KOMPOZYTOR I JEGO ŚWIAT

Ogólnopolska Konferencja Naukowa
KOMPOZYTOR I JEGO ŚWIAT.
BRONISŁAW KAZIMIERZ PRZYBYLSKI IN MEMORIAM

25-26 listopada 2011

Organizator:
Katedra Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Łodzi

Współorganizatorzy:
Związek Kompozytorów Polskich – Oddział Łódzki
Katedra Kompozycji Akademii Muzycznej w Łodzi
Biblioteka Uniwersytetu Łódzkiego
Problematyka konferencji będzie skoncentrowana na ogólnej sytuacji kompozytora we współczesnym mu świecie. Punktem wyjścia są cztery dzieła Bronisława Kazimierza Przybylskiego, stanowiące zarazem cztery hasła porządkujące tematykę. Wystąpienia referentów będą się jednak odnosić nie tylko do dzieł B. K. Przybylskiego, ale przede wszystkim do innych kompozytorów, którzy byli dla niego ważni lub mają związek z hasłami poszczególnych bloków tematycznych:
Tradycje szkoły wiedeńskiej;
Lokalność i uniwersalność;
Akordeon, przestrzeń, eschatologia;
Wokół Guerniki.
W ten sposób nakreślona zostaje swoista „mapa” świata (światów) kompozytora, nie tylko w znaczeniu konkretnego miejsca geograficznego, miejsca kształtowania światopoglądu i warsztatu artystycznego, ale również zakorzenienia w kulturze rodzimej, horyzontu ideowo-intelektualnego wyznaczonego przez kontakt z dziełami sztuki i lektury dzieł w jakiś sposób znaczących dla świadomości artystycznej kompozytora europejskiego czy określonych koncepcji (w tym wypadku np. dodekafonia czy muzyka topofoniczna). Konferencji towarzyszyć będą koncerty, podczas których wykonanych zostanie wiele utworów B. K. Przybylskiego, w tym te dzieła, które stanowią podstawę poszczególnych bloków tematycznych podczas obrad. Zaplanowany został też panel z udziałem zaproszonych gości, którzy zechcą podzielić się wspomnieniem na temat Profesora i jego sztuki.


CZWARTEK, 24.11.2011

godz. 19.00 Koncert symfoniczny
Filharmonia Łódzka, ul. Narutowicza 20/22, wstęp biletowany
(impreza towarzysząca, organizacja: Filharmonia Łódzka im. Artura Rubinsteina)

program:
B. K. Przybylski – „A Varsovie” na orkiestrę symfoniczną
W. A. Mozart – Koncert fortepianowy G-dur KV 453
H. M. Górecki – Koncert fortepianowy
F. Schubert – VIII Symfonia h-moll „Niedokończona” D 759

wykonawcy
Lisa Smirnova (fortepian)
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Łódzkiej, dyr. Daniel Raiskin


PIĄTEK, 25.11.2011
Akademia Muzyczna ul. Gdańska 32, sala 31

godz. 9.30 Inauguracja konferencji
JM Rektor Akademii prof. Antoni Wierzbiński
Kierownik Katedry Teorii Muzyki prof. AM Ryszard Daniel Golianek

godz. 9.45-11.45 Sesja I: TRADYCJE SZKOŁY WIEDEŃSKIEJ
Prowadzenie: Ewa Kowalska-Zając

Ewa Kowalska-Zając (Łódź), Wiedeń, lata 70. U źródeł twórczości Bronisława Kazimierza Przybylskiego

Marcin Trzęsiok (Katowice), Narodziny dodekafonii z ducha antropozofii. Schoenberg, Swedenborg i metempsychoza

Iwona Lindstedt (Warszawa), Postserialne reperkusje w twórczości G. Ligetiego i R. Haubenstocka-Ramatiego

Ewa Schreiber (Poznań), Twórczość György Ligetiego wobec estetyki muzyki spektralnej

godz. 11.45-12.15 Przerwa na kawę

godz. 12.15-14.15 Sesja II: LOKALNOŚĆ I UNIWERSALNOŚĆ
Prowadzenie: Ryszard Daniel Golianek

Artur Zagajewski (Łódź), Między awangardą a postmodernizmem – „A Varsovie” Bronisława Kazimierza Przybylskiego

Jolanta Szulakowska-Kulawik (Katowice), Warszawa w muzyce i kulturze – urbi Varsovia illustrate carmine heroica – metamorfozy dramatycznego toposu

Danuta Gwizdalanka (Poznań), Od lokalności do uniwersalności – muzyka w perspektywie finansowo-polityczno-demograficznej

Ryszard Daniel Golianek (Poznań–Łódź), Twórczość dedykowana – zagadnienia metodologiczne

godz. 17.00 Panel wspomnieniowy: BRONISŁAW KAZIMIERZ PRZYBYLSKI IN MEMORIAM
Prowadzenie: Marta Szoka
Uczestnicy: Grażyna Pstrokońska-Nawratil, Zygmunt Krauze, Roman Lasocki, Mirosław Pietkiewicz


godz. 18.00 Koncert: MUZYKA B. K. PRZYBYLSKIEGO INSPIROWANA SZTUKAMI WIZUALNYMI
Akademia Muzyczna ul. Gdańska 32, sala 12
Wprowadzenie do koncertu: Jacek Szerszenowicz

program:
Triptychon nach Bildern von Wolfgang Bergner (1977)
1. Punkte
2. Strukturen
3. Linien
Andrzej Gębski (skrzypce)

Tableaux – hommage à Vincent van Gogh
1. Les tournesols (1991)
2. La nuit étoilée (1995)
3. Seigle vert (1995)
Joanna Przybylska (fortepian)

Siedem życzeń według obrazów Tadeusz Makowskiego z kolekcji Wojciecha Fibaka (2000)
Janusz Kopczyński (obój), Krzysztof Kamiński (fagot), Agnieszka Przybylska (fortepian)

Five Pictures for melodic percussion – for two players (1984)
Anna Głowacka, Mateusz Wróblewski (perkusja)

Konstrukcja w metalu – pamięci Katarzyny Kobro (1988)
Piotr Pniak, Urszula Bereźnicka-Pniak, Anna Głowacka (perkusja)

SOBOTA, 26.11.2011
Akademia Muzyczna, ul. Gdańska 32, sala 31

godz. 9.00-11.00 Sesja III: AKORDEON, PRZESTRZEŃ, ESCHATOLOGIA
Prowadzenie: Marta Szoka

Bogdan Dowlasz (Łódź), Akordeon w twórczości Bronisława Kazimierza Przybylskiego

Andrzej Tuchowski (Wrocław–Zielona Góra), Symbolika światła w muzyce w kontekście
eschatologicznym – „Te lucis ante terminum...”

Wojciech Stępień (Katowice), Symbol mandali w muzyce Einojuhani Rautavaary

Marta Szoka (Łódź), „Czas daleki, czas zamglony”. Nad ostatnią kompozycją Bronisława Kazimierza Przybylskiego

godz. 11.00-11.30 Przerwa na kawę

godz. 11.30-13.00 Sesja IV: WOKÓŁ GUERNIKI
Prowadzenie: Jacek Szerszenowicz

Paweł Pieniążek (Łódź), Guernica – fakt historyczny i obraz propagandowy

Grzegorz Sztabiński (Łódź), „Guernica” Pabla Picassa w perspektywie historii sztuki

Jacek Szerszenowicz (Łódź), „Guernica” B. K. Przybylskiego – muzyczna transkrypcja formy malarskiej


godz. 15.00 Koncert: MUZYCZNE ŚWIATY B. K. PRZYBYLSKIEGO
Akademia Muzyczna, ul. Gdańska 32, sala 12
Wprowadzenie do koncertu: Sławomir Kaczorowski

Memory for Voice from „Winter Multiplay” (1993/ 2010)
Agata Zubel (sopran)

Arnold Schönberg in memoriam (1977)
Maja Tomaszewska-Klimek (skrzypce), Dominika Przech (skrzypce), Dorota Stanisławska (altówka), Małgorzata Smyczyńska (wiolonczela)

Tableaux – hommage à Vincent van Gogh, nr 1: Les tournesols (1991)
Aleksandra Gajecka-Antosiewicz (klawesyn)

Asteroeides I – V (1978)
Silvia Cśefalvayová, Zbigniew Ignaczewski, Maciej Janowicz, Leszek Kołodziejski, Eneasz Kubit (akordeony)

Jordan – Tryptyk (2010), nr 3 The Red Sea
Aleksandra Gajecka-Antosiewicz (klawesyn)

The Sleep of Reason na orkiestrę kameralną (2008)
Interpretacja ruchowa do utworu w wykonaniu studentek specjalności rytmika Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi, Barbara Dominiak (choreografia)

Inscription au Père-Lachaise (1998)
Joanna Przybylska (fortepian)


Impreza towarzysząca

WYSTAWA POŚWIĘCONA B. K. PRZYBYLSKIEMU
Biblioteka Uniwersytetu Łódzkiego, ul. Jana Matejki 32/38 (Hall Główny)
16 listopada
• godz. 13.30 - Uroczyste otwarcie wystawy
• godz. 14.00 - Ewa Kowalska-Zając (Łódź), W świecie barw, obrazów i idei. Poetyka muzyczna Bronisława Kazimierza Przybylskiego

Komitet organizacyjny: Ewa Kowalska-Zając, Marta Szoka, Ryszard Daniel Golianek, Sławomir Kaczorowski, Jacek Szerszenowicz

Powiązane Video Wszystkie video

BALTIC NEOPOLIS ORCHESTRA - SINFONIETTA parts I-IV
A. Vivaldi - Lato, Burza na akordeonie
Master of Puppets (Metallica) - Rock Beatbox Flute
David Garrett - Io Ti Penso Amore ft. Nicole Scherzinger

Instrumenty i sprzęt muzyczny

AN Polskie Karaoke vol. 3 DVD
Farfisa SK 330 keyboard - instrument klawiszowy
AN Kukieka Krzysztof ″Komponowanie rockowe″ ksika
PWM Paderewski Ignacy Jan - Najpiękniejszy Paderewski na fortepian

Kontakt


Maria Łakomik
Materiały prasowe, patronaty, treści. Filip Łakomik
Sprawy techniczne, integracje. Prześlij artykuł o muzyce
Można bezpłatnie nadsyłać dowolne materiały (tekst/grafika/video) związane z muzyką klasyczną, które Waszym zdaniem powinny znaleźć się w serwisie. Artykuły sponsorowane przyjmujemy poprzez platformę whitepress.

Partnerzy

Księgarnia Alenuty.pl
Sprzedaż nut i książek.
  • księgarnia muzyczna

Sklep Muzyczny.pl
Instrumenty muzyczne.
  • sklep muzyczny
kultura w sieci

Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl