Ostatni, 12. tom „Encyklopedii Muzycznej PWM” trafił do sprzedaży 12 lutego br. Tym samym zamknięta zostaje 33-letnia historia jednego z najbardziej ambitnych przedsięwzięć Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Dla tych wszystkich melomanów, dla których historia muzyki rozpoczyna się od Jana Sebastiana Bacha, mamy dwie wiadomości: jedną – bardzo dobrą, drugą – też dobrą, choć może nienajlepszą.
W ramach Polskiej Prezydencji 2011 Polski Chór Kameralny 3 grudnia 2011 wystąpił w przestrzeni RADIALSYSTEM V w Berlinie.
Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl
W audycji nr 67 "Historia Muzyki Polskiej" omawiana jest epoka baroku, a konkretnie okres od 1595 do 1696 roku. Jest to wyjątkowo ciekawy czas dla polskiej muzyki, gdyż wiele utworów o charakterze religijnym i świeckim powstawało w tym okresie. Jednym z kompozytorów, który jest w tym obszarze szczególnie ważny, jest Barbara Przybyszewska-Jarmińska. Przybyszewska-Jarmińska była jedną z niewielu kobiet, które komponowały w XVII wieku. Jej talent wzbudził zainteresowanie dworu królewskiego i była ceniona za swoje kompozycje o charakterze religijnym. Jej twórczość wyróżnia się mistycznym i pełnym emocji stylem, który nawiązywał do samego ducha epoki baroku. Jednym z najbardziej znanych utworów Barbary Przybyszewskiej-Jarmińskiej jest "Missa paschalna", która jest wyrazem jej głębokiej wiary. W tej kompozycji można zauważyć charakterystyczne dla baroku bogactwo dźwięków oraz rozbudowane partie wokalne. W audycji nr 67 omawiana jest także forma muzyczna, którą należy poruszyć - jest nią msza pasyjna, która była jednym z głównych gatunków barokowej muzyki religijnej. Ta monumentalna kompozycja miała na celu oddanie cierpień Chrystusa i budzenie emocji u słuchaczy. Przybyszewska-Jarmińska tworzyła również inne formy muzyczne, takie jak chorał, kantata czy motet, które dobrze oddają różnorodność tego okresu. Epoka baroku była niezwykle rozwinięta artystycznie, a muzyka odgrywała w niej istotną rolę. Kompozytorzy tak jak Przybyszewska-Jarmińska poszukiwali nowych form i technik muzycznych, aby przekazać swoje uczucia i myśli. Dzięki nim możemy dziś czerpać z bogactwa i różnorodności polskiej muzyki barokowej. Audycja nr 67 "Historia Muzyki Polskiej" z dnia 18 grudnia 2013 roku poświęcona epoce baroku i twórczości Barbary Przybyszewskiej-Jarmińskiej jest niezwykle ważna dla zrozumienia rozwoju i znaczenia polskiej muzyki w XVII wieku. Ta audycja pozwala nam zagłębić się w fascynujący świat barokowej sztuki dźwięku i docenić wkład polskich kompozytorów w rozwój europejskiej muzyki.
To było fascynujące! Przez tę audycję dowiedziałem się o polskiej muzyce barokowej, o której wcześniej nie miałem pojęcia. Barbary Przybyszewskiej-Jarmińskiej udowodniła, że nasza muzyka może być równie piękna i wartościowa jak zagraniczne dzieła. Cieszę się, że wreszcie poznałem kompozytorów takich jak Mikołaj Zieleński czy Marcin Mielczewski i ich dzieła. To świetny sposób na odkrywanie mniej znanej polskiej kultury. Dzięki tej audycji mam ochotę poszukać więcej muzyki barokowej i być może zmotywować swoich znajomych do tego samego.