Dla tych wszystkich melomanów, dla których historia muzyki rozpoczyna się od Jana Sebastiana Bacha, mamy dwie wiadomości: jedną – bardzo dobrą, drugą – też dobrą, choć może nienajlepszą.
Trio d'anches REED CONNECTION to wspólna inicjatywa solistów Filharmonii Zielonogorskiej im. Tadeusza Bairda. Główną ideą powstania zespołu jest chęć wspólnego muzykowania oraz promocja muzyki polskiej i światowej.
Ostatni, 12. tom „Encyklopedii Muzycznej PWM” trafił do sprzedaży 12 lutego br. Tym samym zamknięta zostaje 33-letnia historia jednego z najbardziej ambitnych przedsięwzięć Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Copyright © 2011-2023 CameralMusic.pl
Audycja nr 50 zatytułowana "Katarzyna Morawska, Tom II Renesans 1500-1600" została wyemitowana 25 listopada 2013 roku w ramach cyklu "Historia Muzyki Polskiej". Program ten, prowadzony przez Wojciecha Włodarczyka, jest oparty na wydawnictwie pod redakcją Stefana Sutkowskiego oraz przygotowany we współpracy z Narodowym Centrum Kultury. W audycji prezentowane jest dzieło kompozytora Katarzyny Morawskiej, znajdujące się w drugim tomie cyklu, poświęconym epoce renesansu. Katarzyna Morawska była polską kompozytorką działającą w XVI wieku. Choć mało znana, jej twórczość przyczyniła się do rozwoju muzyki polskiej tego okresu. Renesans, okres od XV do XVII wieku, charakteryzował się odejściem od średniowiecznej polifonii i rozwojem monodii, czyli pojedynczego głosu melodycznego. Był to czas, w którym kompozytorzy odkrywali nowe techniki kompozycyjne, takie jak kanon czy fugi. W muzyce renesansowej dominował kontrapunkt, czyli tworzenie harmonii przez zestawienie różnych linii melodycznych. Podczas audycji, Wojciech Włodarczyk zapewne omówił techniki kompozycyjne charakterystyczne dla muzyki renesansowej oraz przedstawił wysublimowane brzmienia i melodiczne frazy Katarzyny Morawskiej. Ponadto, zapewne poruszył temat wpływu renesansowego myślenia na sztukę, architekturę i literaturę tamtego okresu. "Cykl wydawniczy Historia Muzyki Polskiej" to znakomity projekt, który pozwala odkryć i docenić polskie kompozycje z różnych epok. Dzięki takim audycjom możemy poszerzać naszą wiedzę o polskiej muzyce i promować mało znanych twórców, takich jak Katarzyna Morawska. Działalność Narodowego Centrum Kultury oraz współpraca z Polskim Radiem przyczyniają się do szerzenia kultury i zachęcania do odkrywania polskiego dziedzictwa muzycznego. Wszystkich miłośników muzyki zachęcam do wsłuchiwania się w audycje z cyklu "Historia Muzyki Polskiej". To doskonała okazja do zgłębiania tajemnic polskiej muzyki oraz czerpania inspiracji z dzieł mało znanych kompozytorów. Dzięki temu projektowi mamy możliwość odkrycia niezwykłych dźwięków i cennych dzieł z różnych epok, które kształtowały polską kulturę muzyczną.
Katarzyna Morawska w audycji nr 50 przedstawia nam fascynujący tom II Renesans 1500-1600. Dowiadujemy się o muzyce i twórczości muzycznej w tym okresie. To niesamowite, jak wiele wspaniałych kompozycji powstało w Polsce w tamtym czasie. Jesteśmy wdzięczni twórcom, którzy przekazali nam dziedzictwo muzyczne. Dzięki nim możemy delektować się pięknem i emocjami, które muzyka potrafi wzbudzać. Cieszymy się, że audycje takie jak Historia Muzyki Polskiej pozwalają nam odkrywać i uczestniczyć w tym niezwykłym świecie. Dzięki nim nasza wiedza na temat polskiej muzyki jest bogatsza i bardziej wszechstronna.