1. Start
  2. Artykuły
  3. Felietony o muzyce klasycznej
  4. Muzykalne polskie korzenie
muzyczny.pl największy wybór instrumentów muzycznych: gitary, perskuje, pianina, światła, dj i wiele innych.
ARTYKUŁ: Felietony o muzyce klasycznej - Muzykalne polskie korzenie

Muzykalne polskie korzenie

szukaj w artykułach:
kuchenkainternetowa

Muzykalne polskie korzenie


Poszukiwacze muzykalnych genów dostali ostatnio kolejny argument za tym, by Polskę traktować jako ich cenne źródło. Swoje polskie korzenie ujawniła amerykańska gwiazda muzyki klasycznej, wirtuozka skrzypiec Rachel Barton Pine, która w lutym po raz pierwszy wystąpi w kraju swoich przodków. – Myśląc o Polsce, myślę o swoim dziedzictwie – mówi.
– Jestem w połowie Polką ze strony taty. Moi pradziadkowie wyemigrowali do Ameryki, gdy byli jeszcze nastolatkami – wyjawia wielokrotnie nagradzana artystka, która w USA uchodzi za jedną z najbardziej cenionych i charyzmatycznych skrzypaczek. Dodaje, że pradziadkowie chcieli, by ich dzieci stały się prawdziwymi Amerykanami, nie pozwolili więc dziadkom uczyć się języka polskiego. – Dlatego mój tata nie przejął żadnych rodzinnych tradycji ze Starego Świata, które mógłby mi przekazać – przyznaje z żalem Rachel Barton Pine. W dniach 9-11 lutego w Krakowie, Wrocławiu i Warszawie, na zaproszenie Fundacji Bielecki Art, nietuzinkowa artystka po raz pierwszy zagra w Polsce.


Nieklasyczne cudowne dziecko


Urodzona w 1974 roku Rachel Barton Pine na skrzypcach zaczęła grać w wieku trzech lat, szybko uznano ją za „cudowne dziecko”. Mając 10 lat, debiutowała z Chicagowską Orkiestrą Symfoniczną. W wieku 17 lat została najmłodszym i pierwszym z USA zwycięzcą konkursu J.S. Bacha w Lipsku. Jako nastolatka zdobywała także ważne nagrody m.in. w Budapeszcie, Montrealu, Genui czy Brukseli. Wystąpiła jako solistka z najważniejszymi światowymi orkiestrami i najwybitniejszymi dyrygentami takimi jak: Zubin Mehta, Placido Domingo czy Erich Leinsdorf. Jej zainteresowania muzyczne wykraczają jednak daleko poza klasykę, grała m.in. z Jimmym Pagem i Robertem Plantem z Led Zeppelin, występuje w heavymetalowym zespole, współpracuje z nią m.in. wirtuoz gitary Steve Vai.

Ma w swoim dorobku 18 płyt, w tym jedną nominowaną do Grammy, jedną z jej ulubionymi rockowymi i metalowymi numerami i wiele klasycznych inaczej – m.in. z muzyką różnych wieków o demonicznych podtekstach czy wariacjami hymnu Nowej Zelandii. Stosownie do wykonywanego stylu dobiera skrzypce, jednak jej ulubionym instrumentem są skrzypce uznawane za jedne z najważniejszych i najcenniejszych na świecie, wykonane w 1742 r. przez Guarneriego – twórcy ulubionego instrumentu Paganiniego. Miała do czynienia z mistrzostwem nie tylko muzycznym. Wzięła udział w sztafecie z ogniem olimpijskim w 1996 r. w Atlancie, wystąpiła także na otwarciu paraolimpiady w Atlancie. Wykonywała narodowy hymn USA podczas meczów Chicago Bulls, za co dostała całusa od Michaela Jordana. Niezwykłość jej osoby dopełnia trudne doświadczenie, po którym triumfalnie powróciła do muzyki. W 1995 r., gdy jej kariera nabierała dużego rozpędu, uległa ciężkiemu wypadkowi. Drzwi pociągu przytrzasnęły pasek futerału jej skrzypiec, była ciągnięta na zewnątrz pociągu, który uciął jej jedną z nóg i uszkodził drugą. Po dwuletniej przerwie na wiele operacji i rehabilitację wróciła na scenę. Stworzyła fundację charytatywną, której zadaniem jest propagowanie muzyki klasycznej i pomoc młodym osobom o muzykalnych genach.

Grać każdy może?


O tym, że geny to nie wszystko, nie trzeba przekonywać muzyka. – To, że ktoś kocha muzykę i posiada talent, nie daje gwarancji bycia dobrym wykonawcą. Wymogi techniczne gry na skrzypcach są jak sport olimpijski – przyznaje Rachel Barton Pine. Co sądzi na ten temat naukowiec? – Każdy jest wystarczająco zdolny, żeby śpiewać czy grać na instrumencie, bo każdy ma muzykę w genach. Tak jak jesteśmy zaprogramowani do nauki języka, tak samo jesteśmy zaprogramowani do nauki muzyki – mówi na egodziecka.pl dr hab. Barbara Kamińska, prof. Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. – Jeśli jednak nie wykorzystamy tego programu, to on się wykasuje. Jeżeli zaś od początku pilnujemy, żeby ten program był używany, to wtedy możemy rozwinąć swoje zdolności muzyczne – dodaje.

Amerykańska skrzypaczka o polskich korzeniach, która dzięki domowemu nauczaniu używała swojego programu przez 8 godzin dziennie, z pewnością pomogła swoim muzykalnym genom. Pytana o to, czy mogłaby je rozwijać w innym czasie i miejscu, nie kwapi się do opuszczania rodzinnego Chicago, ale ma swoje marzenia związane z wielkimi muzykami. – Bardzo się cieszę, że żyję w XXI wieku, bo dziś możemy się cieszyć tyloma rodzajami muzyki. Jednak chciałabym odwiedzić stulecia, w których nie było jeszcze nagrań, żeby usłyszeć prawdziwe brzmienie Bacha i Paganiniego – mówi. Dodaje, że nie może się doczekać pierwszych odwiedzin kraju przodków i ponownego złączenia się z własnym dziedzictwem.

***

Znani z polskimi muzykalnymi korzeniami


Leonard Cohen – pochodzi z żydowskiej rodziny, jego ojciec był Polakiem
Jack White (The White Stripes) – jego matka pochodzi z Polski
Ray Manzarek (The Doors) – jego rodzice są dziećmi emigrantów z Polski
Axl Rose (Guns N’ Roses) – jego babcia jest Polką
Jan Garbarek – syn polskiego jeńca wojennego i Norweżki
Richie Sambora (Bon Jovi) – jego dziadkowie pochodzą z Polski.






© CameralMusic 2011 by programista | design: studiobaklazan.pl