8. edycja festiwalu "Muzyka na Szczytach"

VIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej „Muzyka na Szczytach”
Zakopane, 3-10 września 2016

„Muzyka na Szczytach” zabrzmi w tym roku w Zakopanem już po raz ósmy. Pod Tatrami od 3 do 10 września wystąpią światowe gwiazdy kameralistyki - klarnecistka Shirley Brill, pianista Jonathan Aner, sopranistka Olga Pasiecznik, a także kwartet smyczkowy Royal String Quartet. Dyrektorem artystycznym festiwalu jest jeden z najwybitniejszych polskich kompozytorów Paweł Mykietyn.

Motywem przewodnim tegorocznej edycji festiwalu jest pojęcie „czasu”. W Zakopanem zaprezentowane zostaną kompozycje pochodzące z różnych epok. Po raz pierwszy obok muzyki współczesnej zagości muzyka dawna. Artyści zagrają arcydzieła Roberta Schumana, Oliviera Messiaena, Césara Francka i Domenica Scarlattiego, które wybrzmią zarówno w oryginale jak i we współczesnych aranżacjach. Koncerty odbywać się będą w nowoczesnym gmachu kościoła św. Krzyża oraz zabytkowym kościele św. Klemensa na Pęksowym Brzyzku.



Ósma edycja „Muzyki na Szczytach” rozpocznie się 3 września o godzinie 19.00. W kościele św. Krzyża wystąpi obdarzony niezwykle pięknym i szlachetnym głosem Karol Kozłowski, który wraz ze swoim młodszym bratem – Mischą, wykonają cykl pieśni Dichterliebe. Należy on do arcydzieł twórczości Roberta Schumanna, uznanego za najbardziej wpływowego twórcę epoki romantyzmu. W drugiej części koncertu usłyszymy Royal String Quartet, jeden z najbardziej dynamicznie działających kwartetów smyczkowych na świecie. Grupa łączy wybitne dzieła przeszłości i nową muzykę, odważnie przekraczając granice gatunków. Gościnnie z zespołem zagra pianista Mischa Kozłowski, od wielu lat występujący w największych salach koncertowych Europy, Japonii i Chin. Wspólnie wykonają Kwintet fortepianowy op. 18 Mieczysława Wajnberga.

Duża część programu zostanie poświęcona twórczości Oliviera Messiaena. Wprowadzeniem do muzyki tego wybitnego francuskiego kompozytora będzie recital Arkadiusza Bialica, laureata Międzynarodowego Konkursu Organowego Grand Prix du Chartres we Francji. 4 września wykona Preludium, fuga i wariacje, autorstwa wielkiego protoplasty francuskiego mistrza, Césara Francka. Do najwybitniejszych dzieł Messiaena należy utwór Quatuor pour la fin du temps, skomponowany podczas niewoli artysty w obozie jenieckim w Görlitz. Kompozycja zalicza się również do najbardziej znaczących i popularnych utworów kameralnych XX wieku. „Kwartet na koniec czasu” Messiaena wykonają w Zakopanem gwiazdy światowego formatu: wybitna izraelska klarnecistka Shirley Brill oraz zdobywca nagród w najważniejszych konkursach pianistycznych na świecie, Jonathan Aner. 9 września towarzyszyć im będą skrzypaczka Izabella Szałaj-Zimak oraz wiolonczelista Michał Pepol.

„Rozszerzając tegoroczną ofertę programową, a jednocześnie eksplorując coraz dalsze rewiry czasu, dotarliśmy do muzyki jakiej pod Tatrami jeszcze nie było. Mowa o nurcie HIP (Historically Informed Performance, czyli Wykonawstwie historycznym)” - mówi Paweł Mykietyn, dyrektor artystyczny. 5 września na festiwalu zadebiutuje {oh!} Orkiestra Historyczna. Na scenie pojawi się sopranistka Olga Pasiecznik, której dorobek fonograficzny przekracza 50 tytułów. W kościele św. Krzyża zabrzmią arcydzieła mistrzów baroku.

Muzyka wykonywana przez zespoły instrumentów dętych była zawsze mile widziana w Zakopanem. Kontynuując tradycję, 7 września zagra LutosAir Quintet, który w repertuarze zestawi tradycyjną muzykę amerykańską, polską, turecką i węgierską. Grupa powstała w stulecie urodzin Witolda Lutosławskiego, a tworzą ją soliści Orkiestry Symfonicznej Narodowego Forum Muzyki: Jan Krzeszowiec - flet, Wojciech Merena - obój, Maciej Dobosz - klarnet, Alicja Kieruzalska - fagot i Mateusz Feliński - róg.

Dzień później zakopiańska publiczność będzie miała okazję zapoznać się z muzyką skomponowaną w okresie od XVIII do XX wieku. Artyści przedstawią świeże brzmienie na nowo opracowanych sonat klawesynowych Domenica Scarlattiego, a także kompilację literatury na flet, skrzypce i klawesyn. Całość zostanie wykonana w kameralnym i pięknym wnętrzu zabytkowego kościoła na Pęksowym Brzyzku. W towarzystwie mistrzów oboju i gitary: Arkadiusza Krupy i Michała Nagy, zaprezentują się wspaniałe artystki: Magdalena di Blasi – flet, Joanna Konarzewska – skrzypce i Paulina Tkaczyk – klawesyn.

Koncert finałowy to uczta dla miłośników kwartetów smyczkowych. 10 września w interpretacji Royal String Quartet usłyszymy reprezentatywny wybór z Kunst der Fuge Jana Sebastiana Bacha, kwartet fis-moll Dymitra Szostakowicza oraz słynną Große Fuge op. 133 Ludwiga van Beethovena. Fuga, uznawana za szczytowe osiągnięcie w zakresie form muzycznych, stanowiąca swoisty test warsztatu każdego kompozytora, zabrzmi w trzech odsłonach (Bach, Beethoven, Szostakowicz) w wykonaniu muzyków RSQ: Izabelli Szałaj-Zimak – skrzypce, Elwiry Przybyłowskiej – skrzypce, Marka Czecha – altówka i Michała Pepola – wiolonczela. Koncert rezydentów Queen’s University w Belfaście, będzie zwieńczeniem święta muzyki pod tatrzańskimi szczytami.

VIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej „Muzyka na Szczytach” organizowany jest przez Stowarzyszenie im. Mieczysława Karłowicza w Zakopanem od 3 do 10 września. Wydarzenie finansowane jest m.in. przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Urząd Województwa Małopolskiego, Urząd Miasta Zakopane, Bank Zachodni WBK. Honorowy Patronat nad festiwalem objął Prezydent Rzeczpospolitej Polskiej Andrzej Duda. Partnerami są m.in.: Culture.pl, Narodowy Instytut Audiowizualny, Instytut Muzyki i Tańca. Patronat medialny nad wydarzeniem objęły redakcje m.in. Program II Polskiego Radia, TVP Kultura, Zwierciadło i Przegląd.

www.muzykanaszczytach.com
www.karlowicz.org


GWIAZDY VIII FESTIWALU MUZYKI KAMERALNEJ „MUZYKA NA SZCZYTACH”
3-10 WRZEŚNIA, ZAKOPANE

SHIRLEY BRILL

Aktualnie jedna z najwybitniejszych klarnecistek na świecie, profesor Akademii Muzycznej Hannsa Eislera w Berlinie. W swojej karierze zwyciężyła w dwóch najważniejszych interdyscyplinarnych konkursach muzycznych: Międzynarodowym Konkursie Instrumentalnym w Markneukirchen (Niemcy) oraz Międzynarodowym Konkursie w Genewie (Szwajcaria). Zdobyła również Nagrodę Specjalną w Międzynarodowym Konkursie ARD w Monachium. Artystka współpracuje z takimi artystami jak Daniel Barenboim, Sabine Meyer, Emmanuel Pahud, Jerusalem Quartet. Koncertuje w tak prestiżowych salach, jak Carnegie Hall w Nowym Jorku, Salle Pleyel w Paryżu, Musikverein w Wiedniu, La Scala w Mediolanie, czy KKL w Lucernie. Regularnie występuje z pianistą Jonathanem Anerem, z którym tworzy oklaskiwane podczas koncertów na całym świecie Brillaner Duo.
Od 2009 roku Shirley Brill jest pierwszą klarnecistką West-Eastern Divan Orchestra, prowadzonej przez maestro Daniela Barenboima. Prowadziła zajęcia w ramach Programu dla Młodych Artystów Festiwalu Yellow Barn (USA) oraz Akademii Mahlerowskiej w Ferrarze (Włochy), jak również prowadziła kursy mistrzowskie w różnych uczelniach w Australii (The Australian National Academy of Music), Szwajcarii (Musikhochschule Luzern), Japonii, Czechach (Janáček Academy), Kanadzie i Izraelu (Jerusalem Music Centre). Od 2012 roku prowadzi klasę kameralistyki w Akademii Muzycznej Hannsa Eislera w Berlinie.

JONATHAN ANER

Jonathan Aner, izraelski pianista i kameralista, profesor Akademii Muzycznej Hannsa Eislera w Berlinie. Jako solista występował z Izraelską Filharmonią pod dyrekcją Zubina Mehty, a także z Filharmonią Berlińską. Zdobywca nagród w najważniejszych międzynarodowych konkursach pianistycznych oraz muzyki kameralnej na świecie: Melbourne, Florencja, Senigallia, Dortmund, Berlin, Weimar, a także na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej we Francji.
Współpracował również z Tabeą Zimmermann, Jerusalem String Quartet i Vogler String Quartet. Ze swoją żoną klarnecistką Shirley Brill współtworzy Brillaner Duo, a także z Henją Semmler (skrzypce) i Antoanetą Emanuilovą (wiolonczela) Oberon Trio, z którymi występuje w takich salach, jak Berliner Konzerthaus, Carnegie Hall, Auditorium du Louvre w Paryżu, Kennedy Center w Waszyngtonie, Conde Duque w Madrycie, Dom Muzyki w Moskwie, Tivoli Hall w Kopenhadze.
Prowadził kursy mistrzowskie w USA, Europie, Azji , Europe i Australii.

ROYAL STRING QUARTET

Nominowany do prestiżowej nagrody Royal Philharmonic Society – Royal String Quartet to dziś jeden z najbardziej dynamicznie działających kwartetów smyczkowych na świecie. W swoim repertuarze łączy wybitne dzieła przeszłości i nową muzykę, odważnie przekraczając granice gatunków.
Powstał w 1998 roku w warszawskiej Akademii Muzycznej, pracując pod kierunkiem prof. Ryszarda Duzia z Kwartetu Wilanów. O artystycznej tożsamości zespołu zdecydowały podyplomowe studia w klasie mistrzów z Alban Berg Quartett w Kolonii (2001–2004).
Przełomem w karierze kwartetu było zaproszenie do prestiżowego programu BBC New Generation Artists (2004–2006), promującego najbardziej utalentowanych młodych muzyków z całego świata.
W styczniu 2009 r. ukazała się pierwsza międzynarodowa płyta RSQ nagrana dla wytwórni Hyperion, na której znalazły się oba kwartety Karola Szymanowskiego oraz mało znany kwartet Ludomira Różyckiego (premiera fonograficzna). Album zdobył tytuł płyty miesiąca „BBC Music Magazine” i entuzjastyczne recenzje w światowej prasie. Wydarzeniem był kolejny album zespołu z kompletem kwartetów smyczkowych Henryka Mikołaja Góreckiego (Hyperion 2011), wyróżniany przez krytykę jako jedna z trzech najważniejszych interpretacji tego repertuaru. Płytę uhonorowano Editor’s Choice magazynu „Gramophone” i wysokimi ocenami w „BBC Music Magazine”, „Diapason” (5 gwiazdek) i „The Strad”. W 2015 ukazała się płyta z utworami Szymańskiego i Mykietyna, która otrzymała dwie nominacje do tegorocznych Fryderyków.
Od 2012 r. RSQ jest kwartetem rezydującym Queen’s University w Belfaście. Zespół został uhonorowany Nagrodą Specjalną Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „w uznaniu zasług dla kultury polskiej”.

OLGA PASIECZNIK

Olga Pasiecznik (Pasichnyk) urodziła się na Ukrainie. Studiowała fortepian i pedagogikę muzyczną w rodzinnym Równem. Studia wokalne odbyła w Kijowskim Konserwatorium. W czasie studiów podyplomowych w Warszawskiej Akademii Muzycznej im. F. Chopina w 1992 r. zadebiutowała na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej, a cztery lata później na scenie Théâtre des Champs-Élysées w Paryżu jako Pamina. Od tego czasu zaczęła się jej prawdziwa kariera międzynarodowa.
Ma na swoim koncie ponad 40 partii m. in. w operach Monteverdiego, Glucka, Händla, Mozarta, Webera, Bizeta, Rossiniego, Verdiego, Pucciniego, Biset’a, Debussy’ego, Czajkowskiego oraz kompozytorów współczesnych. Role te przyniosły jej wielkie uznanie krytyki i publiczności. Występuje także w repertuarze kameralnym oraz w recitalach z siostrą pianistką Natalią Pasiecznik, licznych koncertach oratoryjnych i symfonicznych we wszystkich niemal krajach Europy, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Chinach, Japonii i Australii. Wielokrotnie współpracowała z orkiestrami z całego świata.
Artystka jest laureatką międzynarodowych konkursów wokalnych w s’Hertogenbosch –Holandia, im. Mirjam Helin w Helsinkach oraz im. Królowej Elżbiety w Brukseli. Została wyróżniona także w Polsce – Paszportem tygodnika „Polityka” (1997), nagrodami polskiego przemysłu fonograficznego Fryderyk za najlepsze nagrania solowe w 1997 i 2004 r., nagrodą Orfeusz festiwalu „Warszawska Jesień” (1999), Złotym Krzyżem Zasługi (2001) oraz Nagrodą im. A. Hiolskiego (2004) za najlepszą kobiecą rolę operową. W 2005 i 2010 r. została nominowana przez międzynarodowy magazyn operowy Opernwelt do tytułu „Najlepsza śpiewaczka sezonu artystycznego”. W 2011 r. artystka otrzymała doroczną Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a w 2012 została odznaczona Krzyżem Oficerskim Orderu Zasługi Rzeczypospolitej Polskiej. W swoim dorobku fonograficznym ma ponad 50 płyt, które nagrała m.in. dla Dabringhaus und Grimm, Harmonia Mundi i Opus 111.

LUTOSAIR QUINTET

LutosAir Quintet tworzą soliści Orkiestry Symfonicznej Narodowego Forum Muzyki: Jan Krzeszowiec, Wojciech Merena, Maciej Dobosz, Alicja Kieruzalska i Mateusz Feliński. Zespół, powstały w stulecie urodzin Witolda Lutosławskiego, swoją nazwę zawdzięcza patronowi Orkiestry, łącząc cząstkę jego nazwiska z angielskim "air", odnoszącym się do żywiołu, dzięki któremu wydobywane są dźwięki z instrumentów. LutosAir Quintet prowadzi ożywioną działalność koncertową, prezentując szeroki i zróżnicowany repertuar. Występuje w Polsce i za granicą, kładąc duży nacisk na propagowanie muzyki polskiej i współczesnej.
Na zaproszenie Instytutu Polskiego w Lipsku zagrał koncert dla ponad tysiąca słuchaczy. W 2014 roku miał zaszczyt reprezentować Polskę w międzynarodowym projekcie MusMA (The Music Masters on Air) i podczas festiwalu Wratislavia Cantans wykonać cztery kwintety dęte z czterech zakątków świata. Były to ich polskie prawykonania. Wystąpił również na międzynarodowym festiwalu Szalone Dni Muzyki/La Follee Journee w Teatrze Wielkim w Warszawie, podczas jego amerykańskiej edycji.
LutosAir Quintet działa jako jeden z zespołów Narodowego Forum Muzyki.

KAROL KOZŁOWSKI

Tenor, który równie dobrze odnajduje się na scenie operowej i estradzie koncertowej. Debiutował w Operze Bałtyckiej jeszcze jako student. Od trzech lat współpracuje z Capellą Cracoviensis, a od 2009 roku śpiewa w Operze Narodowej. Występował m.in. jako Edrisi w „Królu Rogerze” Szymanowskiego i Goro w „Madame Butterfly” Pucciniego.
Absolwent Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Gdańsku oraz Wydziału Rzeźby warszawskiej ASP. Uczestniczył w kursach mistrzowskich Ryszarda Karczykowskiego, Rolando Paneraia, Salvatore Fisichellego, Sylvii Geszty, Heleny Łazarskiej i Claudia Desderiego. Otrzymał II nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym Hariclea Darclèe (Rumunia, 2005). 
Występował na scenach m. in.: wersalskiego Théâtre Montansier, Łotewskiej Opery Narodowej w Rydze, Staatstheater am Gärtnerplatz w Monachium i Opery Kijowskiej. Od 2009 r. współpracuje z Teatrem Wielkim - Operą Narodową, gdzie śpiewał m.in. jako Ksiądz Mignon w Diabłach z Loudun K. Pendereckiego (m.in. za tę rolę artysta został nominowany do Paszportu Polityki 2013 w kategorii: muzyka poważna). 
Jest cenionym wykonawcą dzieł barokowych m. in. partii Ewangelisty w obu Bachowskich pasjach. Współpracuje z większością polskich zespołów, wykonujących muzykę barokową na instrumentach historycznych. Wyjątkowa barwa i wszechstronność tenorowego głosu artysty inspiruje także współczesnych kompozytorów.
Głos artysty stał się również inspiracją dla kompozytora Pawła Mykietyna, który w swoim najnowszym dziele - operze Czarodziejska góra, powierzył mu rolę Settembriniego. Prapremiera, w reżyserii Andrzeja Chyry miała miejsce na poznańskim Międzynarodowym Festiwalu Malta 2015. 
Od 2010 r. Karol Kozłowski koncertuje oraz nagrywa płyty z pianistką Jolantą Pawlik. Dla wytwórni DUX artyści zarejestrowali dwa Schubertowskie cykle do słów Wilhelma Müllera – Die schöne Müllerin i Winterreise.

Powiązane Video Wszystkie video

Reporta?: Muzyka na Szczytach 2015
1. Festiwal Muzyki Crossover (Bielsko-Bia?a 2016)
All Improvviso 2011
J. S. Bach - Suita orkiestrowa Nr 2 BWV 1067 - Uwertura

Instrumenty i sprzęt muzyczny

PWM Osiecka Agnieszka - Wielki piewnik, tom VIII ″Magoka″
Audio Technica ATH-M50x PB (38 Ohm) suchawki zamknite, edycja limitowana, purpurowe
PWM Wesoowski Franciszek - Zasady muzyki
Alpine PartyPlug zatyczki do uszu (para)

Kontakt


Maria Łakomik
Materiały prasowe, patronaty, treści. Filip Łakomik
Sprawy techniczne, integracje. Prześlij artykuł o muzyce
Można bezpłatnie nadsyłać dowolne materiały (tekst/grafika/video) związane z muzyką klasyczną, które Waszym zdaniem powinny znaleźć się w serwisie. Artykuły sponsorowane przyjmujemy poprzez platformę whitepress.

Partnerzy

Księgarnia Alenuty.pl
Sprzedaż nut i książek.
  • księgarnia muzyczna

Sklep Muzyczny.pl
Instrumenty muzyczne.
  • sklep muzyczny
kultura w sieci

Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl