Profesor Krzysztof Penderecki, Patron odbywającego się nieprzerwanie od 2013 roku Festiwalu, odszedł od nas na zawsze — ale nigdy nie zostanie zapomniany. Na zawsze pozostaną bowiem z nami po nim wspomnienia, które będziemy — tu, w Zabrzu, w ramach Festiwalu — kultywować, celebrując twórczość i życie naszego Patrona.
Pamięć o zmarłych w okresie Bożego Narodzenia to nieodłączny element staropolskiej tradycji — puste nakrycie, które zwykliśmy stawiać na naszych wigilijnych stołach, to zwyczaj wywodzący się z prastarych obchodów zimowego przesilenia, od wieków wyznaczających początek roku astronomicznego. Nasi przodkowie w taki właśnie sposób wspominali swoich bliskich, którzy odeszli w danym roku: obcując z nimi w symbolicznym wymiarze, w gronie najbliższej rodziny, przy wigilijnej wieczerzy.
I my, nawiązując do tej pięknej tradycji, w tym wyjątkowym okresie — żegnając rok, który doświadczył nas wszystkich, a w szczególności ludzi kultury, tak mocno — będziemy z naszym ukochanym Profesorem, wspominając niezapomniane wspólne przeżycia artystyczne i ciesząc się jego twórczością. Wierzymy, że nowy rok będziemy witać z nadzieją patrząc w przyszłość, wyczekując kolejnych wspaniałych muzycznych doświadczeń, dla których przyczynkiem będzie znakomite dzieło, jakie pozostawił nam po sobie nasz Patron.
Wspominając Profesora będziemy mogli cieszyć się m.in. premierową emisją nieprezentowanego nigdy do tej pory wykonania monumentalnej VII Symfonii Siedem bram Jerozolimy pod dyrekcją samego Mistrza, zarejestrowanego 29 września 2017 roku, w trakcie wyjątkowej, jubileuszowej edycji Festiwalu. To spektakularne wydarzenie, zrealizowane w zjawiskowo zaaranżowanej świetlnie post-industrialnej scenerii niecki Sztolni Królowa Luiza, zgromadziło na festiwalowej scenie przeszło 200 wykonawców: 120-osobową orkiestrę (wyposażoną m.in. w dwa gigantyczne, stworzone przez Kompozytora tubafony), 90-osobowy chór oraz wspaniałych, blisko związanych z Profesorem solistów: Iwonę Hossę, Karolinę Sikorę, Annę Lubańską, Adama Zdunikowskiego i Piotra Nowackiego. W rolę recytatora wcielił się wybitny polski aktor Sławomir Holland. Przeżyjmy raz jeszcze to niezapomniane, poruszające muzyczne widowisko — tym razem przed ekranami komputerów lub telefonów, w ramach kolejnej, 8. już edycji Międzynarodowego Festiwalu im. Krzysztofa Pendereckiego — poziom 320, który w tym roku, z oczywistych, związanych z pandemią względów, przeniesie się do Internetu. Na premierową emisję koncertu Siedem bram Jerozolimy zapraszamy Państwa już 30 grudnia (godz. 18:00).
Drugą propozycją festiwalową jest emisja online wyjątkowego, zrealizowanego specjalnie na potrzeby tegorocznej edycji filmu muzycznego Agnus Dei / Baranku Boży zarejestrowanego 170 i 320 metrów pod ziemią, w nastrojowych przestrzeniach Kopalni Guido, z udziałem orkiestry Sinfonietta Cracovia, pod batutą Dyrektora Festiwalu, Jurka Dybała, z muzyką Jana Sebastiana Bacha i Krzysztofa Pendereckiego. Program wydarzenia uświetniło poruszające prawykonanie utworu dedykowanego Patronowi Festiwalu pióra Joanny Wnuk-Nazarowej — Quintetto per archi „Krzysztofowi Pendereckiemu”, dokonane w kameralnie oświetlonym wnętrzu Sali Kompresorów. Premierowa emisja filmu — muzycznej impresji będącej hołdem złożonym Profesorowi przez jednych z najbliższych mu artystów, w tak istotnym dla niego i Festiwalu miejscu — odbędzie się już 28 grudnia (godz. 18:00).
Bądźmy z Profesorem i jego muzyką i tym razem — w trakcie 8. edycji Międzynarodowego Festiwalu im. Krzysztofa Pendereckiego — poziom 320 w Zabrzu: tak, jak byliśmy z nim co roku — zechęca Jurek Dybał.
Do zobaczenia online!
I miejmy nadzieję, że już wkrótce — na żywo!
28.12.2020 | godz. 18:00
AGNUS DEI | KOPALNIA GUIDO | POZIOM 170/320
PREMIEROWA EMISJA WYJĄTKOWEGO FILMU MUZYCZNEGO ZAREJESTROWANEGO
170 I 320 METRÓW POD ZIEMIĄ
Serdecznie zapraszamy na emisję online wyjątkowego, zrealizowanego specjalnie na potrzeby tegorocznej edycji filmu muzycznego Agnus Dei / Baranku Boży zarejestrowanego 170 i 320 metrów pod ziemią, w nastrojowych przestrzeniach Kopalni Guido, z udziałem orkiestry Sinfonietta Cracovia, pod batutą Dyrektora Festiwalu, Jurka Dybała, z muzyką Jana Sebastiana Bacha i Krzysztofa Pendereckiego.
Program wydarzenia uświetniło poruszające prawykonanie utworu dedykowanego Patronowi Festiwalu pióra Joanny Wnuk-Nazarowej — Quintetto per archi „Krzysztofowi Pendereckiemu”, dokonane w kameralnie oświetlonym wnętrzu Sali Kompresorów.
Premierowa emisja filmu — muzycznej impresji będącej hołdem złożonym Profesorowi przez jednych z najbliższych mu artystów — odbędzie się już 28 grudnia (godz. 18:00).
Bądźcie Państwo z nami!
WYKONAWCY
Jurek Dybał ― dyrygent
Sinfonietta Cracovia
PROGRAM
J. S. Bach — Aria na strunie G
K. Penderecki — Agnus Dei z Polskiego Requiem
J. Wnuk-Nazarowa — Quintetto per archi „Krzysztofowi Pendereckiemu” [PRAWYKONANIE]
K. Penderecki — Aria z Trzech utworów w dawnym stylu
OGLĄDAJ NA:
penderecki320.com
fb.com/Poziom320Festiwal
30.12.2020 | godz. 18:00
SIEDEM BRAM JEROZOLIMY | SZTOLNIA KRÓLOWA LUIZA
PREMIEROWA EMISJA KONCERTU POD DYREKCJĄ Ś.P. PROFESORA KRZYSZTOFA
PENDERECKIEGO Z DNIA 29.09.2017
Serdecznie zapraszamy na premierową emisję online nieprezentowanego dotąd wykonania monumentalnej VII Symfonii Siedem bram Jerozolimy pod dyrekcją samego Krzysztofa Pendereckiego, zarejestrowanego 29 września 2017 roku, w trakcie wyjątkowej, jubileuszowej edycji Festiwalu.
To spektakularne wydarzenie, zrealizowane w zjawiskowo zaaranżowanej świetlnie post-industrialnej scenerii niecki Sztolni Królowa Luiza, zgromadziło na festiwalowej scenie przeszło 200 wykonawców: 120-osobową orkiestrę (wyposażoną m.in. w dwa gigantyczne, stworzone przez Kompozytora tubafony), 90-osobowy chór oraz wspaniałych, blisko związanych z Profesorem solistów: Iwonę Hossę, Karolinę Sikorę, Annę Lubańską, Adama Zdunikowskiego i Piotra Nowackiego. W rolę recytatora wcielił się wybitny polski aktor Sławomir Holland.
Przeżyjmy raz jeszcze to niezapomniane, poruszające muzyczne widowisko — tym razem przed ekranami komputerów lub telefonów. Bądźcie Państwo z nami ― już 30 grudnia (godz. 18:00)!
WYKONAWCY
Krzysztof Penderecki ― dyrygent
Iwona Hossa ― sopran
Karolina Sikora ― sopran
Anna Lubańska ― mezzosopran
Adam Zdunikowski ― tenor
Piotr Nowacki ― bas
Sławomir Holland ― recytator
Sinfonietta Cracovia
Chór Fiharmonii Krakowskiej
Przygotowanie chóru: Teresa Majka-Pacanek
Przygotowanie orkiestry: Maciej Tworek
PROGRAM
K. Penderecki ― VII Symfonia Siedem bram Jerozolimy na 5 solistów, recytatora, chór mieszany i orkiestrę
OGLĄDAJ NA:
penderecki320.com
fb.com/Poziom320Festiwal
Album Penderecki’s Sinfonietta(s) jest hołdem dla jednego z największych mistrzów muzyki współczesnej, Krzysztofa Pendereckiego, który odszedł na krótko przed wydaniem płyty.
Wybór utworów, które się na niej znalazły, podkreśla nie tylko bliskie związki kompozytora z Orkiestrą Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia, która zawdzięcza swoje powstanie Elżbiecie i Krzysztofowi Pendereckim, ale również wyjątkową relację, jaką łączyła Mistrza z Jurkiem Dybałem, dyrektorem Zespołu oraz założycielem i dyrektorem Międzynarodowego Festiwalu im. Krzysztofa Pendereckiego — poziom 320 w Zabrzu. Wszystkie kompozycje zostały zarejestrowane w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, w którym znajduje się sala koncertowa o doskonałych właściwościach akustycznych, zbudowana pod osobistym nadzorem Krzysztofa Pendereckiego.
W centrum muzycznego hołdu złożonego przez Sinfoniettę Cracovię Pendereckiemu znajduje się premierowe nagranie Sinfonietty nr 3 Kartki z nienapisanego dziennika. Utwór ten jest zapisem emocjonalnej podróży kompozytora po zakamarkach jego dziecięcych ― i późniejszych ― wspomnień, problematyzującym nieograniczoność repozytorium ludzkich doświadczeń oraz stojących przed każdym z nas możliwości.
Na przestrzeni 25 lat swojego istnienia Sinfonietta Cracovia wielokrotnie prezentowała wszystkie z utworów składających się na płytę, wykonując również większość pozostałych dzieł orkiestrowych Pendereckiego, wielokrotnie występując pod batutą bądź kierunkiem samego Mistrza, ale również dyrygentów gościnnych tej klasy co Rafael Payare czy John Axelrod oraz, oczywiście, swojego dyrektora Jurka Dybała ― charyzmatycznego, cenionego dyrygenta, który ma na swoim koncie współpracę z szeregiem wiodących światowych orkiestr, takich jak m.in. Beethoven Orchester Bonn, Tonkünstler-Orchester Niederösterreich, Radio Symphonie Orchester Wien, Orchestre Philharmonique de Monte Carlo, L’Orchestra del Teatro Carlo Felice di Genova ― oraz muzyka Filharmoników Wiedeńskich. W szeregach tych ostatnich zasiada również znakomity klarnecista Daniel Ottensamer, który dołączył do krakowskiej orkiestry, by wraz z nią zarejestrować w roli solisty Sinfoniettę nr 2 na klarnet i orkiestrę smyczkową.
Wszystkie Sinfonietty Krzysztofa Pendereckiego, które znalazły się na prezentowanej płycie są dokonanymi przez samego kompozytora orkiestracjami jego utworów kameralnych: Tria smyczkowego, Kwartetu klarnetowego oraz Kwartetu smyczkowego nr 3, co czyni je utworami zarówno bardzo wymagającymi wykonawczo, jak i niezwykle zróżnicowanymi, pełnymi życia oraz interesującymi w odbiorze. Album uzupełniają kompozycje o innej proweniencji. Trzy utwory w dawnym stylu, zaczerpnięte z muzyki napisanej przez Pendereckiego do słynnego filmu Rękopis znaleziony w Saragossie Wojciecha Hasa, stanowiły pełną swady ripostę Mistrza skierowaną do krytyków, którzy zarzucali mu onegdaj nieumiejętność komponowania „przyzwoitej”, tonalnej muzyki. Utworowi towarzyszy poruszające Agnus Dei z Polskiego Requiem ― utwór wyjątkowo bliski Sinfoniettcie Cracovii. Początkowo napisane na chór a capella, Agnus Dei zaprezentowane zostało na niniejszej płycie w znakomitym, autoryzowanym przez kompozytora opracowaniu na orkiestrę smyczkową autorstwa Borisa Pergamenschikowa.
Po odejściu Krzysztofa Pendereckiego jego dziennik pozostanie na zawsze nienapisanym ‒ mówi Jurek Dybał. Będziemy go jednak wciąż wypełniać wykonaniami jego niezrównanej muzyki zrobimy wszystko, co w naszej mocy, żeby kontynuować dziedzictwo Pana Profesora ― czego wydanie tej płyty jest zapowiedzią.
ZAJAWKA
Album Penderecki’s Sinfonietta(s) jest hołdem dla jednego z największych mistrzów muzyki współczesnej, Krzysztofa Pendereckiego, który odszedł na krótko przed wydaniem płyty.
Wybór utworów, które się na niej znalazły, podkreśla nie tylko bliskie związki kompozytora z Orkiestrą Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia, która zawdzięcza swoje powstanie Elżbiecie i Krzysztofowi Pendereckim, ale również wyjątkową relację, jaką łączyła Mistrza z Jurkiem Dybałem, dyrektorem Zespołu oraz założycielem i dyrektorem Międzynarodowego Festiwalu im. Krzysztofa Pendereckiego — poziom 320 w Zabrzu.
W centrum muzycznego hołdu złożonego przez Sinfoniettę Cracovię Pendereckiemu znajduje się premierowe nagranie Sinfonietty nr 3 Kartki z nienapisanego dziennika.
Na płycie znalazła się również interpretacja Sinfonietty nr 2 na klarnet i orkiestrę smyczkową zarejestrowanej z udziałem znakomitego Daniela Ottensamera (pierwszy klarnecista Filharmonii Wiedeńskiej) w roli solisty.
Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl