17. Konkurs Chopinowski - Seong-Jin Cho zwycięzcą, Nehring bez nagrody

Dobiegł końca pasjonujący i pełen niespodziewanych zwrotów akcji finał XVII Konkursu Chopinowskiego. Seong-Jin Cho, dwudziestojednoletni pianista z Seulu (Korea Południowa) podbił serca jury wykonaniem koncertu e-moll opus 11. na fortepianie Steinway&Sons. 

Do późnej nocy obradowało jury XVII Konkursu Chopinowskiego pod przewodnictwem Katarzyny Popowej-Zydroń. Spośród 10 finalistów, wśród których znaleźli się reprezentanci Polski, Korei Południowej, Chorwacji, Japonii, USA, Łotwy, Kanady i Rosji wyłonionych zostało VI zwycięzców oraz laureaci nagród specjalnych. Pozostali uczestnicy otrzymają równorzędne wyróżnienia.


Wyniki Finału XVII Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego:

·         Nagroda I. Złoty Medal, fundowana przez Prezydenta RP – Seong-Jin Cho na fortepianie legendarnej marki Steinway & Sons,

·         Nagroda II. Srebrny Medal, od Marszałka Sejmu RP – Charles Richard-Hamelin na fortepianie Yamaha,

·         Nagroda III. Brązowy Medal, ufundowana przez Prezesa Rady Ministrów – Kate Liu, fortepian Steinway,

·         Nagroda IV., fundowana przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Eric Lu, fortepian Steinway,

·         Nagroda V., fundowana przez Prezydent m.st. Warszawy – Yike Tony Yang, fortepian Yamaha,

·         Nagroda VI., fundowana przez Wojewodę Mazowieckiego – Dmitry Shishkin, fortepian Yamaha,

·         Nagroda za najlepsze wykonanie Poloneza  –  Seong-Jin Cho, fortepian Steinway,

·         Nagroda za najlepsze wykonanie mazurków – Kate Liu, fortepian Steinway,

·         Nagroda za najlepsze wykonanie sonaty – Charles Richard-Hamelin, fortepian Yamaha,

·         Nagroda za najlepsze wykonanie koncertów – nagroda nie została przyznana.

Zdobywca głównej nagrody, dwudziestojednoletni Seong-Jin Cho od początku Konkursu grający na fortepianie legendarnej marki Steinway & Sons w całym konkursie prezentował równy poziom, w szczególności zachwycający wyważonymi interpretacjami zgodnymi z chopinowskim duchem i doskonałym opanowaniem instrumentu. Jego gra miała silny wolumen, który doskonale prezentował się z towarzyszeniem orkiestry a przy tym potrafił zagrać delikatnie i lirycznie prezentując wszystkie emocjonalne niuanse dzieł Chopina. Publiczności do gustu przypadła przede wszystkim jego sonata b-moll. Pianista jest uczniem w Konserwatorium Paryskim pod kierunkiem Michela Beroffa. Jest zwycięzcą Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego w Moskwie (2008) i konkursu pianistycznego w Hamamatsu (2009, Japonia). Zdobył także III nagrodę w Konkursie im. Piotra Czajkowskiego w Rosji (2011) oraz im. Artura Rubinsteina w Tel Awiwie (2014). Koncertował z orkiestrami Teatru Maryjskiego (dyr. Valery Gergiev), Filharmonii Praskiej, Monachijskiej (dyr. Lorin Maazel), Seulu (dyr. Myung-Whun Chung), Filharmonii Uralu (dyr. Dmitry Liss), Berlińską Orkiestrą Radiową (dyr. Marek Janowski), Rosyjską Orkiestrą Narodową (dyr. Mikhail Pletnev), Orkiestrą Symfoniczną Bazylei (dyr. M. Pletnev), Tokijską Orkiestrą Symfoniczną, Radio France. Odbył tournées po Japonii, Niemczech, Francji, Rosji, Polsce, Izraelu, Chinach i USA. Wystąpił m.in. z recitalami w Operze Tokijskiej, w Osace, Konserwatorium Moskiewskim i Teatrze Maryjskim w Petersburgu. Uczestniczył w licznych festiwalach, m.in. w Petersburgu, Moskwie, Nowym Jorku, Castleton, Dusznikach-Zdroju oraz Krakowie.

 

XVII Międzynarodowy Konkurs Chopinowski przejdzie do historii zwłaszcza za sprawą wyjątkowych talentów uczestników i zaskakujących zwrotów akcji. Krytycy są zgodni, że tak wyrównanego i wysokiego poziomu uczestnicy nie prezentowali jeszcze nigdy w historii. Pianiści typowani od początku jako pewni finaliści odpadali na poszczególnych etapach, zaś niedostrzegani wcześniej artyści zaskakiwali niezwykłymi interpretacjami. Z konkursem, ku zaskoczeniu wielu, jeszcze przed finałem pożegnali się reprezentanci Włoch Michelle Candotti (Yamaha), od początku uważana za pewną pretendentkę do finału oraz Luigi Carroccia (Yamaha), który dla wielu był jedynym „chopinistą” wśród uczestników. Ich brzmienie nie przekonało jednak jury. Część finalistów, była za to na tyle zaskoczona awansem, że przyznawali się, że nie przygotowali koncertu wymaganego na ostatnim etapie rywalizacji. Reprezentanci USA w ostatnim starciu zdecydowali się zaś na zmianę instrumentu na fortepian Steinway & Sons – znany z mocniejszego brzmienia, które jest lepiej słyszalne gdy pianiście towarzyszy orkiestra symfoniczna. Niezwykle autorskim podejściem do dzieł Chopina zaskakiwał łotysz Georgijs Osokins, który krytyków i publiczność podzielił na dwoje – jedni go ubóstwiali innych zniesmaczało jego dekonstrukcyjne podejście. Niezwykle elegancko, wręcz podręcznikowo grała Amy Kobayashi, młodość i świeżość słychać było także w występach Szymona Nehringa i Erica Lu. Romantycznym delikatnym brzmieniem zachwycał także Charles Richard-Hamelin. Pewny siebie był Dimitry Shishkin. Z pośród 14 reprezentantów Polski jedynie Szymon Nehring wszedł do ścisłego finału. Jego gra zachwycała stonowaniem i doskonałym zrozumieniem dzieł Chopina – to właśnie w jego interpretacjach najlepiej słychać było krakowiaki, mazurki i motywy ludowe.

Koncerty Laureatów odbywać się będą 21 i 22 października. Podczas drugiego z nich zostaną wręczone nagrody poza regulaminowe, a wśród nich te dla najmłodszego finalisty, najwyżej ocenionego uczestnika niezakwalifikowanego do finału, dla najlepszego reprezentanta Polski niezakwalifikowanego do finału, dla najwyżej ocenionego w II. etapie konkursu reprezentanta Polski, za najlepsze wykonanie poloneza oraz mazurków. Są to nie tylko nagrody pieniężne ale także zaproszenia na koncerty i trasy koncertowe. 

Powiązane Video Wszystkie video

Naomi Druskic - Konkurs Chopinowski w Singapurze
XVII Mi?dzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina - Etap III
XVII Mi?dzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina - Fina?y
Vincenzo Bellini - Casta Diva - Maria Callas

Instrumenty i sprzęt muzyczny

Rode NT1-A studyjny mikrofon pojemnościowy
Rode NT1-A Pair 2 fabrycznie parowane mikrofony NT1 A
Remo Kids Percussion Djembe KD-0608-01
Remo Kids Percussion Conga KD-1506-01

Kontakt


Maria Łakomik
Materiały prasowe, patronaty, treści. Filip Łakomik
Sprawy techniczne, integracje. Prześlij artykuł o muzyce
Można bezpłatnie nadsyłać dowolne materiały (tekst/grafika/video) związane z muzyką klasyczną, które Waszym zdaniem powinny znaleźć się w serwisie. Artykuły sponsorowane przyjmujemy poprzez platformę whitepress.

Partnerzy

Księgarnia Alenuty.pl
Sprzedaż nut i książek.
  • księgarnia muzyczna

Sklep Muzyczny.pl
Instrumenty muzyczne.
  • sklep muzyczny
kultura w sieci

Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl