Ostatni, 12. tom „Encyklopedii Muzycznej PWM” trafił do sprzedaży 12 lutego br. Tym samym zamknięta zostaje 33-letnia historia jednego z najbardziej ambitnych przedsięwzięć Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Dla tych wszystkich melomanów, dla których historia muzyki rozpoczyna się od Jana Sebastiana Bacha, mamy dwie wiadomości: jedną – bardzo dobrą, drugą – też dobrą, choć może nienajlepszą.
10 lutego w Filharmonii Wrocławskiej wystąpią dwie utalentowane skrzypaczki, laureatki wielu konkursów. Pierwsza z nich to debiutująca w Polsce amerykańska wirtuozka Rachel Barton Pine, drugą jest 11-letnia Kaja Szadujko. – To wielkie wyróżnienie dla jej talentu i umiejętności...
Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl
W audycji nr 98 "Historia Muzyki Polskiej" przenosimy się w czasy baroku, konkretnie w okres 1697-1795 roku. Tematem tego odcinka jest muzyka religijna oraz jej barokowe brzmienia. Ważną postacią tego okresu był kompozytor Jan Dismas Zelenka. Urodzony w 1679 roku w Łomnicy w Czechach, Zelenka był jednym z najważniejszych twórców muzyki kościelnej epoki baroku. Cechowały go niezwykła wyobraźnia i nowatorski styl komponowania, który łączył elementy polifonii z kontrapunktem oraz charakterystycznymi melizmatami. Jego utwory były często nawiązaniem do muzyki operowej, jednak z zachowaniem religijnego kontekstu. Wpływy barokowych brzmień można zauważyć również w muzyce polskiego kompozytora Jana Zacha. Zach był znany głównie jako organista i kompozytor muzyki kościelnej. Jego twórczość charakteryzowała się bogactwem harmonii i skomplikowanymi fakturami dźwiękowymi. Często komponował utwory na chór i orkiestrę, w których wykorzystywał kontrastowe partie wokalne i instrumentalne. Muzyka religijna epoki baroku była również związana z rozwojem oratorium. Forma ta miała na celu opowieść muzyczną, często o tematyce religijnej. W Polsce, jednym z najważniejszych kompozytorów tego gatunku był Franciszek Kniaźnin. Jego oratorium "Śmierć Jezusa" cieszyło się dużą popularnością i były wykonywane w kościołach na terenie całego kraju. Epoka baroku to także czas rozkwitu muzyki organowej. Polski kompozytor Franciszek Lilius był jednym z przedstawicieli tego nurtu. Jego utwory charakteryzowały się rozbudowaną fakturą dźwiękową, bogatą ornamentacją oraz wirtuozowskimi partiami organowymi. W audycji nr 98 "Historia Muzyki Polskiej" możemy poznać fascynujący świat muzyki religijnej i jej barokowych brzmień. Kompozytorzy, tacy jak Jan Dismas Zelenka, Jan Zach, Franciszek Kniaźnin i Franciszek Lilius, zapewnią nam niesamowite doświadczenie dźwiękowe, które na zawsze wpisało się w historię polskiej muzyki.
To video jest naprawdę ciekawe! Dzięki niemu dowiedziałem się o historii muzyki polskiej w XVIII wieku i jej wpływie na muzykę religijną. Bardzo podobały mi się fragmenty utworów barokowych, które zostały pokazane. Widać, że muzyka miała ogromne znaczenie w tamtych czasach i była drogą do wyrażania emocji i wiary. Ciekawe, jak ta muzyka ewoluowała w kolejnych stuleciach. Chciałbym więcej takich audycji, które pozwolą mi poznać jeszcze więcej o muzyce polskiej.