Ostatni, 12. tom „Encyklopedii Muzycznej PWM” trafił do sprzedaży 12 lutego br. Tym samym zamknięta zostaje 33-letnia historia jednego z najbardziej ambitnych przedsięwzięć Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Poranek piątego dnia Festiwalu zdominowała niezwykle ciekawa rywalizacja w drugim etapie konkursu TRANSATLANTYK Instant Composition Contest. Na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu w szranki stanęło 11 młodych kompozytorów – 10 osób z Polski oraz jedna z Izraela.
Laureat „muzycznego Oscara” – Grammy Award 2014, określony przez Krzysztofa Pendereckiego jako „jeden z najbardziej obiecujących dyrygentów młodszej generacji”.
Copyright © 2011-2025 CameralMusic.pl
W audycji nr 99 pt. "Historia Muzyki Polskiej" z dnia 5 lutego 2014 r. został przedstawiony temat baroku w muzyce, konkretnie lata 1697-1795. W ramach audycji omówiono głównie muzykę religijną i jej charakterystyczną formę działania w okresie barokowym. W tym okresie wiele polskich kompozytorów wnieśli ważny wkład w rozwój muzyki religijnej. Jednym z najważniejszych kompozytorów tego czasu był Jan Sebastian Bach, który nie tylko tworzył dzieła religijne, ale także rozwijał techniki kompozycji, takie jak kontrapunkt czy fugi. Jego wpływy można dostrzec również w twórczości polskich artystów. Muzyka religijna baroku charakteryzowała się bogatymi ornamentami i ekspresyjnymi melodiami, które miały na celu oddziaływanie emocjonalne na słuchacza. Forma operowa, w której występowały arie, recytatywy i chóry, była często wykorzystywana również w muzyce religijnej. Kompozytorzy barokowi często łączyli również muzykę z tekstem, co miało wpływ na rozwój kantat i oratoriów. Epoka baroku była okresem intensywnego rozwoju różnych form muzycznych. W muzyce instrumentalnej popularne były koncerty, sonaty, suity i symfonie. Wokalnie, obok muzyki religijnej, rozwijała się również muzyka operowa, którą można było spotkać na dworach i teatrach. Omawiając temat baroku w muzyce polskiej, warto wspomnieć o kompozytorach takich jak Grzegorz Gerwazy Gorczycki i Mikołaj Zieleński, którzy za życia cieszyli się dużym uznaniem i mieli duży wpływ na rozwój muzyki w Polsce. Ich kompozycje wciąż są grane i doceniane zarówno w Polsce, jak i na arenie międzynarodowej. Podsumowując, audycja nr 99 "Historia Muzyki Polskiej" z dnia 5 lutego 2014 r. skupiała się na baroku i muzyce religijnej w Polsce w latach 1697-1795. Przedstawiono zarówno najważniejszych kompozytorów tego okresu, jak i charakterystyczne formy i techniki kompozycji używane w muzyce barokowej.
Ta audycja naprawdę mnie zaintrygowała! Nie spodziewałem się, że muzyka religijna może być tak interesująca. Alina Mądra przedstawiła nam fascynujące fakty o muzyce barokowej i jej wpływie na kulturę polską. Teraz zrozumiałem, dlaczego tak wiele zespołów i artystów inspirowanych tym okresem nadal istnieje. Nauka o modus operandi muzyki barokowej była ciekawa i dość złożona, ale uważam, że warto było jej się przyjrzeć. Dzięki tej audycji odnalazłem nową fascynację i chętnie zgłębię więcej tematów związanych z historią muzyki polskiej.