Nazwa tej formy muzycznej wywodzi się od włoskiego słowa suonare oznaczającego „brzmieć”. Dawniej (XVII wiek) sonata był to utwór instrumentalnym na wiele głosów i w taki sposób stała się przeciwieństwem wokalnej kantaty.
Obok Beethovena i Mozarta wielki przedstawiciel klasycyzmu wiedeńskiego. Uważany za ojca symfonii, sonaty i kwartetu smyczkowego i chociaż nie był ich twórcą przyczynił się do rozkwiu tych form muzycznych, które niemalże nienaruszone przetrwały do początku XX wieku.
„Każdy szeregowiec ma buławę marszałkowską w plecaku i myśli, że będzie generałem. Wiedziałem od razu, co napisałem w 1976 roku i teraz też wiem”, mówił o swojej III Symfonii – „Symfonii pieśni żałosnych” w 1993 roku Henryk Mikołaj Górecki. Dziś, niespełna rok po śmierci kompozytora, podczas koncert
Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl
Joseph Bodin de Boismortier był francuskim kompozytorem, który żył w XVIII wieku. Był znany głównie jako twórca muzyki kameralnej, a jego trzecia sonata, której fragmentem jest Andante, jest jednym z najlepszych przykładów jego talentu kompozytorskiego. Wideo przedstawia wykonanie tej sonaty przez trzech utalentowanych muzyków: Laurę Brzezicką na flecie oraz Martę Jakubiec i Bartosza Burego na skrzypcach. Dodatkowo, Michalina Jakubiec gra na klawesynie, co przyczynia się do pełniejszego brzmienia i wprowadza delikatne harmonie do utworu. Wykonawcy zaprezentowali tę sonatę w Salonie Koncertowym ZPSM im. S. Moniuszki w Bielsku-Białej, ucząc się jednocześnie o twórczym geniuszu Bodina de Boismortiera. Ich interpretacja jest doskonale skoordynowana, a każdy z muzyków wydobywa z instrumentów dźwięki o bogatej palecie emocji i subtelności. Andante, który można usłyszeć w tym fragmencie, to przede wszystkim melancholijny utwór o refleksyjnym charakterze. To właśnie tutaj mamy okazję doświadczyć umiejętności interpretacyjnych muzyków. Ich zdolność do kreowania delikatnych nastrojów, precyzyjnej artykulacji i płynnego dialogu między instrumentami jest wyjątkowa. Sonata Andante Józefa Bodila de Boismortiera jest idealnym przykładem muzyki barokowej. Jego twórczość była dobrze zakorzeniona w tej epoce, wpływając na rozwój gatunku. Ta seria sonat, której jest częścią, jest nie tylko znaczącym wkładem w literaturę muzyczną XVIII wieku, ale także doskonałym dowodem na wszechstronność kompozytora. Podsumowując, wykonanie trzeciej sonaty Józefa Bodina de Boismortiera, zwłaszcza jej fragmentu Andante, przez Laurę Brzezicką, Martę Jakubiec, Bartosza Burego i Michalinę Jakubiec, jest doskonałym przykładem zdolności tych muzyków do interpretacji muzyki barokowej. Ich pełne pasji wykonanie w Salonie Koncertowym ZPSM im. S. Moniuszki w Bielsku-Białej oddaje hołd pamięci Magdy Kani i przypomina nam o wartościach muzyki klasycznej.
To było niesamowite wykonanie! Laura Brzezicka na flecie, Marta Jakubiec i Bartosz Bury na skrzypcach oraz Michalina Jakubiec na klawesynie stworzyli wspaniałą harmonię. Ich interpretacja III Sonaty Josepha Bodina de Boismortiera była pełna emocji i technicznej perfekcji. Koncert pamięci Magdy Kani w sali koncertowej ZPSM im. S. Moniuszki w Bielsku-Białej na pewno zapadnie mi w pamięć. To było nie tylko wyjątkowe muzyczne doświadczenie, ale również hołd dla wybitnej artystki. Cieszę się, że mogłem być częścią tego wydarzenia i podziwiać talent i determinację tych młodych muzyków.