Zapraszamy do udziału w niezwykłym koncercie #MaszynaDoGrania, podczas którego Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach wystąpi pod dyrekcją Marzeny Diakun. Koncert odbędzie się w piątek (27 kwietnia) o godz. 19:00 w Sali Głównej NFM.
27 kwietnia 2018, piątek, godz. 19:00
NFM, Sala Główna
#MaszynaDoGrania
Wykonawcy:
Marzena Diakun – dyrygent
Cezary Studniak – aktor
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach
Program:
W. Kilar Riff 62
M. Stańczyk Muzyka tkana
A. Porębski n-Cyclus
***
P. Jodlowski Ultimatum
A. Krzanowski Canti di Wratislavia
Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości
Nieustanny ruch powtarzanych komórek dźwiękowych napędzający nieubłaganą motorykę wielkiej orkiestrowej machiny. Partytury, które przez swoją algorytmiczną strukturę same stają się maszynami do grania. Z cyklicznego ruchu dźwięków wyłaniają się odgłosy maszyn tkackich i hałasy przemysłowego miasta…
Muzyka tkana Marcina Stańczyka, rezydenta festiwalu, nawiązuje do odgłosów pracy maszyn tkackich zarejestrowanych przez kompozytora w Muzeum Włókiennictwa w Łodzi. Utwór jest „tkany” z małych i krótkich motywów, gestów i akcji muzycznych. Krótki i powtarzalny motyw w muzyce jazzowej i popularnej określa się mianem riffu. Riff 62 Wojciecha Kilara bazuje na tego typu stałym temacie, będącym wycinkiem dwunastodźwiękowej serii, oraz na miarowym ćwierćnutowym rytmie. Osoby znające późniejszą twórczość Kilara z pewnością zaskoczy radykalne, sonorystyczne brzmienie tego utworu. Dzieło n-Cyclus młodego wrocławskiego kompozytora Adama Porębskiego już w samej nazwie nawiązuje do powtarzalności i cykliczności. Powtarzalność odgrywa również istotną rolę w twórczości związanego z Wrocławiem francuskiego kompozytora Pierre’a Jodlowskiego, co widać w tytułach takich jego utworów, jak 60 Loops czy Drones. W Ultimatum z kolei pewna mechaniczność służy zbudowaniu napięcia i podkreśleniu dramatyzmu tekstu Fernanda Pessoi. Wreszcie w Canti di Wratislavia Andrzeja Krzanowskiego nie potrzeba wielkiej wyobraźni, by usłyszeć krajobraz dźwiękowy wielkiego miasta: uderzenia dzwonów, dzwonki tramwajów czy odgłosy pracy maszyn.
źródło: mat. prasowe
Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl