Kwintety smyczkowe z kontrabasem i twórczość kompozytorów wrocławskich
24.03.2012
Sobota, godz. 18:00
Mediateka, Pl. Teatralny 5
Kwintety smyczkowe z kontrabasem i twórczość kompozytorów wrocławskich
NFM Ensemble:
Bartosz Bober – skrzypce
Wojciech Hazuka – skrzypce
Magdalena Gołemberska – altówka
Maciej Kłopocki – wiolonczela
Janusz Musiał – kontrabas
Katarzyna Dziewiątkowska-Mleczko – wokal
Filip Kołodziej – saksofon
Mateusz Ryczek – komputer
Anna Porzyc – komputer
Program:
K. Dziewiątkowska-Mleczko – Secret na głos i komputer (2009)
D. Milhaud – II Kwintet smyczkowy
A. Porzyc – Copyright na wokalistkę i live electronics (2012)
A. Dvořák – 2 Walce op. 54 nr 1 i 4
***
T. Hauta-aho – Almost a serious duo
M. Ryczek – Sagittarius A na saksofon barytonowy i komputer
A. Dvořák – Kwintet smyczkowy G-dur op. 77
Program dzisiejszego wieczoru to prawdziwa uczta muzyczna dla miłośników twórczości czeskiego kompozytora Antonína Dvořáka. Wszyscy dobrze znamy jego największe dzieła: Symfonię „Z Nowego Świata”, Koncert wiolonczelowy, „Kwartet amerykański”, Trio „Dumki” czy Stabat Mater. Tym razem usłyszą Państwo kameralne kompozycje mistrza: Kwintet smyczkowy G-dur op.77 i dwa walce op. 54. To utwory, które podobnie jak cała twórczość Dvořáka są przesycone duchem optymizmu, wiary w ludzi i życie, ale przede wszystkim niezwykłą inwencją melodyczną. Ta cecha w połączeniu z mistrzostwem w zakresie formy stawia Czecha w czołówce najwybitniejszych kompozytorów wszechczasów.
NFM Ensemble zaprezentuje dzisiejszego wieczoru także Kwintet smyczkowy nr 2 dwudziestowiecznego francuskiego kompozytora Dariusa Milhauda, który był czołowym przedstawicielem „Les Six” (z franc. „Grupa sześciu”). To muzyka prosta, dowcipna, czasem prowokacyjna, która powstała jako sprzeciw wobec estetyki wagnerowskiej i impresjonizmu. Oprócz kwintetów wykonane zostanie także Almost a serius duo (z ang. „Prawie poważny duet”) na skrzypce i kontrabas współczesnego fińskiego kompozytora Teppo Hauta-aho. Choć przydomek „współczesny” często kojarzy się z utworami trudnymi percepcyjnie to trzeba zaznaczyć, że Almost a serius duo to błyskotliwa kompozycja, przeważnie tonalna, która zawiera stylizacje ludowe i bazuje na nieregularnych rytmach. Utwór znakomicie prezentuje różnice i podobieństwa między najwyższym i najniższym instrumentem kwintetu smyczkowego.