allemande, sarabanda, courante, double, rondo, menuet, gigue
Koncert artystów na stałe związanych z Bielskiem oraz bielskim Zespołem Państwowych Szkół Muzycznych odbył się 26 stycznia o godz. 18.00 w salonie muzycznym zamku Sułkowskich. Wystąpili:
Magdalena Kania – flet barokowy, flet renesansowy
Urszula Jasiecka-Bury – klawesyn
Mariusz Bury – lutnia, teorba
Jedną z najważniejszych form powstałych w epoce baroku jest suita. Jest to seria tańców, które wraz z Bachem i Heandlem zostały uporządkowane w następujące cztery główne tańce...
Francuski kompozytor, znany przede wszystkim z twórczości operetek przyszedł na świat w Kolonii w 1819 roku. Jego ojciec kantor i nauczyciel muzyki postanowił zadbać o muzyczne wykształcenie syna i...
„Każdy szeregowiec ma buławę marszałkowską w plecaku i myśli, że będzie generałem. Wiedziałem od razu, co napisałem w 1976 roku i teraz też wiem”, mówił o swojej III Symfonii – „Symfonii pieśni żałosnych” w 1993 roku Henryk Mikołaj Górecki. Dziś, niespełna rok po śmierci kompozytora, podczas koncert
Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl
Jacques-Martin Hotteterre, francuski kompozytor i flażoletowy, był jednym z najważniejszych twórców muzyki barokowej. Urodził się w 1673 roku w Paryżu i stał się znany głównie dzięki swoim utworom na flet prosty i flet poprzeczny. Jego Suita III jest doskonałym przykładem tego, co Hotteterre reprezentował w muzyce. Suita składa się z kilku części, które tworzą różne tańce barokowe. Rozpoczyna się od allemande, która jest powolnym tańcem w metrum dwudzielnym. Następnie mamy sarabandę, która ma charakterystyczne, mocno akcentowane dźwięki. Courante to szybki taniec w metrum trójdzielnym, a double to prywatna, bardziej skomplikowana wersja courante. Po courante Hotteterre umieścił rondo, które jest dynamicznym, wesołym tańcem o charakterze opartym na próżni. Potem mamy menuet, popularny taniec dworski, który jest elegancki i delikatny. Ostatnią częścią jest gigue, szybki taniec w metrum trójdzielnym, który jest charakterystyczny dla muzyki barokowej. Magdalena Kania, jako flet barokowy i flet renesansowy, doskonale interpretuje twórczość Hotteterre'a. Jej gra jest pełna elegancji i wyrafinowania, oddając w pełni charakter i styl tego kompozytora. Urszula Jasiecka-Bury na klawesynie i Mariusz Bury na lutni i teorbie są znakomitymi towarzyszami dla fletu, tworząc harmonijne i zgrane trio. Koncert artystów na stałe związanych z Bielskiem oraz bielską Państwową Szkołą Muzyczną odbył się w pięknym salonie muzycznym zamku Sułkowskich. Ta przestrzeń stworzyła doskonałe warunki dla muzyki barokowej, pozwoliła na pełne wyczucie dźwięków i wrażenie podróży przez czas do epoki, w której Hotteterre tworzył swoje arcydzieła. Wreszcie, warto wspomnieć o znaczeniu Hotteterre'a dla rozwoju instrumentów dętych drewnianych. Był on nie tylko kompozytorem, ale także znakomitym lutnikiem, który wypracował nowe rozwiązania techniczne, dzięki którym instrumenty tego rodzaju mogły osiągnąć swoje pełne brzmienie i możliwości.
Wow, to był naprawdę wspaniały koncert! Jacques-Martin Hotteterre - Suita III brzmiała niesamowicie. Artyści wykonali każdy utwór z precyzją i pasją. Magdalena Kania była rewelacyjna na flecie barokowym i renesansowym, jej gra była czysta i pełna emocji. Klawesyn Urszuli Jasieckiej-Bury dodawał całości delikatności i subtelności. Mariusz Bury na lutni i teorbę sprawił, że dźwięki były pełne harmonii. Cały koncert był prawdziwą ucztą dla uszu i duszy. Mam nadzieję, że jeszcze będę mieć okazję posłuchać tych utalentowanych muzyków w przyszłości.