Fortepiany są różne. Unikatowe fortepiany z połowy XIX wieku zabrzmią w Akademii!

Jak wyglądają i brzmią instrumenty z połowy XIX wieku stworzone przez firmy Bechstein i Theodor Stöcker, a jak takie, które podziwiamy we współczesnych salach koncertowych? Czym te współczesne różnią się od historycznych? Na te i inne pytania odpowie Eugeniusz Szcześniak – specjalista w zakresie budowy fortepianów – podczas prezentacji instrumentów historycznych i współczesnych. Drugą część wieczoru wypełni recital z miniaturami Fryderyka Chopina, Ferenca Liszta i Carla Marii Webera w wykonaniu Mariusza Drzewickiego, kierownika Katedry Fortepianu łódzkiej Uczelni. Koncert i prezentacja odbędą się 21 października (poniedziałek) o godzinie 18.15 w Sali 12 w Pałacu Akademii Muzycznej w Łodzi przy ul. Gdańskiej 32. Wstęp wolny.

Połączona z recitalem prezentacja dotyczyć będzie cech fortepianów historycznych i współczesnych. Jednym z prezentowanych podczas wieczoru fortepianów będzie instrument marki Bechstein z pierwszej połowy XIX wieku – własność Akademii. Najprawdopodobniej jest to najstarszy na świecie zachowany i działający fortepian koncertowy marki Bechstein. W siedzibie Bechsteina, znajduje się identyczny (grał na nim Ferenc Liszt), jednak o późniejszym numerze seryjnym. Eugeniusz Szcześniak opowie także o nietypowych pod względem konstrukcji instrumentach z warsztatu Theodora Stöckera, w którym powstało zaledwie 1066 fortepianów. Według specjalistów zajmujących się historycznymi instrumentami do dziś zachowało się jedynie około 50 egzemplarzy, z czego w stanie umożliwiającym granie – kilkanaście. W Akademii będzie można usłyszeć i zobaczyć jeden z nich, oznaczony numerem 397, czyli pochodzący z wczesnego okresu działalności firmy.

Recital Mariusza Drzewickiego, któremu towarzyszyć będzie prezentacja, składa się z miniatur fortepianowych i tańców kompozytorów XIX-wiecznych. Zabrzmi miniatura Carla Marii Webera „Aufforderung zum Tanz”, czyli „Zaproszenie do tańca”. Publiczność usłyszy także trzecią część Konsolacji Des-dur Ferenca Liszta. Zdecydowaną większość recitalu Mariusza Drzewickiego stanowić będą jednak mazurki, nokturny i walce Fryderyka Chopina. W interpretacji pianisty zabrzmią Mazurki z op. 24 i op. 33, Nokturn cis-moll op. posth. oraz sześć walców, m.in. As-op. 69 nr 1, F-dur op. 34 nr 3, cis-moll op. 64 nr 2.

Mariusz Drzewicki ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi w klasie prof. Tadeusza Chmielewskiego. Obecnie posiada stopień doktora habilitowanego i pełni funkcję Kierownika Katedry Fortepianu w macierzystej uczelni. W 1995 roku brał udział w XIII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Od wielu lat prowadzi ożywioną działalność koncertową jako solista i kameralista w kraju i za granicą (Niemcy, Szwajcaria, Rosja, Austria, Szwecja, Łotwa, Wielka Brytania). Występował na wielu festiwalach, m.in. Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku, Polnische Tage in Darmstadt, Dniach Kultury Polskiej w Tobolsku, Międzynarodowym Festiwalu im. Józefa Hofmanna w Nałęczowie i wielu innych. Eugeniusz Szcześniak jest absolwentem kaliskiego Technikum Budowy Fortepianów. W 1965 roku rozpoczął pracę zawodową jako stroiciel-korektor fortepianów i pianin. Doskonalił swoje umiejętności na kursach i szkoleniach organizowanych przez europejskich producentów instrumentów. Z łódzką uczelnią muzyczną związany jest od 1973 roku. W ostatnich latach skierował swoje zainteresowania zawodowe w stronę periodyzacji rozwoju konstrukcji fortepianów, w szczególności zajmuje się okresem połowy XIX wieku.

więcej informacji: www.amuz.lodz.pl/pl/koncerty-i-wydarzenia-zapowiedzi/pazdziernik-2019/154029-wieczor-muzyczny-fortepiany-sa-rozne

Powiązane Video Wszystkie video

Urszula Jasiecka-Bury - Klawesyn, Organy, Barok - wywiad
W.A.Mozart - sonata D-dur na dwa fortepiany
Wiosna na cztery fortepiany
„Pierwsze Kroczki” – Mama Dada

Instrumenty i sprzęt muzyczny

Stagg US OCEAN ukulele sopranowe
Stagg US LEMON ukulele sopranowe
Stagg US VIOLET ukulele sopranowe
Stagg US GRASS ukulele sopranowe

Kontakt


Maria Łakomik
Materiały prasowe, patronaty, treści. Filip Łakomik
Sprawy techniczne, integracje. Prześlij artykuł o muzyce
Można bezpłatnie nadsyłać dowolne materiały (tekst/grafika/video) związane z muzyką klasyczną, które Waszym zdaniem powinny znaleźć się w serwisie. Artykuły sponsorowane przyjmujemy poprzez platformę whitepress.

Partnerzy

Księgarnia Alenuty.pl
Sprzedaż nut i książek.
  • księgarnia muzyczna

Sklep Muzyczny.pl
Instrumenty muzyczne.
  • sklep muzyczny
kultura w sieci

Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl