Przed nami kolejna edycja festiwalu AUKSODRONE. Od 6 do 8 października tyska Mediateka będzie przepełniona muzyką w wykonaniu AUKSO pod batutą Marka Mosia oraz znakomitych muzyków znanych ze sceny klasycznej i jazzowej. Nie zabraknie premier, improwizacji i świętowania jubileuszy. 3 września jesienny festiwal zapowiedziało wykonanie Albumu rodzinnego – opery dla dzieci Jerzego Kornowicza z librettem Michała Rusinka. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest współorganizatorem festiwalu.
Jubileusz
Obchodzący w tym roku 85. urodziny Zygmunt Krauze jest jednym z najbardziej wszechstronnych polskich artystów. Skomponował setki utworów, współpracuje ze znakomitymi muzykami i reżyserami, cały czas występuje jako koncertujący pianista i pedagog na uczelniach w USA, Azji i Europie. Podczas tegorocznego AUKSODRONE zapraszamy na koncert monograficzny nie tylko poświęcony tej barwnej postaci, ale też z udziałem artysty. 7 października w Mediatece Zygmunt Krauze wystąpi solo, zaprezentowane zostaną również jego utwory kameralne i orkiestrowe.
Nowak x Wicha
Wokalno-instrumentalna twórczość Alka Nowaka na AUKSODRONE to wręcz tradycja. Po premierach oper do tekstów Szczepana Twardocha i Radka Raka przyszedł czas na Marcina Wichę, który napisał libretto na podstawie nagrodzonych Nike i Paszportem Polityki Rzeczy, których nie wyrzuciłem. Tym razem kompozytor skierował się w stronę wodewilu, inspirując się piosenkami i miniaturami fortepianowymi Georga Gerswhwina i Cole’a Portera. Oddał głos trójce solistów, których partie różnią się od siebie charakterem. Prawykonają je Kasia Moś, Joanna Freszel i Karol Kozłowski. Przy fortepianie zasiądzie Piotr Sałajczyk, na kontrabasie zagra Max Mucha. Rzeczy. Vaudeville na trzy głosy, kontrabas,fortepian i smyczki zabrzmi premierowo 7 października.
Klasyka w jazzowej odsłownie Na festiwalu AUKSODRONE nie może zabraknąć jazzu. Gościem tegorocznej odsłony będzie Marek Pospieszalski, który wraz ze swoim oktetem zagra razem z AUKSO – i to dwukrotnie, bo 6 i 8 października. Punktem wyjścia dla pierwszego koncertu jest wydany w 2022 roku album Polish Composers of the 20th Century, czyli wariacje na temat dzieł wybitnych twórców ubiegłego stulecia, w tym Zygmunta Krauze, Kazimierza Serockiego czy Romana Palestra. Drugi koncert będzie kontynuacją wcześniejszej myśli, jej rozwinięciem, a zarazem nawiązaniem do kolejnej płyty Pospieszalskiego – No Other End of the World Will There Be (Based on the works of Polish Female Composers of the 20th Century). Tym razem artysta wziął na warsztat twórczość radykalnych polskich kompozytorek: Elżbiety Sikory, Barbary Buczek, Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil czy Agaty Zubel. Oba koncerty będą starciem klasyki z jazzem, noise’em i elektroniką, a przede wszystkim dowodem na to, jak bogatym źródłem inspiracji są kompozytorskie partytury.
Bilety na wszystkie festiwalowe koncerty dostępne są do kupienia na platformie Ticketmaster.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest instytucją kultury od 1945 roku specjalizującą się w wydawaniu materiałów nutowych oraz książek z zakresu muzyki klasycznej, jazzu i muzyki filmowej. Szeroka oferta wydawnicza Oficyny obejmuje dzieła muzyki dawnej i współczesnej, repertuar polski i światowy, nuty przeznaczone dla amatorów i specjalistów, publikacje o charakterze pedagogicznym, naukowym i popularnym oraz obszerny katalog wydawnictw książkowych i leksykograficznych. PWM to jedna z najważniejszych instytucji muzycznych w Polsce, promująca wśród zagranicznych partnerów twórczość rodzimych kompozytorów. Jest także przedstawicielem czołowych zagranicznych wydawców na terenie kraju. Odpowiadając na oczekiwania współczesnego odbiorcy, w 2019 roku PWM poszerzyło swoją działalność o nową markę fonograficzną – ANAKLASIS. Jako wydawca „Ruchu Muzycznego” Oficyna stwarza przestrzeń dla artystycznego dialogu i naukowej refleksji, wymiany myśli i kształtowania świadomości estetycznej. Natomiast gromadzone od początku działalności w archiwach Instytucji zasoby udostępniane są w Polskiej Bibliotece Muzycznej – cyfrowej bazie zbierającej niejednokrotnie unikatowe materiały nutowe i ikonograficzne. PWM inicjuje działania edukacyjne będąc głównym organizatorem popularnych Dni Edukacji Muzycznej. W ramach projektu „Dziedzictwo Muzyki Polskiej” Oficyna zabezpiecza dziedzictwo muzyczne czasu zaborów i prowadzi działania przybliżające twórczość i działalność artystyczną tamtych czasów m.in. w ramach Kursu Edytorstwa Muzycznego oraz najnowszej serii podcastów „DNA Muzyki Polskiej”. Więcej na www.pwm.com.pl.