Ostatni, 12. tom „Encyklopedii Muzycznej PWM” trafił do sprzedaży 12 lutego br. Tym samym zamknięta zostaje 33-letnia historia jednego z najbardziej ambitnych przedsięwzięć Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Dla tych wszystkich melomanów, dla których historia muzyki rozpoczyna się od Jana Sebastiana Bacha, mamy dwie wiadomości: jedną – bardzo dobrą, drugą – też dobrą, choć może nienajlepszą.
Jest rok 2012. Mimo że już siedem lat upłynęło od premiery Juliusza Cezara na festiwalu w Glyndebourne, eksperci od reklamy i marketingu nie poprzestają. Egzotyczna realizacja Händla Davida McVicara wróciła...
Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl
W audycji nr 93 zatytułowanej "Historia Muzyki Polskiej" przedstawiono kolejny etap rozwoju polskiej muzyki - epokę Baroku, która miała miejsce w latach 1697-1795. W tej części, prowadzącą audycję Alinę Mądry, skupia się głównie na muzyce religijnej oraz jej charakterystycznych cechach barokowego stylu. Barokowy okres w muzyce polskiej był okresem pełnym zmian i nowych możliwości wyrazu artystycznego. Muzycy tego czasu często tworzyli utwory religijne, ponieważ Kościół katolicki pełnił wówczas istotną rolę w życiu społeczeństwa. Muzyka sakralna, związana głównie z liturgią, miała za zadanie wywoływać odpowiednie emocje i podkreślać ważne momenty w nabożeństwach. W audycji zostały omówione również charakterystyczne cechy barokowego stylu kompozycji. Do najważniejszych z nich należy polifoniczność, czyli zastosowanie wielogłosowości i bogatego kontrapunktu. W barokowej muzyce religijnej często wykorzystywano także chóry i orkiestry, aby uzyskać efekt dorównujący wspaniałym świątyniom, w których były one wykonywane. Ważnym kompozytorem epoki baroku w Polsce był Jan Długosz, którego twórczość religijna była niezwykle popularna i często wykonywana. Jego utwory cechowała bogata harmonia i zróżnicowany rytm. Innym znanym artystą instrumentalistą był Franciszek Lilius, który w swojej twórczości łączył elementy muzyki włoskiej z rodzimymi melodiami. Epoka Baroku w Polsce była czasem rozkwitu muzyki religijnej. Kompozytorzy tego okresu doskonale wykorzystywali bogactwo i różnorodność barokowych środków wyrazu, tworząc nastrojowe i emocjonalne utwory. Audycja nr 93 stanowiła ciekawe wprowadzenie do tego fascynującego okresu w historii muzyki polskiej.
Wow, ta audycja to prawdziwa lekcja historii dla nas, młodzieży! Alina Mądra wspaniale przedstawiła nam barokową muzykę religijną i jej modus operandi. To fascynujące jakie emocje potrafią wzbudzać te dźwięki! Chciałbym się jeszcze bardziej zagłębić w temat i poznać więcej kompozytorów i utworów z tamtych czasów. Dzięki takim audycjom, coraz bardziej doceniam bogactwo naszej polskiej muzyki. Czekam na kolejne odcinki!