Najbliższy weekend należeć będzie do szczególnie ważnych dla Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, na piątek i sobotę zaplanowano bowiem prawykonania utworów z katalogu PWM.
19 maja w Narodowym Forum Muzyki zabrzmią dwa utwory Elżbiety Sikory: Sonosphère III i IV Symfonia Wrocławska.
Tak o swoim dziele opowiada kompozytorka:
Ten skomponowany na przełomie 2016 i 2017 roku (…) dwuczłonowy utwór nie ma właściwie początku, a koniec jest paradoksalnie jego przypomnieniem. Chciałam nim zmienić ustalony porządek koncertowy i wprowadzić muzykę już od momentu wejścia publiczności do foyer fantastycznego budynku NFM, którego budowę obserwowałam od pierwszych prac konstrukcyjnych. Wykonanie tego utworu to także akcja sceniczna, której aktorami są zarówno muzycy jak i słuchacze, mająca na celu wprowadzenie publiczności do sali koncertowej gdzie muzyka już się dzieje, tak jakby była tam od zawsze. Posługuję się tutaj zarówno tradycyjnym brzmieniem orkiestry jak i jego wielorakimi przetworzeniami, a także dźwiękami niezależnie skomponowanymi elektronicznie w sposób, który zaciera granice między nimi. Przestrzenne zakomponowanie dźwięku było jednym z moich priorytetów, stąd także umieszczenie ośmiu muzyków na balkonach sali koncertowej i sześciokanałowa projekcja dźwięków przetwarzanych i skomponowanych elektronicznie.
Utwory Elżbiety Sikory zaprezentowane zostaną podczas 8. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Elektroakustycznej Musica Electronica Nova (19-27 maja). Wykona je NFM Filharmonia Wrocławska prowadzona przez Davida Fulmera.
20 maja zapraszamy do Katowic (NOSPR), gdzie – w ramach Festiwalu Katowice Kultura Natura – zostanie wykonany najnowszy utwór Pawła Mykietyna Wyliczanka.
Kompozytor niechętnie opowiada o swoich utworach, tym razem jednak zrobił wyjątek:
Wyliczanka jest utworem przeznaczonym na trzy wokalistki (nie śpiewaczki operowe) i dziewięcioosobowy zespół (flet/piccolo, saksofon sopranowy i barytonowy, trąbka, puzon, tuba, gitara elektryczna i basowa oraz perkusja). Utwór jest kontynuacją eksplorowanej ostatnio przeze mnie idei permanentnego accelerando. Pierwsza część tego 36 minutowego utworu oparta jest na stworzonym przeze mnie algorytmie wynikającym ze wzoru na równomierne przyspieszenie tempa, za pomocą którego przetwarzane są różnego rodzaju „tematy muzyczne” – od quasi rockowych groove’ów aż po quasi barokową fugę. Po kulminacji utworu przypadającej na moment złotego podziału następuje chwilowe ustabilizowanie się tempa, po czym rozpoczyna się trwający do samego końca proces permanentnego ritenuto, opartego na odwrotnie proporcjonalnym algorytmie. Głosy wokalne nie są potraktowane w sposób solistyczny, stanowią w pewnym sensie rozszerzenie zespołu instrumentalnego. Warstwę tekstową stanowi prosta rymowanka dziecięca pochodząca z czasów międzywojennych z Łodzi.
W prawykonaniu wezmą udział wokalistki: Anna Gadt, Agnieszka Kiepuszewska, Iwona Kmiecik oraz Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca.
Gorąco zapraszamy!
Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl