Organizatorem Konkursu dla oboistów i fagocistów są Katedra Instrumentów Dętych Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi oraz Fundacja „Muzyka do Potęgi”. Ideą wydarzenia jest promowanie najlepszych instrumentalistów z polskich i zagranicznych uczelni muzycznych. Konkurs rozgrywany jest w dwóch oddzielnych kategoriach: oboju i fagotu. Młodzi instrumentaliści przesłali już swoje nagrania eliminacyjne. Prezentacji konkursowych można posłuchać na stronie internetowej Uczelni: www.amuz.lodz.pl.
W jury Konkursu zasiedli wybitni polscy artyści i specjaliści w zakresie gry na oboju i fagocie: dr hab. Arkadiusz Krupa, prof. UMFC, prof. zw. dr hab. Tomasz Miczka, prof. zw. dr hab. Józef Raatz, dr hab. Agata Piotrowska-Bartoszek, prof. dr hab. Krzysztof Kamiński, dr hab. Artur Kasperek, prof. UMFC, dr hab. Arkadiusz Adamczyk, dr hab. Katarzyna Zdybel-Nam. Sekretarzem Jury jest dr hab. Leszek Kołodziejski. W programie obowiązkowym Konkursu znalazły się utwory Aleksandra Tansmana, Michała Spisaka, Zdzisława Szostaka, Jerzego Bauera, Grażyny Bacewicz i Macieja Zielińskiego.
Konkurs ma swoje wieloletnie tradycje. Historię swoją rozpoczął na przełomie lat 60. i 70. ubiegłego stulecia we Włoszakowicach – miejscu urodzenia Karola Kurpińskiego. Jego organizatorem był Ludwik Kurkiewicz – wieloletni kierownik Katedry Instrumentów Dętych w Akademii Muzycznej w Warszawie. W latach 90. XX w. impreza odbywała się w Sieradzu jako Ogólnopolski Konkurs Oboistów i Fagocistów (1996), następnie jako Międzynarodowy Akademicki Konkurs Oboistów i Fagocistów (1999). Pod tą samą nazwą kolejne cztery edycje odbyły się w Łodzi (2002, 2005, 2008, 2011). Od 2014 roku konkurs nosi imię Józefa Ciepłuchy.
Józef Ciepłucha był wybitnym polskim oboistą, pedagogiem i dyrygentem. Studiował w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Łodzi, w klasie oboju Antoniego Olejnika. W 1959 roku rozpoczął pracę w Orkiestrze Państwowej Filharmonii w Łodzi. W kolejnych latach grał w Orkiestrze Opery Łódzkiej, Orkiestrze Filharmonii Narodowej i w latach 1965–1992 ponownie w Orkiestrze Filharmonii Łódzkiej, pełniąc funkcję pierwszego oboisty.
Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl