1. Start
  2. Artykuły
  3. Wydarzenia muzyczne
  4. Koncert symfoniczny | Josepha Joachima
ARTYKUŁ: Wydarzenia muzyczne - Koncert symfoniczny | Josepha Joachima

Koncert symfoniczny | Josepha Joachima

szukaj w artykułach:
Joseph Joachim,
fot. mat. prasowe

Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie zaprasza we wtorek, 29 października 2019 o godz. 19.00 do Studia Lutosławskiego na koncert symfoniczny pt.: „Joseph Joachim odkrywany na nowo”.
Podczas koncertu zostaną wykonane kompozycje jednego z największych skrzypków XIX wieku – Josepha Joachima.

Wykonawcy:
Katharina Uhde – skrzypce
Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie
Dennis Friesen-Carper – dyrygent

Program: Joseph JOACHIM – Fantazja Irlandzka, Nokturn op. 12, Romans op. 2, Fantazja Węgierska
Wstęp wolny

Joseph Joachim (1831–1907) – jeden z największych skrzypków XIX wieku, który dzięki swoim interpretacjom „klasyki” zyskał reputację być może czołowego niemieckiego skrzypka swoich czasów. Niewiele osób wie, że sam także komponował. Ponowne odkrycie jego dwóch wczesnych dzieł Fantasie über ungarische Motive [Fantazja na motywach węgierskich] i Fantasie über irische Motive [Fantazja na motywach irlandzkich] ukazują nowe oblicze muzyka. Joachim urodził się w Kitsee, w Burgenlandzie (teren dzisiejszej Austrii), dzieciństwo spędził w Budapeszcie i Wiedniu, a w 1843 r. przeprowadził się do Lipska. Tam poznał Mendelssohna i rozpoczął naukę komponowania pod okiem Moritza Hauptmanna (1792–1868). Jego pierwsze dzieła obejmują pieśni, a także wirtuozeryjne utwory na skrzypce, w tym dwie fantazje będące częścią omawianego koncertu. Pierwszą profesjonalną posadą Joachima była praca w charakterze asystenta koncertmistrza orkiestry Gewandhaus. Po śmierci Mendelssohna w 1847 r. Joachim dołączył w 1850 r. do weimarskiej orkiestry w charakterze koncertmistrza. Spędził tam dwa lata, przyglądając się jak Franz Liszt tworzy nową inspirowaną literaturą estetykę komponowania. Po pobycie w Wiemarze Joachim napisał trzy uwertury programowe, w tym dwie oparte na dramatach Szekspira, które ukończył w Hanowerze w latach 1853–54. W latach 1854–66 pełnił funkcję Königlicher Konzertmeister und Kammervirtuose w Hanowerze na dworze Jerzego V, po czym objął stanowisko, które sprawował w swoim życiu najdłużej, jako dyrektor-założyciel i profesor skrzypiec w Königlich Akademische Hochschule für Musik w Berlinie (od 1869 r.).
Joachim skupił się na rozwoju swojej międzynarodowej kariery w charakterze solisty i pierwszego skrzypka Joachim Quartet, a jego działalność kompozytorska zeszła na drugi plan. Komponował okazjonalnie, głównie w związku z funkcją, jaką pełnił w Hochschule. Spuścizna Joachima-kompozytora obejmuje nie tylko jego głośne kadencje do Koncertu skrzypcowego op. 61 Beethovena oraz Koncertu skrzypcowego op. 77 Brahmsa (a także koncertów Mozarta, Spohra i Viottiego), ale także liczne kompozycje własne, w tym trzy koncerty skrzypcowe, sześć uwertur oraz muzykę kameralną na skrzypce i fortepian.
Jeden z największych talentów Joachima przejawiał się w jego utworach na skrzypce i orkiestrę - w tym jego umiejętności wykorzystania orkiestrowego brzmienia – co jest widoczne w pełni w wykonaniach jego utworów ze skrzypcami i orkiestrą. Przypomnienie wczesnych prac na skrzypce tego kompozytora razem z Orkiestrą Polskiego Radia w Warszawie jest wyjątkowym przywilejem.
Katharina Uhde

Katharina Uhde jest światowej sławy skrzypaczką i specjalistką w zakresie życia i twórczości Josepha Joachima (1831–1907). Jest doktorem sztuk muzycznych na Uniwersytecie Michigan oraz doktorem muzykologii na Duke University. Jest laureatką głównych nagród w międzynarodowych konkursach w Czechach i Niemczech, w których startowała jako solistka, a także członek kwartetu i trio fortepianowego. Wygrała także Konkurs Koncertowy na Uniwersytecie w Michigan w 2004 r., gdzie studiowała jako stypendystka Fulbrighta. Wydała płytę Brasilianische Kammermusik i opublikowała kilka nagrań online ze światowej sławy pianistą Brunonem Canino, z którym w 2017 r. wykonywała cykl Beethovenowski. Jest autorką The Music of Joseph Joachim (Boydell & Brewer, 2018) [Muzyka Josepha Joachima]. Niedawno wydała płytę w wytwórni Bärenreiter, na której prezentuje utwory Joachima, wykonane także z orkiestrą w Ann Arbor, Valparaiso w stanie Indiana oraz w Chinach (w maju 2019). Premiera dwóch nowo odkrytych Fantazji na motywach węgierskich i irlandzkich Joachima miała miejsce 12 lipca 2019 w Baden-Baden.

Dennis Friesen-Carper jest profesorem muzyki na Valparaiso University, gdzie dyryguje symfonie, oratoria i prace teatralne, a także uczy komponowania. Obecnie pełni funkcję głównego gościnnego dyrygenta Wenqin Symphony Orchestra na Uniwersytecie Zhejiang w Chinach. W roku akademickim 2014–2015 pełnił funkcję kompozytora-rezydenta na Valparaiso University.
Był dyrygentem festiwalowym i praktykiem z Teksasu w Ontario i za oceanem, dyrygując i występując w ponad 40 krajach, w Chinach, Kanadzie, Europie, Koreai i Japonii, pracował też z Indiana University South Bend Philharmonic, orkiestrami Wielkich Jezior oraz Lutheran Summer Music. Jest doktorem sztuk muzycznych i magistrem muzyki Shepherd School of Music na Rice University, ma też licencjat na Bethel College (Kansas).
Jako aktywny kompozytor i aranżer Profesor Friesen-Carper pełnił funkcję kompozytora-rezydenta w Northwest Indiana Symphony Orchestra. Pracował też dla Houston Symphony, Tucson Symphony, Houston Chamber Singers, South Bend Symphony, Southwest Michigan Symphony, Lake Superior Chamber Orchestra, Zhejiang Symphony, uczelni wyższych, seminariów, kościołów i szkół. Jego dzieła były wydawane przez Santa Barbara Music Publishers, Augsburg Fortress i Faith and Life Press, a także nagrywane przez Minnesota Public Radio, Platshon, Valpo ArtsMedia i Pro Arte.



kategoria: Wydarzenia muzyczne




© CameralMusic 2011 by programista | design: studiobaklazan.pl