Teatr Wielki w Łodzi | Marzec 2024

SOBOTY KAMERALNE: KONCERT AKADEMII MUZYCZNEJ – Wyróżnione zespoły kameralne

02.03.2024 | 16:00


Program:
Grażyna Bacewicz – IV Sonata na skrzypce i fortepian
I Moderato – Allegro non troppo
II Andante ma non troppo
III Scherzo. Molto vivo
IV Finale. Con passione

Sylwia Sulikowska – skrzypce, Roksolana Kit – fortepian

Artur Malawski – Trio fortepianowe
I Lento. Allegro moderato
II Andante sostenuto

Calmati Piano Trio: Katarzyna Ratajczak – skrzypce, Marianna Pędziwiatr– wiolonczela, Rozanna Granda – fortepian

Erich Wolfgang Korngold – Suita na dwoje skrzypiec, wiolonczelę i fortepian na lewą rękę op. 23
I Präludium und Fuge. Kräftig und bestimmt
II Walzer. Nicht schnell, anmutig
III Groteske. Möglich rasch


Kacper Pałuba – skrzypce, Zuzanna Ciołek – skrzypce, Kajetan Kosiec – wiolonczela, Wiktoria Kochman – fortepian

Słowo o muzyce – Maria Stefańska
Kierownictwo artystyczne – dr Mikołaj Pacholczyk

BOLERO / CARMINA BURANA
Choreografia: Jacek Przybyłowicz, Tamás Juronics

02.03.2024 | 18:30
03.03.2024 | 17:00


Utwory dwóch wspaniałych kompozytorów jednego wieczoru – to już jest wydarzeniem wyjątkowym! Spotkanie muzyki do Bolera Mauricego Ravela z uwielbianą przez publiczność kantatą Carla Orffa Carmina burana – w dwuczęściowym wieczorze baletowym, gwarantuje duże emocje, a że dodatkowo owe kompozycje można będzie „zobaczyć”, to niezapomniane wrażenia artystyczne i przeżycia duchowe – zapewnione.
Choreografowie: Jacek Przybyłowicz – Bolero i Tamás Juronics – Carmina burana, każdy na swój sposób, nie tylko przekładają muzyczne frazy na taneczne pas, ale w obu kompozycjach odnajdują obrazy „z życia wzięte”, żywych bohaterów z ich emocjami, rozterkami i egzystencjalnymi dylematami; postacie jakże nam bliskie, bo bardzo podobne każdemu z nas.

Ten wieczór baletowy to przede wszystkim barwny psychologicznie teatr, w którym ruch i taniec jest – choć podstawowym – to nie jedynym środkiem wyrazu. Ale na pewno najefektowniejszym!

NIEDZIELNE PORANKI: ORKIESTROWE ABC – instrumenty perkusyjne

03.03.2024 | 12:00


Orkiestrowe ABC to koncerty poszczególnych grup instrumentów z orkiestry naszego Teatru. Artyści muzycy na co dzień zamknięci w orkiestronie nie są widoczni dla wszystkich widzów, a instrumenty, na których grają z daleka wyglądają na bardzo malutkie. Jak jest naprawdę opowiedzą nam Oni sami. Opowiedzą o instrumentach i zaprezentują ich brzmienie, a także wykonają utwory w różnych stylach i gatunkach muzycznych abyście mogli zobaczyć a przede wszystkim usłyszeć jak brzmi każdy z prezentowanych instrumentów. Czy wiecie ile instrumentów perkusyjnych jest w orkiestrze?
Sami będziecie zdziwieni jak dużo i jak różne, nie przegapcie tego koncertu.

RIGOLETTO, kompozytor: Giuseppe Verdi

08.03.2024 | 18:30
09.03.2024 | 18:30
10.03.2024 | 17:00

Z punktu widzenia publiczności wybieram Traviatę, ale jako kompozytor – Rigoletto.
Już na weneckiej prapremierze Verdi przekonał się, że publiczność pokochała Rigoletto. Wprawdzie zaskoczenie nowym stylem kompozytora było niemałe, jednak ponure losy nadwornego błazna i jego córki Gildy poruszyły serca widzów i ich muzyczną wrażliwość. Nie brakuje w operze przebojów, jak choćby słynna aria Księcia La donna è mobile i popisowa Gildy – Caro nome, ale to postaci rodem z dramatu Hugo Król się bawi – bardzo ludzkie i bardzo życiowe, obarczone problemami i pokrętnymi emocjami – zawładnęły publicznością.
Tak jest do dziś mimo upływu lat. Rigoletto obok Traviaty i Aidy jest najczęściej na światowych scenach operowych wykonywanym dziełem mistrza z Busetto. Zawsze gorąco przyjmowane przez spragnionych liryki muzycznej melomanów i oczekujących od opery dobrego teatru – teatromanów.
Na naszą scenę Rigoletto powraca po latach. Jego poprzednie realizacje, a było ich w Łodzi pięć, zawsze cieszyły się powodzeniem u publiczności także dlatego, że opera ta miała szczęście do znakomitych wykonawców. Nie inaczej będzie i tym razem! A włosko-polski zestaw świetnych realizatorów szansę na spotkanie z prawdziwą sztuką jeszcze bardziej przybliża!
Rozpustny książę, naiwna dziewczyna, zrozpaczony ojciec… Finału można się spodziewać!

NIEDZIELNE PORANKI: ORKIESTROWE ABC – harfy

10.03.2024 | 12:00

Orkiestrowe ABC to koncerty poszczególnych grup instrumentów z orkiestry naszego Teatru. Artyści muzycy na co dzień zamknięci w orkiestronie nie są widoczni dla wszystkich widzów, a instrumenty, na których grają z daleka wyglądają na bardzo malutkie. Jak jest naprawdę opowiedzą nam Oni sami. Opowiedzą o instrumentach i zaprezentują ich brzmienie, a także wykonają utwory w różnych stylach i gatunkach muzycznych abyście mogli zobaczyć a przede wszystkim usłyszeć jak brzmi każdy z prezentowanych instrumentów. Harfa to wyjątkowo dostojny instrument, są różne jej rodzaje; nasze panie harfistki przygotowały dla Was wspaniałą ucztę muzyczną właśnie z tymi instrumentami w roli głównej.

KONCERT GALOWY OGÓLNOKSZTAŁCĄCEJ SZKOŁY BALETOWEJ I BALETU TEATRU WIELKIEGO W ŁODZI

13.03.2024 | 18:00

Zapraszamy na XVIII Koncert Galowy Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej i Baletu Teatru Wielkiego, który odbędzie się 13 marca 2024 r., o godzinie 18:00 w Teatrze Wielkim w Łodzi!
Jest to coroczne, najważniejsze wydarzenie w życiu łódzkiej szkoły baletowej. Na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi zaprezentują się wszyscy uczniowie Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Feliksa Parnella, a także profesjonalni tancerze Baletu Teatru Wielkiego w Łodzi. W tym roku gościnnie wystąpią również uczniowie szkoły Conservatorio Profesional de Danza Carmen Amaya z Madrytu w Hiszpanii, którzy zaprezentują się w choreografiach solowych i tańcu zespołowym.
W programie tegorocznego Koncertu Galowego będzie można zobaczyć między innymi balet Coppelia oraz choreografię „W hołdzie Parnellowi”, która była przygotowana z okazji 125 rocznicy urodzin patrona łódzkiej szkoły baletowej.

GREK ZORBA, kompozytor Mikis Theodorakis

17.03.2024 | 17:00
17.03.2024 | 11:00
26.03.2024 | 18:30
27.03.2024 | 11:00

Balet w dwóch aktach. Muzyka z nagrania

...To przerosło wszelkie oczekiwania! Prawie półgodzinna owacja na stojąco tłumów na widowni i niekończąca się seria rewelacyjnych bisów tancerzy – pisała w 1990 roku na łamach Głosu Porannego po premierze Greka Zorby w Teatrze Wielkim w Łodzi „wyrocznia” łódzkich recenzentów Anna Iżykowska-Mironowicz.
To właśnie specjalnie dla Lorki Massine’a – słynnego tancerza, choreografa, syna wielkiego i legendarnego Leonida Miasina (gwiazdora Baletów Rosyjskich Diagilewa) Mikis Theodorakis komponował rodzaj kantaty scenicznej (w oparciu o wątki z powieści Nikosa Kazandzakisa) z przeznaczeniem dla spektaklu baletowego, który miał swoją spektakularną światową prapremierę w słynnej włoskiej Arena di Verona (1988). Łódź była wtedy drugim miastem baletowego Zorby z jego fenomenalną muzyką i finałowym głównym przebojem zapamiętanym przez wszystkich dzięki wspaniałemu filmowi z Anthonym Quinnem w roli tytułowej.
Zorba to symbol swobody i wolności, bogactwa wewnętrznego, symbol człowieka, który może być dobry i nie boi się dobrym być – mówił Lorca Massine i taki też jest jego sceniczny bohater. Żyjący teraźniejszością, wolny od przeszłości, twórczy wobec przyszłości Zorba leczy rany tańcząc do utraty tchu, daleki od burżuazyjnej moralności i politycznych ustaw.
Muzyka Mikisa Theodorakisa znakomicie odzwierciedla świat głównego bohatera, łącząc subtelnie uniwersalny język muzyczny z rytmami i melodiami greckich tańców, aby w konsekwencji stworzyć formę zarówno tradycyjną jak i współczesną, potężną i wolną, która nadaje przedstawieniu siłę przekazu i wprowadza widza w jego fabułę. Serce Zorby bije bowiem niemal w każdym z nas.
...Porywające widowisko – to fragment recenzji Renaty Sas – angażuje emocjonalnie i scenę (w bisach wielu świetnych improwizacji), i widownię. Massine’owi udało się w wielu obrazach o wielkiej sile wyrazu zawrzeć to, co jest filozofią powieści Kazantzakisa – przedstawić moc miłości, nienawiści, wpisać w grę uczuć wizerunek człowieka wolnego, uczynić taniec symbolem niezniszczalnej swobody i wyzwolenia. Massine tak porwał publiczność, że brak tak przywiązanego do „Greka Zorby” obrazu „pięknej katastrofy” z pewnością mu wybaczyła.
Ten spektakl może liczyć na zainteresowanie różnych grup odbiorców. Znawców baletu przyciągnie z pewnością magia „rodowego” nazwiska choreografa, dla innych będzie to okazja do kontaktu z poruszającą muzyką Theodorakisa i wreszcie – spektakl będą chcieli obejrzeć ci, którzy czytali powieść Kazantzakisa i znają kultową filmową wersję dziejów Greka Zorby.

BALET – LEKCJE OTWARTE

23.03.2024 | 10:00


Jeśli pasjonuje Was taniec, jesteście ciekawi, jak tancerze przygotowują się do przedstawień, zapraszamy do Teatru Wielkiego w Łodzi na dużą salę baletową. Będzie można podpatrzeć zmagania artystów z trudną i fascynującą sztuką tańca. Jak wygląda lekcja baletu, jakie ćwiczenia wykonują tancerze, uchylamy rąbka tajemnicy naszej teatralnej kuchni.

RAJ UTRACONY, kompozytor Krzysztof Penderecki

23.03.2024 | 18:30
24.03.2024 | 17:00


Sacra rappresentazione w dwóch aktach. Partie śpiewane w języku angielskim, fragmenty mówione w języku polskim.
Tym razem przed nami wyzwanie – Raj utracony – mistrzowska opera Krzysztofa Pendereckiego wg poematu Johna Miltona, w której wątki biblijne w jakże czytelny sposób znajdują swoje odniesienia w rzeczywistości. To wybitne dzieło Maestro Pendereckiego nigdy nie gościło na łódzkich scenach, jest zatem okazja, aby zrealizować przedstawienie z rozmachem, z pełnym wykorzystaniem możliwości technicznych i artystycznych Teatru Wielkiego w Łodzi tak, aby zachwycić, oczarować i rozkochać w nim widzów Łodzi oraz całego regionu łódzkiego a być może nawet Polski. Mamy nadzieję, że opera ta na długo zagości w repertuarze Teatru i będzie przynosić pełnię wzruszeń kolejnym pokoleniom naszej publiczności. To muzyczno-wokalne dzieło będzie naszym hołdem dla Mistrza w 90. rocznicę Jego urodzin, ale i dowodem na to, że muzyka Wielkich jest wielka i ponadczasowa!
Wspaniałe niewątpliwie widowisko operowe zapewnią nam swoim profesjonalizmem i wyobraźnią sceniczną dobrze już znani łódzkim melomanom: Michał Znaniecki (reżyseria), Luigi Scoglio (scenografia) i Rafał Janiak (kierownictwo muzyczne).

STABAT MATER, kompozytor: Antonín Dvořák

29.03.2024 | 20:00


Oratorium Stabat Mater op. 58 Antonína Dvořáka to kompozycja na cztery głosy, chór i orkiestrę do słów średniowiecznego tekstu autorstwa Jacopone da Todi, odnoszącego się do przejmującej sceny, gdy Matka opłakuje śmierć ukrzyżowanego Syna.
Sądzono, że Dvořák zaczął komponować Stabat Mater w lutym 1876 r. tuż po śmierci swojej dwudniowej córki Josefy w sierpniu 1875 r., ale ostatnie badania dowodzą, że szkic powstał między lutym a majem 1876 r. i był poświęcony Františkowi Hušpauerowi „na pamiątkę przyjacielowi z młodości”. Ostateczna wersja partytury powstała w listopadzie 1877 roku, gdy kilka miesięcy wcześniej tragedia jeszcze raz dotknęła kompozytora i zmarło kolejno dwoje jego dzieci. Utwór został prawykonany w Pradze w 1881 roku i jest uznawany za najdojrzalsze artystycznie, najbardziej znane i najczęściej wykonywane dzieło sakralne czeskiego kompozytora. Kompozycja ta jest szczególnie ceniona za swoje piękno, celowo czerpiące z połączenia głosów ludzkich i bogatej barwy orkiestrowej. Cała struktura utworu, podzielona na dziesięć części, stanowi majestatyczne, ekspresyjne połączenie, rozciągające się od obrazu śmierci i cierpienia, uczucia niepokoju i bolesnej medytacji do ostatecznego, afirmującego życie katharsis.
Mimo osobistej tragedii, którą przeżył kompozytor nie pozwala, by ogarnęła go rozpacz; w jego muzyce nie ma ani rezygnacji, ani beznadziei. W tym arcydziele Dvořáka patrzymy przez zasłonę łez i widzimy wiarę w życie.
W tą piękną muzyczną podroż zabierzemy Państwa w wyjątkowym czasie, bo tuż przed Wielkanocą. Zapraszamy

BILETY
on-line: tiny.pl/9rk4q

Kasy Biletowe
czynne od poniedziałku do piątku w godz.12:00–19:00;
w sobotę i niedzielę (gdy grane jest przedstawienie) w godz.15:00–19.00; tel.: 42 633 77 77, 42 647 21 21;

Biuro Obsługi Widzów
czynne od poniedziałku do piątku w godz. 9:00–16:00; tel. 42 633 31 86, 42 647 21 22;
e-mail: [email protected]

Powiązane Video Wszystkie video

1. Festiwal Muzyki Crossover (Bielsko-Bia?a 2016)
Nikola Lipska – O gwiazdeczko
Nikola Lipska – O mój Jezusicku
TURANDOT - Teatr Wielki w ?odzi

Instrumenty i sprzęt muzyczny

AN Wielki piewnik Rockowy Nuty
Larsen (635402) VIOLA ORIGINAL struna do altwki z kulk A Strong
AN Wielki piewnik Rockowy
AN Wielki piewnik Rockowy 2

Kontakt


Maria Łakomik
Materiały prasowe, patronaty, treści. Filip Łakomik
Sprawy techniczne, integracje. Prześlij artykuł o muzyce
Można bezpłatnie nadsyłać dowolne materiały (tekst/grafika/video) związane z muzyką klasyczną, które Waszym zdaniem powinny znaleźć się w serwisie. Artykuły sponsorowane przyjmujemy poprzez platformę whitepress.

Partnerzy

Księgarnia Alenuty.pl
Sprzedaż nut i książek.
  • księgarnia muzyczna

Sklep Muzyczny.pl
Instrumenty muzyczne.
  • sklep muzyczny
kultura w sieci

Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl