Dwa dni wokół Święta wiosny

Konferencja w 100-lecie powstania słynnego dzieła Igora Strawińskiego!

W dniach 8-9 maja 2013 roku zapraszamy do Łodzi na ogólnopolską konferencję zorganizowaną w 100-lecie powstania „Święta wiosny” Igora Strawińskiego, dzieła uznawanego za „nowy testament” muzyki współczesnej. W maju 1913 roku w Paryżu miała miejsce baletowa premiera „Święta wiosny” w wykonaniu słynnych Baletów Rosyjskich Sergiusza Diagilewa. Premiera dzieła, określonego przez kompozytora jako „obrazy z życia pogańskiej Rusi”, przeszła do historii jako jeden z najsłynniejszych skandali teatralnych minionego wieku. Sprzeciw budziły i muzyka Igora Strawińskiego, i choreografia Wacława Niżyńskiego. Jedni protestowali, inni – jak Ravel czy Debussy – entuzjazmowali się. W ciągu wieku grono entuzjastów „Święta wiosny” powiększało się o muzyków, dyrygentów, tancerzy, choreografów, muzykologów, krytyków i badaczy modernizmu europejskiego.


Na dwudniową konferencję pt. „Święto wiosny – wiosna modernizmu europejskiego” w Łodzi składają się referaty poświęcone modernizmowi w ujęciu kulturoznawczym (8 maja) i muzykologicznym (9 maja). Pierwszego dnia dopełnieniem obrad będą projekcje DVD ze słynnymi realizacjami „Święta wiosny” w choreografii Wacława Niżyńskiego i Piny Bausch. Zobaczymy również projekt Rytm to jest to! Simona Rattle’a i Filharmoników Berlińskich. W referatach będą szeroko omawiane także inne interpretacje „Święta wiosny”, m.in. Maurice'a Béjarta i Emanuela Gata, a także wideo-instalacja Katarzyny Kozyry (1999-2002).

Drugiego dnia w programie konferencji znajdują się referaty poświęcone muzyce około 1913 roku, w tym m.in. dziełom Claude'a Debussy'ego, Erika Satie, Karola Szymanowskiego, Antona Weberna i Richarda Straussa. Na zakończenie Tomasz Rodowicz ze Stowarzyszenia Teatralnego Chorea opowie o Oratorium Dance Project, inspirowanym działaniami S. Rattle’a z dorosłymi amatorami i z dziećmi ze środowisk zagrożonych wykluczeniem społecznym.

Organizatorami konferencji są: Katedra Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Łodzi, Instytut Kultury Współczesnej Uniwersytetu Łódzkiego oraz Instytut Muzyki i Tańca (Warszawa). Obrady pierwszego dnia konferencji odbędą się w Instytucie Kultury Współczesnej UŁ (ul. Franciszkańska 1/5, Sala kolebkowa), drugiego – w Akademii Muzycznej w Łodzi (ul. Gdańska 32, Sala 31). Wstęp wolny!


Ogólnopolska konferencja naukowa
Święto wiosny – wiosna modernizmu europejskiego
Łódź, 8–9 maja 2013


Organizatorzy:
Katedra Teorii Muzyki, Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi
Instytut Kultury Współczesnej, Uniwersytet Łódzki
Instytut Muzyki i Tańca, Warszawa

Program konferencji

8 maja 2013
Miejsce obrad: Instytut Kultury Współczesnej UŁ, ul Franciszkańska 1/5
Pałac Biedermanna, Sala Kolebkowa

9.30 – otwarcie konferencji
Prorektor AM, prof. AM Elżbieta Aleksandrowicz
Dyrektor IKW UŁ, prof. UŁ dr hab. Małgorzata Leyko

9.45 – KEY LECTURE – Alicja Jarzębska (UJ Kraków)
Rola i znaczenie „Święta wiosny” I. Strawińskiego w kulturze muzycznej

SESJA 1. KONTEKSTY – PERSPEKTYWA KULTUROZNAWCZA
prowadzenie: Alicja Jarzębska

10.45 – Święto wiosny Wacława Niżyńskiego (projekcja DVD)
11.30 – przerwa
12.00 – Joanna Szymajda (IMiT Warszawa)
Niżyński, Gat, Béjart
12.30 – Małgorzata Leyko (IKW UŁ)
„Frühlingsopfer” Piny Bausch
13.00 – Frühlingsopfer Piny Bausch (projekcja DVD)
14.00 –16.00 – przerwa

SESJA 2. KONTEKSTY – PERSPEKTYWA KULTUROZNAWCZA
prowadzenie: Ryszard Daniel Golianek

16.00 – Bogdan Banasiak (IKW UŁ)
Georges Bataille – człowiek jako nadmiar energii (święta wiosna)
16.30 – Jacek Szerszenowicz (AM, Łódź)
„Święto wiosny” jako fenomen twórczości wizjonerskiej
17.00 – Dariusz Leśnikowski (IKW UŁ)
„Święto wiosny” Katarzyny Kozyry (wideo-instalacja 1999-2002)
17.30 – przerwa
18.00 – Rytm to jest to! Projekt S. Rattle’a i Filharmoników Berlińskich (Święto wiosny) – prezentacja DVD

9 maja 2013
Miejsce obrad: Akademia Muzyczna, Gdańska 32, sala 31


SESJA 3. „ZEITPUNKT 1913” – PERSPEKTYWA MUZYKOLOGICZNA
prowadzenie: Małgorzata Leyko

9.30 – Marcin Trzęsiok (AM Katowice)
Zapiski na marginesach „Święta wiosny” – „Trzy liryki japońskie” Igora Strawińskiego
10.00 – Ryszard Daniel Golianek (UAM Poznań, AM Łódź)
Biblia, Veronese, la belle époque: „Josephslegende” Richarda Straussa
i estetyka dzieła spóźnionego
10.30 – Małgorzata Janicka-Słysz (AM Kraków)
W poetyce ekspresjonizmu: „Hagith” Karola Szymanowskiego
11.00 – przerwa
11.30 – Ewa Kowalska-Zając (AM Łódź)
„Fünf Stücke” op. 10 Antona Weberna – rewolucyjny wymiar
twórczej ewolucji
12.00 – Jolanta Szulakowska-Kulawik (AM Katowice)
Zeitpunkt 1913 w alegorycznej restytucji Alberta Roussela:
„Le Festin de l’Araignée”
12.30 – Kamila Stępień-Kutera (AM Łódź)
Muzyka w ruchu. „Jeux” Claude’a Debussy’ego
13.00 – Marcin Gmys (UAM Poznań)
W kręgu muzycznej „böcklinomanii” początku XX stulecia:
„Vier Tondichtungen nach Böcklin” (1913) Maxa Regera
13.30 –15.30 – przerwa


SESJA 4. „ZEITPUNKT 1913” – PERSPEKTYWA MUZYKOLOGICZNA prowadzenie: Jacek Szerszenowicz

15.30 – Katarzyna Naliwajek-Mazurek (UW Warszawa)
Rok 1913 i protodadaistyczny fortepian Erika Satie
16.00 – Marta Szoka (AM Łódź)
Paryż 1913 – rok tangomanii
16.30 – przerwa
17.00 – Anna Kuligowska-Korzeniewska (AT im. A. Zelwerowicza, Warszawa)
Jak tańczyć dzisiaj „Święto wiosny”?
17.30 – Tomasz Rodowicz (Stowarzyszenie Teatralne Chorea, Łódź)
Taniec, ryt, wspólnota. Wokół Oratorium Dance Project
(projekt inspirowany działaniami S. Rattle’a z dorosłymi amatorami
i z dziećmi ze środowisk zagrożonych wykluczeniem społecznym)
18.00 – zamknięcie konferencji

więcej na: www.amuz.lodz.pl/index.php

Powiązane Video Wszystkie video

Johann Strauss - Odg?osy Wiosny - Bogna Sokorska
Fryderyk Chopin In Meadows and Chamber
W.A.Mozart - sonata D-dur na dwa fortepiany
Le Blakk - The Blakk SWAN

Instrumenty i sprzęt muzyczny

Fender Acoustasonic 100 wzmacniacz gitarowy 100 W
Lag GLA-T400J12 gitara akustyczna Tramontane 12-strunowa
Fender Mustang III wzmacniacz gitarowy 100 Watt, 1x12″ Celestion G12T-100
LD Systems WS 100 MH1 mikrofon bezprzewodowy nagowny do zestaww WS 100 Series, WS 1000 Series, WS 1616 Series i WS ECO Series

Kontakt


Maria Łakomik
Materiały prasowe, patronaty, treści. Filip Łakomik
Sprawy techniczne, integracje. Prześlij artykuł o muzyce
Można bezpłatnie nadsyłać dowolne materiały (tekst/grafika/video) związane z muzyką klasyczną, które Waszym zdaniem powinny znaleźć się w serwisie. Artykuły sponsorowane przyjmujemy poprzez platformę whitepress.

Partnerzy

Księgarnia Alenuty.pl
Sprzedaż nut i książek.
  • księgarnia muzyczna

Sklep Muzyczny.pl
Instrumenty muzyczne.
  • sklep muzyczny
kultura w sieci

Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl