Obok Beethovena i Mozarta wielki przedstawiciel klasycyzmu wiedeńskiego. Uważany za ojca symfonii, sonaty i kwartetu smyczkowego i chociaż nie był ich twórcą przyczynił się do rozkwiu tych form muzycznych, które niemalże nienaruszone przetrwały do początku XX wieku.
Ilu było klasyków? Co za pytanie! – trzech: Haydn, Mozart i Beethoven. Ale czy tylko oni naprawdę się liczą w europejskiej epoce klasycyzmu? Na to wygląda... przynajmniej do tego przekonuje nas kolejna płyta wydawnictwa Dux, opublikowana w serii „Mistrzowie epok i ich dzieła”.
W sobotę, 23 marca 2019 roku, odbył się CIX koncert z cyklu „Wielka muzyka w Małej Auli” organizowany przez Politechnikę Warszawską. Pomimo, że koncert odbył się w Dużej Auli Politechniki, cykl koncertów ze względów historycznych zachował swoją nazwę.
Copyright © 2011-2025 CameralMusic.pl
Koncert na trąbkę cz. 3 Haydna, w wykonaniu Tine Thing Helseth, jest prawdziwym arcydziełem muzyki klasycznej. Joseph Haydn, nazywany "ojcem symfonii", był wybitnym kompozytorem i pianistą, który żył w XVIII wieku. Jego prace są często opisane jako eleganckie i pełne wdzięku, a ten koncert trąbkowy jest doskonałym przykładem jego talentu. Kompozycja składa się z trzech części - Allegro, Adagio i Allegro. Każda z nich wprowadza słuchacza w odmienny nastrój i zachwyca swoją wirtuozerią. Koncert na trąbkę stał się ważnym elementem dorobku Haydna, który chciał eksplorować możliwości tego instrumentu. Wykonanie Tine Thing Helseth jest absolutnie fenomenalne. Norweska trębaczką zdobyła uznanie na całym świecie dzięki swojej technice i ekspresji. Jej interpretacja tej kompozycji jest niezwykle czysta i pełna wrażliwości. Jej umiejętność wydobycia każdego dźwięku ze swojej trąbki jest niesamowita, a jej emocjonalne podejście do utworu czyni go niezwykle poruszającym. Forma koncertu na trąbkę, dzięki swojej strukturze trzy częściowej, pozwala nam na odkrycie różnych aspektów kompozycji. Haydn umiejętnie balansuje energetyczną sekcję Allegro, melancholiami w części Adagio, a następnie powraca do pełnej werwy zakończeniem. To z pewnością jeden z wyrazistszych przykładów jego mistrzostwa w tworzeniu i kontrastowaniu nastrojów. Ten koncert na trąbkę Haydna pochodzi z epoki klasycyzmu, która charakteryzowała się prostotą, równowagą i klarownością. Jego kompozycje wprowadzały nowe standardy i wpływały na rozwój muzyki w XVIII wieku. Dlatego warto docenić wagę tego utworu i rozmach kompozytora. Wniosek jest prosty - Haydn z pewnością musiał mieć na myśli Tine Thing Helseth, która z wielką precyzją i wirtuozerią odtwarza jego utwór. Jej interpretacja tego koncertu na trąbkę jest niezwykle emocjonalna i zaskakująca. Jest to zdecydowanie jedno z najbardziej pamiętnych wykonatech tego utworu, które zasługują na najwyższe uznanie.
Ten filmik z koncertem na trąbkę cz. 3 Haydna jest absolutnie niesamowity! Nie mogę uwierzyć, jak genialnie został wykonany przez Tine Thing Helseth. Jej gra jest po prostu fenomenalna! To naprawdę ciekawe, że ten filmik stał się tak popularny, ale muszę się zgodzić z autorem, że Haydn musiał mieć na myśli coś bliższego do wykonania Helseth. Jej umiejętności i interpretacja tego utworu są absolutnie nieporównywalne. Zdecydowanie jestem fanem tej trąbkistki!