Art and Violence – debata&koncert

Art and Violence
SZTUKA/PRZEMOC/PŁEĆ
debata&koncert w Willi Decjusza w Krakowie

SZTUKA/PRZEMOC/PŁEĆ to wydarzenie społeczno – artystyczne organizowane przez Fundację 2Act, Stowarzyszenie Willa Decjusza i Instytut Kultury Willa Decjusza.

W najbliższy piątek 16 kwietnia odbędzie się debata online pt. „sztuka/przemoc/ płeć” oraz koncert – uroczyste prawykonania zwycięskich utworów 1. Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego „Art and Violence” wykonanych przez zespół Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble.

Debata „sztuka / przemoc / płeć”
16 kwietnia, godz. 18.00


Przemoc. Spotykamy się z nią częściej niż sądzimy. Media przekazują obrazy zniszczenia i wojny, do przemocy dochodzi w domu, w pracy, w szkołach, w mediach społecznościowych. Bywamy jej ofiarami, sprawcami, świadkami.

Szczególnym jej rodzajem jest przemoc ze względu na płeć. Kojarzona z przemocą fizyczną lub seksualną, przyjmuje też mniej widoczne formy podtrzymujące nierówności, prowadzące do dyskryminacji i wykluczenia. Przez kontrolę psychiczną, ekonomiczną – i kulturową. Bywa, że przemoc ma więcej wspólnego z językiem symboli niż z bronią.

Czy zatem więcej wspólnego niż by się wydawało, nie mają ze sobą tak pozornie odległe dziedziny jak przemoc i sztuka?
Jaka jest rola sztuki w dyskusji na temat przemocy ze względu na płeć? Czy jest ona raczej językiem osób, które doświadczają przemocy, czy narzędziem jej sprawców? Formą dominacji czy przestrzenią spotkania? Jak sztuka może pomóc w zrozumieniu mechanizmów przemocy? O czym mówią nam zmiany kanonów na przestrzeni dziejów i jakie są relacje sztuki z ciałem? Wreszcie – czy może się ona stać narzędziem kontestacji zastanego porządku i katalizatorem zmiany?

O przemocy, sztuce i płci porozmawiają:

1. Iwona Demko – polska artystka wizualna, rzeźbiarka, kuratorka wystaw. Wykładowczyni Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, feministka, aktywistka.
2. dr hab. Agnieszka Draus – teoretyk muzyki, Dziekan Wydziału Twórczości, Interpretacji i Edukacji Muzycznej AMUZ w Krakowie, profesor w Katedrze Teorii i Interpretacji Dzieła Muzycznego, sekretarz w Zarządzie Sekcji Muzykologów ZKP.
3. Dominika Kasprowicz – politolożka, badaczka i menedżerka kultury, prof. UJ, dyrektorka Instytutu Kultury Willa Decjusza.
4. Radosław Nawojski – doktorant socjologii, w ramach pracy doktorskiej zajmuje się badaniem, dokumentowaniem i archiwizowaniem masowej mobilizacji społecznej prowadzonej w ramach Czarnych Protestów i Strajków Kobiet.
5. Zuzanna Radzik – publicystka, teolożka, felietonistka i działaczka społeczna. Wiceprezeska Forum Dialogu, autorka m.in. „Kościół Kobiet”.

Panel dyskusyjny poprowadzą: socjolożka Inga Hajdarowicz oraz pisarz i dziennikarz Michał Kuźmiński.


Formuła panelu:

Z uwagi na obowiązujące przepisy związane z Covid19 panel odbędzie się w formule online, poprzez platformę Zoom oraz udostępniany na żywo na profilach społecznościowych FB:

Fundację 2Act: www.facebook.com/Fundacja2Act
Stowarzyszenie Willa Decjusz: www.facebook.com/WillaDecjusza
Instytut Kultury Willa Decjusza: www.facebook.com/Decjusz

Ponadto spotkanie będzie rejestrowane na żywo metodą zapisu graficznego przez Małgorzatę Spasiewicz-Bulas: www.facebook.com/sluchamirysuje.

KONCERT
16 kwietnia, godz. 20.30


Po debacie odbędzie się koncert, podczas którego nastąpi uroczyste prawykonanie utworów napisanych w ramach 1. Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego „Art and Violence”, na trio fortepianowe (skrzypce, wiolonczela, fortepian).
Zwycięskie prace kompozytorów: Tomasza Szczepanik (I nagroda) i Valentina Schaff’a (II nagroda) po raz pierwszy zostaną wykonane we wnętrzach Willi Decjusza, przez Spółdzielnię Muzyczną Contemporary Ensemble. Poza utworami premierowymi wykonane zostaną inne utwory z repertuaru Spółdzielni Muzycznej (www.spoldzielniamuzyczna.com/).

Program koncertu:
1. Yukiko Watanabe – ver_flies_sen
2. Utwór konkursowy 1: Valentin Schaff – Angst
3. Francesco Filidei – Corde vuote
4. Utwór konkursowy 2: Tomasz Szczepanik – gaslighting
5. Salvatore Sciarrino – Trio no. 2

Wykonawcy:
Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble w składzie:
Martyna Zakrzewska (fortepian), Jakub Gucik (wiolonczela), Paulina Woś (skrzypce)

Koncert i debata będą transmitowane na żywo. Potem będą dostępne na kanale YT oraz profilach FB organizatorów.


“ART & VIOLENCE”

Projekt “Art & Violence” ma być próbą możliwie szerokiego spojrzenia na problem wszechobecnej przemocy.  Platformą porozumienia naukowców, humanistów i artystów wypowiadających się w tym temacie. Głównym celem projektu jest odpowiedzieć na pytanie: czy sztuka i nauka są w stanie, na drodze konstruktywnego dialogu, edukować i zmienić sposób myślenia i działania? 

Projekt będzie realizowany przez konferencje naukowe, wydarzenia z zakresu sztuk performatywnych lub wizualnych i muzycznych. Na każdą z konferencji zostanie zaproszone możliwie szerokie międzynarodowe grono specjalistów reprezentujący możliwie najszerszy zakres podejścia do danego tematu: przedstawiciele świata nauki, dziennikarze, politycy, filozofowie i artyści.

Instytut Kultury Willa Decjusza – instytucja kultury Miasta Krakowa ulokowana w renesansowym zespole pałacowo-parkowym na Woli Justowskiej, której mottem jest: „Miejsce spotkań”. Chętnie odwiedzana przez znamienitych gości i artystów, a także otwarta dla krakowian. Realizuje projekty międzynarodowe, prestiżowe programy edukacyjne i liczne wydarzenia artystyczne. Od 25 lat nieprzerwanie prowadzi programy rezydencjalne dla twórców z całego świata, także tych szukających schronienia, organizuje konferencje międzynarodowe i wydarzenia promujące działalność artystyczną zorientowaną na dialog oraz wzmacnianie wielokulturowego potencjału miasta Krakowa.

Więcej informacji na temat historia miejsca oraz aktualny program wydarzeń Instytutu Kultury Willa Decjusza na www.willadecjusza.pl.

Fundacja 2Act powstała, by wspomagać dialog artystyczny i kulturowy. Obejmujemy opieką wszelkie działania, pozwalające na rozumienie ludzkiej kondycji i pragnień w kontekście artystycznym i kulturowym. Jesteśmy przestrzenią wolnego słowa i ekspresji artystycznej, wspierających wzajemne porozumienie bez wykluczania. Fundacja jest niezależna od wszelkich prądów ideologicznych i religijnych. Wierzymy w siłę sztuki i stawiamy sobie za cel wspieranie działań kulturalnych szczególnie w tych trudnych dla nas wszystkich czasach.

Więcej o Fundacji @Act i jej celach statutowych: fundacja2act.org/pl/o-fundacji/.


1. Nagroda w Konkursie Kompozytorskim „Art & Violence”
Tomasz Szczepanik (Polska)

Kompozytor, aranżer, dyrygent i pedagog; ur. 5 czerwca 1981 w Łodzi. Ukończył studia w Akademii Muzycznej w Łodzi: edukację artystyczną, kompozycję (w klasie Sławomira Kaczorowskiego); teorię muzyki oraz Podyplomowe Studia Muzyki Filmowej, Komputerowej i Twórczości Audiowizualnej.
Od 2009 roku pracuje w Akademii Muzycznej w Łodzi, zaś od 2010 wykłada również przedmioty teoretyczne w Samorządowej Szkole Muzycznej II st. w Skierniewicach. W 2017 roku uzyskał stopień doktora.
Jego utwory były prezentowane podczas festiwali i koncertów: Festiwalu Muzyki Polskiej w Moskwie, Warszawska Jesień, Musica Polonica Nova, w Filharmonii Narodowej, Łódzkiej, Bydgoskiej, Gdańskiej oraz wielu innych miastach Polski i Europy. Jest laureatem licznych konkursów kompozytorskich m.in. 55. Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda (2014), Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. S. Moniuszki na mikrooperę 12 minut dla Moniuszki (2019), IX Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego Rivers Awards VII Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego Muzyki Kameralnej Franciszek Schubert i Muzyka Współczesna (2020).

Utwór gaslighting na skrzypce, wiolonczelę i fortepian
Przemoc jest zjawiskiem, które należy potępiać, przerywać i eliminować. Wszyscy przemocą gardzą, uciekają i przed nią samą, i przed przyznawaniem się do jej stosowania. Niestety okazuje się, że w mniejszym lub większym stopniu przemoc psychiczną stosujemy wszyscy i to codziennie. Jedną z najgroźniejszych i najokrutniejszych, a zarazem najczęstszych i najbardziej wyrafinowanych form przemocy psychiczno-emocjonalnej jest gaslighting. Nie ma w niej bicia czy fizycznego znęcania się nad drugą osobą, nie ma też przemocy finansowej. Jest za to sprawne i długotrwałe manipulowanie psychiką ofiary, którego celem jest doprowadzenie pokrzywdzonego do utraty pewności siebie oraz utraty poczucia własnej wartości. Ofiary gaslightingu czują się zdezorientowane, niespokojne, bezradne, nierozumiane i zaczynają wątpić we własną percepcję rzeczywistości. W ostatnim czasie ta nikczemna technika manipulacji staje się często np. elementem mobbingu w pracy, a nawet bywa używana w polityce jako sposób narzucania narracji. Co więcej, ludzie często sami się gaslightingują, odbierając sobie prawo do określonych emocji czy przemyśleń.
Kompozycja stanowi próbę przełożenia na struktury dźwiękowe semantycznego znaczenia angielskiego słowa gaslighting tłumaczonego jako „gasnący płomień”. Dlatego punktem wyjścia dla kompozytora stały się rozszerzone techniki wydobycia dźwięku oscylujące wokół bogatego spektrum krótkich brzmień perkusyjnych (utożsamianych z manipulatorem) skontrastowanych z niestabilnością i nieprzewidywalnością poszarpanych linii instrumentalnych szumów i zgrzytów (utożsamionych z ofiarą, w której stopniowo wzrasta poczucie winy, wątpliwość i utrata przeświadczenia o możliwości podejmowania dobrych decyzji).

2. Nagroda w Konkursie Kompozytorskim „Art & Violence”
Valentin Schaff (Niemcy)


Komponuje muzykę inspirowaną różnymi źródłami, od techno po szum wiatru w drzewach. Silne warstwy rytmiczne i bezpośrednie doświadczenie piękna w dźwięku, szumie i harmonii są równie potrzebne do wyrażenia czasu w muzyce, a kontrapunkt jest sposobem ich przeplatania. Medytacje dźwiękowe są tak samo ważne w muzycznym rozumieniu Valentina, jak bezlitosne i nieustępliwe cechy elektronicznej muzyki tanecznej. Jego utwory były wykonywane w całej Europie przez cenione zespoły i wykonawców.
www.valentin-schaff.de
soundcloud.com/valentinschaff

Utwór Angst na skrzypce, wiolonczelę i fortepian
Początek 2020 roku to dla mnie nie tylko wybuch globalnej pandemii, ale także na poziomie prywatnym zakończenie studiów magisterskich z kompozycji. W wyniku tych zbieżnych ze sobą zdarzeń stałem się kimś w rodzaju „prawdziwego” kompozytora, teoretycznie gotowego walczyć o siebie w świecie, który nagle stał się opustoszały, i gdy publiczne wykonywanie muzyki stało się na chwilę aktem nie do pomyślenia. Z całym muzycznym życiem zawieszonym, co wydawało się być nieskończoną ilością czasu, zarys mojej ścieżki zawodowej, z którą wiążę przyszłość stał się bardzo niepewny. Będąc kompozytorem, pisałem dalej, nie wiedząc, kiedy coś zostanie ponownie wykonane. Utwór nazywa się Angst, co tłumaczy się jako strach i pokazuje kontekst, w jakim był napisany – osobisty niepokój nagłej izolacji i posępność tego, co czasami czułem, jak życie w upadającym społeczeństwie.

Konkurs Kompozytorski „Art & Violence”:
fundacja2act.org/pl/konkurs-kompozycji-artviolence-2020/
Wyniki: fundacja2act.org/pl/wyniki-konkursu-kompozytorskiego-art-and-violence/

ORGANIZATOR: Fundacja 2Act, Stowarzyszenie Willa Decjusza

WSPÓŁORGANIZATOR: Instytut Kultury Willa Decjusza

PATRON MEDIALNY: POLMIC

PARTNERZY:
Otwarty Kraków
Stowarzyszenie Autorów ZAiKS
Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble
Kraków Music

Projekt dofinansowano ze środków Gminy miejskiej Kraków.

Matthis Behrens – fundator nagrody

Powiązane Video Wszystkie video

Art'n'Voices – „A Lullaby for the Night” (Zuzanna Falkowska)
Art'n'Voices – „Evening Star” (Micha? Zió?kowski)
Art'n'Voices – „Szcz??liwa Nocy” (Pawe? ?ukaszewski)
Luciano Pavarotti and friends best

Instrumenty i sprzęt muzyczny

RCF ART V-BR uchwyt do pionowego montau kolumny ART 312/315/322/325/522/525
RCF ART H-BR uchwyt do poziomego montau kolumny ART 312/315/322/325/522/525
Ibanez IUKS 4 struny do ukulele black nylon, sopran, koncert
GEWA (PS220115) Gig-Bag gitarowy Seria Turtle 103 Koncert 3/4

Kontakt


Maria Łakomik
Materiały prasowe, patronaty, treści. Filip Łakomik
Sprawy techniczne, integracje. Prześlij artykuł o muzyce
Można bezpłatnie nadsyłać dowolne materiały (tekst/grafika/video) związane z muzyką klasyczną, które Waszym zdaniem powinny znaleźć się w serwisie. Artykuły sponsorowane przyjmujemy poprzez platformę whitepress.

Partnerzy

Księgarnia Alenuty.pl
Sprzedaż nut i książek.
  • księgarnia muzyczna

Sklep Muzyczny.pl
Instrumenty muzyczne.
  • sklep muzyczny
kultura w sieci

Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl