Cztery pory roku odkryte na nowo! Vivaldi w wykonaniu znakomitej orkiestry i z obrazami Edwarda Dwurnika

Współpraca ze zdobywcami Grammy i występy w najbardziej prestiżowych salach koncertowych Europy. Polish Art Philharmonic pod batutą Michała Maciaszczyka zachwyca ekspresją oraz wyjątkowym przekazem muzycznym. Teraz ich własna, autorska interpretacja Vivaldiego trafi na wyjątkową płytę z oprawą graficzną zainspirowaną obrazami Edwarda Dwurnika.

Piękna interpretacja pełna lekkości, życia i pięknego, lekkiego dźwięku.
/Musikjournal, Frankfurt/
Niebywała miłość do detali oraz niesamowita wirtuozeria batuty.
/Torgauer Zeitung/
Najwyższy poziom artystyczny.
/Mitteldeutsche Zeitung/

– to tylko wybrane fragmenty entuzjastycznych opinii, z którymi na całym świecie spotyka się Polish Art Philharmonic. Mimo krótkiego stażu, działająca w Myślenicach orkiestra ma już na koncie prawdziwe, międzynarodowe sukcesy.

Koncertowy fenomen
Zagraniczna kariera orkiestry nabrała rozpędu w 2014 roku, gdy funkcję Dyrektora Artystycznego objął znany skrzypek i dyrygent Michał Maciaszczyk. Pod jego batutą, Polish Art Philharmonic zawitała do najbardziej prestiżowych sali koncertowych Europy. To jak dotąd jedyna polska orkiestra, która trzykrotnie w jednym sezonie artystycznym wystąpiła w złotej sali Musikverein w Wiedniu. To również pierwsza polska orkiestra grająca w drezdeńskim Kulturpalast. Stojące owacje wieńczyły występy muzyków także w innych szanowanym przez melomanów miejscach, takich jak poczdamska Nikolaisaal. Imponująco prezentuje się lista artystów, z którymi Polish Art Philharmonic dotąd występowała i nagrywała. Są wśród nich m.in. zdobywcy Grammy - Randy Brecker, Włodek Pawlik czy Gast Waltzing.
Rok 2018 oznacza dla orkiestry kolejny przełom w karierze. Światło dzienne ujrzy płyta "Four Seasons". Jej zawartość to oryginalna interpretacja arcydzieła Vivaldiego, której autorem jest Michał Maciaszczyk. Uznany skrzypek i dyrygent wracał do utworu wielokrotnie podczas swojej kariery. „Cztery Pory Roku” to dzieło geniusza, wyprzedza ono swoją epokę i do dziś jest inspiracją dla ewolucji muzycznej wypowiedzi – wyjaśnia.

Klasyka o plastycznym wymiarze
Dzieło Vivaldiego było wykonywane przez orkiestrę wcześniej m.in. na deskach wiedeńskiej Musikverein. Dla Maciaszczyka "Cztery Pory Roku" są czymś więcej niż tylko kwintesencją barokowej klasyki. Na dzieło Vivaldiego patrzy bowiem przez pryzmat własnych pozamuzycznych inspiracji, które czerpie z malarstwa, rzeźby, teatru, literatury i poezji. W wyniku ich połączenia powstają, jak mówi: oryginalne dialekty muzycznej wypowiedzi.
Tego rodzaju twórcze podejście przynosi ciekawe rezultaty. Zamiast unowocześniać brzmienie i eksperymentować z rytmiką, dyrygent powraca do... korzeni. Podkreśla plastyczny wymiar dzieła. Czyli to, co zostało zapisane w oryginale przez samego Vivaldiego, a co nie zawsze bywa dostrzegane przez jego współczesnych interpretatorów. Jako muzyk nie chcę powielać schematów, interesuje mnie ciągły rozwój i poszukiwanie nowych horyzontów. Jednocześnie mam wielki szacunek do kompozytora i jego dzieła. – podkreśla dyrygent.

Malować dźwiękiem
XVIII-wieczny cykl utworów to arcydzieło muzyki programowej - spójna, dźwiękowa ilustracja określonego świata. Świata bliskiego naturze, którego czasoprzestrzeń wyznaczają procesy biologiczne i ludowa obyczajowość. To dlatego dla kompozytora tak istotny był kontekst literacki - sonety, którymi chciał wzbogacić odbiór utworu i które przypisuje się jego autorstwu. Poetyckie opisy przyporządkowują każdej z części cyklu określoną obrazowość. Sugerują odbiór, który dzisiaj nazwalibyśmy multimedialnym. U Vivaldiego słuchacz staje się widzem.
Dla Maciaszczyka jedną z kluczowych kwestii interpretacyjnych jest scalenie wspomnianej obrazowości ze stylem kompozytora. Znalezienie w partyturze i uwypuklenie tych dźwięków, które odmalowują rustykalną przestrzeń. Tak, aby odbiorca był w stanie ją sobie zwizualizować. Jak tłumaczy Maciaszczyk: Moje Cztery Pory Roku to cztery niezależne historie, obrazy namalowane kolorami mojej wyobraźni. Odważne podejście nie wyklucza szacunku dla oryginału:. Nie kaleczymy w żaden sposób Vivaldiego - zapewnia Maciaszczyk. Stawiam na ewolucyjność i odkrywanie.

Trzy obrazy Dwurnika
Płyta "Four Seasons” trafi do słuchaczy w oprawie wizualnej, która dodatkowo wzbogaca wspominany plastyczny kontekst dzieła specjalnie z myślą o wydawnictwie powstały bowiem trzy olejne obrazy. Odpowiada za nie jeden z najbardziej cenionych w Polsce artystów-malarzy – Edward Dwurnik. Reprodukcje wszystkich trzech obrazów stały się bazą dla oprawy graficznej płyty. Dzięki temu całość ma szansę stać się prawdziwym wydarzeniem nie tylko dla melomanów, ale i kolekcjonerów dzieł sztuki.
 



Michał Maciaszczyk – skrzypek i dyrygent rozpoznawalny dzięki swoim porywającym interpretacjom i wyjątkowej wrażliwości na barwę dźwięku. Zwykł mawiać: „Sztuka nie uznaje kompromisów - może być dobra lub zła. Pomiędzy nie istnieje nic wartościowego. Ponosimy jako twórcy pełną odpowiedzialność za to co dobre i złe w sztuce, jeśli w ogóle jesteśmy w stanie określić czym ona jest. Dla mnie to konsekwencja poszukiwań i pragnienia przekraczania granic, znajdowania nowych horyzontów.”

Nigdy nie ograniczał swojej działalności do jednego gatunku muzycznego jak i tylko do muzyki. Tworzenie platform łączenia sztuk wszelkich zawsze było w kręgu zainteresowań muzyka, który czerpie natchnienie z malarstwa, rzeźby, teatru, literatury i poezji. W wyniku tego powstają, jak mawia, oryginalne dialekty muzycznej wypowiedzi. Maluje muzyką obrazy i opowiada za każdym razem swoiste historie, które odbiorcy mogą znaleźć w jego interpretacjach. Dyrygentura była naturalnym efektem tych poszukiwań.

Ogromny wpływ na muzyka, związanego na co dzień z Wiedniem, miały doświadczenia zebrane w Wiener Kammer Orchester (koncertmistrz), Wiener Staatsoper, Wiener Philharmoniker, GoldbergTrioWien, Toyota Master Players, Ensemble Wiener Collage i innych zespołach oraz praca z wieloma autorytetami muzycznego świata.

Koncertuje na całym świecie jako skrzypek i dyrygent współpracując z takimi zespołami jak: Wiener Kammer Orchester, Wuerttembergische Philharmonie Reutlingen, Niederoesterreichische Tonkuenstler Orchester, Bilkent Symphony Orchestra, Orchestra Filarmonica Marchigiana, Orchestra Sinfonica di Lecce, Nagoya Philharmonic Orchestra, Zapado Cesky Symfonicky Orchestr, Wiener Klassik Orchester, Beijing CCM Symphony Orchestra.

Dyrektor artystyczny Polish Art Philharmonic i Festival dell’Arte, gościnny profesor Central Central Conservatory of Music w Pekinie.



POLISH ART PHILHARMONIC

„Orkiestra oraz Maestro Michael Maciaszczyk oczarowali publiczność (…). Imponujący dla melomanów był sposób w jaki Maestro Maciaszczyk porozumiewał się z orkiestrą (…). Każdy najmniejszy ruch batutą malował piękny obraz, który w znakomity sposób odzwierciedlała w brzmieniu orkiestra (…).”
8.01.2015 Mitteldeutsche Zeitung

Polish Art Philharmonic (wcześniej działająca pod nazwą Myślenicka Orkiestra Kameralna „Concertino”) zainaugurowała swoją działalność w 2010r., powołana do istnienia przez Jolantę i Łukasza Antkiewiczów, dzięki przychylności Władz Miasta i Gminy Myślenice oraz Dyrektora MOKiS Małgorzaty Anity Werner.
Polish Art Philharmonic to młody, energiczny zespół, którego Dyrektorem Artystycznym od 2014 roku jest Maestro Michael Maciaszczyk. Siedzibą orkiestry jest Miasto Myślenice a dokładnie - Sala Widowiskowa Myślenickiego Ośrodka Kultury i Sportu mieszcząca 450 osób. Dzięki doskonałemu zapleczu logistycznemu i wyśmienitej współpracy z MOKiS ten wspaniały zespół stale się rozwija i jest już rozpoznawalną marką nie tylko w Polsce, ale również poza jej granicami. Dowodem tego są znakomite recenzje krytyków muzycznych ukazujące się po każdym koncercie orkiestry.
Polish Art Philharmonic tworzą wykwalifikowani muzycy, dla których bardzo istotną sprawą jest zarówno wysoki poziom artystyczny jak i więź emocjonalna gwarantująca wyjątkową atmosferę pracy orkiestry i pozwalająca na pełną identyfikację każdego artysty z zespołem i szczególnym miejscem, jakim są Myślenice.
Orkiestra koncertuje w swojej siedzibie oraz w wielu innych miejscach w całej Polsce, jest zapraszana na szereg imprez o randze międzynarodowej.
W roku 2015 wystąpiła w koncercie finałowym Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego w Łańcucie wraz z Włodkiem Pawlikiem – zdobywcą nagrody „Grammy Awards 2014” oraz na Festival dell’Arte w Wojanowie, w którym wzięła udział wraz z takimi zespołami jak: Filharmonicy Berlińscy, Filharmonicy Wiedeńscy i Filharmonicy Prascy. Orkiestra cyklicznie koncertuje także za granicą, otrzymując znakomite recenzje.
W roku 2016 ukazała się pierwsza płyta z udziałem Orkiestry – „4 Works 4 Orchestra” zawierająca utwory symfoniczne Włodka Pawlika. Promocja płyty odbyła się w Filharmonii Szczecińskiej 26 czerwca 2016r. Kompozycje utrwalone na płycie były również prezentowane podczas XXVI Forum Ekonomicznego w Krynicy Zdroju (2016r.), gdzie z towarzyszeniem Orkiestry wystąpili dwaj zdobywcy Grammy Awards – Włodek Pawlik i Gast Walzing (Luksemburg).
W mijającym sezonie Orkiestra Polish Art Philharmonic trzykrotnie gościła na scenie Wiedeńskiego Musikverein wykonując koncerty odbywające się pod patronatem prof. dr hab. Piotra Glińskiego – Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jest to jedyna polska orkiestra, która trzykrotnie w przeciągu 7 miesięcy zagościła na scenie tej prestiżowej Sali koncertowej.
Istotnym elementem pracy orkiestry jest dbałość o kulturę dźwięku oraz – tak istotną dla muzyki – dykcję różnorodnych języków światowej literatury muzycznej. Bardzo intensywna praca i zaangażowanie orkiestry przynoszą wyśmienite rezultaty artystyczne przyjmowane z wielkim entuzjazmem przez publiczność w wypełnionych salach koncertowych. Kreowanie nowatorskich projektów, związanych z interdyscyplinarnym podejściem do sztuki, pozwala na poszukiwanie nowych wartości artystycznych z wybitnymi twórcami. Potwierdzeniem wyśmienitej kondycji orkiestry jest fakt, iż zaproszenie do wspólnego muzykowania zostało przyjęte przez wspaniałych artystów o randze międzynarodowej: Volkhard Steude, Gili Schwarzman, Piotr Pławner, Robert Kabara, Edyta Piasecka, Katarzyna Oleś-Blacha, Iwona Socha, Adam Zdunikowski, Stanisław Kuflyuk, prof. Peter Schmidl, Marek Szlezer, Włodek Pawlik, Guy Braunstein, Bernhard Heinrichs, Michael Maciaszczyk.

Wybrane recenzje:
„Piękna interpretacja pełna lekkości, życia i pięknego, lekkiego dźwięku. Pełna detali, przy których ewentualne błędy byłyby bardzo słyszalne, takowych jednak nie musieliśmy przeżywać. Publiczność mogła przez cały wieczór być świadkiem czegoś szczególnego, przepiękny wieczór (…).”
Peter Buske, Frankfurt, Musikjournal, styczeń 2014

„Tego wieczoru postawione zostały wysokie wymagania wykonawcze, które z niebywałą miłością do detali oraz niesamowitą wirtuozerią batuty Maestro Maciaszczyka pozwoliły ukazać Orkiestrę Concertino jako wyśmienity zespół pełen barw i radości. Życzymy sobie ponownie ich u nas usłyszeć (…).”
29.01.2015 Torgauer Zeitung

„Ten koncert ukazał muzykę Rodziny Straussów na nieznanym nam wcześniej, najwyższym poziomie artystycznym (…).”
13.01.2015 Mitteldeutsche Zeitung

Powiązane Video Wszystkie video

A. Vivaldi - Cztery pory roku: Wiosna
A. Vivaldi - Cztery pory roku: Lato (ca?y koncert)
A. Vivaldi - Cztery pory roku: Zima
Jadwiga Kotnowska - Cztery Pory Roku - Wiosna

Instrumenty i sprzęt muzyczny

Rohema Percussion Vivaldi, batuta
Rohema Percussion Vivaldi, batuta
K&M 13400-000-02 krzeso dla orkiestry
K&M 13420-000-55 krzeso dla orkiestry

Kontakt


Maria Łakomik
Materiały prasowe, patronaty, treści. Filip Łakomik
Sprawy techniczne, integracje. Prześlij artykuł o muzyce
Można bezpłatnie nadsyłać dowolne materiały (tekst/grafika/video) związane z muzyką klasyczną, które Waszym zdaniem powinny znaleźć się w serwisie. Artykuły sponsorowane przyjmujemy poprzez platformę whitepress.

Partnerzy

Księgarnia Alenuty.pl
Sprzedaż nut i książek.
  • księgarnia muzyczna

Sklep Muzyczny.pl
Instrumenty muzyczne.
  • sklep muzyczny
kultura w sieci

Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl