Jak wyglądają i brzmią instrumenty z połowy XIX wieku stworzone przez firmy Bechstein i Theodor Stöcker, a jak takie, które podziwiamy we współczesnych salach koncertowych? Czym te współczesne różnią się od historycznych? Na te i inne pytania odpowie Eugeniusz Szcześniak – specjalista w zakresie budowy fortepianów – podczas prezentacji instrumentów historycznych i współczesnych. Drugą część wieczoru wypełni recital z miniaturami Fryderyka Chopina, Ferenca Liszta i Carla Marii Webera w wykonaniu Mariusza Drzewickiego, kierownika Katedry Fortepianu łódzkiej Uczelni. Koncert i prezentacja odbędą się 21 października (poniedziałek) o godzinie 18.15 w Sali 12 w Pałacu Akademii Muzycznej w Łodzi przy ul. Gdańskiej 32. Wstęp wolny.
Połączona z recitalem prezentacja dotyczyć będzie cech fortepianów historycznych i współczesnych. Jednym z prezentowanych podczas wieczoru fortepianów będzie instrument marki Bechstein z pierwszej połowy XIX wieku – własność Akademii. Najprawdopodobniej jest to najstarszy na świecie zachowany i działający fortepian koncertowy marki Bechstein. W siedzibie Bechsteina, znajduje się identyczny (grał na nim Ferenc Liszt), jednak o późniejszym numerze seryjnym. Eugeniusz Szcześniak opowie także o nietypowych pod względem konstrukcji instrumentach z warsztatu Theodora Stöckera, w którym powstało zaledwie 1066 fortepianów. Według specjalistów zajmujących się historycznymi instrumentami do dziś zachowało się jedynie około 50 egzemplarzy, z czego w stanie umożliwiającym granie – kilkanaście. W Akademii będzie można usłyszeć i zobaczyć jeden z nich, oznaczony numerem 397, czyli pochodzący z wczesnego okresu działalności firmy.
Recital Mariusza Drzewickiego, któremu towarzyszyć będzie prezentacja, składa się z miniatur fortepianowych i tańców kompozytorów XIX-wiecznych. Zabrzmi miniatura Carla Marii Webera „Aufforderung zum Tanz”, czyli „Zaproszenie do tańca”. Publiczność usłyszy także trzecią część Konsolacji Des-dur Ferenca Liszta. Zdecydowaną większość recitalu Mariusza Drzewickiego stanowić będą jednak mazurki, nokturny i walce Fryderyka Chopina. W interpretacji pianisty zabrzmią Mazurki z op. 24 i op. 33, Nokturn cis-moll op. posth. oraz sześć walców, m.in. As-op. 69 nr 1, F-dur op. 34 nr 3, cis-moll op. 64 nr 2.
Mariusz Drzewicki ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi w klasie prof. Tadeusza Chmielewskiego. Obecnie posiada stopień doktora habilitowanego i pełni funkcję Kierownika Katedry Fortepianu w macierzystej uczelni. W 1995 roku brał udział w XIII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Od wielu lat prowadzi ożywioną działalność koncertową jako solista i kameralista w kraju i za granicą (Niemcy, Szwajcaria, Rosja, Austria, Szwecja, Łotwa, Wielka Brytania). Występował na wielu festiwalach, m.in. Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku, Polnische Tage in Darmstadt, Dniach Kultury Polskiej w Tobolsku, Międzynarodowym Festiwalu im. Józefa Hofmanna w Nałęczowie i wielu innych. Eugeniusz Szcześniak jest absolwentem kaliskiego Technikum Budowy Fortepianów. W 1965 roku rozpoczął pracę zawodową jako stroiciel-korektor fortepianów i pianin. Doskonalił swoje umiejętności na kursach i szkoleniach organizowanych przez europejskich producentów instrumentów. Z łódzką uczelnią muzyczną związany jest od 1973 roku. W ostatnich latach skierował swoje zainteresowania zawodowe w stronę periodyzacji rozwoju konstrukcji fortepianów, w szczególności zajmuje się okresem połowy XIX wieku.
więcej informacji: www.amuz.lodz.pl/pl/koncerty-i-wydarzenia-zapowiedzi/pazdziernik-2019/154029-wieczor-muzyczny-fortepiany-sa-rozne
Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl