Przedsiębiorcy, eksperci i politycy zgodnie: Dotychczasowy model finansowania pracy twórców wymaga reformy

Obecny model finansowania twórców poprzez opłatę reprograficzną jest niedostosowany do cyfrowego rynku i wymaga zmiany – stwierdzili zgodnie uczestnicy konferencji zorganizowanej w Senacie przez ZIPSEE „Cyfrowa Polska” i wicemarszałka Senatu Grzegorza Czeleja na temat prawa autorskiego. Ministerstwo Cyfryzacji przyznało, że konieczne jest nowe podejście do prawa autorskiego.

Opłata reprograficzna jest pewnego rodzaju rekompensatą dla twórców za to, że kopiujemy do użytku własnego ich utwory. Płacimy ją kupując czyste płyty CD, odtwarzacze DVD, kopiarki, nawet papier do drukarki czy inne urządzenia elektroniczne, które potencjalnie możemy wykorzystać, gdybyśmy chcieli skopiować nabyty legalnie utwór muzyczny czy film (opłata jest wliczona w cenę produktu). Jednak jak przypomniał podczas debaty w Senacie prezes ZIPSEE „Cyfrowa Polska” Michał Kanownik taki model finansowania artystów funkcjonuje od lat 60. i obecnie nie odpowiada potrzebom rynku cyfrowego. „Opłata powstawała, kiedy jeszcze o dzisiejszych komputerach nikt nawet nie myślał, nie mówić o ich stosowaniu. I faktycznie wtedy ten model świetnie zdawał egzamin na ówczesne warunki. Dzisiaj niestety stanowi przeżytek, tak w kształcie, jak i w formie” – zauważył Kanownik.

Uczestnicy debaty - przedstawiciele parlamentu, Ministerstwa Cyfryzacji, przedsiębiorców zrzeszonych w Digital Europe, ekspertów oraz samych artystów - zwrócili uwagę, że w obecnym systemie dużym problemem jest również podział i dystrybucja środków z opłaty do twórców, która nie zawsze jest obecnie przejrzysta. „Transparentność w wypłacie pieniędzy dla artystów powinna być najważniejsza. Teraz nikt nie wie, jak faktycznie dzielone są pieniądze pomiędzy twórców z tzw. czystych nośników” – powiedział dr Piotr Turek, ekspert rynku treści cyfrowych. Także dla wicemarszałka Senatu dra Grzegorza Czeleja ta kwestia budzi zastrzeżenia. „Organizacje, które zajmują się z podziałem środków z opłaty reprograficznej dla artystów nie powinny działać dla zysków. Pieniądze powinny być na kontach twórców” – stwierdził wicemarszałek Senatu, jednocześnie zastrzegając, ze obecnie większość organizacji zbiorowego zarządzania w Polsce działa uczciwie, ale – jak podkreślił - nie wszystkie.

Dlatego uczestnicy debaty zgodzili się, ze konieczna jest kompleksowa reforma opłaty reprograficznej. „Potrzebne jest wypracowanie innego rozwiązania, które będzie bardziej sprawiedliwe dla twórców i konsumentów. Powinien być to także model tańszy od obecnego, który będzie maksymalizowały wpłaty dla artystów, a minimalizował koszty pośredników” – stwierdził Michał Kanownik. „Prawo, które wypracujemy powinno uwzględniać potrzeby odbiorców, ale z poszanowaniem prawa do własności intelektualnej” – dodał wicemarszałek Senatu Grzegorz Czelej. Ministerstwo Cyfryzacji nie ma jeszcze jednoznacznego poglądu w tej sprawie. Przedstawiciel resortu Roberta Kroplewski podczas konferencji przyznał jedynie, że system opłaty reprograficznej w obecnej formie dostosowanej raczej do rynku analogowego niż cyfrowego, wyczerpał się. „Konieczne jest nowej podejście. Czy opłata reprograficzna w ogóle jest konieczna? Na to pytanie warto udzielić sobie odpowiedzi” – powiedział Kroplewski.

W jaki sposób powinna przebiegać reforma opłaty reprograficznej? Podczas dyskusji wskazano na niektóre rozwiązania, które obecnie wykorzystywane są w Europie. Jako przykład podano model fiński, gdzie całkowicie zrezygnowano z pobierania opłaty reprograficznej na rzecz dopłat z budżetu państwa. „W Finlandii zrozumieliśmy, że opłata reprograficzna przy szybkim postępie nie jest dostosowana do nowych technologii i nie zdaje egzaminu. Mieliśmy także ten sam problem, co w Polsce z przejrzystością działania organizacji zbiorowego zarządzania i ze zrozumieniem wśród konsumentów, czym jest konkretnie ta opłata” – mówił Veli Sinda z fińskiej organizacji zrzeszającej producentów z branży technologii mobilnej. Jak dodał, tymi działaniami fiński rząd nie tylko doprowadził do skuteczniejszego finansowania twórców, ale i upowszechnił dostęp do nowoczesnych technologii. „Ceny tych urządzeń spadły w porównaniu do tych, jakie były za czasów opłaty reprograficznej” – zapewnił Veli Sinda.

Podniesiono również kwestię uregulowania rynku cyfrowego i opłaty reprograficznej na poziomie Komisji Europejskiej. Zdaniem Damira Filipovica z Digital Europe, organizacji reprezentującej interesy europejskich przedsiębiorców z sektora technologii cyfrowych te uregulowania powinny iść w takim kierunku, aby system opłat za prawo do dozwolonego użytku było proporcjonalne do tzw. szkody za prywatny użytek. „Ten system powinien być bardziej przejrzysty. Konsument powinien wiedzieć, że taka opłata istnieje i za co płaci” – powiedział Filipovic.

Podczas debaty ZIPSEE „Cyfrowa Polska” jej uczestnicy zwrócili uwagę także na problem związany z nielegalnym używaniem utworów i ich ściąganiem z internetu. Zdaniem Aleksandry Frączek, wiceprezes Federacji Konsumentów potrzebne są zintensyfikowane działania edukacyjne w tym zakresie. „Musimy nauczyć Polaków, jak odróżniać legalne źródło od tego nielegalnego. Nie tylko konsumentom brakuje takiej wiedzy. Także wiedza organów ściągania – policji, prokuratury i sądów – jest niewystarczająca w tym zakresie” – zauważyła Frączek. Dlatego Michał Kanownik z ZIPSEE „Cyfrowa Polska” zaapelował o wspólne stworzenie wielkiej koalicji na rzecz walki z piractwem z udziałem przedsiębiorców, organizacji pozarządowych i konsumentów.


O ZIPSEE „Cyfrowa Polska”

Związek Importerów i Producentów Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego Branży RTV i IT „Cyfrowa Polska” to branżowa organizacja pracodawców o charakterze non-profit, zrzeszająca osiemnaście największych firm z branży RTV i IT – producentów, dystrybutorów i importerów działających na polskim rynku.
Członkami ZIPSEE są AB, ABC Data, Action, Canon Polska, LG Electronics, Manta Multimedia, Microsoft Mobile, Panasonic Marketing Europe, Philips Polska, Samsung Electronics Polska, Sharp Electronics (EUROPE), Sony Europe Limited, Tech Data Polska, Sagemcom, Asbis PL, Xerox, Konica Minolta, Komputronik, HP.

Powiązane Video Wszystkie video

ELECTRICA DUO - Kasia & Paula - Moon Rider
Cappella Gedanensis Crato Büthner - Aria Sunamithica
Piotr Lachert in Polish Radio Gdansk. Justyna Philipp - fortepian
Adrianna Mysiak o roli psychologii w muzyce [rushmore 013]

Instrumenty i sprzęt muzyczny

Studiologic NUMA STAGE pianino cyfrowe
TC electronic MojoMojo Paul Gilbert Edition Overdrive efekt do gitary
Samson Expedition Express kolumna aktywna 6″ LF + 1″ HF, wbudowany interfejs Bluetooth i akumulator (do 8 godz. pracy)
Antari Z-3000II wytwornica dymu DMX 3000W

Kontakt


Maria Łakomik
Materiały prasowe, patronaty, treści. Filip Łakomik
Sprawy techniczne, integracje. Prześlij artykuł o muzyce
Można bezpłatnie nadsyłać dowolne materiały (tekst/grafika/video) związane z muzyką klasyczną, które Waszym zdaniem powinny znaleźć się w serwisie. Artykuły sponsorowane przyjmujemy poprzez platformę whitepress.

Partnerzy

Księgarnia Alenuty.pl
Sprzedaż nut i książek.
  • księgarnia muzyczna

Sklep Muzyczny.pl
Instrumenty muzyczne.
  • sklep muzyczny
kultura w sieci

Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl