mu komponowanie, a także jego szczególny talent melodyczny, słychać w prostocie i zwartości, a jednocześnie wyrazistości muzycznych tematów. Charakterystyczne przebiegi pozostają na długo w pamięci słuchaczy. Natomiast pełnia brzmienia i doskonałość formalna zaklęta w jego utworach inspiruje kolejne pokolenia twórców i wykonawców.

PROGRAM
G. F. Haendel – Concerto grosso op. 6 nr 2
Andante larghetto – Allegro – Largo – Allegro ma non troppo
J. S. Bach – Koncert na dwoje skrzypiec d-moll, BWV 1043
Vivace – Largo ma non tanto – Allegro
A. Vivaldi – Koncert na dwie wiolonczele, RV 531
Allegro – Adagio – Allegro
— PRZERWA —
A. Vivaldi – Koncert na violę d’amore i lutnię, RV 540
Allegro – Largo – Allegro
J. S. Bach – V Koncert brandenburski D-dur, BWV 1050
Allegro – Affettuoso – Allegro
A. Vivaldi – Koncert na czworo skrzypiec, RV 580
Allegro – Largo – Larghetto – Adagio – Largo – Allegro
A. Vivaldi – Koncert paryski g-moll, RV 157
Allegro – Largo – Allegro
WYKONAWCY
KRZYSZTOF GARSTKA KLAWESYN, DYRYGENT
CAPELLA REGIA POLONA
I skrzypce – Michał Piotrowski, Joanna Gręziak, Alicja Sierpińska
II skrzypce – Anna Nowak-Pokrzywińska, Ludmiła Piestrak, Kamila Guz,
Altówki – Natalia Reichert, Katarzyna Rymuza
Viola d’amore – Katarzyna Rymuza
Wiolonczele – Maciej Łukaszuk, Tomasz Frycz, Maria Piotrowska
Kontrabas – Grzegorz Zimak
Teorba/lutnia– Filip Zieliński
Flet traverso – Magdalena Irmińska

Szczegóły na www.operakrolewska.pl
Bilety na:
www.ebilet.pl;
www.ewejsciowki.pl.



kategoria: Wydarzenia muzyczne




© CameralMusic 2011 by programista | design: studiobaklazan.pl