Prezentowana publikacja powstała z myślą o początkujących gitarzystach, uczniach szkół i ognisk muzycznych. We wczesnym etapie kształcenia muzycznego rzadko mają oni okazję obcowania z muzyką wielkich mistrzów. Wprawdzie coraz częściej spotkać można opracowania utworów Chopina, Mozarta czy Beethovena na gitarę solo, ale ze względu na zawarte w nich problemy techniczne transkrypcje te są zbyt trudne dla początkującego gitarzysty. W trzecim zeszycie Ucznia i nauczyciela szczególną uwagę zwrócono na problemy artykulacyjne. W wielu utworach (m.in.: Słoń, Wesoły wieśniak, Musette, Walc Griega) pojawiają się szczegółowe oznaczenia, np.: staccato, portato, a także różnego rodzaju akcenty. Nowym elementem jest również zastosowana w kilku utworach technika legato (Romans, Musette, Walc Griega). Podczas pracy nad tymi utworami warto zwrócić uwagę na problem wybrzmiewania dźwięku na gitarze. Precyzyjna realizacja pauz oraz artykulacji staccato lub portato wymaga wykonania dodatkowego ruchu w celu stłumienia dźwięku (bądź poprzez zdjęcie palca lewej ręki ze struny, bądź przez stłumienie dźwięku palcami prawej ręki). Problem ten jest często zaniedbywany w nauczaniu gry na gitarze, co sprawia, że gra wielu uczniów jest pod względem artykulacyjnym mało klarowna i wyrazista. W trzecim zeszycie uczeń poznaje również nowe dźwięki w wysokim rejestrze oraz uczy się grać w wysokich pozycjach zarówno na strunach wiolinowych jak i basowych (np. Gawot, Gymnopédie, Romans, Walc Griega). Warto przy tej okazji uzmysławiać uczniom istotną rolę palcowania w grze na gitarze, które ma nie tylko uzasadnienie praktyczne (związane z wygodą gry), ale również kształtuje muzyczną stronę utworu: wpływa na barwę i wybrzmiewanie dźwięku, umożliwia płynne i logiczne frazowanie. W utworach podano również propozycję palcowania prawej ręki, zaznaczając jednak tylko, którym palcem najwygodniej jest rozpocząć frazę. Bardziej szczegółowe palcowanie pojawia się w kilku fragmentach, w których sugerowane jest wprowadzenie kciuka lub palca serdecznego. Ostatnie trzy zawarte w niniejszej publikacji utwory są już nieco trudniejsze - zarówno od strony technicznej, jak i muzycznej - pojawiają się w nich zmiany tonacji, ozdobniki, dwudźwięki, triole, a także bardziej skomplikowane grupy rytmiczne (Walc Griega, Walc Chopina, Humoreska).Utwory w publikacji:- C. Saint-Saëns - Słoń - G.F. Händel - Gawot - R. Schumann - Wesoły wieśniak z op. 68 - W.A. Mozart - Romans - E Satie - Gymnopédie I - P. Czajkowski - Nowa lalka z op. 39 - J.S. Bach - Musette - E. Grieg - Walc op. 12 nr 2 - A. Dvorak - Humoreska op. 101 nr 7 Tytuł: Uczeń i nauczyciel cz. 3 - duety gitaroweAutor: Tatiana StachakStopień trudności: dla początkującychInstrument: gitara Notacja muzyczna: zapis nutowyWydawnictwo: EuterpeFormat: 24 str. N4, miękka oprawaJęzyk wydania: polski, angielski, niemieckiISBN: M801507068
zobacz w księgarni Alenuty.pl »
Instrumenty i sprzęt muzyczny
AN Stachak Tatiana ″Ucze i nauczyciel cz.1 (duety gitar)″ ksika
AN Stachak Tatiana ″Ucze i nauczyciel cz.2 (duety gitar)″ ksika - WYPRZEDA
AN Stachak Tatiana ″Ucze i nauczyciel cz.3 (duety gitar)″ ksika
Francuski kompozytor, znany przede wszystkim z twórczości operetek przyszedł na świat w Kolonii w 1819 roku. Jego ojciec kantor i nauczyciel muzyki postanowił zadbać o muzyczne wykształcenie syna i...
Od pięciu lat podkrakowska Lanckorona gości uczestników Międzynarodowych Warsztatów Gitarowych. Projekt ten stanowi innowacyjną formę rozwijania umiejętności gry na gitarze połączoną z kształtowanie wrażliwości artystycznej uczestników i poszerzanie ich horyzontów twórczych...
W dalekiej przeszłości instrumentów strunowych, w tym i gitary, struny robiono z baranich jelit. W miarę rozwoju cywilizacji na wielką skalę na rynku pojawiły się gitary akustyczne, elektryczne, klasyczne. Zaistniała potrzeba produkcji strun do tych instrumentów – zarówno nylonowych do gitar klasyc