MARIN ALSOP NOWĄ DYREKTOR ARTYSTYCZNĄ I PIERWSZĄ DYRYGENTKĄ NARODOWEJ ORKIESTRY SYMFONICZNEJ POLSKIEGO RADIA

Ewa Bogusz-Moore i Marin Alsop
© Jacek Poremba

Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia z siedzibą w Katowicach ogłasza, iż wraz z początkiem sezonu 2023/2024 stanowisko Dyrektor artystycznej i I Dyrygentki NOSPR obejmie Marin Alsop. Kluczowe dla kadencji Alsop będą bliska współpraca z Dyrektor naczelną i programową instytucji, Ewą Bogusz-Moore, w zakresie kształtowania repertuaru orkiestry oraz dalsze wzmacnianie jej krajowej i międzynarodowej renomy.

Po raz pierwszy Alsop dyrygowała NOSPR w lutym 2021 r. i od tego czasu poprowadziła 15 koncertów, których znaczna część odbyła się w trakcie wspólnego tournée po Japonii. Owocem współpracy NOSPR i Alsop były również trzy edycje mistrzowskich kursów dyrygenckich prowadzonych przez maestrę w siedzibie instytucji. Zaangażowanie do współpracy przy tym przedsięwzięciu dwóch stypendystek Taki Alsop Conducting Fellowship zaowocowało żywą wymianą doświadczeń między młodymi dyrygentami, a same kursy dla wielu z nich okazały się doskonałą platformą rozwoju kariery. Podczas wizyty w Katowicach w marcu 2023 r. Alsop wzięła również udział w występie młodych ukraińskich twórców w ramach programu rezydenckiego SPLOT UA dla osób z Ukrainy. Poprowadzili oni wówczas zespół złożony m.in. z muzyków Akademii NOSPR, wykonując utwór Agaty Zubel.

W nadchodzącym sezonie Alsop zadyryguje szeregiem koncertów symfonicznych NOSPR, finałowymi wydarzeniami II Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. Karola Szymanowskiego oraz operą Czarna maska Krzysztofa Pendereckiego, która zostanie przez artystów zarejestrowana.

Obejmując stanowisko Dyrektor artystycznej NOSPR Marin Alsop zdradza:
Przyjmuję tę rolę entuzjastycznie i z ekscytacją myślę o kontynuacji naszej, już wyśmienitej, współpracy. Zarówno wrześniowa trasa po Japonii, jak i bieżące projekty nagraniowe i koncertowe składają się na nową wizję orkiestry na miarę XXI wieku. Wraz z Dyrektor Ewą Bogusz-Moore nie możemy się doczekać pracy w ramach tak innowacyjnych projektów, jak m.in. rzadko wykonywana „Czarna maska” Pendereckiego czy nagrania utworów wspaniałych kompozytorek, takich jak Grażyna Bacewicz i Agata Zubel. Znamienne dla NOSPR oddanie sprawie rozwoju kolejnych pokoleń muzyków i dyrygentów jest bliskie również mojemu osobistemu zaangażowaniu w przyszłość muzyki klasycznej.

Ewa Bogusz-Moore, Dyrektor naczelna i programowa NOSPR, komentuje:
Przez ostatnie dwa lata mieliśmy przyjemność poznawać się z Marin Alsop i jesteśmy zachwyceni tym, że dołącza do nas jako Dyrektor artystyczna. Marin jest osobą inicjującą pozytywne zmiany w branży, przecierającą nowe szlaki, której praca wspiera rozpoznawanie nierówności społecznych i przeciwdziałanie ich powstawaniu. Praca z Marin przynosi naszym muzykom wiele radości. Jej technika dyrygencka i etyka pracy, charakteryzująca się dużą starannością, zapewniają artystyczną doskonałość na najwyższym poziomie. Wszyscy czekamy z niecierpliwością na bliską współpracę w nadchodzących latach.

Alsop pozostaje I Dyrygentką ORF Radio-Symphonieorchester Wien (RSO Wien).

Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, której historia sięga 1935 r., była pierwszą niezależną radiową orkiestrą symfoniczną w Polsce, a jej siedziba mieści się w Katowicach od lat 40. minionego stulecia. Mając na koncie współpracę z takimi sławami, jak Leonard Bernstein i Martha Argerich, a także prawykonania utworów najważniejszych kompozytorów, m.in. Witolda Lutosławskiego czy Krzysztofa Pendereckiego, NOSPR pozostaje kluczowym elementem pejzażu polskiej kultury.

W nadchodzącym sezonie 2023/2024 NOSPR będzie przestrzenią eksploracji muzycznych historii opowiadanych przez kobiety – przede wszystkim za sprawą dyrygentek, takich jak Valentina Peleggi, Zoi Tsokanou i wschodząca gwiazda Anna Sułkowska-Migoń, dołączających do nowej Dyrektor artystycznej, Marin Alsop. Sezon ten wypełnią również występy innych gościnnych dyrygentów światowej klasy, takich jak Christian Arming, Paul McCreesh i Leonard Slatkin, z programami sięgającymi od klasycznych arcydzieł, jak np. II Koncert fortepianowy Brahmsa (w wykonaniu Garricka Ohlssona), po ukryte skarby, takie jak Concertino na waltornię i orkiestrę Webera. Instytucja ujęła też w swoim programie muzykę współczesną, jak np. Fanfares for the Uncommon Woman Joan Tower, z których pierwsza i najpopularniejsza dedykowana jest Alsop. Ten sezon przynosi ważne rocznice związane z kluczowymi polskimi osobowościami artystycznymi, znajdującymi się w samym centrum muzycznego dziedzictwa Polski, m.in. kompozytorem Witoldem Lutosławskim (110 lat od narodzin) i Henrykiem Mikołajem Góreckim (90 lat od narodzin), jak również 80. urodziny dyrygenta Antoniego Wita i kompozytorki Marty Ptaszyńskiej.

O Narodowej Orkiestrze Symfonicznej Polskiego Radia

Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia z siedzibą w Katowicach to jedna z najważniejszych polskich orkiestr symfonicznych, jak również wszechstronna instytucja kultury.

Historia orkiestry sięga 1935 r. i nierozerwalnie związana jest z Grzegorzem Fitelbergiem, któremu powierzono zadanie stworzenia pierwszej polskiej niezależnej radiowej orkiestry symfonicznej. Zespół zadebiutował 2 października 1935 r. i od tego czasu pozostaje stałym elementem programów Polskiego Radia. Po II wojnie światowej orkiestrę przeniesiono do Katowic, a jej odbudowę powierzono Witoldowi Rowickiemu.

Na przestrzeni kolejnych dziesięcioleci orkiestra stopniowo wzmacniała swoją międzynarodową renomę, występując w najważniejszych salach koncertowych świata i współpracując z największymi artystami naszych czasów, w tym z Leonardem Bernsteinem, Marthą Argerich i Arturem Rubinsteinem. Orkiestra dokonywała prawykonań m.in. utworów Witolda Lutosławskiego, Wojciecha Kilara, Henryka Mikołaja Góreckiego i Krzysztofa Pendereckiego, a albumy NOSPR ukazywały się nakładem prestiżowych wytwórni. Na przestrzeni lat orkiestrę prowadzili znamienici dyrygenci, tacy jak Jan Krenz, Kazimierz Kord, Tadeusz Strugała, Jerzy Maksymiuk, Antoni Wit, Gabriel Chmura, Jacek Kaspszyk czy Alexander Liebreich.

Siedzibą NOSPR jest nowoczesny budynek zaprojektowany przez katowicką pracownię architektoniczną Konior Studio, obejmujący salę koncertową mieszczącą 1800 osób, salę kameralną, jak i liczne przestrzenie warsztatowo-edukacyjne. Sala koncertowa, z akustyką projektu Nagata Acoustics, cieszy się reputacją jednej z najlepszych pod tym względem na całym świecie. 13 stycznia 2023 r. można było w niej po raz pierwszy usłyszeć zbudowane przez słoweńską firmę Antona Škrabla organy, będące jednymi z największych, jakie znajdują się w europejskich salach koncertowych. Wybitne właściwości tego miejsca są szeroko uznawane przez słuchaczy, artystów i całą społeczność muzyczną, o czym świadczy fakt przyjęcia NOSPR do sieci ECHO zrzeszającej najbardziej prestiżowe sale koncertowe Europy.

nospr.org.pl/en

O Marin Alsop

Jako jedna z najjaśniejszych gwiazd dyrygentury naszych czasów, Marin Alsop przemawia potężnym i inspirującym głosem. Przekonana, że muzyka ma moc, by odmieniać nasze życie, cieszy się międzynarodowym uznaniem dzięki innowacyjnemu podejściu do tworzenia programów i rozwoju widowni, głębokiemu zaangażowaniu w edukację, jak również zabieganiu o znaczenie muzyki dla świata. Będąc pierwszą kobietą stojącą na czele najważniejszych orkiestr Stanów Zjednoczonych, Ameryki Południowej, Austrii i Wielkiej Brytanii, jest – jak ujął to The New York Times – nie tylko „niedoścignionym muzykiem i mistrzynią komunikacji”, ale też „dyrygentką z wizją”.

Zainicjowane przez Alsop w 2002 r. Taki Alsop Conducting Fellowship to dwuletnie stypendium zapewniające pozytywny mentoring i wsparcie młodych dyrygentek pod jej przewodnictwem.

W 2015 r. Alsop została mianowana Profesorem i Dyrektorem Dyrygenckich Studiów Podyplomowych w Peabody Institute na Johns Hopkins University.

Alsop była pierwszą kobietą na stanowisku Dyrektora muzycznego jednych z najważniejszych orkiestr USA (Baltimore Symphony Orchestra) i Brazylii (São Paulo Symphony Orchestra), a także I Dyrygenta brytyjskiej (Bournemouth Symphony Orchestra) i austriackiej (ORF Radio-Symphonieorchester Wien) orkiestry. Obecnie piastuje również stanowisko Dyrektora muzycznego Ravinia Festival, będącego letnim domem Chicago Symphony Orchestra, a niedawno została mianowana I Dyrygentką gościnną Philharmonia Orchestra. W 2013 r. została pierwszą kobietą dyrygującą Last Night of the Proms. We wrześniu bieżącego roku wystąpi podczas tego wydarzenia po raz trzeci, co stanowi kolejny historyczny kamień milowy.

Nieodzownym elementem zaangażowania Alsop w dyrygenturę od zawsze jest praca z żyjącymi kompozytorami. Już podczas pierwszego koncertu pod jej batutą (1984) został wykonany utwór żyjącego kompozytora; od tego czasu przygotowała na całym świecie ponad 180 prawykonań. Bogaty dorobek fonograficzny Alsop obejmuje ponad 100 albumów, w repertuarze sięgającym od Brahmsa po Adamsa.

W nadchodzącym sezonie (kwiecień 2024) zadebiutuje w Metropolitan Opera w nowym przedstawieniu El Niño Johna Adamsa.

www.marinalsop.com/

Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach

www.nospr.org.pl

Powiązane Video Wszystkie video

Jacaras
Folia - wariacje nt: Arcangelo Corelli, Alessandro Scarlatti and Marin Marais
Marin Marais : Les Folies d'Espagne - flet
CO-OPERA - "By?e? przejazdem"

Instrumenty i sprzęt muzyczny

AN Stachak Tatiana - Gitara pierwsza klasa, pyta CD
K&M 13400-000-02 krzeso dla orkiestry
K&M 13420-000-55 krzeso dla orkiestry
K&M 13440-000-55 krzeso dla orkiestry

Kontakt


Maria Łakomik
Materiały prasowe, patronaty, treści. Filip Łakomik
Sprawy techniczne, integracje. Prześlij artykuł o muzyce
Można bezpłatnie nadsyłać dowolne materiały (tekst/grafika/video) związane z muzyką klasyczną, które Waszym zdaniem powinny znaleźć się w serwisie. Artykuły sponsorowane przyjmujemy poprzez platformę whitepress.

Partnerzy

Księgarnia Alenuty.pl
Sprzedaż nut i książek.
  • księgarnia muzyczna

Sklep Muzyczny.pl
Instrumenty muzyczne.
  • sklep muzyczny
kultura w sieci

Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl