Wzorem wszystkich dotychczasowych edycji, także 77. Sesję Musica Moderna wypełnią utwory kompozytorek i kompozytorów prezentujących dzieła łamiące schematy, z pogranicza brzmieniowych poszukiwań i eksperymentu. Podczas koncertu we wtorek, 20 kwietnia z pomocą zaprzyjaźnionych wykonawców swoje dyplomowe utwory zaprezentują studenci kompozycji Akademii Muzycznej w Łodzi – Olga Pasek, Wojciech Glądys i Kosma Szust.
Pierwsze dwie pozycje w programie koncertu to utwory Wojciecha Glądysa, studenta trzeciego roku w klasie kompozycji prof. dr. hab. Sławomira Kaczorowskiego, kierownika Katedry Kompozycji łódzkiej uczelni muzycznej. Stworzony w oparciu o technikę dodekafonii utwór Hereditas na skrzypce, wiolonczelę i fortepian kompozytor napisał z myślą o I Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Fundacji 2Act, zajmującym się problematyką związku różnych form przemocy i sztuki. Utwór odnosi się do modelu rodziny, której członkowie przejawiają zachowania przemocowe. Drugi z utworów Wojciecha Glądysa – Superhaus, to synteza inspiracji ideami Bauhausu oraz suprematyzmem Kazimierza Malewicza w interpretacji Zofii Dutkiewicz (flet), Wiktorii Jancz (klarnet basowy), Pauliny Parol (skrzypce), Jana Łomozika (wiolonczela), Rozanny Grandy (fortepian), Szymona Brillowskiego, Dagmary Karandys (perkusja), pod dyrekcją Klaudii Mazur.
W dalszej części koncertu zabrzmią utwory Kosmy Szusta, będącego na drugim roku studiów magisterskich w klasie kompozycji prof. dr. hab. Krzysztofa Grzeszczaka. Dwa utwory jego autorstwa – Fugę i Kaprys – wykona na skrzypcach Gabriela Graboń, kolejny – Ciało doskonale czarne zaprezentują wiolonczeliści z Barrels Cello Quartet w składzie: Jakub Lemański, Jakub Nowak, Miłosz Mirowski, Paweł Mirowski. Ostatnią kompozycją Kosmy Szusta tego wieczoru będą Cztery pieśni do słów Friedricha Rückerta w tłumaczeniu wykładowcy Akademii Muzycznej w Łodzi, Mirosława Basnego. Jako wielki pasjonat i autor licznych poetyckich przekładów pedagog w niebagatelny sposób przyczynił się do powstania dzieła.
Ostatnią bohaterką wtorkowego koncertu będzie Olga Pasek z trzeciego roku klasy kompozycji prof. dr. hab. Marcina Stańczyka oraz kompozycji muzyki filmowej dr. hab. Bartosza Kowalskiego-Banasewicza. Utwór Balance jest dźwiękową interpretacją obrazu samej autorki kompozycji, symbolicznie przedstawiającego stałe i zmieniające się składniki rzeczywistości. Skrzypcowe wykonawcze duo stworzą Letycja Marasińska i Robert Łaguniak. Drugi utwór – Zderzenie na cztery akordeony, został skomponowany z myślą o wykorzystaniu akustycznego potencjału przestrzeni wykonawczej.
Transmisja koncertu dyplomantów odbędzie się we wtorek, 20 kwietnia o godz. 18:00 za pośrednictwem kanału YouTube Akademii Muzycznej w Łodzi. Następnego dnia, w środę, 21 kwietnia o godz. 18:00 na kanale YouTube uczelni dostępna będzie transmisja koncertu Studia Komputerowego Muzyki Elektronicznej Akademii Muzycznej w Łodzi.
Szczegółowe informacje:
www.amuz.lodz.pl/pl/wydarzenia/77-sesja-musica-moderna
Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl