Nuty: kształcenie słuchu

Tatiana Stachak: Muzyczna pracownia 2 - podręcznik i ćwiczenia do kształcenia słuchu

52 PLN  zobacz w księgarni Alenuty.pl »

Kontakt ze sklepem:
tel.: 501 439 414
email:  [email protected]


Muzyczna pracownia to dwuczęściowa seria nowoczesnych podręczników z ćwiczeniami przeznaczonych do nauki kształcenia słuchu w dziale młodzieżowym. Publikacje sprawdzą się również jako materiał dydaktyczny dla uczniów wokalistyki, rozpoczynających edukację w drugim stopniu bez przygotowania muzycznego, a także w nauczaniu prywatnym dzieci starszych. Podręczniki mają formę otwartą: plan pracy ustala nauczyciel, dostosowując kolejność wprowadzania tematów i tempo pracy do potrzeb uczniów (na końcu każdej książki znajduje się Ścieżka dydaktyczna – propozycja planu zajęć, przygotowana z myślą o mniej doświadczonych pedagogach przez Lidię Florek-Stokłosę, konsultanta merytorycznego podręcznika). Materiał w obu podręcznikach podzielony jest na cztery działy: I. Podstawy zasad muzyki, II. Rytm i metrum, III. Melodia – Gama i triada, IV. Melodia – Interwały i akordy. Każdy temat omówiony jest w części teoretycznej, na którą składają się definicje (zwykle pod główną definicją podana jest ponadto lista zalecanych ćwiczeń do śpiewania z Nowego solfeżu), ćwiczenia pisemne (zadania polegające na uzupełnieniu czy korekcie zapisu nutowego, zadania kaligraficzne, materiały do analizy zaczerpnięte z kanonu literatury muzycznej, zadania z wykorzystaniem ćwiczeń z Nowego solfeżu, rebusy i krzyżówki sprawdzające wiedzę) i etiudy solfeżowe. Drugim elementem są ćwiczenia słuchowe, które uczą jak słuchać, by usłyszeć. Zamiast pustych pięciolinii na dyktanda autorka proponuje zadania o zróżnicowanym poziome samodzielności ucznia – od kompletnych przykładów do wyboru (np. wskazanie właściwej wersji lub korekta zapisu) po zadania polegające na uzupełnieniu brakujących fragmentów z wykorzystaniem podanych wskazówek. Nie brak też typowych ćwiczeń na budowanie i rozpoznawanie interwałów czy trójdźwięków. Zarówno w ćwiczeniach pisemnych, jak i słuchowych, przygotowujących na notacji dyktand muzycznych (w tym pamięciowych), zadbano o wygodę i wprowadzono liczne ułatwienia: podpowiedzi, dzięki którym uczeń niejednokrotnie uniknie popełnienia błędu lub samodzielnie będzie mógł go skorygować. Przyjazna formuła publikacji i różnorodność materiału zapewniają pomyślny przebieg całego procesu dydaktycznego. Łagodna gradacja trudności i duża ilość ćwiczeń umożliwiają opanowanie wiedzy nie tylko najzdolniejszym uczniom, ale i mniej utalentowanym. Z podręcznikami Muzyczna pracownia uczymy, nie testujemy! Spis zagadnień części drugiej:1. Trójdźwięk toniczny w tonacji durowej w przewrotach • Skoki III-I, V-III2. Trójdźwięk toniczny a-moll w przewrotach • Skoki III-I, V-III3. Nazwy oktaw • Przenośniki oktawowe4. Seksta mała i wielka • Seksty na stopniach gamy i w zwrotach tonalnych5. Dominanta septymowa • Rozwiązanie D7 • D7 w akompaniamencie6. Takty półnutowe7. Zwroty ze składnikami D7 – skok V-IV8. Septyma mała i wielka • Septymy na stopniach gamy i w zwrotach tonalnych9. Zwroty ze składnikami D7 – skok IV-VII10. Kwarta zwiększona i kwinta zmniejszona (tryton) • Tryton w zwrotach tonalnych11. Triola12. Przewroty interwałów *13. Zwroty z trzema górnymi składnikami D714. Trójdźwięk zmniejszony i zwiększony15. Synkopa16. Gama e-moll • Zwroty z toniką • Trójdźwięk toniczny17. Triada e-moll • Zwroty z dominantą18. Trójdźwięk toniczny e-moll w przewrotach • Skoki III-I, V-III19. D7 w e-moll • Zwroty ze składnikami D720. Interwały złożone *21. Podwójne znaki chromatyczne • Enharmonia *22. Gama d-moll • Zwroty z toniką • Trójdźwięk toniczny23. Triada d-moll • Zwroty z dominantą24. Trójdźwięk toniczny d-moll w przewrotach • Skoki III-I, V-III25. D7 w d-moll • Zwroty ze składnikami D726. Trzydziestodwójki *27. Przewroty trójdźwięku durowego i molowego • Przewroty trójdźwięków triady28. Dwie kropki przy nucie lub pauzie29. Gama D-dur • Zwroty z toniką • Trójdźwięk toniczny30. Triada D-dur • Zwroty z dominantą31. Trójdźwięk toniczny D-dur w przewrotach • Skoki III-I, V-III32. D7 w D-dur • Zwroty ze składnikami D733. Duola *34. Gama h-moll • Zwroty z toniką • Trójdźwięk toniczny35. Triada h-moll • Zwroty z dominantą36. Trójdźwięk toniczny h-moll w przewrotach • Skoki III-I, V-III37. D7 w h-moll • Zwroty ze składnikami D738. Pokrewieństwo gam (tonacji) • Koło kwintowe.39. Czterodźwięk septymowy • Budowa dominanty septymowej40. Gama B-dur • Zwroty z toniką • Trójdźwięk toniczny41. Triada B-dur • Zwroty z dominantą42. Trójdźwięk toniczny B-dur w przewrotach • Skoki III-I, V-III43. D7 w B-dur • Zwroty ze składnikami D744. Inne nieregularne grupy rytmiczne *45. Gama g-moll • Zwroty z toniką • Trójdźwięk toniczny46. Triada g-moll • Zwroty z dominantą47. Trójdźwięk toniczny g-moll w przewrotach • Skoki III-I, V-III48. D7 w g-moll • Zwroty ze składnikami D749. Takty 4/5, 5/8, 7/8 • Takty proste i złożone. Podsumowanie.50. Określenia interpretacyjne. Podsumowanie. Z każdej części podręcznika można korzystać przez 2, a nawet 3 semestry nauki, by w klasie ostatniej móc bez ograniczeń utrwalać zdobytą wiedzę, bądź pracować nad tematami nadobowiązkowymi. Zakres tematyczny je zobacz w księgarni Alenuty.pl »

Instrumenty i sprzęt muzyczny

PWM Danyszowa H., Iszkowska Z., Jargoń J., Leitner M., Moszumańska-Nazar K. - <br />Zbiór ćwiczeń do kształcenia słuchu
AN Stachak Tatiana - Gitara pierwsza klasa
AN Stachak Tatiana ″Ucze i nauczyciel cz.1 (duety gitar)″ ksika
AN Stachak Tatiana ″Ucze i nauczyciel cz.2 (duety gitar)″ ksika - WYPRZEDA
Akademicka Orkiestra Symfoniczna AMKL

Akademicka Orkiestra Symfoniczna AMKL

Orkiestrę tworzą studenci Wydziału Instrumentalnego, a praca w tym zespole – obok indywidualnych zajęć w zakresie gry na instrumencie – jest jednym z najważniejszych obszarów kształcenia młodych instrumentalistów.

Lutnik Rajba

Lutnik Rajba

Uczniowie na instrumentach z naszej pracowni zajmują miejsca oraz wyróżnienia na konkursach ogólnopolskich i międzynarodowych. Pracownia współpracuje z wieloma szkołami muzycznymi i muzykami zarówno w Polsce, jak i zagranicą.

Sir James Galway

Sir James Galway

„Człowiek ze złotym fletem” przyszedł na świat w Belfaście w roku 1939. Karierę muzyczną rozpoczął będąc dzieckiem od gry na flażolecie, a mając zaledwie 10 lat wygrał konkurs muzyczny w swoim rodzinnym mieście.

Powiązane Video

Kontakt


Maria Łakomik
Materiały prasowe, patronaty, treści. Filip Łakomik
Sprawy techniczne, integracje. Prześlij artykuł o muzyce
Można bezpłatnie nadsyłać dowolne materiały (tekst/grafika/video) związane z muzyką klasyczną, które Waszym zdaniem powinny znaleźć się w serwisie.

Partnerzy

Księgarnia Alenuty.pl
Sprzedaż nut i książek.
  • księgarnia muzyczna

Sklep Muzyczny.pl
Instrumenty muzyczne.
  • sklep muzyczny
kultura w sieci

Copyright © 2011-2025 CameralMusic.pl