Koncert symfoniczny w Filharmonii Wrocławskiej

S. Przerwa
21.06, piątek, godz. 19:00
Sala koncertowa Filharmonii
KONCERT SYMFONICZNY

Benjamin Shwartz – dyrygent
Alice Sarah Ott – fortepian
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Wrocławskiej

W. Lutosławski – Uwertura smyczkowa
E. Grieg – Koncert fortepianowy a-moll op. 16
J. Brahms / A. Schönberg – Kwartet fortepianowy g-moll op. 25 (opracowanie na orkiestrę)

„Lubię ten utwór. Jest rzadko grany” – to dwa spośród kilku jak najbardziej prozaicznych powodów, dla których pionier muzyki dodekafonicznej, jeden z pierwszych modernistów – Arnold Schönberg sięgnął po dzieło Johannesa Brahmsa, skomponowane w 1861 roku. Według Wiedeńczyka każdy dobrze grający pianista był w stanie zagłuszyć partie instrumentów smyczkowych. Dlatego właśnie Schönberg postanowił przeinstrumentować utwór na orkiestrę. Jednak jego celem było pozostanie wiernym stylowi Brahmsa. Nie chciał posuwać się dalej, niż zrobiłby to sam Brahms, gdyby żył w jego czasach. W orkiestrowej wersji utwór powstał w 1937 roku, a partie instrumentów smyczkowych, jak twierdził wcześniej Schönberg, przestały być w cieniu fortepianu.
Instrument ten zdecydowanie nadrzędną rolę otrzymał w jednym z najsłynniejszych dzieł Edvarda Griega, Koncercie fortepianowym a-moll z 1868 roku, napisanym, gdy twórca miał zaledwie dwadzieścia pięć lat. Początek kompozycji szybko przykuwa uwagę słuchacza narastającym tremolo kotłów prowadzącym do pierwszego wejścia solisty. Partia fortepianu cechuje się niezwykłą melodyjnością i błyskotliwością, a to główne czynniki, dzięki którym do dziś koncert ten cieszy się dużą popularnością zarówno wśród wykonawców, jak i publiczności.
Uwertura smyczkowa Witolda Lutosławskiego z 1949 roku trwa zaledwie pięć minut. Rozpoczyna ją czterodźwiękowy motyw: h-ais-gis-a, który w tak krótkim utworze pojawia się aż sto trzydzieści dwa razy. Jest to dzieło szczególne, gdyż dla kompozytora stanowiło pierwszą próbę w poszukiwaniach nowego, bardzo oryginalnego języka muzycznego. Wiele z pomysłów zawartych w Uwerturze twórca wykorzystał w późniejszych kompozycjach.
Te trzy dzieła zabrzmią w wykonaniu zupełnie wyjątkowym i wzbudzającym wielkie zainteresowanie. Orkiestrę Symfoniczną poprowadzi Benjamin Shwartz, który od nowego sezonu artystycznego będzie dyrektorem artystycznym zespołu. Partię fortepianu wykona niezwykle utalentowana młoda niemiecka artystka – Alice Sarah Ott.

Źródło: FILHARMONIA WROCŁAWSKA

Powiązane Video Wszystkie video

Rachel Barton Pine zaprasza na swoje koncerty w Polsce
New Year's Day - Mi?osz Rutkowski i Shoko Sakai
Premiera teledysku Klezmafour i Orkiestry Filharmonii w Szczecinie
Philippe Gaubert - Madrigal for flute and piano

Instrumenty i sprzęt muzyczny

Samson Expedition Express kolumna aktywna 6″ LF + 1″ HF, wbudowany interfejs Bluetooth i akumulator (do 8 godz. pracy)
Yamaha TP-3326 kocio symfoniczny 26″
Yamaha TP-3332 kocio symfoniczny 32″
Yamaha TP-3329 kocio symfoniczny 29″

Kontakt


Maria Łakomik
Materiały prasowe, patronaty, treści. Filip Łakomik
Sprawy techniczne, integracje. Prześlij artykuł o muzyce
Można bezpłatnie nadsyłać dowolne materiały (tekst/grafika/video) związane z muzyką klasyczną, które Waszym zdaniem powinny znaleźć się w serwisie. Artykuły sponsorowane przyjmujemy poprzez platformę whitepress.

Partnerzy

Księgarnia Alenuty.pl
Sprzedaż nut i książek.
  • księgarnia muzyczna

Sklep Muzyczny.pl
Instrumenty muzyczne.
  • sklep muzyczny
kultura w sieci

Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl