Gwiazdy z Sinfoniettą: Josep Vicent
piątek, 21.01.2022 | godz. 19.00
Josep Vicent – dyrygent
Sinfonietta Cracovia
Miejsce:
Galeria Sztuki Polskiej XIX w. w Sukiennicach
Program:
Joaquín Turina – La oración del torero op. 34
John Adams – Shaker Loops na septet smyczkowy (wersja na orkiestrę smyczkową)
Piotr Czajkowski – Serenada C-dur op. 48 na orkiestrę smyczkową
BILETY
60 / 40 PLN
[email protected]
Eventim
Bilety24
InfoKrakow
www.sinfonietta.pl
www.facebook.com/SinfoniettaCracovia
www.twitter.com/sinfocracovia
www.instagram.com/sinfonietta_cracovia
www.youtube.com/user/SinfoniettaCracovia
Polityka prywatności: sinfonietta.pl/polityka-prywatnosci
Regulamin koncertowy: sinfonietta.pl/regulamin-koncertowy
Muzyka potrafi malować, muzyka potrafi mówić. Kompozytorzy notują w niej wspomnienia, wrażenia, uczucia – wszystko, co zbyt wieloznaczne, by zawrzeć w słowach, i zbyt nieuchwytne, by przelać na płótno. Joaquína Turinę urzekła jedna chwila, której był świadkiem podczas korridy – tradycyjnego spektaklu pełnego tanecznych gestów, gwałtowności, piękna i śmierci. Nie był to jednak moment triumfu ani dramatyczne sekundy walki z podjudzanym bykiem, a cicha, krótka modlitwa, którą torreador odmawia samotnie w kaplicy przy arenie tuż przed rozpoczęciem zmagań. W La oración del torero (1925) Turiny proste liryczne linie ilustrują modlitewną zadumę, którą z rzadka mącą ciemniejsze pomruki i niespokojne rytmy. Słychać, jak chwilami do świątyni przedostaje się zewnętrzny gwar podnieconego tłumu i skrawki barwnej muzyki towarzyszącej widowisku. Całość tworzy niemal impresjonistyczny efekt, mozaikę o wyraźnym hiszpańskim kolorycie z nawiązaniami do andaluzyjskiej muzyki ludowej.
Z kolei John Adams komponując septet Shaker Loops (1978) przed oczami miał migoczące tafle wody w stawie oraz wspomnienie z młodych lat, gdy mieszkał niedaleko wyznawców odmiany protestantyzmu, zwanych Szejkerami. Myśląc o nich, widział osoby „bogobojne i pracowite, pochłonięte w ekstatycznym szale tańca, którego kulminacją było objawienie fizycznej i duchowej transcendencji”. Z jego wyobraźni do muzyki przeniknęło drżenie, delikatne wibrowanie dźwięków lub całych płaszczyzn, które zmienia natężenie, gęstość i charakter, ale nigdy nie ustaje. Muzyka jest tu trwaniem i ruchem jednocześnie, uparcie rwie do przodu, jak chłodny strumyk lub jak wodospad, wywołując przy tym iluzję zatrzymanego czasu, a nawet przebywania poza czasem. Adams, wybierając proste harmonie oraz minimalistyczne techniki repetycji i zapętlania, zdołał stworzyć dzieło zakorzenione w naturze i sięgające absolutu.
Tymczasem dla Piotra Czajkowskiego „świętą rozkoszą” było słuchanie muzyki Mozarta, którego operami zachwycił się już jako dziecko. To właśnie wyznacznikami klasycznego stylu kierował się komponując Serenadę na smyczki (1880). Mozartowski wdzięk i finezję tematyczną odnaleźć można w pierwszej części, ujętej w ramy formy sonatowej. Poprzedza ją przejmujący chorałowy wstęp, którego echa powracają pod koniec zarówno tej części, jak i całej kompozycji. W środkowych ogniwach – lekkim walcu i dostojnej elegii – wyczuć można również romantyczną emocjonalność rosyjskiego twórcy, a w żywiołowym finale – melodie z rodzimego folkloru.
Karolina Dąbek
Josep Vicent – dyrygent
Od 2015 roku Josep Vicent jest dyrektorem artystycznym i muzycznym w Auditorium of the Alicante Provincial Council (ADDA) w Hiszpanii prowadząc w nim regularny cykl koncertów.
Od 2005 roku jest dyrektorem artystycznym Jeunesses Musicales World Orchestra. Piastował również stanowisko głównego dyrygenta Orkiestry Symfonicznej Balearów (OSIB) oraz na festiwalu Xenakis. W sezonie 2020/2021 łączył swoją funkcję głównego dyrygenta Orkiestry Symfonicznej ADDA z gościnnymi występami z takimi zespołami jak Sichuan Symphony Orchestra, Rouen Normandie Opera Orchestra, Philharmonie Zuidnederland, Belgian National Orchestra (tournee w Hiszpanii i Belgii), jak również Israel NK Orchestra. Dyrygował hiszpańską Orkiestrą Narodową, Orkiestrą Walencji oraz Orkiestrą Kastylii i León.
Pasjonująca kariera dyrygencka Josepa Vicenta zaowocowała regularną współpracą z najbardziej prestiżowymi zespołami m.in.: Rotterdam Philharmonic, Paris Chamber Orchestra, Belgian National Orchestra, Residentie Orkest The Hague, Spanish National Orchestra, Kiev Symphony Orchestra, Leipzig Gewandhaus Orchestra, La Monnaie Symphony Orchestra, London Symphony Orchestra, Liverpool Philharmonic, Royal Philharmonic Orchestra, South Netherlands Philharmonic, Barcelona Symphony Orchestra (OBC), Valencia Symphony, Slovenian Philharmonic, Symphonic Orchestra of Chile oraz New World Symphony.
Josep Vicent dyrygował produkcjami operowymi w Teatro Real de Madrid, Teatro del Liceo de Barcelona, Leipzig Opera i Teatro de la Maestranza w Sewilli. Pracuje również z uznaną grupą operowo-teatralną „La Fura dels Baus”, dyryguje grupami artystycznymi (np. Cadaqués Orchestra Contemporary Ensemble).
Jest bardzo oddany muzyce współczesnej, dokonał premier setek nowych dzieł cieszących się wielkim uznaniem. Został uznany za najlepszego młodego wykonawcę muzycznego przez Jeunesse Musicales. Otrzymał również nagrodę Arts 2013 przyznawaną przez miasto Walencja oraz nagrodę Óscara Esplá miasta Alicante. Został mianowany Międzynarodowym Ambasadorem Fundacji Kultura Pokoju, której przewodniczącym jest Federico Mayor, za jego dynamiczny program z międzykulturowymi projektami dla młodzieży.
Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl