Pierwszego grudnia miała najnowsza płyta Zespołu Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia” pod tytułem „CHRISTUS VINCIT – CAMERATA SILESIA SINGS PAWEŁ ŁUKASZEWSKI”.
Płyta ma na celu udostępnienie publiczności nagrań nierejestrowanych do tej pory utworów czołowego polskiego kompozytora Pawła Łukaszewskiego w wykonaniu artystów klasy mistrzowskiej: Zespołu Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia”, saksofonisty Pawła Gusnara, organisty Klaudiusza Jani i perkusisty Michała Żymełki. Znajdzie się na niej również oryginalne, nowatorskie opracowanie jednego z utworów już nagranych – „Seven Last Words of Christ”, które zarejestrowane zostanie w wersji na saksofon i dwa chóry mieszane.
Na płycie znajdują się następujące utwory:
I. Aria di Angelo z Ressurectio na mezzosopran, saksofon sopranowy i organy – pieśń anioła Pańskiego, który usiadł na kamieniu przed grobem Jezusa. Lirycznym, przejmującym wołaniem istota niebieska potwierdza, że Jezus zmartwychwstał, pokonał śmierć, a potężny kamień nie był dla Niego żadną przeszkodą. Posłaniec Boży poleca niewiastom, by przekazały uczniom wiadomość, że Jezus poprzedzi ich w drodze do Galilei. Utwór na mezzosopran, obój i organy powstał w 2012 roku na zamówienie Richarda Mailändera i Figuralchor Köln.
II. Aaronic Blessing na dwa chóry mieszane a cappella – utwór skomponowany w 2021 r. na zamówienie Ko Matsushity do tekstu błogosławieństwa Aaronowego. Zapisane na srebrnych zwojach stanowi najstarszy zachowany fragment Biblii, datowany na 600 r. przed Chrystusem. Znaleziony w skalnym grobie, stanowił rodzaj amuletu. Błogosławieństwo dotyczyło wszystkich dwunastu pokoleń Izraela, co także oddaje liczba słów błogosławieństwa, z pominięciem imienia Boga.
III. Seven last words of Christ (opr. na saksofon i dwa chóry mieszane) – utwór skomponowany specjalnie na zamówienie Cameraty wpisuje się w bogatą tradycję muzyczną przedstawiania słów cierpiącego Jezusa zaczerpniętych ze wszystkich Ewangelii. Oszczędność środków wyrazu w partii chóru (np. powtarzane motywy, szepty) w wersji pierwotnej dzieła kontrastuje z wirtuozowskimi przebiegami melodyczno-rytmicznymi wiolonczeli. Specjalnie na potrzeby nagrania Paweł Łukaszewski opracował jednak tę partię na saksofon.
IV. Christus vincit (na dwa chóry mieszane i organy) – tekst utworu w języku łacińskim stanowi dawna modlitwa z VIII wieku, z czasów Karolingów, znana także jako Laudes Regiae lub Laudes Gallicanae. Jest to kompozycja o charakterze pochwalnym, podobna nieco do litanii, nawiązująca stylem i estetyką do krajów, w których śpiewano Laudes Gallicanae: Francji, Niemiec i Włoch. Ekspresja kompozycji została osiągnięta dzięki maksymalnej oszczędności środków wyrazu, zarówno w partii chórów (np. za sprawą powtarzanych motywów), jak i kontrastowej partii organów opartej na strukturach wielodźwiękowych. Projekt poza walorem artystycznym, koncertowym, może mieć również wartość liturgiczną.
V. Magnificat and Nunc dimittis (wersja na saksofon sopranowy, perkusję, chór mieszany i organy) – poprzez połączenie pieśni Maryi i pieśni Symeona, czyli kantyków z nieszporów i komplety w kompozycji Magnificat Nunc dimittis (2005/2007) Paweł Łukaszewski (ur. 1968) wprowadza słuchacza w przestrzeń adwentowego oczekiwania na narodzenie Bogaczłowieka. Podczas gdy muzyka Magnificat wyraża różnorodne, często kontrastujące emocje samej Maryi, Nunc dimittis jest spokojnym wyznaniem starego Symeona, który żegna się z życiem, bo zobaczył upragnionego Mesjasza. Oszczędne harmonie i ściszona dynamika Nunc dimittis ewokują nastrój nocy i wprowadzają w bezczasowe trwanie w obecności aniołów.
Album dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyczny ślad”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
Przesyłam link do SoundCloud, na którym można posłuchać płyty – soundcloud.com/camerata_silesia_katowice/sets/christus-vincit-camerata
Wkrótce pojawi się również na Spotify – open.spotify.com/artist/1ze3qplFjz5OHnzGSlbFFS
Wykonawcy:
Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia”
Anna Szostak – dyrygent
Czas trwania: 54 min 39 s
Reżyseria, nagrania, montaż i mastering: Krzysztof Kuraszkiewicz, Jacek Guzowski – MUSICON
Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl