Klasyczne piękno. Relacja z 6 dnia Festiwalu Misteria Paschalia.

fot. Bogdan Krężel
Tradycyjnie już w Wielką Sobotę muzyka rozbrzmiewała w pięknej, położonej 101 metrów pod ziemią, zabytkowej kaplicy św. Kingi w Kopalni Soli „Wieliczka”. Bohaterem tegorocznego koncertu był Luigi Boccherini, włoski kompozytor, wirtuoz wiolonczeli i, co najważniejsze, jeden z pierwszych mistrzów stylu klasycznego w dziejach sztuki dźwięku. Choć największą sławę przyniosła mu muzyka kameralna komponowana na różne składy instrumentów (szczególnie kwintety smyczkowe, których napisał ponad sto dwadzieścia), to w swoim dorobku posiada również cenione dzieła oratoryjne i kantatowe.
Debiutujący na Festiwalu pięcioosobowy zespół Le Concert de la Loge, prowadzony od skrzypiec przez Juliena Chauvina, jako pierwszą kompozycję zaprezentował króciutką, pełną rokokowego wdzięku Symfonię B-dur G 497. Następnie, już z towarzyszeniem portugalskiej sopranistki Eduardy Melo, usłyszeliśmy Lamentacje na Wielki Czwartek włoskiego reprezentanta okresu przedklasycznego, Francesca Corsellego. Po takim wprowadzeniu w świat rozkwitającego w drugiej połowie XVIII wieku stylu klasycznego, zabrzmiało Stabat Mater Boccheriniego, co było interesującym suplementem do wielkopiątkowej prezentacji kompozycji Pergolesiego. Artyści postanowili zaprezentować pierwszą wersję dzieła, pochodzącą z 1781 roku, pomyślaną jako kantata na sopran solo z towarzyszeniem tak lubianego przez kompozytora kwintetu smyczkowego. Utwór ten został skomponowany na dworze hiszpańskiego infanta don Luisa – kompozytor w wieku 26 lat przeniósł się do Hiszpanii i tam spędził resztę życia.. W porównaniu do poprawionej 20 lat później drugiej wersji, w której Boccherini dodał trzy głosy i orkiestrę, wersja pierwotna zachwyca kameralnym, przejrzystym brzmieniem i posiada znacznie bardziej intymny charakter, oddając kontemplacyjne przesłanie i ból Matki Boskiej po ukrzyżowaniu Chrystusa. Niezwykle ważną rolę pełni w tym utworze kwintet smyczkowy, tworzący koloryt poszczególnych ogniw i daleko wykraczający poza zwyczajowy akompaniament. To bogactwo brzmień świetnie oddał prowadzony przez Chauvina Le Concert de la Loge.
Z kolei Eduarda Melo, w swejniezwykle bogatej partii sopranowej, miała okazję zaprezentować zarówno liryczną kantylenę, dramatyczne deklamacje, a nawet efektowne koloratury. W części Quae moerebat et dolebat pokazała rozległą skalę i duży wolumen swojego głosu, dobrze oddała też patos tkwiący w Quis est homo qui non fleret i paradoksalnie radosny charakter muzyki w cząstce Pro peccatis suae gentis. Pięknie wypadła także część Virgo virginum praeclara, w której opadającej melodii sopranu towarzyszyły grające pizzicato wiolonczele, eksponując wzruszające przesłanie muzyki. Takie właśnie było dzieło Boccheriniego – z jednej strony jasne, pełne uroku i będące dowodem na bogatą inwencję melodyczną autora słynnego Menueta, z drugiej zaś pełne wrażliwości, melancholijne i intymne.

Przedstawiamy filmowe podsumowanie piątego dnia Festiwalu Misteria Paschalia.



14. edycja Festiwalu Misteria Paschalia potrwa do 17 kwietnia 2017 roku. Organizatorami wydarzenia są Miasto Kraków i Krakowskie Biuro Festiwalowe. Współorganizatorem jest Program 2 Polskiego Radia. Medialnym partnerem strategicznym Festiwalu jest francuska telewizja Mezzo.
Festiwal Misteria Paschalia to jeden z najbardziej rozpoznawalnych i najważniejszych europejskich festiwali poświęconych muzyce renesansu i baroku. Zasłużył na to miano konsekwentnie budowanym wizerunkiem, spójną ideą oraz wysmakowanym programem. Prezentuje niepowtarzalny repertuar, w tym przedsięwzięcia nowe lub przygotowane specjalnie na festiwal. Formuła opiera się na prezentacji starannie wyselekcjonowanej muzyki związanej z Wielkim Tygodniem i Wielkanocą, wykonywanej przez uznanych mistrzów i wybitnych interpretatorów muzyki dawnej. W ciągu trzynastu lat powstała marka, która przyciąga melomanów z całego kraju i jednocześnie promuje Kraków jako miasto, w którym odbywają się wydarzenia kulturalne na najwyższym światowym poziomie. W tym roku festiwal rozpocznie się 10 kwietnia i potrwa tydzień (do 17 kwietnia). Więcej o Festiwalu: www.misteriapaschalia.com 

Festiwal dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Misteria Paschalia ze wsparciem finansowym Instytutów Francuskich


Kraków – Światowe Miasto Festiwali 2016


fot. Bogdan Krężel

Powiązane Video Wszystkie video

All Improvviso 2011
Relacja z koncertu Rachel Barton Pine w zak?adzie karnym w Nowej Hucie
Aleksander D?bicz - Cinematic Piano [teaser]
Premiera teledysku Klezmafour i Orkiestry Filharmonii w Szczecinie

Instrumenty i sprzęt muzyczny

Toontrack EZX Blues biblioteka brzmie [EZdrummer, Superior Drummer]2 klasyczne zestawy perkusyjne [Gretsch z 1970 roku oraz szwedzki Levin z 1940 roku], crash Paiste i Sabian, klasyczne talerze Zildjan A i K, partie perkusji zapisane w formacie MIDI
Liszko Embroidery 07 pasek gitarowy skórzany, brązowy wzór
MStar UNMD-A01 bben marszowy
DuraTruss DT 14-030 element konstrukcji aluminiowej 030cm

Kontakt


Maria Łakomik
Materiały prasowe, patronaty, treści. Filip Łakomik
Sprawy techniczne, integracje. Prześlij artykuł o muzyce
Można bezpłatnie nadsyłać dowolne materiały (tekst/grafika/video) związane z muzyką klasyczną, które Waszym zdaniem powinny znaleźć się w serwisie. Artykuły sponsorowane przyjmujemy poprzez platformę whitepress.

Partnerzy

Księgarnia Alenuty.pl
Sprzedaż nut i książek.
  • księgarnia muzyczna

Sklep Muzyczny.pl
Instrumenty muzyczne.
  • sklep muzyczny
kultura w sieci

Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl