16.03.2012
Piątek, godz. 19:00
Sala koncertowa Filharmonii
Koncert symfoniczny
Gabriel Chmura – dyrygent
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Wrocławskiej
Program:
P. Hindemith – Symfonia „Mateusz Malarz”
F. Schubert – IX Symfonia C-dur „Wielka” D 994
W Filharmonii Wrocławskiej zabrzmią dwa wielkie dzieła: Symfonia „Mateusz Malarz” Paula Hindemitha oraz IX Symfonia zwana „Wielką” Franza Schuberta. Oba utwory usłyszymy w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Wrocławskiej pod dyrekcją jednego z najbardziej znanych i cenionych dyrygentów – Gabriela Chmury.
Symfonia „Mateusz Malarz” oparta jest na tematach zaczerpniętych z opery kompozytora o tym samym tytule, a opowiadającej o niemieckim renesansowym malarzu sztuki religijnej Matthiasie Grünewaldzie, a właściwie Nitharcie Mathisie Gothardzie. Obrazy artysty przepełnia mistycyzm i ekspresja, ponieważ ich autor zrezygnował z tworzenie wyidealizowanych wizerunków świętych na rzecz ukazania rzeczywistego cierpienia i ludzkiej krzywdy. Wówczas było to zupełnie nowe spojrzenie na sacrum. Symfonia „Mateusz Malarz” powstała na prośbę dyrygenta Wilhelma Furtwänglera, który pragnął włączyć ją do programu koncertowego tournée Filharmonii Berlińskiej. Choć po pierwszym wykonaniu dzieła, które odbyło się w 1934 roku, utwór zdobył przychylność publiczności, to jednak przez pewien czas był zakazany, ponieważ według rządu nazistowskiego mógł kłócić się z ideologią partii. Symfonia złożona jest z trzech części, w których skład wchodzą: Koncert Anielski, Złożenie do Grobu oraz Kuszenie św. Antoniego.
Symfonia C-dur Franza Schuberta napisana została w ostatnich latach życia kompozytora. Jednak dopiero dziesięć lat po jego śmierci Ferdinand Schubert – brat Franza – udostępnił jej manuskrypt Robertowi Schumannowi, który przyczynił się do rozsławienia dzieła. Jego pierwsze wykonanie nastąpiło w 1839 roku pod dyrekcją Feliksa Mendelssohna-Bartholdy’ego. Przez wiele lat symfonia nie była znana, co przyczyniło się do powstania wielu nieścisłości związanych z jej numeracją. Początkowo w katalogu utworów Schuberta zebranych przez muzykologa Ottona Ericha Deutscha (Deutsch-Verzeichnis) widniała pod numerem ósmym, przez innych oznaczana była jako siódma, a w świetle najnowszych badań jako dziewiąta.