#MaszynaDoGrania - niezwykły koncert NOSPR na festiwalu Musica Polonica Nova

NOSPR
fot.Bartek Barczyk

Zapraszamy do udziału w niezwykłym koncercie #MaszynaDoGrania, podczas którego Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach wystąpi pod dyrekcją Marzeny Diakun. Koncert odbędzie się w piątek (27 kwietnia) o godz. 19:00 w Sali Głównej NFM.

27 kwietnia 2018, piątek, godz. 19:00

NFM, Sala Główna

#MaszynaDoGrania

Wykonawcy:

Marzena Diakun – dyrygent
Cezary Studniak – aktor
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach

Program:

W. Kilar Riff 62
M. Stańczyk Muzyka tkana
A. Porębski n-Cyclus
***
P. Jodlowski Ultimatum
A. Krzanowski Canti di Wratislavia

Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości

Nieustanny ruch powtarzanych komórek dźwiękowych napędzający nieubłaganą motorykę wielkiej orkiestrowej machiny. Partytury, które przez swoją algorytmiczną strukturę same stają się maszynami do grania. Z cyklicznego ruchu dźwięków wyłaniają się odgłosy maszyn tkackich i hałasy przemysłowego miasta…

Muzyka tkana Marcina Stańczyka, rezydenta festiwalu, nawiązuje do odgłosów pracy maszyn tkackich zarejestrowanych przez kompozytora w Muzeum Włókiennictwa w Łodzi. Utwór jest „tkany” z małych i krótkich motywów, gestów i akcji muzycznych. Krótki i powtarzalny motyw w muzyce jazzowej i popularnej określa się mianem riffu. Riff 62 Wojciecha Kilara bazuje na tego typu stałym temacie, będącym wycinkiem dwunastodźwiękowej serii, oraz na miarowym ćwierćnutowym rytmie. Osoby znające późniejszą twórczość Kilara z pewnością zaskoczy radykalne, sonorystyczne brzmienie tego utworu. Dzieło n-Cyclus młodego wrocławskiego kompozytora Adama Porębskiego już w samej nazwie nawiązuje do powtarzalności i cykliczności. Powtarzalność odgrywa również istotną rolę w twórczości związanego z Wrocławiem francuskiego kompozytora Pierre’a Jodlowskiego, co widać w tytułach takich jego utworów, jak 60 Loops czy Drones. W Ultimatum z kolei pewna mechaniczność służy zbudowaniu napięcia i podkreśleniu dramatyzmu tekstu Fernanda Pessoi. Wreszcie w Canti di Wratislavia Andrzeja Krzanowskiego nie potrzeba wielkiej wyobraźni, by usłyszeć krajobraz dźwiękowy wielkiego miasta: uderzenia dzwonów, dzwonki tramwajów czy odgłosy pracy maszyn.

źródło: mat. prasowe

Powiązane Video Wszystkie video

J. S. Bach - Suita orkiestrowa Nr 2 BWV 1067 - Uwertura
Bobby McFerrin demonstruje si?? pentatoniki z udzia?em publiczno?ci
GOLEC uORKIESTRA & W?ODEK PAWLIK & NOSPR (NA HOLI - SYMFONICZNIE 2015)
MIUOSH x JIMEK x NOSPR - Nie mamy skrzyde?

Instrumenty i sprzęt muzyczny

Augustin (434450) Viva la Musica Standard eberko do skrzypiec 3/4 - 4/4
Vic Firth Nova 7A Nylon paki perkusyjne
Augustin 434465 (Viva la Musica) Diamond eberko do skrzypiec 3/4 - 4/4
Augustin 434468 (Viva la Musica) Diamond eberko do skrzypiec 3/4 - 4/4

Kontakt


Maria Łakomik
Materiały prasowe, patronaty, treści. Filip Łakomik
Sprawy techniczne, integracje. Prześlij artykuł o muzyce
Można bezpłatnie nadsyłać dowolne materiały (tekst/grafika/video) związane z muzyką klasyczną, które Waszym zdaniem powinny znaleźć się w serwisie. Artykuły sponsorowane przyjmujemy poprzez platformę whitepress.

Partnerzy

Księgarnia Alenuty.pl
Sprzedaż nut i książek.
  • księgarnia muzyczna

Sklep Muzyczny.pl
Instrumenty muzyczne.
  • sklep muzyczny
kultura w sieci

Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl