„Trzej Panowie B – Brahms, Bartók, Bizet” - Koncert Istvána Várdai i Polskiej Orkiestry Radiowej

Program 2 Polskiego Radia oraz Polska Orkiestra Radiowa zapraszają 1 czerwca 2014 r. do Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego na wieczór z muzyką Johannesa Brahmsa, Béli Bartóka i Georgesa Bizeta, inspirowaną folklorem węgierskim i prowansalskim.


W programie znalazł się Koncert na altówkę i orkiestrę Béli Bartóka, twórcy nowoczesnego stylu narodowego w muzyce (stylizował rytmy i motywy popularnych melodii węgierskich). Pierwszy ogromny sukces odniósł już w 1904 r. poematem symfonicznym Kossuth. W następnych latach coraz bardziej radykalizował język muzyczny i – niestety – nowe kompozycje nie spotkały się na Węgrzech ze zrozumieniem. Napisana w 1911 roku opera Zamek Sinobrodego została odrzucona przez dyrekcję budapesztańskiej opery, co było przyczyną głębokiego kryzysu psychicznego kompozytora. Szczęśliwie sukces baletu Drewniany książę (1917) zmienił pozycję Bartóka na Węgrzech. Kolejne jego utwory: balet Cudowny mandaryn, I i II Koncert fortepianowy, Improwizacje na fortepian, dwie sonaty skrzypcowe zostały przyjęte entuzjastycznie nie tylko na Węgrzech, ale także na całym świecie.

Kompozytor, nie mogąc się pogodzić z faszyzacją Węgier, wyemigrował do USA w 1940 r., gdzie podjął działalność dydaktyczną. Koncert altówkowy był ostatnim dziełem, które komponował. Pisał go dla znakomitego altowiolisty angielskiego, Williama Primrose’a. Niestety, przegrał walkę z białaczką i zmarł w nowojorskim szpitalu we wrześniu 1945 roku nie kończąc dzieła. Instrumentacji brakujących fragmentów podjął się tuż po śmierci kompozytora Tibor Serly. W 1949 r. w Minneapolis Antal Dorati poprowadził prawykonanie utworu. Po latach syn kompozytora Peter Bartók i Nelson Dellamaggiore dokonali krytycznej analizy dzieła i opierając się na wszystkich notatkach kompozytora wydali swoją redakcję Koncertu. Premiera utworu miała miejsce 26 maja 1993 r. w Beethovenhalle w Bonn. I właśnie ta wersja – w opracowaniu na wiolonczelę - zostanie wykonana w radiowym studiu przez Istvána Várdai oraz Polską Orkiestrę Radiową pod dyrekcją Łukasza Borowicza.

István Várdai urodził się w Pécs na Węgrzech w 1985 r. Studiował w Budapeszcie, Wiedniu i na kursach mistrzowskich u Natalii Gutman, Jánosa Starkera, Natalii Shakhovskiej, Gidona Kremera, Yuri Bashmeta i Andrása Schiffa. Wygrał trzykrotnie Międzynarodowy Konkurs im. Davida Poppera w Budapeszcie (2000, 2003 i 2004). Został także laureatem konkursów: Emanuela Feuermana w Berlinie (Grand Prix), Międzynarodowego Konkursu im. Johannesa Brahmsa w Pörtschach w Austrii (2007, I nagroda), Międzynarodowego Konkursu im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie (2006, III nagroda) oraz Międzynarodowego Konkursu Muzycznego w Genewie (2008, I nagroda). Od debiutu w 1998 r. w Hadze, István Várdai występuje z wieloma orkiestrami, m.in.: pod dyrekcją Ádáma Fischera, Howarda Griffithsa, Zoltána Kocsisa, Josepa Ponsa, Nicolása Pasqueta. Artysta zajmuje się także kameralistyką. Występował z Gidonem Kremerem, Tatianą Grindenko, Yuri Bashmetem i Andrásem Schiffem.

Podczas koncertu, poza Bartókiem, będzie można usłyszeć także 3 Tańce węgierskie Johannesa Brahmsa oraz Suity nr 1 i 2 Georgesa Bizeta z muzyki napisanej do sztuki teatralnej Alfonsa Daudeta Arlezjanka. Słychać w niej wyraźne wpływy muzyki ludowej, głównie prowansalskiej. Do Suity orkiestrowej nr 1 kompozytor wybrał 5 spośród 27 fragmentów muzyki scenicznej. Suita ta od razu wzbudziła zachwyt i nadal cieszy się dużym powodzeniem. Równie popularna jest druga Suita, ułożona po śmierci Bizeta przez jego przyjaciela Ernesta Girauda. Składa się ona z 4 fragmentów z muzyki do Arlezjanki oraz Menueta pochodzącego z opery Bizeta Piękne dziewczę z Perth.


Niedziela, 1. 06. 2014, godz. 19.00
Koncert symfoniczny
„Trzej panowie B - Brahms, Bartók, Bizet”

Organizator: Program 2 Polskiego Radia
Współpraca: Węgierski Instytut Kultury w Warszawie

Wykonawcy: István Várdai wiolonczela
Polska Orkiestra Radiowa
Łukasz Borowicz dyrygent

Program: Johannes BRAHMS - Tańce węgierskie nr 2 d-moll, nr 3 F-dur, nr 5 fis-moll,
Béla BARTÓK - Koncert na altówkę i orkiestrę op.posth. rev.Peter Bartok i Nelson Dellamaggiore, w wersji na wiolonczelę, Georges BIZET - Arlezjanka Suity nr 1 i nr 2

Bilety: w cenie 20 zł dostępne na stronie: sklep.polskieradio.pl i www.ebilet.pl oraz na godzinę przed koncertem w kasie Studia ul. Z. Modzelewskiego 59

Powiązane Video Wszystkie video

J. Brahms - Ta?ce w?gierskie - wersja metalowa
Georges Bizet - Carmen (Habanera) Agata Dalli (sopran)
Georges Bizet - Carmen - Habanera en Habana - SALSA!
Georges Bizet - Habanera - Maria Callas

Instrumenty i sprzęt muzyczny

Unitek RAD-HDMIM-HDMIF przejsciwka HDMI M/HDMI F zcze ktowe
K&M 13400-000-02 krzeso dla orkiestry
K&M 13420-000-55 krzeso dla orkiestry
K&M 13440-000-55 krzeso dla orkiestry

Kontakt


Maria Łakomik
Materiały prasowe, patronaty, treści. Filip Łakomik
Sprawy techniczne, integracje. Prześlij artykuł o muzyce
Można bezpłatnie nadsyłać dowolne materiały (tekst/grafika/video) związane z muzyką klasyczną, które Waszym zdaniem powinny znaleźć się w serwisie. Artykuły sponsorowane przyjmujemy poprzez platformę whitepress.

Partnerzy

Księgarnia Alenuty.pl
Sprzedaż nut i książek.
  • księgarnia muzyczna

Sklep Muzyczny.pl
Instrumenty muzyczne.
  • sklep muzyczny
kultura w sieci

Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl