Jazztopad 2015 – nowy rozdział

Rok 2015 jest dla festiwalu Jazztopad przełomowy pod wieloma względami. Po 11 latach budowania swojej mocno rozpoznawalnej marki Jazztopad przenosi się do Narodowego Forum Muzyki – jednej z najważniejszych sal koncertowych w Europie. Nadszedł długo oczekiwany czas, w którym będziemy mogli zapewnić zarówno naszym odbiorcom, jak i artystom najlepsze warunki wspólnego świętowania muzyki improwizowanej.
Ten rok to również premiera płyty Charlesa Lloyda z kompozycją zamówioną na dziesięciolecie Jazztopadu w 2013 roku. Po latach Lloyd powraca do legendarnej wytwórni Blue Note i to z nagraniem live z Jazztopadu. Jest to wydarzenie bez precedensu na mapie festiwali jazzowych w Polsce. Cieszy mnie ogromnie, że najważniejsi muzycy w historii jazzu piszą dla nas nowe dzieła i wydają je dla najlepszych wytwórni.
Warto podkreślić jeszcze jedno ważne dla nas wydarzenie. Zamówiona przez Jazztopad kompozycja Nikoli Kołodziejczyka Chord Nation została właśnie uhonorowana Fryderykiem za debiut roku. To już druga, po Hadronach Piotra Damasiewicza, nagroda Akademii Fonograficznej dla zamówienia Jazztopadu.
Tegoroczny Jazztopad oczywiście nie może obyć się bez premier. W drugi weekend będzie ich aż cztery!
Zaczniemy w piątek od prawykonania utworu wybitnego kontrabasisty Andersa Jormina na chór i orkiestrę. W drugiej części znajdzie się specjalny projekt z Trilokiem Gurtu w roli głównej – na nasze zaproszenie Trilok będzie przewodził zupełnie nowemu trio z udziałem takich artystów, jak Wacław Zimpel i Maallem Mokhtar Gania.
W sobotę do Wrocławia przyjedzie kolejna wybitna postać: na jedynym koncercie w Europie ze specjalnym projektem wystąpi Anthony Braxton. Przed nim z nowymi kompozycjami zagra polsko-indyjska formacja Saagara, której liderem jest Waclaw Zimpel. Na wielki finał – trio wybitnego pianisty Abdullaha Ibrahima. To kolejna legenda, która odwiedzi Wrocław po raz pierwszy w historii.
Szczegóły pozostałych koncertów ujawnimy już niebawem.
Zapraszam na Jazztopad 2015!
Piotr Turkiewicz – dyrektor artystyczny festiwalu

Anders Jormin to skandynawskie oblicze jazzu. Szwedzki basista, kompozytor i pedagog grał z legendami, takimi jak: Joe Henderson, Don Cherry, Charles Lloyd, Kenny Wheeler. Regularnie nagrywał z Tomaszem Stańko. Był przez lata frontmanem słynnego zespołu Entra, a dziś gra w Bobo Stenson trio i bardzo oryginalnej grupie dr Dingo. Interesuje go także muzyka etniczna, którą zgłębiał u źródeł, w trakcie pobytów na Kubie i w Mozambiku. Ma kontrakt na wyłączność z wytwórnią ECM, jest członkiem Swedish Royal Academy of Music i doktorem honoris causa w Akademii Sibeliusa w Finlandii.
Trilok Gurtu, pochodzący z Bombaju muzyk i kompozytor, został uznany najlepszym żyjącym perkusistą w plebiscycie „Drum Magazine”. Światową sławę przyniosło mu połączenie muzyki indyjskiej z jazzem. Na zaproszenie Jazztopadu wystąpi z zafascynowanym Indiami polskim jazzmanem Wacławem Zimpelem, klarnecistą i kompozytorem. Razem z nimi zagra Maallem Mokhtar Gania, marokański maallem, czyli mistrz, grający na gimbri – strunowym, basowym instrumencie, charakterystycznym dla mniejszości etnicznej Gnawa. Marokańska muzyka Gnawa ma transowy charakter, ponieważ wywodzi się z obrzędów szamańskich.
Zespół Saagara to czterech wirtuozów, nietypowe instrumenty, dwa skontrastowane ze sobą światy muzyczne oraz jedna scena, która te światy łączy. Pochodzący z indyjskiego Bangalore instrumentaliści wykonają muzykę karnatycką – bardzo wysublimowaną rytmicznie i melodycznie, liczącą sobie około 4 tysięcy lat (!) , wciąż żywą w południowych Indiach. Towarzyszący im Wacław Zimpel – klasycznie wykształcony wirtuoz klarnetu, obecnie jeden z najważniejszych muzyków polskiej sceny improwizowanej.
Anthony Braxton nie tylko komponuje, gra na saksofonie, klarnecie, fletach i pianie, jest także filozofem, a nawet zapalonym szachistą. Za całokształt twórczości muzycznej otrzymał w zeszłym roku najbardziej zaszczytne wyróżnienie amerykańskie w dziedzinie jazzu, NEA Jazz Masters Award. Inspiruje się wielkimi twórcami współczesnej muzyki klasycznej, m.in. Johnem Cage’em czy Karlheinzem Stockhausenem, wykorzystuje nowoczesne oprogramowanie komputerowe do generowania dźwięku. Wykładał filozofią, a obecnie swoje fascynujące refleksje na temat wpływu mistycyzmu na twórczość opisuje w wielotomowych publikacjach z teorii muzyki. Znany jest z nadawania kompozycjom zawiłych tytułów, nierzadko zapisywanych w formie rysunków czy diagramów. Jak nazwie utwór, którego światowe prawykonanie odbędzie się na Jazztopadzie 2015? Abdullah Ibrahim to prawdopodobnie jedyny jazzman posiadacz – czarnego pasa w azjatyckich sztukach walki. Jest twórcą pierwszego jazzowego albumu nagranego przez artystów z Południowej Afryki. Słynie jako ten, który połączył jazz z folklorem Czarnego Lądu. Współpracował z Dukiem Ellingtonem oraz z całą plejadą jazzmanów, m.in. z gwiazdami poprzednich edycji Jazztopadu: Ornette’em Colemanem, Johnem Coltrane’em, Pharaoh Sandersem. Życiorys artysty spleciony jest z historią RPA i walką z apartheidem. Skomponował utwów Mannenberg, który stał się nieoficjalnym hymnem rdzennych mieszkańców Południowej Afryki, wystąpił na zaprzysiężeniu prezydenta Mandeli.

LEGENDARNY SAKSOFONISTA I KOMPOZYTOR CHARLES LLOYD PODPISAŁ KONTRAKT ZE SŁYNNĄ WYTWÓRNIĄ BLUE NOTE RECORDS.
28 KWIETNIA NAKŁADEM WYTWÓRNI UKAZAŁ SIĘ NOWY ALBUM ZATYTUŁOWANY WILD MAN DANCE. TYTUŁOWA SUITA ZOSTAŁA SKOMPONOWANA NA ZAMÓWIENIE FESTIWALU JAZZTOPAD 2013, PODCZAS KTÓREGO NASTĄPIŁO TAKŻE JEJ PRAWYKONANIE I ZEREJESTROWANIE.

Po ponad 50 latach imponującej kariery Charles Lloyd w 2015 roku podpisał umowę z Blue Note Records i wydał swój pierwszy od 30 lat album w tej renomowanej wytwórni. Płyta zawiera suitę Wild Man Dance zarejestrowaną podczas koncertu, który odbył się w ramach festiwalu Jazztopad 2013 we Wrocławiu! 20 kwietnia Lloyd został odznaczony tytułem NEA Jazz Masters, co stanowi ukoronowanie jego wybitnej kariery. Ten genialny saksofonista i kompozytor jest, podobnie jak Sonny Rollins i Wayne Shorter, żywą legendą jazzu. Ceremonia przyznania nagrody i koncert ku czci laureatów odbyły się w Jazz at Lincoln Center w Nowym Jorku.
Lloyd terminował u takich gigantów jazzu i bluesa, jak Phineas Newborn, Cannonball Adderley czy Howlin’ Wolf, ponadto pomógł rozwinąć skrzydła wielu  osobowościom jazzowym, do których należą m.in. Keith Jarrett i Jack DeJohnette. Przewodził wydarzeniom rockowym z udziałem Jimiego Hendrixa i Janis Joplin, współpracował z nowatorskimi muzykami takimi, jak Ken Kesey i Lawrence Ferlinghetti. Był pionierem world music, występował z węgierskim gitarzystą Gaborem Szabo i hinduskim mistrzem gry na tabli Zakirem Hussainem, a jego album Forest Flower z 1966 roku osiągnął światowy sukces z  ponad milionową sprzedażą.
Wild Man Dance to pierwszy album wydany przez Lloyda w wytwórni Blue Note od czasu pochodzącej z 1985 roku płyty A Night in Copenhagen, stanowiącej zapis koncertu na Copenhagen Jazz Festival w 1983 roku. W nagraniu CD wziął udział pianista Michel Petrucciani, któremu udało się wyciągnąć Lloyda z jego domku w Big Sur. „Opuściłem moje duchowe odosobnienie w 1981 roku, aby pomóc Michelowi w zdobyciu estrad świata, tak jak mnie kiedyś pomogli moi starsi mistrzowie” – mówi Lloyd. „Kiedy kariera Michela zaczęła nabierać dynamizmu, mogłem wrócić do mojej samotni w Big Sur”.
W 1989 roku rozpoczęła się wieloletnia współpraca Lloyda z wytwórnią ECM Records, która zaowocowała wydaniem 16 albumów płytowych. Kiedy w 2011 roku Don Was został szefem firmy Blue Note Record, Charles Lloyd zdecydował się na zmianę i podjął współpracę z Blue Note.
Składająca się z sześciu części suita Wild Man Dance została nagrana podczas prawykonania na wrocławskim festiwalu Jazztopad w 2013 roku. W realizacji oprócz Charlesa Lloyda udział wzięli: pianista Gerald Clayton, basista Joe Sanders i perkusista Gerald Cleaver, a także wirtuoz liry greckiej Sokratis Sinopoulos i węgierski wirtuoz cymbałów Lukács Miklós. Kompozycje Lloyda to mistrzowskie połączenie skrajnych emocji – charakteryzują je elegancja, wdzięk, burzliwość, dynamizm, medytacja, spokój. Ta muzyka przywodzi to tajemnicza podróż rozpoczynająca się utworem Flying Over the Odra Valley (Lecąc nad doliną Odry), w którym na pierwszy plan wysuwa się wirtuozeria Lukácsa i energiczna partia lidera zespołu grającego na saksofonie tenorowym, a kulminacją jest wzruszający, pełen dynamizmu epicki utwór finałowy Wild Man Dance. „Reprezentuję tradycję niezależnych joginów” – mówi siedemdziesięciosiedmioletni Lloyd, który wyjaśnia przesłanie albumu Wild Man Dance. „Jestem człowiekiem bluesa w trakcie wędrówki duchowej. Blues wyrastał z poszukiwania wolności. Moją drogą jest poszukiwanie wyzwolenia duszy.(…) Ciągle szukam właściwego dźwięku, to jest moja droga, nazywam ją drogą «poszukiwacza brzmienia». Im głębiej pogrążam się w ocean dźwięków, znajduję tam nowe głębie i drogi do odkrycia”.

„Najnowsza suita Lloydsa, z udziałem greckiej liry i węgierskich cymbałów, bynajmniej nie jest tylko mieszanką muzyki świata. Instrumenty te nadają kompozycji nowego kolorytu, uduchowionego zamyślenia na granicy medytacji. Lloyd prowadzi wspaniały, młody zespół, grający z zawiłą subtelnością.”
„The Times”

„Wild Man Dance Suite pozostawia słuchacza z poczuciem radości i duchowego odświeżenia.”
„Jazz Journal”

„Jestem bluesmanem w podróży duchowej. Blues jest poszukiwaniem wolności. Moja ścieżka duchowa jest szukaniem wyzwolenia dla duszy.”
Charles Lloyd dla Blue Note o Wild Man Dance

„Pan Lloyd wraca z niezwykłą i piękną kompozycją. Po części osamotnioną i dziką, po części niesamowicie kontrolowaną i skomplikowaną.”
„New York Times”

„Muzyka Lloyda – ucznia indyjskiej szkoły filozofii duchowej Vedanta – jest często naznaczona poszukiwaniem, introspekcyjną jakością i ciągłą ewolucją.”
„Los Angeles Times” o Wild Man Dance

„Sięgająca w głąb, niczym nie zmącona opowieść snuta przez różnych narratorów.”
„London Jazz News”

„Jazzowy »poszukiwacz dźwięków« odkrywa na nowo antyczne struny z Węgier i Grecji.”
rozgłośnia NPR Music

„Zamawianie nowych utworów jest super. Suita Wild Man Dance Charlesa Lloyda właśnie będzie wychodzić w Blue Note. Fryderyk za debiut jazzowy Nikola Kołodziejczyk Orchestra – to też materiał wcześniej zamówiony. A kto zamówił oba utwory? Festiwal Jazztopad i Piotr Turkiewicz. O Wrocławiu jest głośno dzięki Wild Man Dance i kontraktowi Lloyda. Może inne miasta jeszcze żwawiej podchwycą temat? To byłby piękny czas dla polskiej muzyki.”
Nikola Kołodziejczyk

„Lloyd i spółka pokazują wszystko to, co Coltrane osiągnął u szczytu sławy – to koktajl harmonii i pasji – mistrzowski i majestatyczny.”
„Jazz Weekly”

„Usłysz triumfalny powrót Lloyda do Blue Note Records.”
„Daily Planet”

Powiązane Video Wszystkie video

„Cicha noc” – Joanna Kulig i Zbigniew Wodecki
„Pierwsze Kroczki” – Mama Dada
Królestwo Beskidu - Cysorka (Nowa Tradycja 2015)
J.S.Bach - Sarabanda, suita h-moll

Instrumenty i sprzęt muzyczny

Winter JW 2015 4/4 futerał na skrzypce 4/4 ABS
Sennheiser BA-2015 akumulator do SKM 100/300/500, EK 100/1038/1039
Ernie Ball 2015 Paradigm Heavy Bottom Slinky struny do gitary elektrycznej 10-52
Ibanez GSR 206 B Walnut Flat gitara basowa

Kontakt


Maria Łakomik
Materiały prasowe, patronaty, treści. Filip Łakomik
Sprawy techniczne, integracje. Prześlij artykuł o muzyce
Można bezpłatnie nadsyłać dowolne materiały (tekst/grafika/video) związane z muzyką klasyczną, które Waszym zdaniem powinny znaleźć się w serwisie. Artykuły sponsorowane przyjmujemy poprzez platformę whitepress.

Partnerzy

Księgarnia Alenuty.pl
Sprzedaż nut i książek.
  • księgarnia muzyczna

Sklep Muzyczny.pl
Instrumenty muzyczne.
  • sklep muzyczny
kultura w sieci

Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl